mw
door mw Dec 31, 2004 om 21:20
Elektronica & tv

Scart aansluiting op DVD speler

Hallo. Ik heb een DVD speler met zowel digitale als een scart aansluiting. De digitale aansluiting werkt gelijk, maar de scart aansluiting niet, ook niet als ik er een stekkertje tussenzet dat van een scart aansluiting twee digitale aansluitingen maakt. Wat moet ik doen om de scart aansluiting te activeren?

2669 11 Rapporteer

ma
door martin1 - Dec 31, 2004 om 21:30
346 Antwoorden / 4 Vragen

Een stekkertje dat twee "digitale" aansluitingen maakt van een scart bestaat niet. Een scart is bedraad voor Composiet Video in/out, Super Video, RGB, Audio L + R in/out en communicatie. Met een digitale uitgang bedoe je denk ik de optische of coaxiale digitale uitgang voor 5.1 geluid (digital audio output). Misschien als je vertelt wat je precies op wat wilt aansluiten, dat ik je verder kan helpen.

mw
door mw - Dec 31, 2004 om 21:49
12 Antwoorden / 20 Vragen

Hallo. Ik wil graag de DVD speler op mijn TV aansluiten.

De DVD speler heeft een Scart aansluiting, en mijn TV ook.

Er komt helaas geen signaal uit de Scart aansluiting.

mi
door miraltje - Jan 1, 2005 om 05:27
462 Antwoorden / 0 Vragen

zowel een dvd speler als een tv hebbem vaak meerdere scart aansluitingen.

genoemd als ext1 , 2/aux1 , 2/tv out/tv in

wanneer de dvd is voorzien van meerdere scart aansluitingen moet altijd de laagste aansluiting gekozen worden zoals ext 1 en aux 1,is ewr echter een aansluiting met de naam tv out heeft deze altijd de voorkeur.

hier word nm direct net als de digitale aansluiting signaal aangeboden, integenstelling tot de ander aansluiting.

ook voor de tv geld dit, echter heeft u het laagste kanaal gereserveerd voor de video dan zult de tv zelf moeten activeren door de knop aux/ext of (beeldscherm met *) meerdermalen intedrukken.#

# = dit is afhankelijk van het aantal aansluitingen

freya
door freya - Jan 1, 2005 om 10:57
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo mw,

Er zijn drie dingen die je moet nakijken. Punt één: gebruik een scartkabel die volledig bedraad is. (alle pennetjes aanwezg?) Punt twee: De kant van de DVD-speler. De DVD-speler kan het videosignaal meestal op drie manieren naar de TV sturen nl. Composiet video (de slechtste kwaliteit), S-video en RGB. Welke van die laatste twee de beste is, is een beetje afhankelijk van de TV. Dit moet je dus uitproberen. De DVD-speler stuurt echter niet alle drie die signalen tegelijk. Meestal kun je ergens in een menu van de DVD-speler instellen welk uitgangssignaal je wilt gebruiken. Punt drie: De kant van de TV. Als de TV meerdere scart aansluitingen heeft moet je in de handleiding opzoeken welke scartaansluiting welk soort signaal kan verwerken. Het kan zo zijn dat scart één alleen composiet video en S-video kan weergeven en dat scart twee alleen composiet video en RGB kan weergeven. Wil je dus uitproberen of je S-video of RGB wilt gebruiken dan moet je de scartaansluiting op de TV wel even omsteken. (Niet vergeten in de DVD-speler het andere uitgangssignaal kiezen). Zelf heb ik de beste resultaten met S-video. Het RGB signaal is bij mij wat donker. Een heel verhaal, maar als je de punten stap voor stap naloopt moet het wel lukken.

suc6, Freya

mw
door mw - Jan 1, 2005 om 14:52
12 Antwoorden / 20 Vragen

Hallo.

Ik heb het net geprobeerd. Ik kan alleen het menu waarin ik de scart aansluiting aan kan zetten niet vinden. Het gaat om het type HE 3105. Wel heb ik een menu gevonden waarin ik kan schakelen tussen PAL, NTSC en AUTO. Bij NTSC stoort het beeld, bij beide andere niet. Ik weet niet of dit er iets mee te maken heeft. Het staat volgens mij ook niet in de gebruiksaanwijzing...

Marcel

btalman
door btalman - Jan 1, 2005 om 16:14
280 Antwoorden / 0 Vragen

PAL en NTSC zijn beide beeldstandaarden, waarbij PAL in de meeste
europese landen de standaard is en NTSC volgens mij in de VS en Azië.
Aangezien U geen NTSC tv heeft geeft deze NTSC gestoord of niet weer.
Dit heeft echter niets met de scart te maken.

Bram

freya
door freya - Jan 1, 2005 om 16:57
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@mw: Welk merk DVD-speler is dat? Het typenummer HE 3105 kom ik nergens tegen. Freya

freya
door freya - Jan 1, 2005 om 17:01
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@mw: p.s. Als je in het menu kunt kiezen tussen PAL of NTSC, kies dan voor PAL. Maar áls je kunt kiezen heb je kennelijk beeld. Wat werkt er dan nu nog niet? m.vr.gr. Freya

mw
door mw - Jan 1, 2005 om 17:11
12 Antwoorden / 20 Vragen

Hallo.

Ik heb de DVD speler nu op een kleine tv zonder scart aansluiting aangesloten, maar ik wil hem graag op een grotere tv met een scart aansluiting aansluiten. De tv die ik nu gebruik heeft twee kleine ronde stekkertjes. Ik zal het serienummer nog even nakijken.

Marcel

mw
door mw - Jan 7, 2005 om 18:30
12 Antwoorden / 20 Vragen

Het serienummer kan ik niet achterhalen.

Ik heb wel een stekkertje gekocht dat van een scart aansluiting twee tulip aansluitingen maakt, zodat ik wel op mijn andere tv kan kijken.

Bedankt voor de reacties!

Marcel

jftm
door jftm - Feb 6, 2005 om 00:06
182 Antwoorden / 5 Vragen

Een compleet uitgevoerde scartkabel aansluiten tussen de EXT1 aansluiting van Uw DVD op de EXT1 van Uw TV.

Dit zou Uw tv direct moeten omschakelen naar het EXT kanaal.

Zo niet, dan ondersteunt Uw tv het misschien niet en kunt U het ook altijd met de hand kiezen. Meestal naar "beneden" zappen.