ar
door ardnas Nov 26, 2005 om 02:23
Elektronica & tv

Stalker

Sinds een paar weken word ik telefonisch gestalkt door een 'zwijger', die zich gisteren begon te ontpoppen als hijger. Mijn vaste telefoonnummer is geheim, mijn mobiele staat zo ver ik weet nergens in een gids geregistreerd. Het is pre-paid, Tele2.

Ik ben vrij precies in wie ik mijn nummers doorgeef en personen die zowel mijn mobiele als mijn vaste nummer kennen, zijn er weinig. Ik heb dan ook een vermoeden.

Ik heb contact opgenomen met Tele2, omdat de laatste tijd de zwijger voornamelijk mobiel zwijgt. Uiteraard belt hij anoniem. ;)
Ze konden weinig voor me doen; ik kreeg het advies een ander nummer te nemen, maar daar ben ik niet erg blij mee.
Uit ervaring weet ik dat via KPN ook niet zo veel gedaan kan worden, vandaar dat ik ik indertijd een geheim nummer heb genomen.

Natuurlijk wil ik eigenlijk ook graag weten wie de stalker is, maar zijn privacy wordt beschermd.

Hoe kom ik van deze malloot af zonder nieuwe telefoonnummers te regelen en is er een manier om te achterhalen of mijn vermoeden juist is?

Ik ben 100% zeker dat het geen bedrijf is. Er klonk zelfs een radio of TV op de achtergrond en ik denk niet dat bedrijven beginnen te hijgen.

4704 11 Rapporteer

he
door henkhar - Nov 26, 2005 om 05:07
1 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Ardnas,

Hoewel het een open deur lijkt: aangifte bij de politie doen!

Niet dat dat de oplossing is, maar ten eerste lucht het wellicht enigszins op en ten tweede heb je formeel laten vastleggen een probleem met een stalker te hebben. Laat je dat niet registreren dan heb je later geen poot om op te staan mochten akties noodzakelijk zijn richting KPN, Tele2. Politie, Justitie en wie-weet een verdachte.

Vanaf deze plaats kan ik niet beoordelen hoe ernstig jouw zaak moet worden ingeschat en of je jouw "verdachte(n)" er rechtstreeks op aan kunt spreken of niet. Als dat enigszins mogelijk is zou ik het het zeker doen, bij enige twijfel daarover zou ik het zeker niet doen.

Een pre-paid mobieltje heeft op zich een anoniem nummer, maar zodra je je laat registreren bij een provider (in casu Tele2), dan is je privacy in één keer foetsie, zeker wanneer je je door hen laat verleiden voor kortingsakties e.d.! In dat laatste geval liggen al jouw opgegeven details voor een ieder op straat!

Je komt bij mij over als een "telecommunatief type": bellen en gebeld worden lijken mij heel belangrijk voor jou.
Zonder meteen je telefoonabonnement bij KPN of nummer bij Tele2 op te zeggen (de uiterste consequentie!) heb ik een oefening voor je die een maandje of wat moet volhouden.

Er van uit gaande dat op zowel je vaste als mobiele telefoontoestel nummerherkenning hebt: alléén telefoontjes met een bekend nummer opnemen!
Maak vóóraf een lijstje met namen/nummers die jou mogen bellen.
Feitelijk heb je dan ook geen geheim nummer bij KPN meer nodig, dus voor langere termijn werkt mijn "therapie" ook nog eens....!

Ik wens je veel sterkte en succes!
Daniël

holstein
door holstein - Nov 26, 2005 om 08:09
922 Antwoorden / 16 Vragen

Maar je kunt bij KPN toch een lijst opvragen hoe het zit met je in- en uitgaande gesprekken ?
Kost wel wat, maar volgens mij kun je dat gewoon aanvragen en bel eens naar een infonummer en vraag of de inkomende gesprekken er ook bij staan.......

ve
door vercoulen_1 - Nov 26, 2005 om 13:48
2 Antwoorden / 0 Vragen

ik weet niet of je provider kpn telecom is ?zo ja moet je naar de klantenservice van kpn telecom bellen of mailen dan sturen ze je een formulier toe die moet je invullen en trug sturen dan word er een vanger op je telefoon geplaatst als die maloot dan belt moet je een bepaalde code indrukken op je telefoon dan word het tel nummer geregistreerd als die persoon je vaak lastig valt krijgt hij een schriftelijke waarschuwing dat hij daar mee moet stoppen doet hij dat niet word zijn telefoon afgesloten  als je een andere provaider hebt moet je daar even informeren wat de proceduren van dat bedrijf is maar ik denk dat dat ongeveer de zelfde werkwijze is  goeten jesse

hutch
door hutch - Nov 26, 2005 om 16:50
4518 Antwoorden / 29 Vragen

Hallo Sandra,

Om te beginnen is door jouw provider elk telefoonnummer te achterhalen, pre-paid of niet, nummerherkenning of niet. Alleen is: en de provider gebonden aan privacy wetgeving en vaak bij een pre-paid-nummer de eigenaar niet te achterhalen. Wel waar hij of zij (waarschijnlijk) woont c.q. verblijft. Dit d.m.v. de gsm-masten; elke keer als je "beweegt" en dan in de ruimere zin van het woord, wordt je gsm bij een bepaalde gsm-mast aangemeld. Om te beginnen waar je je gsm aanzet, dan als je bijv. van Amsterdam naar bijv. Maastrict rijdt, wordt je gsm bij meerdere masten aangemeld en ben je als het ware te volgen. De politie kan dit precies allemaal traceren, maar dan moet je wel aangifte doen. Die aangifte zou ik in jouw geval altijd doen: artikel 285b (belaging), dit is een klachtsmisdrijf, d.w.z. dat er alleen vervolging geschiedt niet anders dan op klacht (aangifte). Hieronder een paar links m.b.t. stalking:

Politie: stalking

Stalkinglotgenoten

Gr. Hutch

ar
door ardnas - Nov 26, 2005 om 18:15
3 Antwoorden / 1 Vragen

Henkhar: ik ben niet zo gek veel, maar ik heb mijn mobiele nummer al meest algemene nummer in gebruik. Ben hierop ook door scholen etc. van de kinderen (kleuters) op te bereiken, door instantie's etc. Als ik dta moet aanpassen moet ik heel wat regelen, ;)
Alleen opnemen voor herkenbare nummers is daarom lastig, omdat niet alleen bekenden van me maar ook instanties dikwijls afgeschermd bellen. Ik ben eerder gestalkt en ik weet uit die ervaring dat dat niet werkt. Bovendien, die stalker bleef toch bellen.

Aangifte doen wa sik al van plan. Helaas ben ik vandaag in de lappenmand, maar mijn kinderen hebben het in de gaten en die vinden het een beetje eng. Maat vol dus.

Ik heb een vermoeden wie deze mafkees zou kunnen zijn, maar voor ik daar zeker van ben zal ik daarmee geen contact opnemen. Het is een man met wie ik korte tijd een relatie heb gehad.
Verder heb is het vervelende dat ik aan slechts een paar mensen de combinatie met mijn vaste nummer bekend heb gemaakt en dat ik nu dus een beetje wantrouwig dit clubje bekijk. Daarom is het voor mij persoonlijk van belang dat ik weet wie het wel is, maar ik begrijp dat die kans bijzonder klein is dat me dat bekend zal worden gemaakt. Als kan ik iedereen verzekeren dat ik zelf geen malle dingen ga doen.

Nationaal: Ja, je kunt ene specificatielijst aanvregen en online zelfs ook, dacht ik, bekijken bij KPN, maar afgeschermde nummers zijn ook daar afgeschermd. Daaruit kan ik dus weinig opmaken.

Vercoulen: Ik heb dat al eens geprobeerd in een vorige stalingsperiode (w.s. mijn broer indertijd) en het was bijzonder moeilijk om in het bezit te komen van dit felbegeerde formulier. Pas toen ik na maanden en eveneens met veel moeite, een geheim nummer had, kreeg ik plotseling dat formulier toegezonden.
Uiteraard zal ik desondanks weer proberen dit geregeld te krijgen, maar ik denk dat ik eerst andere wegen bewandel, zoals aangifte doen. Daarbij is de stalker kennelijk het bellen op mijn vaste nummer beu. Op mijn mobiel ben ik vaker te bereiken, dus die vindt-ie veel leuker. ;)

Hutch: Ook jij bedankt voor de informatie en de links!

Mijn gevalletje stalking is op zich niet ernstig en ik lig er ook niet erg wakker van, maar ik vind het nu wel genoeg, zeker ook omdat ik merk dat mijn kleine kinderen het onprettig vinden. Zelf moet ik erg lachen om iemand die zich zo voor Jan met de korte achternaam zet.
Alleen is het gevoel niet te weten wie dit is en wie ik, nog belangrijker, absoluut niet hoef te verdenken, voor mij van groot belang. Maar dat is denk ik niet oplosbaar. Ik zal het bespreken op het politiebureau, maar meer kan ik niet doen daaraan, denk ik. ;)

Allemaal bedankt voor het meedenken!

jcjoppe
door jcjoppe - Nov 28, 2005 om 17:47
279 Antwoorden / 59 Vragen

hoi Ardnas, aan je verhaal te merken, kan je beste een ander nummer nemen,dan ben je gelijk overal van af en bouw je eigen belkennissenkring weer op.het is wel ff wat werk, maar het is 100% effectief of het is een collega of kennis die TOCH je nummer weet. Voorheen kon je een zogenaamde 'zender' laten plaatsen om na te gaan wie en met welk nummer ze jou gebeld hebben, maar of dit nog bestaat weet ik niet. suc6 verder, Johan

sira
door sira - Nov 29, 2005 om 00:00
2522 Antwoorden / 24 Vragen

Beste Ardnas, ik ben het eens met de voorgaande antwoorden, zoals aangifte doen etc.

Maar voor je een nieuw nummer hebt, is het probleem niet opgelost. Ik heb ooit van een politieman het volgende advies gehad: verbreek de verbinding niet, ook al ben je geneigd dit wel te doen, want daar kicken ze op, maar leg gewoon de telefoon er neer. De beller betaalt, en de tikken gaan door, dus gaat de lol er uiteindelijk af. Met de oude telefoontoestellen ging het  handiger, daar kon je het microfoontje losdraaien, zodat jij de beller wel kon horen, maar hij jou niet. Tegenwoordig kan dat niet meer (of moeilijker). Probeer de hoorn of je GSM af te dekken, zodat hij jou niet kan horen. Af en toe luisteren, maar uiteindelijk zal hij de verbinding verbreken. Succes er mee. Laat me het resultaat weten.

csb5
door csb5 - Nov 29, 2005 om 00:39
85 Antwoorden / 6 Vragen

lekker laten hijgen die gast ,niet luisteren maar lekker de haak naast de telefoon leggen ,en de lijn open laten staan.kost het hem zo veel geld dat hij er vanzelf mee stopt.en je er niet te druk over maken ,niks zeggen of schelden. je zult zien dat hij dan snel is uitgebelt.

to
door topexperts - Dec 1, 2005 om 18:16
2 Antwoorden / 0 Vragen

Weet je wat je moet doen:

Laat een kennis je vermoedelijke stalker opbellen en laat hem doen voorkomen als iemand van de telecomtoezichthouder OPTA. Maak hem bang door te zeggen; "We hebben begrepen dat iemand zich lastig gevallen voelt door u(we mogen niet vertellen wie). Als wij nog een klacht binnen krijgen, geven wij uw nummer door aan deze persoon en indien het nog voor blijft doen maken wij uw sim-kaart/vaste aansluiting onklaar."

Daar wordt de echte stalker bang van, geloof me!

pr
door primadonna - Dec 4, 2005 om 15:10
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ook ik werd lastig gevallen door een "hijger".

Ik heb toen alleen tegen de "vermoedelijke verdachte" gezeg:

"Goh, van de week krijg ik een apparaatje voor mijn telefoon om die hijger te traceren en tegenwoordig krijg je de naam van die persoon te horen, dus ik ben heel benieuwd wie het is".

Nooit heb ik die hijger meer aan de telefoon gehad, dus ik wist genoeg ( hij was tenslotte de enigste die daar attent op was gemaakt).

Ik zou zeggen, probeer het eens.....dan is diegene die je verdenkt misschien wel uitgesloten of juist de "dader".

Groetjes en succes.

ar
door ardnas - Dec 4, 2005 om 16:40
3 Antwoorden / 1 Vragen

Afgelopen weekend heb ik melding gedaan op het politiebureau. De dienstdoende agent vond het onzin.

Ik heb het niet aan de grote klok gehangen dat ik dit ging doen, maar vreemd genoeg is sinds die dag alles even plotseling opgehouden als het begon. Afkloppen.... ;)

Hoe dan ook: voor mij zou het belangrijker zijn te weten wie dit doet/deed, dan dat het ophoudt. Ik heb vanaf het begin de methode toegepast van het niet verbreken van de verbinding.

In ieder geval allemaal heel erg bedankt voor het meedenken!