ewokkie
door ewokkie Jan 30, 2012 om 02:13
Elektronica & tv

Nieuwe wasdroger binnen 6 maanden kapot

Op 11 juni 2011 heb ik bij Expert Brielle, whirlpool 6th Sense wasdroger, type AWZ 7556, serienummer 857576612010 gekocht voor 355 euro.

Begin december was de droger kapot en heb ik dat gemeld aan de winkel waar ik hem gekocht heb Expert in Brielle.
Na een dag kreeg ik een email dat ze een reaparateur zouden sturen, uit Nieuw Beijerland.

De monteur heeft inderdaad een afspraak gemaakt en 2 weken later kwam er iemand kijken en toen bleek dat de aandrijfveer (rubberen ring) om de trommel te laten draaien totaal vergaan was. Dit is een rubberen band. Kan iemand mij vertellen of dit normaal is voor een droger van net een half jaar oud?

En is het eigenlijk ook niet normaal dat wanneer je fabrieksgarantie hebt er iemand van de fabriek komt om je apparaat na te kijken?

Het onderdeel dat dus totaal vergaan was moest besteld worden en op Op 12 januari 2012 is mijn wasdroger gerepareerd door de de monteur , deze heeft met veel moeite er een nieuwe aandrijfveer in gezet en beloofde mij dat de droger nu weer jaren mee kon. Hij is ongeveer een half uur bezig geweest om alle stukjes rubber uit de machine te krijgen.

Nu, op 26 januari 2012 draait de trommel van de wasdroger weer heel moeilijk, de was wordt niet droog en de machine lekt!

Is dit normaal?

Ik ben totaal niet tevreden over deze droger. Ik heb hem in juni 2011gekocht en in december was hij kapot en wel zo dat het aandrijfrubber totaal vergaan was en overal omheen gedraaid zat.

Het liefst zou ik de droger gewoon terug willen brengen en een nieuwe kopen.

Bovendien vindt ik het heel vreemd dat dit kan gebeuren binnen een half jaar en dat je dan ook nog eens op reparatie moet wachten ongeveer 4 weken zonder dat er een vervangend toestel wordt aangeboden. Wij hebben
dus 4 weken de droger niet kunnen gebruiken, maar de garantieperiode loopt wel gewoon door.

Nu is hij dus alweer kapot en zal ik waarschijnlijk weer
zo lang zonder droger moeten zitten. Kan iemand mij hier vertellen wat mijn rechten zijn en of ik de koop nog ongedaan kan maken of in elk geval een ander apparaat kan eisen omdat deze duidelijk niet goed is. Ik heb natuurlijk wel de winkelier aangeschreven, maar die reageert alleen met ik heb de monteur opdracht gegeven om kontakt met u op te nemen.

De monteur belde inderdaad vrijdag om 10 voor 6 maar ik zat in de auto en kon niet opnemen, om 5 voor 6 was ik thuis en heb ze terug gebeld en kreeg een bandje. jammer geen afspraak maken dus wachten tot maandag

Zaterdagochtend echter kreeg ik een mail dat ik kontakt op moest nemen met de monteur voor het maken van een afspraak vanaf maandag. Dit ga ik uiteraard doen.

De bovenstaande vraag heb ik aan de leveranvier van de wasdroger gesteld maar die geeft gewoon geen antwoord. Ook heb ik whirlpool aan\geschreven en het antwoord van hun was:

"Dit spijt me bijzonder om te horen. Belt u ons zo snel mogelijk voor een herhaal afspraak? Wanneer een apparaat storingen blijft vertonen of het is niet op te lossen, dan wordt er gezorgd voor een passende oplossing. We kunnen echter een apparaat niet crediteren omdat we niet de verkopende partij zijn.

Kan iemand mij hier vertellen wat mijn rechten zijn? Moet ik nu wachten tot dat dat krengeding zo vaak kapot gaat dat hij vaker stil staat dan dat je hem kan gebruiken of heb ik recht op een vervangend toestel?

het is een lange vraag ik weet het maar ik hoop dat hier iemand aanwezig is die mij wel antwoord kan geven op mijn vragen

3922 11 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 30, 2012 om 08:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste ewokkie
Hier gaat het al fout: whirlpool 6th Sense wasdroger gekocht
En geen fabrikant heeft tegenwoordig meer eigen monteurs, dit wordt uitbesteed aan lokale organisaties en reparateurs, u hoeft dus niemand van de fabriek te verwachten. Veel fabrikanten hebben wel auto's rondrijden met hun naam erop maar veelal zijn de monteurs zzp ers.
Na 1 reparatie heeft u nog geen recht op een nieuwe droger en een vervangende is ook niet gebruikelijk, waar zouden ze al die vervangende drogers moeten laten en waarvan moeten ze die betalen want die zijn onverkoopbaar geworden.

De garantieperiode loopt ook gewoon door als u 4 weken niet kunt drogen, daar is die garantie voor en ja ook een droger kan binnen een paar weken/maanden wel een kuurtje vertonen.
Vooralsnog is het gebruikelijk dat expert 3 maal mag proberen om het probleem op te lossen en dan pas met een alternatief dient te komen. Dit is geen geschreven wet maar wel het meest gehanteerd. Uw garantie loopt langzaamaan af en 4 weken is (zeker voor een droger) geen onoverkomelijke termijn. Het is geen 1e levensbehoefte maar een luxe artikel. U heeft voorlopig dus nog geen poot om op te staan qua ruiling of geld retour.

Mastag

ve
door verwijderd - Jan 30, 2012 om 08:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hai, heel vervelend dat je dit meemaakt. En, helaas, voorspelbare reactie van de partijen. Wat je moet doen is middels een brief, waarin je klacht toelicht, de verkopende partij in gebreke stellen. Die moet de consument volgens de wet een deugelijk apparaat verkopen, als dat niet zo is dan is deze partij je aanspreekpunt. Ook omdat de transactie tussen jou en expert heeft plaatsgehad.
Kijk op de site van consuwijzer, volgens mij staat daar ook een voorbeeldbrief. In je brief geef je een termijn van 2 weken aan voor een reactie. Ik zou ook nog iets melden over de immateriele schade die je geleden hebt, dat is, dat je zoveel weken geen was hebt kunnen doen, bellen, wachten, wateroverlast.. dat telt allemaal mee, hoe ze reageren is bij iedere partij anders, ook is er geen garantie dat je tegemoet wordt getreden maar wel de moeite waard om te proberen, mocht je een rechtsbijstandverz hebben schakel die zsm in. Succes.

ve
door verwijderd - Jan 30, 2012 om 09:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

@mastag, ja inderdaad whirlpool ik wilde hem eigenlijk al niet kopen slechte ervaring mee maar de verkoper zei dat dit een prima apparaat is, dus heb me over laten halen. Ik vraag me gewoon alleen maar af hoe het kan dat een rubberen aandrijfveer totaal versleten kan zijn na 6 maanden! Volgens mij heb ik geen nieuwe wasdroger gekregen, maar een gebruikte. Jammer dat ik er volgens u niets mee kan maar bedankt voor uw antwoord

ve
door verwijderd - Jan 30, 2012 om 09:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

@neguindo Dit ga ik zeker proberen. Ik vind het tamelijk onbeschoft dat iemand van een winkel geen antwoord geeft op vragen en inderdaad hebben we veel overlast van water en dingen die het niet doen. Wij hebben een heel klein huisje, een kind van 4 en geen ruimte om was op te hangen, dus voor ons is een droger echt noodzakelijk.

Vandaag geprobeerd om de reparateur te bellen en ja kan een afspraak maken voor donderdag, dus weer een week later, maar ze kunnen geen tijd noemen, daarvoor mag je om 8 uur bellen, terwijl ik heb gezegd dat het in de middag kan. Houden ze dus geen rekening mee. Ik ben eigenlijk gewoon zo boos dat mensen niet reageren op mailtjes, telefoontjes en brieven dat ik het niet meer weet. Nu gaat die man dus donderdag komen en als we er niet zijn zelf bellen en een nieuwe afspraak maken. Door omstandigheden die ik ook heb uitgelegd kunnen we gewoon niet eerder dan in de middag maar daar houden ze totaal geen rekening mee.

In elk geval heel hartelijk bedankt voor je advies!

ve
door verwijderd - Jan 30, 2012 om 09:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik erger me rot dat ze dit met je uithalen .

Ik heb een klacht email gestuurd naar het hoofdkantoor van Expert.

Misschien werkt dat.

ve
door verwijderd - Jan 30, 2012 om 09:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

jozu schreef op maandag 30 jan 2012, 09:44: Ik erger me rot dat ze dit met je uithalen .

Ik heb een klacht email gestuurd naar het hoofdkantoor van Expert.

Misschien werkt dat.

Ik heb wel al een klacht gemaild naar het filiaal van expert waar ik het apparaat heb gekocht, 2x al maar die reageren gewoon helemaal niet!

ve
door verwijderd - Jan 30, 2012 om 09:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Op de site van consuwijzer ga je naar elektronica, dan kopje advies over garantie, daar lees je alles over je stappen. Rechts vind je de voorbeeldbrief en andere relevante info. Er is ook een geschillencommissie, je zou moeten kijken of exper daarbij aangesloten is.

ve
door verwijderd - Jan 30, 2012 om 10:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

ewokkie schreef op maandag 30 jan 2012, 09:56:
jozu schreef op maandag 30 jan 2012, 09:44: Ik erger me rot dat ze dit met je uithalen .

Ik heb een klacht email gestuurd naar het hoofdkantoor van Expert.

Misschien werkt dat.

Ik heb wel al een klacht gemaild naar het filiaal van expert waar ik het apparaat heb gekocht, 2x al maar die reageren gewoon helemaal niet!

Van een vreemde die via Kassa een e-mailtje stuurt,misschien.

ve
door verwijderd - Jan 30, 2012 om 11:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste vraagsteller,
Ik ben het niet met u eens dat de garantie verloopt ( dwz de omkering van de bewijslast door de werking van het dwingend consumentenkooprecht, en eventueel ook voor fabrieks of leveranciers garantie, omdat het gebrek vermoedelijk te herleiden is tot die van een vroegere datum.

Dus de ingebrekestelling kent nu een datum in het verleden.

Ik ken die regel niet dat er minimaal drie keer getracht moet worden te herstellen, ( is dat bekend uit de rechtspraak? Dan zou ik graag een verwijzing willen van degene die dat weet) , maar ik weet wel dat gevolgschade gevorderd kan worden.

Gevolgschade ontstaat al door het simpel weg niet na komen van de verbintenis zonder dat er een wettelijk verzuim voor nodig is, denkt u aan de vrije dagen die u op moet nemen om thuis te blijven voor het bezoek van de monteur!

Als u (gerechtvaardigd) het vertrouwen door een bepaald nalaten of gedraging van de leverancier echt verliest, kent de wet u het recht toe voortijds en direct een in verzuimbrief te sturen, op grond waarvan u dan de koop alsnog ontbinden. Dat kan in dezelfde brief.

Deze regels ( althans mijn uitleg daarvan) staan niet in Boek 7 geregeld, maar in het algemeen verbintenissenrecht van Boek 6.

Succes!
mr. M. Martens-Ferwerda

ve
door verwijderd - Jan 30, 2012 om 11:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

jozu schreef op maandag 30 jan 2012, 10:55: Ik heb 10:09 al een email gehad van

Hanneke [edit redactie]

Ja nou dan ligt het dus toch zeker aan mij, want ik heb al 2x mailtjes gestuurd naar expert en 2x naar whirlpool en gewoon geen antwoord gekregen behalve dat ze een monteur gaan sturen.......... Maar bedankt voor je moeite, volgens mij kunnen we er wel wat mee!

ve
door verwijderd - Jan 30, 2012 om 11:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb 10:09 al een email gehad van

Hanneke [edit redactie]