ja
door jaikke Jan 26, 2008 om 15:15
Elektronica & tv

Niet te repareren

Ben in bezit van Philips lcd tv 26pf9946/12. Heel veel probleem met afstandsbediening, deze gebruik ik maar niet meer.

Nu is tv helemaal kapot en al 3 maanden bij Service Centrum,daar ongerepareerd van terug gekomen, zij kunnen de oorzaak niet vinden,leverancier gaat hem nu naar ander Service Centrum brengen in Dordrecht.

Moet ik dit allemaal accepteren, of wat voor aktie kan ik ondernemen.

Bedankt.

717 8 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 26, 2008 om 17:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag jaikke,

Vraagjes:

Hoe oud is jouw scherm?

Zit er nog garantie op?

Wat was de aankoopprijs?

Wie is de verkoper?

Groetjes, Read3.

ve
door verwijderd - Jan 26, 2008 om 17:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als de TV niet ouder is dan 6 maanden, resp. 2 jaren resp. de economische levensduur dan heeft u recht op afdoende reparatie, als dat niet kan op het krijgen van een vervangend TV toestel dat gelijkwaardig is en als dat niet kan kunt u de overeenkomst als beëindigd beschouwen met recht op terugbetaling van alle kosten.

Is het toestel ouder dan eén jaar dan kan rekening worden gehouden met een zeker bedrag, gerelateerd aan afschrijving mbt ec. levensduur van 5 jaren.

Zie:

www.consuwijzer.nl

http://www.omroepgelderland.nl/programma.php?id=23&rubriek=828

en

ve
door verwijderd - Jan 26, 2008 om 17:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/21.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/22.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/23.html

Let wel op dat dit alles geldt als u de TV kocht als consumentenkoop in een detailwinkel.

Hoe dan ook, dus ook als u bij een groothandel kocht blijft de aansprakelijkheid voor een deugdelijk product gelden als genoemd in BW art 7:17

Om dfit lange verhaal kort te maken: uw winkelier doet kennelijk wel zijn best maar u kunt als men de oorzaak niet kunt vinden nu vragen om een vervanger lijkt mij. Afdwingen is veel lastiger.

ve
door verwijderd - Jan 26, 2008 om 18:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

De tv was ruim 2,5 jaar oud toen hij naar service centrum van Philips werd gestuurd, de garantie was volgens mij maar 1 jaar , dus verlopen.

Deze tv kosten toen 2200 euro, en is gekocht bij detailhandel.Firma Brooimans, Baarschotsestraat 68  Oosterhout/Dongen.

ve
door verwijderd - Jan 26, 2008 om 18:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zag afgelopen weken Hitachi  61 cm voor €399 en 81 cm voor€499  bij BCC dus    is reparatie wel rendabel?
Ik weet dat dit geen Phiips is, maar verouderde is ook niet altijd even goed...
Helaas dus sterke prijsdaling en vraag of je een demo tegen geringe bijbetaling mag, soms is dat leuker en sneller....

ve
door verwijderd - Jan 26, 2008 om 20:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nogmaals jaikke,

Met dank voor de informatie. Op basis van de economische levensduur van dit produkt heb je tegen bijbetaling van de gebruiksduur, recht op reparatie of als dat niet kan, vervanging van het produkt. Hiervoor moet je bij de VERKOPER zijn en NIET bij de fabrikant of zijn reparatiedienst. Het is de VERKOPER die jouw wettelijk recht op een deugdelijk produkt moet afwikkelen en wat de verkoper regelt met zijn voorschakel is zijn zaak en niet jouw zaak. In principe heb je als consument altijd recht op een deugdelijk produkt voor de duur van de economische levensduur. In deze prijsklasse is de economische levensduur van zo'n scherm toch tenminste 6 jaar. Bij reparatie moet jij dan het 30/72deel van de reparatiekosten betalen en als reparatie niet meer mogelijk is, bij vervanging door een evenwaardig scherm uiteraard 30/72deel van de nieuwprijs. Dus laat je niet afschepen door de winkelier, maar wijs hem op jouw rechten als consument. Lees daarvoor ook even de hier volgende links:

BW7:6a BW7:17 BW7:18 BW7:21 BW7:22

http://www.kvk.nl/topic/topic.asp?topicID=7803&SectieID=59

http://www.hetjl.nl/hetjl/

GarantievragenbijKassa

GarantieVragen2

Consuwijzer2

Note: in deze links wordt vaak over garantie gesproken terwijl bedoeld wordt, de wettelijke bescherming die je hebt na afloop van de fabrieksgarantieperiode.

Sukses en met vriendelijke groet, Read3.

ve
door verwijderd - Jan 27, 2008 om 11:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hartelijk dank voor alle info betreffende dit probleem, ik ga ook met deze info komende week aan het werk.

Er rest mij nog 1 vraag, welk tijdsbestek mag ik de verkoper geven om hem de kans te geven deze tv gerepareerd te krijgen, het is nu al ruim 3 maanden .

ve
door verwijderd - Jan 27, 2008 om 11:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag jaikke,

Geef de verkoper/reparateur nog tot 15 februari de kans om de lcd gerepareerd af te leveren. Lukt dat niet dan kun je de verkoper in gebreke stellen. Meer dan 3 maanden is abnormaal en niet meer redelijk.

Groeten, Read3.