kr
door kroonen Jul 1, 2008 om 13:56
Elektronica & tv

Schakelaar voot lcd tv

Op  lcd tv's en platte computer monitoren zit geen echte aan en uit schakelaar zoals je dat bij beeldbuis tv's wel heb alleen een standby knopje.
Als je deze lcd tv's en computer monitoren nu op een aan/uit schakelaar aansluit kan dat kwaad of is dit geen probleem.
Op standby verbruiken deze tv's en computer schermen toch stroom.

974 4 Rapporteer

stacey
door stacey - Jul 1, 2008 om 14:02
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

Ik heb alles op een stekkerblok met aa/uit schakelaar, s`avonds gaat alle stroom (dus ook van die stand-by vreters) er dus af ;-)

Geen probleem.

Groetjes,

freya
door freya - Jul 1, 2008 om 14:32
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Kroonen,

Je ziet tegenwoordig inderdaad steeds vaker dat apparatuur wordt in- en uitgeschakeld middels een 'klein' schakelaartje.

De TV of monitor wordt dan weldegelijk 'uit' gezet en niet op 'standby'.

Als je de TV met de afstandsbediening op 'standby' zet blijft er altijd
nog een ledje branden zodat je kunt zien dat de TV op 'standby' staat.
Als je de schakelaar op de TV bedient brandt er niets meer en is de TV
dus 'uit'.

Er blijft alleen nog een heel klein stukje elektronica onder spanning zodat de TV/monitor ook weer 'aan' gezet kan worden.

De reden dat tegenwoordig voor deze methode gekozen wordt is heel
eenvoudig, namelijk geld. Een 'flinke' schakelaar die 220V (en een
redelijk stroom) moet schakelen kost veel meer geld dan dat kleine
stukje elektronica, dat kleine schakelaartje en het relais dat de
feitelijke 'schakeling' doet. Bovendien gaat zo'n klein schakelaartje
(wat bijna niets hoeft te schakelen) plus het relais niet zo gauw stuk
dan zo'n grote, mechanische schakelaar, want die bleken in het verleden
nogal eens stuk te gaan.

Maar om op je vraag terug te komen. Nee, het kan geen kwaad om de boel
'spanningsloos' te maken middels een schakelaar op de stekkerdoos, maar
voor een TV of monitor is het niet echt nodig, je bespaart er praktisch
niets mee. (tenzij je de TV altijd op 'standby' zet, en niet 'uit',
natuurlijk) Het is wèl nuttig (en stroom besparend) wanneer je digitale
decoders, ADSL modems en andere adapters spanningsloos maakt.

m.vr.gr. Freya

kr
door kroonen - Jul 1, 2008 om 14:43
3 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Dit verklaard precies wat ik wilde weten.
Ik zet mijn lcd tv ook vaak uit via het schakelaartje op de tv ook bij mijn computer monitor.
Dit schakelaartje zit op de zijkant van mijn tv en makkelijk bereikbaar, z'n stekker blok met schakelaar is geen gezicht en dat wil je toch een beetje uit het zicht hebben dus lastiger bereikbaar en in dit geval zin loos.

henson
door henson - Jul 1, 2008 om 15:28
338 Antwoorden / 36 Vragen

Hallo,

Vreemde vraag hoor, op moderne lcd tv's en monitoren zit wel degelijk weer een aan en uit schakelaar. Juist omdat tegenwoordig veel meer aandacht is voor "lekstroom" (dit in tegenstelling met het antwoord van freya, want al die kleine beetjes stroom maken tegenwoordig een groot deel uit van het totale stroomverbruik).

Dus even kijken bij de wat duurdere apparaten en die hebben dit wel!

Succes, Henson