ma
door marnix1 Mar 25, 2013 om 11:37
Elektronica & tv

Storing scartkabel

Mijn tv werkt storingsvrij op een scartkabel van 1,20 meter , recentelijk heb ik de tv verplaatst en gebruik ik een kabel van 5 meter. nu stoort het beeld een beetje. Kan dat aan de lengte liggen van de kabel? Zou een duurdere kabel minder gevoelig zijn?

2247 9 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 25, 2013 om 11:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je het zo stelt dan lijkt de kabel inderdaad de oorzaak te zijn. Duurdere en speciaal afgeschermde kabels zijn natuurlijk minder gevoelig. Het valt te proberen. Je zou natuurlijk ook kunnen kiezen voor een andere aansluiting i.p.v. scart, als je die mogelijkheid hebt.

ve
door verwijderd - Mar 25, 2013 om 11:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo marnix1,

Daar kunnen verschillende oorzaken van zijn en de lengte van de scartkabel is daar één van. Maar dat gezegd hebbende, zou een goede scartkabel van 5 meter geen probleem mogen zijn.

De eerste vraag is dan, betreft het een scartkabel die volledig 'bedraad' is? Zijn alle 21 pennetjes aanwezig? En is het een erg dunne kabel of juist een stugge, dikke kabel? Ook dekwaliteit van de connector (pennetjes) is van invloed.

En wat de kwaliteit van scartkabels betreft, je hoeft geen 'Monster' kabel van +€250 aan te schaffen, maar voor een goede kabel van 5 meter ben je, schat ik, wel een paar tientjes kwijt. Bij een dergelijke lengte kabel zou ik de goedkope kabels (< €10) toch links laten liggen.

m.vr.gr. Freya

ve
door verwijderd - Mar 25, 2013 om 11:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Overigens, als de TV beschikt over meerdere scartaansluitingen, probeer dan eens een andere scartaansluiting. De verschillende scartaansluitingen op een TV zijn meestal niet identiek aan elkaar.
Op scart 1 zit b.v. 'composiet video' en 's-video' en op scart 2 zit b.v. 'composiet video' en 'RGB'. Welk videosignaal het beste beeld geeft, hangt af van de mogelijkheden van de TV en het apparaat dat je erop aansluit (videorecorder, dvd-recorder, decoder, enz.)

Freya

ve
door verwijderd - Mar 26, 2013 om 10:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dank voor de reacties, het moet via scart, een andere mogelijkheid is er niet. Ik heb ook ff een andere ingang op de tv geprobeerd ,zelfs ook nog even mijn korte kabel op de andere ingang van de tv.
Maar het blijft tobben met dat lange snoer. Was inderdaad erg goedkoop ,dat dan weer wel.
misschien toch maar een duurder snoer halen.

ve
door verwijderd - Mar 27, 2013 om 18:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik gebruik al twintig jaar dezelfde scartkabel. hij kostte toen dertig gulden .nooit last gehad van storingen.hij doet het nog steeds.

ve
door verwijderd - Mar 27, 2013 om 18:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

@luxenburg,

Dat is dan heel fijn voor jou. ;-)

ve
door verwijderd - Mar 27, 2013 om 19:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Probeer eens een signaalversterker. Gebruik ik al jaren wegens meerdere tv's en lange kabels. Bij voorkeur eentje waarop je zelf de signaalsterkte kunt regelen.

vr.gr.

ve
door verwijderd - Mar 27, 2013 om 19:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

luxenburg schreef op woensdag 27 mrt 2013, 18:18: ik gebruik al twintig jaar dezelfde scartkabel. hij kostte toen dertig gulden .nooit last gehad van storingen.hij doet het nog steeds.

Mag TS die komen afhalen? Dan is zijn probleem opgelost.

ve
door verwijderd - Mar 27, 2013 om 20:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

jorisw schreef op woensdag 27 mrt 2013, 19:31:
luxenburg schreef op woensdag 27 mrt 2013, 18:18: ik gebruik al twintig jaar dezelfde scartkabel. hij kostte toen dertig gulden .nooit last gehad van storingen.hij doet het nog steeds.

Mag TS die komen afhalen? Dan is zijn probleem opgelost.

Moet die kabel wel 5 meter lang zijn, anders heeft TS er nog niets aan.....

Freya