de eelco
door de eelco Aug 7, 2010 om 20:53
Elektronica & tv

Senseo geeft te weinig water per kopje

Mijn senseo (3 jaar) geeft de laatste paar dagen minder water dan dat hij bij het begin deed. Nu elke keer wachten tot het lampje uit geknippert is en dan laat ik hem nog een paar seconden doorlopen... Heb hem al 2 keer behandeld met senseo ontkalker maar blijft te weinig water geven... Is het waterbakje niet goed meer of is het probleem dat de senseo gewoon naar 3 jaar af is (gebruik 2 kopjes per dag 3 jaar =1095 dagen 2190 kopjes koffie) had gedacht dat ik er wel een paar jaar langer mee kon doen gezien de prijs die ik er toen voor betaalde (dacht rond 125 euro) of toch maar weer me fluitketel gebruiken en gewoon met de hand een lekker goedkoop vers bakje koffie zetten want de pads voor de senseo zijn ook niet goedkoop vergeleken met een ponds pak en een pakje koffie filters.

122254 30 Rapporteer

genius
door genius - Aug 7, 2010 om 21:58
886 Antwoorden / 4 Vragen

Hallo de eelco,

Hier lees je een oplossing die ik voor je gevonden heb.

Deze info komt van Bron
[quote]Hoi hoi,

Dit probleem is bekend bij Philips en het geen wat je moet doen is je waterreservoir vullen en dan de knopjes van 1 en 2 kopjes tegelijk indrukken dan spoelt het apparaat helemaal door herhaal dit daarna nog een keer en je kan weer lekker genieten van een heerlijk bakkie Senseo...

En gooi geen azijn erin anders dan bij gewone koffiezetapparaten blijft de azijn er in zitten en gaat je apparaatje helemaal raar doen (hmm heb er helaas ervaring mee hihi)

Succes!
Nog heel veel en lang plezier met je senseo!

G.

getty
door getty - Aug 8, 2010 om 13:25
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Wij hebben dit ook af en toe. Onze ervaring is dat het na een aantal dagen gebruik wel weer beter wordt. Inderdaad goed ontkalken en de losse stukken in de afwasmachine wil ook wel helpen om het weer op peil te krijgen. Ik zou hem niet wegdoen, mogelijk gaat het dus de komende dagen weer beter worden.

nyhyji80
door nyhyji80 - Aug 8, 2010 om 13:36
235 Antwoorden / 57 Vragen

Eelco

Wij hebben precies hetzelfde , de oplossing die wij gevonden hebben is het
volgende i.p.v afgemeten aantal kopjes vullen we het reservoir helemaal vol
en dat werkt. Een keer proberen en u weet het. Waarom het zo werkt ??
Denk toch iets waterdruk. En natuurlijk de grootste boosdoener kalk.

Suc6 Wil

enrique
door enrique - Aug 9, 2010 om 12:31
68 Antwoorden / 17 Vragen

Het lijkt mij dat het dan een echte zuinige Nederlandse machine betreft.

fi
door fishman1964 - Aug 9, 2010 om 12:35
33 Antwoorden / 7 Vragen

Dit probleem hadden wij ook. Het punt is dat de filters langzaamaan verstopt raken.
In ons geval de tweepersoonsfilterhouder. Ik zou zeggen, maak die eens goed schoon. Lukt dat niet dan even met een heel klein boortje (1mm) de filterhouder uitboren. Dit werkt perfect. Een nieuwe filterhouder kopen kan natuurlijk ook.

re
door remmelt49 - Aug 9, 2010 om 12:35
1 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=de eelco schreef op zaterdag 7 aug 2010, 20:53]Mijn senseo (3 jaar) geeft de laatste paar dagen minder water dan dat hij bij het begin deed. Nu elke keer wachten tot het lampje uit geknippert is en dan laat ik hem nog een paar seconden doorlopen... Heb hem al 2 keer behandeld met senseo ontkalker maar blijft te weinig water geven... Is het waterbakje niet goed meer of is het probleem dat de senseo gewoon naar 3 jaar af is (gebruik 2 kopjes per dag 3 jaar =1095 dagen 2190 kopjes koffie) had gedacht dat ik er wel een paar jaar langer mee kon doen gezien de prijs die ik er toen voor betaalde (dacht rond 125 euro) of toch maar weer me fluitketel gebruiken en gewoon met de hand een lekker goedkoop vers bakje koffie zetten want de pads voor de senseo zijn ook niet goedkoop vergeleken met een ponds pak en een pakje koffie filters.

Dit is aan de onderkant van de machine in te stellen dmv. een stelschroef, even googlen voor goede omschrijving.

hv
door hverbeke - Aug 9, 2010 om 12:50
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik had hetzelfde probleem. Toen heb ik de filterhouder in de afwasmachine gegooid en zie daar: de volgende ochtend een héle kop koffie.

ta
door tarhanz - Aug 9, 2010 om 12:58
1 Antwoorden / 0 Vragen

J. de Fluiter Balledux

Ook ik heb een Senseo en maak hem schoon met schoonmaak azijn en spoel hem later nog eens een keer helemaal schoon met water en daarna zijn mijn koffie kopje weer normaal vol.
En kijk wel of de houder ook goed schoon zijn zo niet even afwassen in een sopje want dat kan het soms ook zijn.

den dries
door den dries - Aug 9, 2010 om 12:58
62 Antwoorden / 1 Vragen

Wij spoelen eenmaal per maand de Senseo met azijn nadat wij dit euvel ook een keer hadden.
Een kopje azijn in de watertank en aanzetten en door laten spoelen.

pi
door pimengerda - Aug 9, 2010 om 13:03
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb hetzelfde probleem gehad, maar je moet niet alleen de senseo ontkalken, maar ook de padhouders.

lier
door lier - Aug 9, 2010 om 13:05
2 Antwoorden / 0 Vragen

soms gaat er een koffie korreltje in het gaatje van de pad houder zitten waardoor de druk teveel oploopt, het kan zelfs voorkomen dat hij dan helemaal niets meer doorlaat, kabaal maakt en pas na een tijdje te openen is.
te controleren door de pad houder tegen het licht te houden en als het gaatje dicht zit van de onderkant af doorsteken met een naald.

ontkalken wil ook vaak helpen,
je kan senseo ontkalker kopen , (dat zijn zakjes met 50 gram citroenzuurpoeder)

een veel goedkopere en net zo effectieve methode is :
50 gram citroenzuurpoeder ( apotheek) oplossen in 1 ltr water hier het reservoir mee vullen,
gebruikte koffie pad ( als filter voor de kalk resten ) in de eenkops padhouder doen na opwarmen op de 2 kops knop drukken dit herhalen om de 5 minuten tot dat de hele liter er door is gegaan, het 5 min. wachten is om de oplossing goed in te laten werken op de kalk.
hierna reservoir leeg maken en vullen met schoon water
iets onder de uitloop zetten waar het hele reservoir in kan
na opwarmen drukken op de knoppen 1 en 2 kops tegelijk
het hele reservoir loopt er nu door, wel opletten dat je hem op tijd uitzet want hij stopt niet uit zich zelf. dit 2 of 3 keer herhalen

blijft hij te weinig water geven dan zit er aan de onderzijde onder de knopjes thv de 2 kops knop een uitsparing waar je een lipje er uit kan drukken .
daar achter zit een instel punt voor de hoeveelheid water ( werkingstijd )
je kan dit verstellen met een klein schroeven draaiertje
wel even stekker er uit en reservoir er af halen
het is wel handig eerst even een test doen om te kijken hoelang hij werkt voor je begint

je kan hierdoor ook de sterkte van het kopje koffie zelf instellen.

suc6

po
door polmang - Aug 9, 2010 om 13:19
2 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=genius schreef op zaterdag 7 aug 2010, 21:58]Hallo de eelco,

Hier lees je een oplossing die ik voor je gevonden heb.

Deze info komt van Bron
[quote]Hoi hoi,

Dit probleem is bekend bij Philips en het geen wat je moet doen is je waterreservoir vullen en dan de knopjes van 1 en 2 kopjes tegelijk indrukken dan spoelt het apparaat helemaal door herhaal dit daarna nog een keer en je kan weer lekker genieten van een heerlijk bakkie Senseo...

En gooi geen azijn erin anders dan bij gewone koffiezetapparaten blijft de azijn er in zitten en gaat je apparaatje helemaal raar doen (hmm heb er helaas ervaring mee hihi)

Succes!
Nog heel veel en lang plezier met je senseo!

G.

in
door inekero - Aug 9, 2010 om 13:27
1 Antwoorden / 1 Vragen

Wij hebben al heel wat Senseo-apparaten versleten.Maar bij allen was het mankement dat er geen twee kopjes tegelijk meer konden worden gezet.Ik ging dan maar over op telkens 1kopje.Dan hield de Senseo het nog wel een tijd vol.Maar langer dan 3 jaar lukte bij mij ook niet.

pr
door preventist - Aug 9, 2010 om 13:35
4 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien moet de senseo opnieuw worden afgesteld.

De gebruiksaanwijzing hiervoor staat op: http://www.onderdelensenseo.nl/files/Handleiding_SenSeo_afstellen.pdf

Succes

br
door brum44 - Aug 9, 2010 om 13:39
1 Antwoorden / 0 Vragen

Bij de wat oudere senseo apparaten (ronde) zit in de onderzijde een stelschroefje, deze iets verstellen, geeft meer of minder water.
De maximale hoeveelheid even uitproberen met een kopje.
p.s het apparaat moet dan wel eerst goed ontkalkt zijn.

an
door annie van es - Aug 9, 2010 om 13:48
53 Antwoorden / 4 Vragen

Ook ik vind dat er weinig koffie in het kopje zit en het water blijft veel langer lopen dan voorheen. Veel vreemder is het als er 2 kopjes onder staan. Het linkse kopje is meer gevuld dan het rechtse. Wie kan dat verklaren.
Waar het door komt weet ik niet, maar mijn Senseo lekt vaak. Ik moet regelmatig, als ik de tank gevuld heb, water onder het apparaat verwijderen. En dat komt niet omdat ik er te veel water in gedaan heb, want je gaat daar extra op letten.
Kan iemand mij vertellen hoe dat komt.

haagsehans
door haagsehans - Aug 9, 2010 om 14:02
4 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb alles doorgelezen over dit probleem, maar er zijn slechts enkele goede tips erbij !! De padhouder is iid de boosdoener en maak die maar goed schoon en ontkalken dan is het euvel verholpen.
En de meining dat de pads te duur zijn kan ik ook niet delen, koop ze ergens waar ze goed en goedkoop zijn, ik wil en mag geen namen noemen !! echter wel dat 56 stuks 3,19 € kosten !!! Veel plezier met de senseo !!

richard83
door richard83 - Aug 9, 2010 om 14:25
386 Antwoorden / 28 Vragen

[edit redactie]

We hebben ook een Senseo, en daar hebben we geen last van. Van ons is ie ook 3 jaartjes oud. Probeer het is met een nieuwe water reservoir.

aragon
door aragon - Aug 9, 2010 om 14:55
106 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=haagsehans schreef op maandag 9 aug 2010, 14:02]Ik heb alles doorgelezen over dit probleem, maar er zijn slechts enkele goede tips erbij !! De padhouder is iid de boosdoener en maak die maar goed schoon en ontkalken dan is het euvel verholpen.
En de meining dat de pads te duur zijn kan ik ook niet delen, koop ze ergens waar ze goed en goedkoop zijn, ik wil en mag geen namen noemen !! echter wel dat 56 stuks 3,19 € kosten !!! Veel plezier met de senseo !!

Er zijn inderdaad veel goedkope pads te koop, maar er is ook een groot veschil in kwaliteit.
Heb dit in de loop der jaren div. malen geprobeerd, maar ik geef toch liever iets meer geld uit voor mijn pads, zodat ik een echt lekkere kop koffie drink.
Maar over smaak valt niet te twisten.
Overigens, er zit aan de onderzijde van de Senseo inderdaad een stelknopje/schroefje, om de waterhoeveelheid te regelen indien nodig.

ci
door ciaochiara - Aug 9, 2010 om 15:41
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb dit euvel ook eens bij de hand gehad.Gewoon ontkalken,ook de padhouders en waterreservoir.
Zelfs het bakje onder de padhouder spoel ik dagelijks schoon.
Helpt het bovenstaande niet...even resetten.
De stekker een paar tellen uit het stopcontact trekken.
Veel succes en weer een lekker bakkie senseo.

on
door onthouden - Aug 9, 2010 om 20:26
27 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=fishman1964 schreef op maandag 9 aug 2010, 12:35]Dit probleem hadden wij ook. Het punt is dat de filters langzaamaan verstopt raken.
In ons geval de tweepersoonsfilterhouder. Ik zou zeggen, maak die eens goed schoon. Lukt dat niet dan even met een heel klein boortje (1mm) de filterhouder uitboren. Dit werkt perfect. Een nieuwe filterhouder kopen kan natuurlijk ook.
Een tandenragertje ( maat5) die je niet meer gebruikt, uitkoken dan kun je het er voor gebruiken.
Ik vind het perfect werken.

a3
door a3d - Aug 9, 2010 om 21:30
1 Antwoorden / 0 Vragen

Gewoon de padhouders een nachtje in de azijn leggen, probeer het maar dit doet echt wonderen.

Nieuwepadhouders kopen kan ook, alleen is dit een stuk duurder.

En ook al eerder vermeld is er een mogelijkheid om via een verborgen schroefje (is al uitgelegd) het apparaat meer water te laten geven.
Pas daar wel mee op want zodra de padhouder weer voldoende water door geeft kan het zo zijn dat je kopje in één keer overloopt.

tr
door trienkelind - Aug 9, 2010 om 21:50
1 Antwoorden / 1 Vragen

Wij hadden ook dit probleem en toen is ons apparaat teruggestuurd. Na drie weken kregen we het apparaat weer terug. Het bleek aan de boiler te liggen!
Het is gratis gerepareerd en het werkt tot op heden uitstekend.

jossy
door jossy - Aug 10, 2010 om 02:00
47 Antwoorden / 1 Vragen

Ik voel me zo ouderwets en uit de tijd met gewoon koffie zetten met een filter op m'n mok als ik alleen ben en een pot met meer mensen. Ik vind het ook nog steeds lekkerder dan die Senseo........

fi
door fishman1964 - Aug 10, 2010 om 09:18
33 Antwoorden / 7 Vragen

@nbw en jossy: Zullen we "on topic" blijven? Het gaat er hier namelijk helemaal niet om hoe we onze koffie zetten.

kr
door kriskraskroes - Aug 10, 2010 om 13:43
2 Antwoorden / 3 Vragen

ik heb dat ook gehad en heb toen mijn senseo heel erg goed ontkalkt. Het heeft geholpen.Koffie smaakt nu ook lekkerder. Succes

jossy
door jossy - Aug 10, 2010 om 14:59
47 Antwoorden / 1 Vragen

@fishman1964: ik ben een kritische consument en vind Senseo koffie bagger en weer een ander onnodig luxe elektrisch apparaat. Mijn ketel op het gas kook ik zo nu en dan uit met natuurazijn. Nooit een probleem. Ik ben nu weer on-topic: ik ontkalk dus ook. Ik wens u allen nog veel plezier met uw Senseo. Toen vanochtend de stroom weer eens uitviel had ik dat ding toch niet kunnen gebruiken gelukkig deed het gas het nog wel en genoot ik van mijn heerlijke koffie met een boek. :D

me
door meerenzwan - Aug 10, 2010 om 15:33
1 Antwoorden / 0 Vragen

Beste de eelco,
Het probleem met te weinig water per kopje, is een algemeen probleem.
Dit is echter simpel op te lossen.
Al meer dan 8 jaar senseo gebruiker, en bij dit probleem ben ik gaan surfen.
De oplossing is.. dat aan de onderzijde van het aparaat, bij mijn uitvoering r.v. onder een inham zit in de bodemplaat. Met een klein inbus sleuteltje 4 m/m welke door het gaatje steek, kan je de toevoer van water vergroten alswel verminderen.
dus ik kan als ik wil grote mokken koffie in één keer tappen.
Ontkalken blijft natuurlijk nodig voor het onderhoud, maar is niet noodzakelijk de hoofdoorzaak. En zeker niets uitboren.
Verders nog een tip... wanneer de klep lam raakt omdat de veer inwendig is gebroken... een spaak van een fiets op maat knippen en deze gbruiken als nieuwe sluitveer.. simpel en het deksel is gewoon demontabel met een schroevendraaier bovenzijde en onderzijde deksel los van elkaar wippen.

Hopende jou en andere serieus geholpen te hebben.
Groetjes Ton

orgelmuts
door orgelmuts - Aug 11, 2010 om 21:34
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=genius schreef op zaterdag 7 aug 2010, 21:58]Hallo de eelco,

Hier lees je een oplossing die ik voor je gevonden heb.

Deze info komt van Bron
[quote]Hoi hoi,

Dit probleem is bekend bij Philips en het geen wat je moet doen is je waterreservoir vullen en dan de knopjes van 1 en 2 kopjes tegelijk indrukken dan spoelt het apparaat helemaal door herhaal dit daarna nog een keer en je kan weer lekker genieten van een heerlijk bakkie Senseo...
En gooi geen azijn erin anders dan bij gewone koffiezetapparaten blijft de azijn er in zitten en gaat je apparaatje helemaal raar doen (hmm heb er helaas ervaring mee hihi)

Succes!
Nog heel veel en lang plezier met je senseo!

G.

@genius

Ik heb dat topic ook even gelezen, maar daaronder had de t.s. van dat topic geschreven dat ze dat al had geprobeerd en dat het niet had geholpen.
Dus ik weet niet of deze t.s. dan iets aan deze info heeft.

orgelmuts
door orgelmuts - Aug 11, 2010 om 21:42
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=nbw schreef op dinsdag 10 aug 2010, 02:42]Waar zijn toch in hemelsnaam mee bezig hier. Is het nou werkelijk zo belangrijk dat het water schaars is bij een Senseo. Is het nou echt allemaal gekweekt gemakzucht van mensen met een heel duur koffieprobleem. Want dat is de Senseo. Begrijp het allemaal wel maar snap de mensen niet. Waarom heeft heel nederland een Senseo apparaat en is men massaal aan de pads. Snapt niemand hier dat zelfs de goedkoopste pads merkloos nog forse winst opleveren. Is het nu echt zo dat je een Senseo moet bezitten teneinde foute koffie heel duur verpakt in pads innemen en hun gedrag verklaren door het of lekker te willen vinden of het gemak verkiezen.Wens absoluut niemand de les te leren, maar ik heb de Senseo niet en zet gewoon koffie middels een filter en een aantal scheppen. Duurt ff maar dan is het bakkie leut ook lekker. Duurt net zo lang als 4 kopjes senseo-pads achter mekaar. Waarbij de kosten 100 x groter zijn.

Nogmaals ik snap dat niet.

off topic

Je kunt trouwens een hervulbaar koffiepad kopen (ik dacht bij Blokker) waar je je eigen merk koffie kunt gebruiken.
Koffiepad vullen, glad afstrijken, dekseltje dicht en in de koffiepadhouder voor 2 pads doen.
Ook dan krijg je een lekker schuimlaagje op de koffie! En het is veel goedkoper dan Senseopads.