de
door dedee Mar 6, 2022 om 18:20
Elektronica & tv

Reparatie Koffiezetautomaat

Beste Forum leden,

na drie weken thuis geen koffie te hebben gedronken en veel bellen en mailen met Coolblue (en Philips) leg ik de vraag hier neer.

Begin juni 2021 heb ik een Philps 2200 volautomaat besteld bij Coolblue omdat ik daar cadeaubonnen van had liggen. Na ruim tien jaar Nespresso vond ik het tijd voor wat anders.

Afgelopen december begon de volautomaar kuren te geven. Na wat bellen met Coolblue moest ik hem op sturen. Voor de zekerheid ook even contact gehad met Philips om te vragen of zij nog een oplossing hadden. Probleem leek elke keer geen water aan kunnen zuigen nadat hij soms een dag niet aan had gestaan. Als de zetgroep er dan even uitgehaald was deed hij het soms weer en steeds vaker niet.

Philips gaf aan dat ik hem gelijk naar hun toe kon sturen en een melding kon maken bij Coolblue, ook de werkbon zou ik krijgen zodat ik bewijs heb. Ook netjes gebeurd en Coolblue vond het geen probleem want als de makers van coolblue er niet uit zouden komen zou die sowieso naar het reparatiecentrum van Philips gestuurd worden. Dit was dus de snellere route.

Helaas deed hij het binnen een week na retour weer niet. Dus weer aangemeld bij Philips en melding gemaakt bij Coolblue. Weer geen probleem.
Na twee keer gerepareed kreeg ik een apparaat terug die gelijk in de storing schoot. M.a.w. een defect apparaat. Nooit een kop koffie kunnen zetten.
Contact gezocht met Philips hoe dit kon gaven ze gelijk al aan dat het inderdaad niet de bedoeling is maar dat ze ook maar twee keer repareerde.
Zij boden omruiling aan, ik heb echter geen vertrouwen meer in dit type en wil een ander merk. Philips heeft zn best gedaan en ik heb elke keer dat hij weg was op hun kosten een zakje bonen mogen bestellen.

Coolblue doet nu moeilijk. Ik heb ze vanaf moment 1 betrokken en ook de beide werkbonnen gestuurd. Aagegeven dat Philips niet meer repareert. Volgens coolblue moet philips voor de derde keer repareren........zucht
Ik zit al drie weken zonder koffie en coolblue was de werkbonnen kwijt die ik gemaild had. Ze blijven erbij dat ze drie keer mogen repareren. Ik meende toch echt dat dit twee keer is, dit ook veel terug gelezen hier op deze fora.

Via de mail antwoord elke keer iemand anders, ik heb al aangegeven een ander apparaat van een ander merk te willen eventueel tegen kleine bijbetaling.
Wat kan ik nu nog doen? Want ik ben bang dat ik geen geld terug krijg aangezien ik met bonnen deels betaald heb. Ik wil nu liever naar de andere blauwe concullega aangezien ik daar veel betere ervaring heb met retouren. Mijn geduld is nu wel op en ik ga niet akkoord met nog een derde reparatie.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaring/kennis op dit gebied.
Gr Dedee

6210 18 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 6, 2022 om 18:36
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Als antwoord wat u kunt doen zie deze info: (op basis vanuw rechten op basis wetgeving):

www.consuwijzer.nl

https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/moet-ik-bewijzen-dat-ik-het-niet-kapot-heb-gemaakt

Wettelijke garantie, wat is dat? (ictrecht.nl)  en de letterlijke wetgeving:

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html   en evt verder t/m art 25

U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij https://www.klachtenkompas.nl/ van de Consumentenbond en bij www.consuwijzer.nl van de ACM

Wie is de werkelijke verkoper (via Coolblue)? Dit ondanks het feit dat u via Coolblkue heeft besteld en ook betaald.

de
door dedee Mar 6, 2022 om 19:41
9 Antwoorden / 7 Vragen

Dank voor alle links!

ik heb ze doorgenomen en weet nu zeker dat ik niet akkoord ga met 3x repareren.

Donuts
door Donuts - Mar 6, 2022 om 18:48
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Om het even kort te houden: 3x een poging tot reparatie is gebruikelijk. Coolblue is een betrouwbare webshop, als die 3e poging ook op niets uitloopt, kun je ongetwijfeld een ander apparaat met eventueel bijbetaling als de nieuwe duurder is, kopen.

En als je boft, krijg je misschien zelfs wel een duurder apparaat zonder bijbetaling voor al het gedoe wat je gehad hebt.

de
door dedee Mar 6, 2022 om 19:31
9 Antwoorden / 7 Vragen

Het mag dan gebruikelijk zijn, volgens de links die hier staan had ik na 1x reparatie al mogen weigeren.

Als Philips al aan geeft niet meer te repareren, wie is Coolblue dan om te zeggen dat Philips dat wel moet?

Het ziet er nu in ieder geval naar uit dat het naar de rechtsbijstand gaat aangezien ze niet mee werken.

tenormin
door tenormin Mar 6, 2022 om 23:16
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Donuts, "vroeger" kreeg men 3 x de tijd om... tegenwoordig is dit verminderd tot maximaal 2 keer of een nieuw produkt. Dat wil de TS niet.

Donuts
door Donuts Mar 7, 2022 om 00:59
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Tenormin, 'vroeger' was het officieel ook geen 3x! Er is niets veranderd.

tenormin
door tenormin - Mar 6, 2022 om 19:15
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Ben heel slecht in het zoeken op internet maar wat ik zo lees is de adviestijd van reparatie minimaal teruggebracht naar 2 keer. Of een ander apparaat. Maar ja, u wilt niet nog een keer hetzelfde, nieuwe apparaat. Jammer.

de
door dedee Mar 6, 2022 om 19:40
9 Antwoorden / 7 Vragen

Dat klopt, ik ben mijn vertrouwen verloren in dit apparaat.

Ik heb alle links gevolgd die hierboven staan. Van wat ik begrijp gaat Coolblue nu een scheve schaats rijden.

tenormin
door tenormin Mar 6, 2022 om 20:09
16847 Antwoorden / 108 Vragen

@ dedee, tja, heb, helaas voor u, alleen maar goede ervaringen met Coolblue. Maar daar heeft u geen bal aan.

mahadma
door mahadma - Mar 6, 2022 om 19:33
11569 Antwoorden / 51 Vragen

U bent fout begonnen door naar philips te sturen, omdat coolblue al met uw casus doende was.

de
door dedee Mar 6, 2022 om 19:38
9 Antwoorden / 7 Vragen

Ik denk dat je dan nog eens moet lezen.
Coolblue was het ermee eens...

Donuts
door Donuts - Mar 6, 2022 om 19:38
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Quote: Het mag dan gebruikelijk zijn, volgens de links die hier staan had ik na 1x reparatie al mogen weigeren.

Als Philips al aan geeft niet meer te repareren, wie is Coolblue dan om te zeggen dat Philips dat wel moet?

Het ziet er nu in ieder geval naar uit dat het naar de rechtsbijstand gaat aangezien ze niet mee werken.

Klopt helemaal, ondanks dat hanteren 9 van de 10 shops toch 3x repareren. Je kunt de juridische weg volgen of een praktische weg. Welke van de 2 het snelst werkt, geen idee. Zelf kies ik altijd de meest praktische route.

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/hoelang-mag-reparatie-duren

Fragment: Kan de verkoper u geen nieuw product leveren? Dan kunt u de koopovereenkomst beëindigen (ontbinden). U hebt er dan recht op dat u uw geld terugkrijgt. En u moet het product teruggeven aan de verkoper.

Er wordt wel eens gezegd dat u pas recht hebt op de bovenstaande mogelijkheden als de verkoper 3 keer heeft geprobeerd om het product te repareren. Maar dat is een misverstand. Volgens de wet mag u geen ernstige overlast hebben van een reparatie van een ondeugdelijk product. Hebt u dat wel? Dan kunt al na de eerste (mislukte) reparatie gebruikmaken van bovenstaande rechten.

Lees alle info even onder bovenstaande link.

de
door dedee Mar 6, 2022 om 19:53
9 Antwoorden / 7 Vragen

Dat klopt, ik hoef het er niet mee eens te zijn.

Ik heb er onder hinder van aangezien ik al weken een apparaat wat ik bijna dagelijks gebruik nu niet kan gebruiken.

de praktische weg zou zijn dat Coolblue hem een week heeft, niet kan repareren alsnog naar Philips stuur en die weten al dat deze niet te repareren valt. Daardoor ben ik nog een kleine 2 weken verder om tot dezelfde conclusie te komen. Dit alles binnen een jaar na aankoop.

Ik ging ervan uit dat ik net zoals mijn Nespresso ook dit apparaat 10 jaar mee ging (misschien is dit vrij lang).

marita5
door marita5 - Mar 6, 2022 om 19:38
11534 Antwoorden / 15 Vragen
Donuts
door Donuts - Mar 6, 2022 om 19:55
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Als je op social media zit, kun je het ook via die weg proberen. Misschien leidt dat tot een snelle, acceptabele oplossing.

Facebook en Twitter

Zou het wel beperken tot 1 van de 2 kanalen om verwarring te voorkomen.

Als je toch je rechtsbijstandsverzekering wilt inschakelen, check dan eerst even of je een eigen risico hebt.

de
door dedee Mar 6, 2022 om 21:51
9 Antwoorden / 7 Vragen

Ja al gedaan via Twitter.
heb geen Facebook. Dank voor het antwoord.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Mar 6, 2022 om 20:10
2093 Antwoorden / Vragen

Er staat nergens in de wet of de leverancier één, twee of drie keer de kans moet krijgen en komt het neer op de vraag wat redelijk is en zolang je niet voor de rechter staat moet je daar samen uitkomen. Gewoon door discussiëren, op een gegeven moment geeft er wel iemand toe want je wilt toch echt geen rechtsgang over een koffiezetapparaat

de
door dedee Mar 6, 2022 om 21:54
9 Antwoorden / 7 Vragen

Klopt, en aangezien ik na 2x voet bij stuk hou en zij willen perse 3x heb ik al meer water bij de wijn gedaan. Vandaar dat ik er ook niet mee akkoord ga. Ook na overleg met Philips zeggen zij niet meer te repareren. Coolblue snapt dat niet.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Mar 6, 2022 om 22:29
2093 Antwoorden / Vragen

You takes your changes. Als je je poot stijf houdt krijgt je vanzelf gelijk of ongelijk als je bij de rechter of een geschillencommissie staat en mischIen binden ze voor die tijd wel in.

de
door dedee Mar 10, 2022 om 16:19
9 Antwoorden / 7 Vragen

Klopt, door tussenkomst van rechtsbijstand heb ik nu gelijk gekregen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Mar 11, 2022 om 12:50
2093 Antwoorden / Vragen

Een belangrijk onderdeel van gelijk krijgen is laten zien dat het je menens is en hulptroepen inschakelen. Zo veel mensen hebben geen puf in zo'n conflict dat ze het erbij laten en daar speelt men graag op in.

Gr
door Grunn1 - Mar 6, 2022 om 22:07
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Ik herken me totaal niet in uw verhaal over Coolblue.

Vorig jaar ging mijn Kenwood koffiezetapparaat stuk die ik 1 jaar en 11 maanden daarvoor had gekocht bij Coolblue.
Ik er mee terug en hij zou worden opgestuurd want ja ik had nog een maand garantie maar het zouw el een paar weken kunnen duren. Gezegd dat ik zonder koffiezetapparaat zat maar dat was geen probleem kon een showroom model uitzoeken en meekrijgen.
Een week later gebeld door Coolblue met de mededeling dat de fabrikant had besloten om mijn koffiezetapparaat niet te repareren en omdat het model niet meer werd gemaakt kreeg ik mijn geld terug.
Het showroom kodel beviel me niet en heb een andere uitgezocht en betaald met het geld dat ik net had terug gekregen.

pe
door pebk Mar 7, 2022 om 13:43
583 Antwoorden / 0 Vragen

Het is ook niet uw verhaal, maar dat van de TS. Elke situatie is anders.

Gr
door Grunn1 Mar 8, 2022 om 10:18
1427 Antwoorden / 18 Vragen

@PEBK, Ja en? Heb je zelf ook nog een nuttige bijdrage. Zelfde webshop en vergelijkbaar product behalve dan dit ik rechtstreeks naar Coolblue ben gegaan en ts niet terwijl Coolblue de verkoper is.

de
door dedee Mar 10, 2022 om 16:18
9 Antwoorden / 7 Vragen

Inderdaad ander verhaal. En als je gelezen had, Coolblue vond dit geen probleem omdat ze hem zelf ook naar de fabrikant zouden sturen als ze de oplossing niet wisten.

door tussenkomst van rechtsbijstand krijg ik nu m'n geld terug. Dit is helaas al de derde keer dat ik een vervelende en nu zelfs zeer vervelende ervaring heb met Coolblue. Voor mij nooit weer!

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Mar 6, 2022 om 23:08
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Dedee,

Om welk type Philips koffiezetapparaat gaat het?

Vorig jaar is hier een topic over een Philips koffiezetapparaat geweest, klik op de volgende link :

https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/elektronica-tv/hulp-bij-oplossen-problemen-koffiemachine-philips-hoe-moet-ik-het-aanpakken

panter22
door panter22 Mar 7, 2022 om 09:53
6599 Antwoorden / Vragen

Philips 2200 volauomaat

panter22
door panter22 - Mar 7, 2022 om 08:40
6599 Antwoorden / Vragen

Het koffiezetapparaat werkt niet meer, dus je hebt recht op een nieuwe.
Of het nu rechtstreeks via Philips of via Coolblue is, dat maakt niet uit.
Maar je wilt geen nieuwe Philips.
Dan ben je afhankelijk van de coulance van Coolblue.
Coolblue wil het apparaat voor een derde keer repareren, stel dat hij het dan weer doet, dan krijg je geen nieuwe.
Je wilt eventueel een koffiezetapparaat van een ander merk.
Maar je gaat voor je geld terug.
Het is een risico wat je neemt als je niet tevreden bent met een nieuw Philips koffiezetapparaat.
Aan jou de keus.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 7, 2022 om 09:35
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Bij deze geef ik u nog een mogelijkheid en dat is het melden van deze ervaring bij https://www.klachtenkompas.nl/  Dat is een gratis service van de Consumentenbond waar men de klacht doorspeelt naar de verkoper en ook zichtbaar maakt op hun site en daarmee er ruchtbaarheid aan geeft. U ontvangt geen juridische bijstand tenzij u lid bent.

En aanvullend: u heeft volstrekt gelijk met uw gedachte dat de levenduur van een koffieapparaat langer is dan slechts een paar jaar.
Bij zoeken met zoeknaam 'levensduur koffiemachine' zie ik dat die voor een volautomatische  op ca. 6 jaar is gesteld.
Indien een levensduur van ca. 6 jaar aan de orde is kan en mag er rekening worden gehouden met afschrijving indien er toch een nieuwe wordt geleverd.

panter22
door panter22 Mar 7, 2022 om 09:52
6599 Antwoorden / Vragen

Ts kan een nieuw koffiezetapparaat krijgen van Philips, maar accepteert dit niet.

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 7, 2022 om 10:07
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Dat is ook niet 'slim' omdat er wettelijk recht is op reparatie en als dat niet kan een nieuw apparaat. Hoe dan ook is de verkoper verantwoordelijk.
Dat geldt ook bij leveting van een apparaat van een andere fabrikant via Coolblue.

panter22
door panter22 Mar 7, 2022 om 10:10
6599 Antwoorden / Vragen

De verkoper wil nog een keer extra repareren. Ts wil zijn geld terug.

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 7, 2022 om 11:05
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Tja, de de verkoper mag nog een keer repareren alvorens een nieuwe dient te worden aangeboden. Dat dan nog afgezien dat erbij aanbieden van een nieuwe in beginsel rekening kan en mag worden gehouden met afschrijving. Indien Ts toch anders wil, er werden afdoende verwijzingen gegeven waaronder zelfs de ultime proces mogelijkheid (in gebreke stellen).

mo
door mof - Mar 7, 2022 om 12:10
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als Coolblue drie keer mag repareren: stuur dat ding dan op naar Coolblue en niet naar Philips, dan komt het vanzelf weer terug, defect of niet. In het eerste geval is Coolblue uitgeluld in het andere geval kunt u van uw apparaat genieten! U had nooit direct naar Philips moeten gaan, altijd over de leverancier werken. Het is een probleem van de leverancier, niet dat van Philips.

Coolblue kan wel vinden dat Philips een derde keer moet repareren, maar als Philips dat niet vindt dan is dat niet uw probleem maar dat van Coolblue.

th
door thieu - Mar 7, 2022 om 13:32
148 Antwoorden / 0 Vragen

Het is dezelfde machine als die ik heb. Ik heb wel mazzel dan dat de mijne nu anderhalf jaar probleemloos werkt (of roep ik nu het onheil over me af) ;-)
Bij de recensies (die ik pas veel later las ná aankoop) was dit geluid ook veel te horen. De koffie is prima, maar de kwaliteit van de machine is belabberd.

ro
door ronny530 - Mar 7, 2022 om 13:45
2794 Antwoorden / 41 Vragen

Philips heeft u nadat reparatie tot twee keer niet succesvol is geweest een nieuwe koffiezetter van hetzelfde model aangeboden en daarmee voldoet Philips aan de garantiepicht. Dat u geen vertrouwen in het apparaat meer heeft staat er volledig buiten en zolang u de defecte niet retour stuurt wordt de nieuwe ook niet afgestuurt. U heeft weliswaar met toestemming van Cool Blue zelf Philips de defecten af laten handelen maar dat maakt ook dat voor het verloop Philips uw aanspreekpunt is geworden en als het niet naar uw wens verloopt niet op Cool Blue kunt terugvallen. Daarbij is het ook zo dat als u de koffiezetter deels met cadeaubonnen heeft voldaan die niet voor contant geld inwisselbaar zijn dus al zou u de koop kunnen ontbinden de cadeaubonnen als zijnde tegoed gecompenseerd krijgen. Wat u voor nu zou kunnen doen is de defecte koffiezetter retour Philips sturen en de nieuwe op laten sturen want nu heeft u helemaal niets om koffie mee te zetten.