Reparatiekosten betalen voor receiver terecht?
Wij hebben en kleine 4 jaar geleden een receiver aangeschaft van het gerenommeerde merk Harman Kardon voor € 399,=. Een paar maanden geleden merkten we dat hij 'kuren' begon te vertonen, betreffende het geluid. Uit één speaker kwam geen geluid meer en na controle bleek dit niet aan onze speakers te liggen maar aan de receiver. Teruggebracht naar onze leverancier, waar wij vaste klant zijn van bijna al onze apparaten en witgoed, en na een aantal weken kregen we bericht dat reparatie € 130,- gaat kosten. Ik vind dit niet terecht, gezien de verwachte levensduur van een (-stilstaand-) apparaat van een dergelijk merk en prijs. Heb ik gelijk, of moet ik wel de kosten betalen? Mijn zoon zegt overigens dat het vast gewoon een los draadje is, maar dat terzijde.
Op het apparaat staat maximaal 2 jaar garantie. Het apparaat is na 4 jaar defect. Dus geen garantie meer. De reaparatiekosten bedragen € 130,00 inclusief de 19% BTW, de verzendkosten, en de wezenlijke reparatie. Dat betekent dat de reparatie netto circa € 80,00 gekost heeft, een monteur kost toch zeker € 50,00 per uur (minimaal). Over gebruik onderdelen is geen info, maar als die ook in het spel zijn is dit een uiterst redelijk bedrag. Dat uw zoon stelt dat het "vast gewoon een los draadje is" is nergens op gebaseerd. Dan had hij zelf toch het ding kunnen herstellen. En als je een uur moet zoeken naar dat losse draadje, hoef je dat zoek naar zeker ook niet te betalen. U kunt hooguit een coulance verzoek doen aan uw leverancier voor bijvoorbeeld geen verzendkosten, maar hoe je het wendt of keert, de garantie is over. En daar doe je niets aan.
In Nederland heb je normaal gesproken 2 jaar garantie op je elektronica producten. Binnen deze 2 jaar zijn de kosten (exclusief ter reparatie aan bieden via post) voor de fabrikant. Voor reparatie buiten deze termijn zijn de kosten voor de consument. Tenzij er sprake is van een bekend probleem in de fabricage.
Dus helaas de kosten zijn voor u.
Ach een draadje los, zekeringetje stuk! iedereen denkt dat het de oorzaak is. Na 4 jaar kun je verwachten dat er een defect optreedt, kosteloos laten repareren gaat dan weer niet. Het is simpel garantie no way ongeacht het merk. Vraagsteller moet eens bij zich zelf ten rade gaan, wat ooit nieuw was blijft dat niet. triest dat iedereen maar een levensduur aan een apparaat hangt terwijl die nergens op gebaseerd is. Ik bedoel dit niet als beledigend maar de tijd dat er geaccepteerd werd dat zaken kapot konden gaan na garantie tijd is zover weg.
Ja 20 jaar terug was Harman Kardon een gerenommeerd merk, maar sinds ze doorhebben dat ook Media Markt, Block, Bcc, S&F enz die zooi kunnen verkopen als de prijs maar goed is is de kwaliteit tot herman karton gedegradeerd.
Geen dvd speler gaat langer mee als een 2-3 jaar dan is het loopwerk of de laser defect, bij meerkanaals versterkers gaat de besturing defect en heb je of geen geluid of ruis op 1 van de kanalen.
Ach die goede ouwe tijd waarin nog kwaliteit werd verkocht.
Maar NEE u heeft geen garantie meer, tenzij u aan kunt tonen, nooit te hard te hebben gedraaid, draden met gelijke weerstand (dus lengte) heeft gebruikt, alles goed heeft aangesloten, nooit aantoonbaar dus.
MAstag
Als je het goed bekijkt heb je zelfs op je eigen lichaam geen garantie, gaat heel lang mee maar soms moet de dokter ingrijpen kost wat maar dan kun je wel weer verder. Niemand die klaagt maar gaat een gebruiks- artikel stuk schreeuwen we moord en brand.
[quote=ron530 schreef op zaterdag 14 apr 2012, 17:30]Als je het goed bekijkt heb je zelfs op je eigen lichaam geen garantie, gaat heel lang mee maar soms moet de dokter ingrijpen kost wat maar dan kun je wel weer verder. Niemand die klaagt maar gaat een gebruiks- artikel stuk schreeuwen we moord en brand.
@ron530,
Dat kost tegenwoordig ook veel hoor.
Eigen bijdrage en dan ook nog eens heel veel niet of gedeeltewlijk vergoed.
En ........... ook geen garantie op de reparatie[s]. :-))
Fijn weekend verder, poltol
Ik trek de vergelijking wel ver maar je moet ook eens weten dat garantie ophoud als die ook voorbij is. Na 4 jaar is die voor een Harman Kardon ook voorbij.
[quote=mastag schreef op zaterdag 14 apr 2012, 17:13]...
Geen dvd speler gaat langer mee als een 2-3 jaar dan is het loopwerk of de laser defect, bij meerkanaals versterkers gaat de besturing defect en heb je of geen geluid of ruis op 1 van de kanalen.
...Mijn Pioneer DVD speler doet het anders nog prima en is heel wat ouder dan 2 a 3 jaar.
A/d andere kant koop je nu een DVD speler voor 25 euro, dus als die na 2 a 3 jaar defect is dan heb je ook geen enorme financiële schade.
daar draait het bij vraagsteller niet om hij/zij heeft potverdorie wel bijna 400 euro betaald voor het ding. je mag dan toch verwachten dat die minstens 20 jaar nieuw blijft.
@ron530,
off topic:
"Niemand die klaagt maar gaat een gebruiks- artikel stuk schreeuwen we moord en brand."
Als je daar verder over nadenkt dan vraag ik mij het volgende af:
Waarom accepteert "men" nu wèl dat als voorbeeld dat een verzekering die twee jaar actueel is en dan verlopen is en als de garantie verlopen is na twee jaar niet?
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Zakelijk energiecontract consument
Mijn vader is opgebeld door een energieboer dat het huidige contract bijna afliep. Helaas is hij toegehapt op een aanbieding en heeft een nieuw contract afgesloten.
nu loopt echter het contract van mijn ouders nog twee jaar. Daarom hebben ze een mail gestuurd dat ze afzien van het contract volgens de wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Echter reageert de energieleverancier terug dat ze
...
Lees meer
Zero sugar jumbo
tot mijn verbazing zit er gewoon suiker in de frisdrank van jumbo sinas zero sugar en cola zero sugar,vreem want op de etiket staat groot ..zero sugar.. dn mag je er van uit gaan dat er geen suiker in zit,dus al dietijd als suikerpatient ben ik dus misleid..mag dit zomaar suiker in frisdrank terwijl er zero sugar op staat. Lees meer
Populair in Elektronica & TV
<a href="//superaankoop.co.nl" target="_blank">www.superaankoop.co.nl</a>
is dit een veilig site om te kopen? Lees meer
Deli-lifestyle
Hallo Ik ben 80 jaar en heb een tv gekocht via Bol.com maar in feite bij Deli-Lifestyle. De tv zou na 3 dagen geleverd worden maar dat werd een week. Dit schijnt bij nader inzien meer regel dan uitzondering te zijn bij Deli-Lifestyle. Na aankomst bleek de tuner van de tv niet te werken. De setup kwam niet verder dan het land (nederland) maar ik kon geen frequentie ingeven. Uiteindelij ... Lees meer
Vingerafdruksensor Lenovo Tablet 4 10 Plus doet het niet, wat kan ik het beste doen?
Ik heb mijn tablet laten rooten en het moest ook gereset worden.
Dus moet ik een nieuwe vingerafdruk aanmaken, maar het probleem is dat de vingerafdruksensor niet werkt.
Ik heb het daarna meerdere kern opnieuw geprobeerd maar het heeft geen succes meer.
Wat kan ik het beste doen?
Lees meer