be
door bellaflora Jun 24, 2008 om 12:29
Elektronica & tv

Op zoek naar tips en advies

Hallo,
Ik ben op zoek naar een goede (spiegelreflex) camera. Ik heb deze onder andere voor mijn studie nodig (ik doe geen fotografie, dus niet zó professioneel) Maar ik weet niet zo goed waar ik op moet letten.
En wat belangrijk is voor eigenlijk alleen hobby fotografie.
Wat ik er precies allemaal mee wil kunnen weet ik niet, ik ben vooral nog aan het 'leren' en uitproberen. Ik vind het wel belangrijk als ik heel erg op details in kan gaan, waar moet ik dan op letten?

Misschien dat iemand goede tips voor mij heeft?

1071 20 Rapporteer

freya
door freya - Jun 24, 2008 om 13:03
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo bellaflora,

Even een paar quotes van je:

'niet zó professioneel'
'eigenlijk alleen hobby'
'Wat
ik er precies allemaal mee wil kunnen weet ik niet'

'ik ben vooral nog
aan het 'leren' en uitproberen'

Als ik dit zo lees dan denk ik eigenlijk 'wat moet je dan met een spiegelreflexcamera?' Je kunt voor, pakweg €100 een 'aardige' digitale camera kopen. Het enige waar je op moet letten is een 'fatsoenlijke' optische zoom en de aanwezigheid van een macro-stand voor close-up opnames als dat belangrijk voor je is. De laatste tijd heeft MediaMarkt hele leuke aanbiedingen op het gebied van digitale camera's.
Het budget voor een spiegelreflexcamera ligt toch een beduidend stukje hoger. Als je 'uitgeleerd' bent op de gewone digitale camera weet je precies wat je wilt hebben en kun je veel gerichter op zoek gaan naar iets wat bij jou past.

m.vr.gr. Freya

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 24, 2008 om 13:25
16942 Antwoorden / 202 Vragen

Ook ik vraag me af wat u met een (dure) spiegelreflex camere wilt.

Er zijn al goede digitale camera's voor ca. € 100,- tot 200,00 in de handel. U kunt als u toch een spiegelreflex wilt eventueel kijken naar 2e handsaanbiedingen. Als u tegen een camare aanloopt die niet digitaal is zal die eveneens niet duur is. ga, als u lid bent naar een bibliotheek een leen een boekje "fotograferen"" of koop er een bij de boekhandel.

audb
door audb - Jun 25, 2008 om 12:43
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Koop vooral geen goedkope compact camera.

Okee ze zijn makkelijk in gebruik maar de lens is waar het om gaat.

Een digitale camera heeft namelijk veel licht nodig om goed te kunnen functioneren.

Hoe groter de doorsnede van de lens hoe minder het toestel hoeft te berekenen.

Een goede en niet te dure toestel is die van Fuji, Cannon, Nikon.

Ik zag zelf bij de hema de S9600 voor €300 en heeft 10 megapixels  maar geen losse lens maar daar je zelf al aan geeft dat het ook meer hobby is zal deze als beste zijn.

Koop echter geen dure XD kaartje maar een gewone SD kaart.

Koop het liefste een Kingstone mini sd met adaptor.

Ik heb zelf een s5700 met deze combinatie en het werkt echt heel goed en sneller dan een fuji xd picture kaart `hi speed type kaartje' welke dus niets met HI speed te doen heeft ....

we
door webmeesteres - Jun 25, 2008 om 12:45
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi, ik heb een goeie tip: kijk eens op http://www.foto-genie.nl

Dat is een website voor alle beginnende fotografen. Er staan veel artikelen met uitleg, en er is een forum waar je vragen kunt stellen, dus ik denk dat je daar wel wat aan hebt!

Groetjes
Mariska

ja
door jank - Jun 25, 2008 om 13:36
168 Antwoorden / 8 Vragen

Ook ik zou in jouw geval een FUJI overwegen, de s5700, voor zover nog leverbaar anders de nieuwe s100, zie hier:
http://www.letsgodigital.org/nl/18359/fujifilm-finepix-s100fs/

Camera ziet eruit als een reflex, maar is het niet. Heeft een vaste lens met groot bereik en alle fuctionaliteit van een reflex-camera.
Hoef je geen losse lenzen aan te schaffen en mee te slepen.
Ook een punt van overweging is de voeding. FUJI gebruikt losse batterijen en op vakantie in het buitenland kan dat praktisch zijn. Want losse batterijen zijn gauw aangeschaft en dat kun je van eventuele accu's niet altijd zeggen.
Oplaadbare batterijen i.c.m. een lader van de HEMA en een kunt voorlopig vooruit.

Afgaande op jouw eisen en doelstelling, zou ik zeker niet voor een dure reflex gaan, hoe mooi die ook zijn. Als je later alsnog gegrepen wordt fotografie als hobby, kun je altijd nog verder kijken en ga wel even shoppen op het internet, kan zomaar een fiks prijsverschil opleveren.

Succes met je zoektocht.

hackmann
door hackmann - Jun 25, 2008 om 13:46
38 Antwoorden / 25 Vragen

Hallo Bellafrora,

Je vindt het belangrijk om op details in te gaan schrijf je. Ik ga er van uit dat je dan de details op de foto bedoeld. In dat geval is een spiegelreflex een goede keuze. De sensor van een reflex is belangrijk groter dan van de compactkamera, hierdoor kun je veel grotere uitsnede maken om de details naar voren te halen. Er zijn zoveel pro's te bedenken om voor een reflex te gaan, denk aan de mogelijkheid om een objectief te wisselen het gebruik van een losse flitser het fotograferen in verschillende bestandsformaten ( RAW Jpeg). Mischien zijn deze mogelijkheden niet direct nodig maar als het je hobby is, zoals je schrijft, buitengewoon intersant. Welke je dan moet kopen is moeilijker te beantwoorden. Kan je alleen adviseren staar je niet blind op de megapixels, neem er 1 met livevieuw en beeldstabilisatie. Een type als Canon 450 zal zeker voldoen.

succes met je keuze

be
door bellaflora - Jun 25, 2008 om 15:07
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Freya,

Nu ik mijn mail zo nog is over lees, komt het inderdaad wel heel erg 'hobby' over en onervaren.  Ik kom natuurlijk niet zomaar op het idee van een spiegelreflex. Mij is alleen aangeraden door een docent hier is naar te kijken, omdat hij mijn foto's heel interessant vond, maar dat de kwaliteit van mijn huidige camera dit eigenlijk een beetje in de weg zat. (zoals ik bijv ook al zei over het zoomen, bij mijn huidige camera is er alleen zonder zoom een scherp beeld)

Ik vind het heel leuk om foto's te maken en wilde dus ook wel iets met dit advies doen. Maar ik vind het ook een beetje zonde hier heeeel veel geld in te stoppen. Vandaar dat mijn vraag dus een beetje voorzichtig is zegmaar.

labren
door labren - Jun 25, 2008 om 15:07
862 Antwoorden / 0 Vragen

ik kan je de canon EOS 400D aanraden die heb ik een half jaar geleden zelf gekocht een perfecte spiegelreflex camera voor weinig geld, die maakt loep zuivere fotos en ze zijn er op dit moment mee aan het stunten wat de prijs betreft omdat ze ook net de nieuwste hebben uitgebracht de EOS 450D

freya
door freya - Jun 25, 2008 om 15:28
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Oké, je hebt dus weldegelijk al wat ervaring en bent dus niet helemáál een beginneling. In dat geval ligt de situatie natuurlijk anders. Maar dan nog is een héél belangrijke factor, wat is je budget?

Mijn ervaringen met spiegelreflexcamera's stammen nog uit het tijdperk van vóór de digitale camera, dus daar heb je niet zoveel aan. Het door jou genoemde probleem van onscherpte bij zoomen  zul je bij de huidige generatie spiegelreflexcamera's niet gauw tegenkmen. Zelf vind ik de camera's van Canon wel erg fraai, maar je zult je toch een beetje in de specificaties moeten gaan verdiepen.

Lees ook eens wat reviews op b.v. www.kieskeurig.nl. Dat zijn ervaringen van gebruikers en geen verkooppraatjes.

Freya

wimbremer
door wimbremer - Jun 25, 2008 om 15:38
122 Antwoorden / 19 Vragen

In eerste instantie dien je je af te vagen of de een DIGITALE of GEWONE
spiegelreflex camera wilt. Iedereen wil dan wel een digitale lijkt het
wel, de mooiste foto's maak je toch echt met een "gewone..." Maar.. als
het dan toch een digitale moet zijn, neem er dan een waar je de lenzen
van de "oude gewone" camera's op kunt zetten. Die kun je tegenwoordig
tweede hands voor een prikkie (Nou ja, bij wijze van spreken) Bij Canon
kan dat dacht ik. Maar, als je dan écht een goede camera wilt kopen,
zou ik denken aan er zoveel mogelijk geld aan spenderen als je kwijt
kan. Hoe beter, hoe meer mogelijkheden. Maar als je 'm alleen maar als
een huis-tuin-vakantie camera gebruikt en weinig eisen stelt, zou ik er
geen kopen. Dan ben je veel beter uit met de zogenaamde hybrides. Die
zijn wat groter, zitten veel meer mogelijkheden op dan een huis, tuin,
keukending en je betaald er wel meer voor dan deze, maar weer lang niet
zoveel als voor een echte spiegelreflex camera, hoewel sommigen er
aardig in de buurt komen.

Prijzen bij benadering:

Huis tuin etc: van 100 - 350

Hybrides: van 250 - 700

Spiegelreflex van 600 - 10.000 €

Nog een tip. Staar je niet blind op de maximum Megapixels dat men
opgeeft.  8, 10, 12. Niet echt interessant als je niet enorm gaat
vergroten. Als je niet verder gaat dan de normale afdrukken is 5-7
megapixels meer dan genoeg.  Ik heb zelf een al vrij oude Minolta
Dimage 7i (Hybride, maar wel een enorm goede) met 5 Megapixels en daar
maak ik de mooiste foto's mee. Ook grotere ja.

Maar daar zit dan ook een erg goede (Zeiss) lens op. Zoals gezegd: goede lenzen zijn erg belangrijk!

wimbremer
door wimbremer - Jun 25, 2008 om 15:42
122 Antwoorden / 19 Vragen

In eerste instantie dien je je af te vagen of de een DIGITALE of GEWONE spiegelreflex camera wilt. Iedereen wil dan wel een digitale lijkt het wel, de mooiste foto's maak je toch echt met een "gewone..." Maar.. als het dan toch een digitale moet zijn, neem er dan een waar je de lenzen van de "oude gewone" camera's op kunt zetten. Die kun je tegenwoordig tweede hands voor een prikkie (Nou ja, bij wijze van spreken) Bij Canon kan dat dacht ik. Maar, als je dan écht een goede camera wilt kopen, zou ik denken aan er zoveel mogelijk geld aan spenderen als je kwijt kan. Hoe beter, hoe meer mogelijkheden. Maar als je 'm alleen maar als een huis-tuin-vakantie camera gebruikt en weinig eisen stelt, zou ik er geen kopen. Dan ben je veel beter uit met de zogenaamde hybrides. Die zijn wat groter, zitten veel meer mogelijkheden op dan een huis, tuin, keukending en je betaald er wel meer voor dan deze, maar weer lang niet zoveel als voor een echte spiegelreflex camera, hoewel sommigen er aardig in de buurt komen.
Prijzen bij benadering:
Huis tuin etc: van 100 - 350
Hybrides: van 250 - 700
Spiegelreflex van 600 - 10.000 €
Nog een tip. Staar je niet blind op de maximum Megapixels dat men opgeeft.  8, 10, 12. Niet echt interessant als je niet enorm gaat vergroten. Als je niet verder gaat dan de normale afdrukken is 5-7 megapixels meer dan genoeg.  Ik heb zelf een al vrij oude Minolta Dimage 7i (Hybride, maar wel een enorm goede) met 5 Megapixels en daar maak ik de mooiste foto's mee. Ook grotere ja.
Maar daar zit dan ook een erg goede (Zeiss) lens op. Zoals gezegd: goede lenzen zijn erg belangrijk!

tw
door twinkel - Jun 25, 2008 om 18:39
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Bellaflora,

Kijk eens op de NIKON site, www.nikon.nl ,naar de Coolpix P80.

Dit is een leuke hobby camera met veel mogelijkheden.

Via internet bestellen bij Cameranu.nl gaat perfect.

Succes.

audb
door audb - Jun 25, 2008 om 19:15
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Mocht je goedkoop uit willen zijn; de dollar staat nu laag en het kan veel geld schelen door in america te kopen.

Mocht je dit niet willen dan goed gaan rond neuzen op internet en vergelijk de prijzen bv via kelkoo of nieuw.nl

hackmann
door hackmann - Jun 25, 2008 om 20:22
38 Antwoorden / 25 Vragen

Bellafrora, inmiddels heb je al heel wat adviesen ontvangen en misschien wordt het er niet makkelijker op. Het is willicht een overweging waard om eerst eens een reflex te huren. Dit kan al voor een paar tientjes per dag afhankelijk van het kamera model (bv. bij kamera-express). Omdat je in reaktie op eerdere antwoorden over "zoom"sprak wil ik nog eens benadrukken hoe belangrijk de grootte van de sensor is. Je kunt dan zonder ruis heel veel uitvergroten bij het bewerken van de foto,s, meer nog dan een zoom-objectief kan.

nogmaals succes bij je keuze.

va
door vanzoest - Jun 25, 2008 om 21:20
1 Antwoorden / 0 Vragen

Wanneer je helemaal vanuit het "niets" moet geginnen, dan zou ik eerst een 2de hands proberen te kopen van een bekend merk en daarmee aan de slag gaan. Er zijn vele goede cameras op de 2de hands markt te krijgen.

het beste is om iemand die verstand van zaken heeft (en de 2de hands markt) vragen je te helpen bij de aanschaf opdat je geen kat in de zak koopt.

la
door lampke - Jun 26, 2008 om 08:58
3 Antwoorden / 0 Vragen

het aantal pixels is meestal wel goed, maar waar heel veel mensen geen rekening mee houden is de grote van de sencor. hoe groter de sencor hoe beter het is. ook moet je er op letten dat er een schoonmaakfunctie op zit voor de sencor. wanneer je de lens verwisseld. en dan een goede lens erop. hoe licht gevoeliger de lens hoe beter.

tip: koop niet zo n hele dure.

la
door lampke - Jun 26, 2008 om 08:59
3 Antwoorden / 0 Vragen

het aantal pixels is meestal wel goed, maar waar heel veel mensen geen rekening mee houden is de grote van de sencor. hoe groter de sencor hoe beter het is. ook moet je er op letten dat er een schoonmaakfunctie op zit voor de sencor. wanneer je de lens verwisseld. en dan een goede lens erop. hoe licht gevoeliger de lens hoe beter.

tip: koop niet zo n hele dure.

ch
door chanoem - Jun 26, 2008 om 22:51
5 Antwoorden / 5 Vragen

Als je niet meteen in de verwisselbare lenzen terecht wilt komen en toch een fantastische camera wilt, dan raad ik je aan de Panasonic DMC FZ50 aan te schaffen. De lenzen zijn beter dan van welke andere compactcamera ook, je kunt tot 12x inzoomen en je kunt met de hand scherpstellen. Dat laatste is ook belangrijk. Voor rond de 400 euro (kijk op www.kiekeurig.nl om te vergelijken en de goedkoopste handelaar te vinden en bovendien reviews, ervaringen van gebruikers te lezen) heb je een camera waar je de scherpst mogelijke foto's mee kunt maken. Echt een aanrader. Ik heb erg getwijfeld tussen deze camera en een spiegelreflex, maar omdat ik wel met verschillende lenzen wil kunnen werken, heb ik voor de laatste gekozen. Anders had ik absoluut deze gekocht. Ik heb er een aantal foto's van gezien en ik ben onder de indruk. Op de gallery van www.zoom.nl kun je heel veel foto's bekijken en eens zien wat er zoal mogelijk is.

Succes met je beslissing.

hackmann
door hackmann - Jun 26, 2008 om 23:10
38 Antwoorden / 25 Vragen

Hallo chanoem,

Dit is inderdaad een goede compactkamera met een goed Leica objectief. Breng echter de vraagsteller niet op het verkeerde been door de 12x zoom. Omdat  deze kamera een kleine sensor heeft, zit een groot deel van het zoom bereik in de groothoek stand. Zo zal een reflex met een grote sensor en "slechts" 6x zoom het beeld dichter bij halen dan deze Panasonic. Wat ook een voordeel is van een grote sensor dat je veel verder kunt werken met de iso waarden.

vriendelijke groet,

ch
door chanoem - Jun 26, 2008 om 23:43
5 Antwoorden / 5 Vragen

Hoi Hackman,

Van de technische details weet ik in zoverre wat dat een spiegelreflex qua sensor natuurlijk superieur is aan welke compact dan ook. Toch geeft de panasonic ook in de grrotste zoom (nog te vergroten door het aantal pixels te verkleinen) glasheldere foto's. Het zal inderdaad een probleem kunnen geven wanneer de lichtomstandigheden niet optimaal zijn en er zonder flits gefotografeerd wordt. Maar anders.... een echte aanrader. Volgens mijn bescheiden mening dan.

goede avond, bijna nacht