Ve
door VeraL Apr 12, 2022 om 14:22
Elektronica & tv

Niet terugnemen van nieuwe waterkoker

Bij Etrias op 1-04-2022 een elektrische waterkoker gekocht en opgehaald op 6-04-2022.
Aangezien de ketel bij het koken veel lawaai produceerde diezelfde middag met videoclip een klacht ingediend via de mail. Het heeft tot 12-04 geduurd voordat ik antwoord kreeg na eerder contact. Het bedrijf wil de nieuwe koker niet terugnemen omdat hij gebruikt is. Conform de handleiding heb ik water gekookt in dit apparaat om er vervolgens achter te komen dat het veel lawaai maakte.Er was niets mis mee met het apparaat was het antwoord van Etrias. De dag voor dit antwoord had ik al laten weten het apparaat niet meer te willen. Nu kan ik het apparaat dus niet meer terugsturen en kan ik fluiten naar de 80 euro die het kostte.
Ik zou het apparaat gebruikt hebben...ja, conform wat in de handleiding staat en ook n.b in hun leveringsvoorwaarden.Ik vind dat ze het apparaat terug moeten nemen en accepteer dit antwoord niet.

7409 18 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Apr 12, 2022 om 14:36
16835 Antwoorden / 108 Vragen

Er staat wel op hun site dat u een product mag proberen, dus ik begrijp de weigering niet zo goed. Ook staat erbij dat u het wel in dezelfde verpakking kan en mag terugsturen. In Nederland en België gratis. Dus ergens klopt het argument niet van hen. Probeer anders hun contact formulier in te vullen.

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 12, 2022 om 14:37
7193 Antwoorden / 3 Vragen

Mijn waterkoker maakt ook veel lawaai maar kan er bij horen, lees de link eens misschien hoort het er bij uw waterkoker ook bij.

https://www.waterkokeradvies.nl/kennisbank/faq/waarom-maakt-mijn-waterkoker-zoveel-lawaai/

panter22
door panter22 - Apr 12, 2022 om 14:42
6599 Antwoorden / Vragen

Waterkokers maken lawaai, vooral de gekleurde die je tegenwoordig ziet. Ik heb er ook een gekocht, dat ding hoor je overal.
Je hebt toch water gekookt. Valt dat volgens jou niet onder gebruiken?
Je mag de waterkoker bekijken net zoals in een stenen winkel. Dan neem je toch ook niet een flesje water mee en steekt de stekker in het stopcontact om hem uit te proberen.
Een gebruikte waterkoker kan de winkel niet meer als nieuw verkopen.
Als je de waterkoker wel terug zo mogen sturen, dan heb je niet het recht  op teruggave van je gehele aankoopbedrag. Bovendien moet je verzendkosten betalen. Wat is een tweedehands waterkoker waard?  Misschien de helft?
Gewoon gebruiken. het lawaai went vanzelf.
Ze verkopen ook pannen, Als je een koekenpan koopt, ga je dan eerst vlees braden en de pan weer terugsturen als hij niet bevalt?
Met een waterkoker is het precies hetzelfde.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 12, 2022 om 15:03
16858 Antwoorden / 202 Vragen

Helaas, u heeft wel is waar binnen de wettelijke bedenktijd uw klacht kenbaar gemaakt en zou in beginsel recht hebben op terugzending indien het niet bevalt. En dat kan zelfs dan zonder opgave van reden. Het apparaat is echter gebruikt en ik kan mij de reactie van hen ook voorstellen, zeker ook gelet op het gegeven dat waterkokers meer lawaai kunnen maken dan dat u had verwacht. Strikt formeel kan ook nog worden gesteld dat u de koker niet binnen de 14 dagen als wettelijk is vastgesteld heeft teruggezonden.

Hoewel ik betwijfel of nadere actie resultaat heeft, gelet op de dan ook mogelijk voorkomende kosten verwijs ik u toch naar  informatie waaruit is af te leiden dat u alsnog kunt proberen met het stellen stelt dat men in gebreke is om de wetgeving m.b.t. het kunnen terugzenden na te leven en dat het toch normaal is dat een aankoop wel getest kan worden. De info: Binnen hoeveel dagen aankoop retourneren of terugsturen? – Juridisch Weblog (overeenkomsten.nl) . Ontbinden omdat het niet zou deugen resp. niet conform zou zijn kan niet. Het apparaat is niet dfect.

Samengevat betekent dat, dat u een in gebreke stelling stelling zou kunnen doen met herhaald dan de melding dat u meteen naa aankoop melding heeft gemaakt en het toch normaal is dat een aankoop getest wordt. Indien men toch negatief reageert zou verder procederen dan een optie zijn maar herhaald, het is dan aan een rechter om te bepalen of dat tot succes leidt. Proberen kan altijd en daarom: https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en is deze te benutten: voorbeeldbrief-ingebrekestelling. Heeft de verkoper een keurmerk met daaraan verbonden een geschillenregeling, benut die dan (maar is ook mogelijk niet gratis indien de uitslag voor u negatief is).

sira
door sira - Apr 12, 2022 om 15:08
2344 Antwoorden / 24 Vragen

Mijn Inventum waterkoker van slechts € 23,- maakt ook lawaai. Dat ligt niet aan de prijs, want een kennis van mij heeft sinds kort een Smeg waterkoker van boven de € 150,- en die maakt ook lawaai.
Het lawaai is gelukkig maar heel kort en je hebt snel kokend water.

tenormin
door tenormin Apr 12, 2022 om 19:09
16835 Antwoorden / 108 Vragen

@sira, mijn Action glazen waterkoker van slecht €9,00 maakt ook lawaai. ;-))

sira
door sira Apr 12, 2022 om 19:33
2344 Antwoorden / 24 Vragen

Tja, je hebt altijd baas boven baas ;-))

Een minuutje lawaai is geen probleem, een fluitketel maakt meer herrie. In de link van Shoppy staat ook de reden waarom.
Zo zie je maar, al koop je een hele dure, zoals mijn kennis, maakt ie ook lawaai. Ik heb het bedrag er niet voor over.

tenormin
door tenormin Apr 12, 2022 om 22:48
16835 Antwoorden / 108 Vragen

Ik had dat bedrag er ook niet voor over @sira. En de Action had die aanbieding, dus eentje is nog in de verpakking, haha. Omdat ik glas gewoon leuk vind en ook: ik ben er wel eens niet met hoofd bij: vul ik het gelijk bij met koud water en dan krijg je kermis in de tent. Haha. Stom dat glas niet tegen temperatuur verschil kan. ☺

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Apr 12, 2022 om 15:28
2063 Antwoorden / Vragen

De verkoper mag u de retour helemaal niet weigeren. Hij mag een vergoeding vragen als na retourzending blijkt dat je iets met het product hebt gedaan dat niet nodig was om het te kunnen beoordelen maar weigeren is niet toegestaan.

justmeagain
door justmeagain Apr 12, 2022 om 23:00
623 Antwoorden / 8 Vragen

Zoals hierboven al beschreven mag je een product net zo gebruiken/proberen als in een stenen winkel.
Daarnaast geeft ts  niet aan expliciet naar het lawaai van de waterkoker te hebben geïnformeerd.

ro
door ronny530 - Apr 12, 2022 om 15:40
2783 Antwoorden / 41 Vragen

Op de website van Etrais staan de afhaalmogelijkheden beschreven en afhalen in de winkel staat er niet bij, kan het het niet zo zijn de u de waterkoker in de winkel heeft besteld en later heeft afgehaald want als dat zo is dan kan er geen sprake van een online aankoop zijn. Technisch is er met de waterkoker niets aan de hand want het is normaal dat zodra het water aan de kook gaat dat met wat lawaai gepaard gaat en heel grappig ik weet aan de hand van het geluid dat de waterkoker bijna klaar is en dat is best wel handig omdat het water ook snel weer afkoeld.

marita5
door marita5 Apr 12, 2022 om 16:58
11516 Antwoorden / 15 Vragen

@ronny530 , Ts kan de waterkoker niet in de winkel bestellen , de winkel in Vught is wegens corona gesloten . Ts zal bedoelen met afhalen DHL servicepunt .

va
door vanlotjegetikt Apr 13, 2022 om 08:40
809 Antwoorden / Vragen

Waterkokers maken minder herrie dan een fluitketel en in dit geval wil wel eens horen wat Ts onder teveel herrie verstaat.

marita5
door marita5 - Apr 12, 2022 om 17:00
11516 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Veral ,

Wat verstaat u onder lawaai , kunt u hier de videoclip plaatsen ?

Lees ook hier , klik op de rode regels ,

Etrias is aangesloten bij Thuiswinkel.org , u kunt daar een klacht indienen ,

https://www.thuiswinkel.org/leden/etrias-nl/certificaat/

https://www.thuiswinkel.org/helpcenter/klacht-indienen/

https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hulpartikelen/item/herroepingsrecht-bij-online-bestellingen-wat-kun-je-wel-en-niet-terugsturen/

ma
door malty - Apr 12, 2022 om 17:10
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Lijkt me dat niet de waterkoker maar het water wat aan de kook gebracht wordt het geluid maakt.
In de bodem van de waterkoker zit een verwarmingselement en dat maakt geen geluid, zet de waterkoker maar eens heel even zonder water aan.

Ja
door JannieBoe - Apr 12, 2022 om 17:13
124 Antwoorden / Vragen

Hallo, zoals @TENORMIN ook al aangeeft, het staat nota bene in hun eigen voorwaarden dat je een product 'uiteraard uit mag proberen' en het terug mag sturen. Dus geen genoegen mee nemen, terugsturen en uw geld terugeisen. Succes.

marita5
door marita5 Apr 12, 2022 om 17:29
11516 Antwoorden / 15 Vragen

Als ik klik op algemene voorwaarden , krijg ik een blanco pagina , Klik ik op veelgestelde vragen kom ik uit bij contact !!!

panter22
door panter22 Apr 12, 2022 om 17:36
6599 Antwoorden / Vragen

@Jannieboe, wat zou jij doen als je een nieuwe waterkoker koopt en je vindt een gebruikte in de doos? Of je koopt een frituurpan waar het vet nog in zit? Is de schade dan voor rekening verkoper als hij door gebruik van een klant met een onverkoopbare waterkoker blijft zitten?

marita5
door marita5 Apr 12, 2022 om 18:22
11516 Antwoorden / 15 Vragen

@Panter22 , het staat bij Retourneren :

Retourneren

Wij streven naar een zo hoog mogelijke klanttevredenheid. Is het bestelde product niet geheel naar wens? Dan kunt u binnen 14 dagen na ontvangst van uw bestelling aangeven dat u het product retour wilt sturen. U heeft nadat u dit heeft aangegeven nog 14 dagen de tijd om het product daadwerkelijk retour te sturen. Het product mag uiteraard worden uitgeprobeerd maar mag niet beschadigd zijn en dient (indien mogelijk) in de originele verpakking retour te worden gestuurd. Indien het product beschadigd retour wordt gezonden kunnen de kosten hiervoor bij de consument in rekening worden gebracht.

Als Ts de waterkoker heeft uitgeprobeerd , is dit de grootste kolder wat deze website zegt .

rj
door rjw Apr 12, 2022 om 18:51
3264 Antwoorden / 5 Vragen

@marita5: wij kennen het verhaal slechts van 1 kant. Onmogelijk om op basis daarvan een goede conclusie te trekken.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Apr 12, 2022 om 19:26
2063 Antwoorden / Vragen

Exact, ze mogen de retour zelf niet weigeren, ze mogen hoogstens kosten in rekening brengen indien beschadigd en alles dat ook kan gebeuren als je het product wil uitproberen geldt niet als beschadiging. Blijkbaar moet de rechter de grenzen maar weer eens herhalen.

panter22
door panter22 Apr 12, 2022 om 19:29
6599 Antwoorden / Vragen

Is een gebruikte waterkoker dan onbeschadigd? De waterkoker is door gebruik minder waard. Dus krijg je minder geld terug.
Het was laatst nog op tv.Sommige webshops bevestigen een opvallend geel retourlabel op kleding omdat mensen de kleding dragen en weer terugsturen. Gebruikte spullen  worden door de grote webshops vergoed en vernietigd.
Dat gaat toch veel te ver. Je zal maar iets kado geven en er komt een gebruikt product uit de doos.

justmeagain
door justmeagain Apr 12, 2022 om 23:02
623 Antwoorden / 8 Vragen

Ik lees vooral dat de waterkoker is afgehaald en dan is de vraag of dit een online aankoop is.

Ja
door JannieBoe Apr 13, 2022 om 08:07
124 Antwoorden / Vragen

Het bedrijf moet zich houden aan de eigen voorwaarden. Meningen over die voorwaarden zijn niet van belang, het uitvoeren van die voorwaarden wel.

Iv
door Ivan007 - Apr 13, 2022 om 11:46
47 Antwoorden / 3 Vragen

Persoonlijk vind ik het wel prettig dat er geluid uit de waterkoker komt. Je weet dan dat als je niets meer hoort het water gekookt is! Dan hoef je er dus niet steeds bij te blijven staan. Dan hoef je er dus niet steeds bij te blijven staan.

mo
door mof - Apr 13, 2022 om 12:03
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Tja, als u het in een fysieke winkel en niet via internet gekocht heeft zit u aan de koop vast. U had kunnen vragen of ze het apparaat in de winkel zouden willen demonstreren alvorens het te kopen. Waterkokers maken in het algemeen wat lawaai. Hoeveel u acceptabel vind kan de winkelier niet weten. Pech voor u.

Yv
door Yvonne_909 - Apr 13, 2022 om 12:52
42 Antwoorden / 2 Vragen

Panter22: Zou het aan een waterkoker te zien zijn als die maar 1 x gebruikt is en vervolgens goed is afgenomen en afgedroogd?

Is toch echt wel iets anders dan vlees braden in een vette pan.

He
door Helen 66 - Apr 13, 2022 om 13:02
119 Antwoorden / Vragen

Volgens mij maken alle waterkokers lawaai. Maar water koken duurt toch maar even? Wat is het probleem? Ik zou hem gewoon houden en hem ook gebruiken voor het koken van water als je pasta of rijst oid wilt gaan  koken, elektra is goedkoper dan gas.

jewee
door jewee - Apr 13, 2022 om 13:03
61 Antwoorden / Vragen

Dit komt van hun eigen site....

Wij streven naar een zo hoog mogelijke klanttevredenheid. Is het bestelde product niet geheel naar wens? Dan kunt u binnen 14 dagen na ontvangst van uw bestelling aangeven dat u het product retour wilt sturen. U heeft nadat u dit heeft aangegeven nog 14 dagen de tijd om het product daadwerkelijk retour te sturen. Het product mag uiteraard worden uitgeprobeerd maar mag niet beschadigd zijn en dient (indien mogelijk) in de originele verpakking retour te worden gestuurd.

Ed
door EdgarWI - Apr 13, 2022 om 14:06
1 Antwoorden / Vragen

Goed gesproken is niet het apparaat dat herrie maakt maar het proces van waterkoken. Naarmate de overdragen van warmte / thermische energie groter is, dan gaan de moleculen harder bewegen en tegen de wanden botsen. Afhankelijk van de isolatie / geluidsabsorptie van het apparaat, zal de "herrie" hoger of lager zijn.  Storm in een glas water ...

Aa
door Aadjoh - Apr 13, 2022 om 23:49
5 Antwoorden / Vragen

Hoe kun je er dan achterkomen dat de waterkoker teveel herrie maakt als je deze niet mag proberen? Gewoon op de gok kopen? Misschien maakt dat ding een pestherrie! Hoe weten jullie dat dat niet zo is?

Ja
door JannieBoe - Apr 14, 2022 om 09:43
124 Antwoorden / Vragen

De ene waterkoker is de andere niet qua geluid en lawaai. Als je ziet dat het geluidsniveau bij dit assortiment uiteenloopt van 64 db tot 70 db dan lijkt dat verschil misschien maar klein. Maar aangezien de geluidsmeting in decibellen logaritmisch verloopt is een verschil van 6 db al meer dan een verdubbeling.
Dat een waterkoker nu eenmaal geluid maakt klopt maar dat er grote verschillen zijn in geluid tussen waterkokers is volstrekt helder.
Dat kan een verschil zijn tussen 'goed hoorbaar' en 'irritant'.
Etrias vermeldt geen geluidsniveaus van waterkokers op de website.
Je komt er dus pas achter als je het apparaat thuis uitprobeert of het apparaat geluid of lawaai maakt.

panter22
door panter22 Apr 14, 2022 om 10:41
6599 Antwoorden / Vragen

Wat dacht je van al die eigenschappen en reviews online? Die kun je als klant ook even opzoeken als je speciale wensen hebt. En wat let je om de klantenservice te vragen of de producent?
Als je een waterkoker of wat dan ook kiest met het idee van als hij niet bevalt, stuur ik hem gewoon terug, dan kan dat wel eens mislopen.

Ja
door JannieBoe Apr 15, 2022 om 10:04
124 Antwoorden / Vragen

Ik heb bij klantenreviews nog nooit het aantal db's van een waterkoker gezien. Bovendien is dat nou bij uitstek iets voor een leverancier om te vermelden. Dat doen ze bijvoorbeeld bij afwasmachines ook.
Iets bestellen en terugsturen omdat het niet bevalt, bevalt u blijkbaar niet.
Maar het gaat hier sec om de voorwaarden van de winkel en je rechten als consument.

panter22
door panter22 Apr 15, 2022 om 10:14
6599 Antwoorden / Vragen

Je mag de spullen niet gebruiken. Daar is tegenwoordig discussie over. Hoe ver gaat je recht om de spullen uit te proberen. De andere kant van de zaak is dat je als klant geen nieuw product krijgt als je iets koopt.
Bij kleding en schoenen is het al zo. Op een matras mag je tegenwoordig ook 14 dagen liggen en dan weer terugsturen. En wat denk je van een laptop, tv, mobiel of noem maar op. Die wil je toch niet tweedehands voor de nieuwprijs. Je mag de spullen thuis proberen zoals in de stenen winkel. Je koopt in de stenen winkel toch ook geen demo tv voor de nieuwprijs? Waarom dan online wel.

Ja
door JannieBoe Apr 16, 2022 om 16:20
124 Antwoorden / Vragen

De winkel zegt zélf in de eigen voorwaarden dat het kan.
Daarmee is de openingsvraag beantwoord.