gumo
door gumo Apr 14, 2012 om 15:49
Elektronica & tv

Reparatiekosten betalen voor receiver terecht?

Wij hebben en kleine 4 jaar geleden een receiver aangeschaft van het gerenommeerde merk Harman Kardon voor € 399,=. Een paar maanden geleden merkten we dat hij 'kuren' begon te vertonen, betreffende het geluid. Uit één speaker kwam geen geluid meer en na controle bleek dit niet aan onze speakers te liggen maar aan de receiver. Teruggebracht naar onze leverancier, waar wij vaste klant zijn van bijna al onze apparaten en witgoed, en na een aantal weken kregen we bericht dat reparatie € 130,- gaat kosten. Ik vind dit niet terecht, gezien de verwachte levensduur van een (-stilstaand-) apparaat van een dergelijk merk en prijs. Heb ik gelijk, of moet ik wel de kosten betalen? Mijn zoon zegt overigens dat het vast gewoon een los draadje is, maar dat terzijde.

7257 12 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Apr 14, 2012 om 16:04
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Op het apparaat staat maximaal 2 jaar garantie. Het apparaat is na 4 jaar defect. Dus geen garantie meer. De reaparatiekosten bedragen € 130,00 inclusief de 19% BTW, de verzendkosten, en de wezenlijke reparatie. Dat betekent dat de reparatie netto circa € 80,00 gekost heeft, een monteur kost toch zeker € 50,00 per uur (minimaal). Over gebruik onderdelen is geen info, maar als die ook in het spel zijn is dit een uiterst redelijk bedrag. Dat uw zoon stelt dat het "vast gewoon een los draadje is" is nergens op gebaseerd. Dan had hij zelf toch het ding kunnen herstellen. En als je een uur moet zoeken naar dat losse draadje, hoef je dat zoek naar zeker ook niet te betalen. U kunt hooguit een coulance verzoek doen aan uw leverancier voor bijvoorbeeld geen verzendkosten, maar hoe je het wendt of keert, de garantie is over. En daar doe je niets aan.

pi
door pimonline - Apr 14, 2012 om 16:06
44 Antwoorden / 2 Vragen

In Nederland heb je normaal gesproken 2 jaar garantie op je elektronica producten. Binnen deze 2 jaar zijn de kosten (exclusief ter reparatie aan bieden via post) voor de fabrikant. Voor reparatie buiten deze termijn zijn de kosten voor de consument. Tenzij er sprake is van een bekend probleem in de fabricage.

Dus helaas de kosten zijn voor u.

ro
door ron530 - Apr 14, 2012 om 16:46
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Ach een draadje los, zekeringetje stuk! iedereen denkt dat het de oorzaak is. Na 4 jaar kun je verwachten dat er een defect optreedt, kosteloos laten repareren gaat dan weer niet. Het is simpel garantie no way ongeacht het merk. Vraagsteller moet eens bij zich zelf ten rade gaan, wat ooit nieuw was blijft dat niet. triest dat iedereen maar een levensduur aan een apparaat hangt terwijl die nergens op gebaseerd is. Ik bedoel dit niet als beledigend maar de tijd dat er geaccepteerd werd dat zaken kapot konden gaan na garantie tijd is zover weg.

mastag
door mastag - Apr 14, 2012 om 17:13
955 Antwoorden / 19 Vragen

Ja 20 jaar terug was Harman Kardon een gerenommeerd merk, maar sinds ze doorhebben dat ook Media Markt, Block, Bcc, S&F enz die zooi kunnen verkopen als de prijs maar goed is is de kwaliteit tot herman karton gedegradeerd.
Geen dvd speler gaat langer mee als een 2-3 jaar dan is het loopwerk of de laser defect, bij meerkanaals versterkers gaat de besturing defect en heb je of geen geluid of ruis op 1 van de kanalen.

Ach die goede ouwe tijd waarin nog kwaliteit werd verkocht.
Maar NEE u heeft geen garantie meer, tenzij u aan kunt tonen, nooit te hard te hebben gedraaid, draden met gelijke weerstand (dus lengte) heeft gebruikt, alles goed heeft aangesloten, nooit aantoonbaar dus.
MAstag

ro
door ron530 - Apr 14, 2012 om 17:30
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Als je het goed bekijkt heb je zelfs op je eigen lichaam geen garantie, gaat heel lang mee maar soms moet de dokter ingrijpen kost wat maar dan kun je wel weer verder. Niemand die klaagt maar gaat een gebruiks- artikel stuk schreeuwen we moord en brand.

poltol
door poltol - Apr 14, 2012 om 18:18
3885 Antwoorden / 22 Vragen

[quote=ron530 schreef op zaterdag 14 apr 2012, 17:30]Als je het goed bekijkt heb je zelfs op je eigen lichaam geen garantie, gaat heel lang mee maar soms moet de dokter ingrijpen kost wat maar dan kun je wel weer verder. Niemand die klaagt maar gaat een gebruiks- artikel stuk schreeuwen we moord en brand.

@ron530,
Dat kost tegenwoordig ook veel hoor.
Eigen bijdrage en dan ook nog eens heel veel niet of gedeeltewlijk vergoed.
En ........... ook geen garantie op de reparatie[s]. :-))

Fijn weekend verder, poltol

ro
door ron530 - Apr 14, 2012 om 18:23
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Ik trek de vergelijking wel ver maar je moet ook eens weten dat garantie ophoud als die ook voorbij is. Na 4 jaar is die voor een Harman Kardon ook voorbij.

diumenge
door diumenge - Apr 14, 2012 om 18:28
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=mastag schreef op zaterdag 14 apr 2012, 17:13]...
Geen dvd speler gaat langer mee als een 2-3 jaar dan is het loopwerk of de laser defect, bij meerkanaals versterkers gaat de besturing defect en heb je of geen geluid of ruis op 1 van de kanalen.
...Mijn Pioneer DVD speler doet het anders nog prima en is heel wat ouder dan 2 a 3 jaar.

A/d andere kant koop je nu een DVD speler voor 25 euro, dus als die na 2 a 3 jaar defect is dan heb je ook geen enorme financiële schade.

ro
door ron530 - Apr 14, 2012 om 18:34
4084 Antwoorden / 17 Vragen

daar draait het bij vraagsteller niet om hij/zij heeft potverdorie wel bijna 400 euro betaald voor het ding. je mag dan toch verwachten dat die minstens 20 jaar nieuw blijft.

mahadma
door mahadma - Apr 14, 2012 om 18:44
11541 Antwoorden / 51 Vragen

@ron530,

off topic:

"Niemand die klaagt maar gaat een gebruiks- artikel stuk schreeuwen we moord en brand."

Als je daar verder over nadenkt dan vraag ik mij het volgende af:
Waarom accepteert "men" nu wèl dat als voorbeeld dat een verzekering die twee jaar actueel is en dan verlopen is en als de garantie verlopen is na twee jaar niet?

diumenge
door diumenge - Apr 14, 2012 om 19:56
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=ron530 schreef op zaterdag 14 apr 2012, 18:34]daar draait het bij vraagsteller niet om hij/zij heeft potverdorie wel bijna 400 euro betaald voor het ding. je mag dan toch verwachten dat die minstens 20 jaar nieuw blijft. Eens, mijn JVC receiver is denk ik wel 20 jaar oud en doet het ook nog steeds, nog nooit reparatie nodig geweest.

ikbenik
door ikbenik - Apr 14, 2012 om 21:02
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=ron530 schreef op zaterdag 14 apr 2012, 16:46]triest dat iedereen maar een levensduur aan een apparaat hangt terwijl die nergens op gebaseerd is.
Die is wel ergens op gebaseerd: op de meningen van de consumentenorganisaties.

Het is een feit dat de consumentenorganisaties niets moeten weten van de garantieperiodes: die vindt men veel te kort. En daarom komen zij met een alternatief: de verwachte levensduur of gemiddelde levensduur.
Zij verdraaien steeds de regels en besodemieteren de boel.
Zij komen ook met die vervloekte levensduurtabellen. Daarin staat in hoelang dat een product volgens hun mening probleemloos mee dient te gaan, ongeacht het merk, type en aanschafprijs. De reden dat zij dit doen heeft te maken dat zij het voor de consument ondoorzichtig vinden wat men van een product kan verwachten, omdat de garantieperiodes, de kwaliteit en duurzaamheid van een bepaald product nogal verschillen en daardoor de consument door de bomen het bos niet meer zien. Klopt ook wel, maar dat is nu eenmaal niet te vereenvoudigen met een cijfertje.

Aangezien de detaillisten en fabrikanten niet naar die consumentenorganisaties luisteren (die toch alleen maar tegen de schenen van die ondernemers en fabrikanten aan het schoppen zijn), zijn ze huilie huilie gaan doen bij de Italiaanse rechter, die ook zo dom is om er in te trappen. De sukkel! (ik weet wat ik schrijf).

Die consumentenorganisaties stellen dat de detaillisten en fabrikanten niet aan de consumentenregels houden, omdat men star aan de in hun ogen veel te korte garantieperiodes houden. Die organisaties stellen dat de detaillisten massaal de fout in gaan door geen garantieperiode te verstrekken welke gelijk is aan de verwachte levensduur (door die organisaties opgesteld) of gemiddelde levensduur (ook door hen opgesteld).
En daar is nu het gehele gedonder mee.
Omdat zij aangeven dat met de term "wettelijke garantie" bedoeld wordt dat de verkopende partij de garantieperiode dient te verstrekken die wettelijk bepaald is (de wettelijke garantie).

En doordat helaas nogal wat juristen niet capabel genoeg zijn, nemen die juristen massaal de meningen en uitspraken van die organisaties over.
Dat is gewoon triest dat de meeste juristen als manke schapen achter die organisaties aanhuppelen, in plaats van ze de les te lezen.

De wetgeving en de Europese richtlijn zijn heel duidelijk: je mag datgene van een product verwachten volgens uitspraken van de fabrikant en winkelier.

[quote] In Nederland heb je normaal gesproken 2 jaar garantie op je elektronica producten.
Nee hoor. De garantieperiode wordt door de fabrikant en winkelier zelf bepaald. Artikel 6a van wetboek 7.
De fabrikant en winkelier zijn niet verplicht om garantie te verstrekken.

[quote]daar draait het bij vraagsteller niet om hij/zij heeft potverdorie wel bijna 400 euro betaald voor het ding. je mag dan toch verwachten dat die minstens 20 jaar nieuw blijft.
Wat hebben de fabrikant en winkelier voor uitspraken gedaan? Want alleen op die uitspraken mogen en kunnen rechten ontleent worden.
En de verwachting van de koper van een product is gebaseerd op de uitspraken van fabrikant en winkelier. Daar alleen mag een verwachting op gebaseerd zijn.

Echter denken veel mensen dat de redelijke verwachting gebaseerd is op de meningen van de consument of consumentenorganisaties, terwijl de wetgeving heel duidelijk is: de verwachting is gebaseerd op uitspraken van fabrikant en winkelier.