vi
door violen_1 Jun 11, 2009 om 10:18
Elektronica & tv

Stroomverbruik afk broodbak machine

weet iemand wat een afk broodbakmachine aan stroom verbruikt ?? ik heb type 2 900 gram bvd gr yvonne

17663 10 Rapporteer

freya
door freya - Jun 11, 2009 om 10:25
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Yvonne,

Als je dat apparaat zelf in bezit hebt, dan zou ik zeggen, kijk even op het typeplaatje van het apparaat (meestal aan de onderzijde van het apparaat). Daarop staat voor welke netspanning het geschikt is (230V/240V) en ook hoeveel vermogen (Watt) het opneemt.

m.vr.gr. Freya

vi
door violen_1 - Jun 11, 2009 om 10:38
6 Antwoorden / 2 Vragen

ja dat snap ik wel maar  er staat 600 waat   maar ik wil weten hoeveel kw het verbruikt per bakbeurt  dus boijvoorbeeld 3kw of zo want mijn stroomverbruik is nogal gestegen de laatste tijd ben bang dat het door de broodbakmachine komt doei gr yvonne

freya
door freya - Jun 11, 2009 om 10:46
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Daar kom je alleen maar achter door het te meten, want het energieverbruik is gedurende de hele 'bakoperatie' niet constant. Je kunt dus niet stellen: 'het apparaat verbruikt 0,9kWh en staat 3 uur 'aan', dus het verbruik is 3 x 0,9 = 2,7kWh'. Voor een exacte meting zul je dus zo'n handige energiemeter moeten aanschaffen en die tussen het apparaat en de netspanning moeten aansluiten. Je weet dan precies wat het totaalverbruik van een hele bakbeurt is.
Die energiemeters kun je voor een paar tientjes kopen (bouwmarkt, Conrad enz.).

Freya

bobmalooga
door bobmalooga - Jun 11, 2009 om 11:39
229 Antwoorden / 7 Vragen

Als het apparaat 3 uur aanstaat dan zal deze in het ergste geval (zal eigenlijk nooit gebeuren) zo'n 3x0.6=1.8 kWH gebruiken.
Per brood is dat dus 1.8 x 20 cent??? totaal max 40 cent (echt worst case scenario)
Doe dit maal het aantal brooden dat je ongeveer hebt gebakken en je weet of dit het extra gebruik zou kunnen verklaren.

bobmalooga
door bobmalooga - Jun 11, 2009 om 11:44
229 Antwoorden / 7 Vragen

Deze berekening gaat wel echt uit van het slechtste geval, ik schat dat het werkelijke stroonverbruik op de helf hiervan zal liggen.
Tijdens het deeg mengen enzo wordt er veel minder stroom verbruikt.
De verwarming is de grote gebruiker.

harrie
door harrie - Jun 12, 2009 om 07:19
765 Antwoorden / 36 Vragen

Violen.

Het stroomverbruik zal best wel meevallen, mijn inschatting is dat het ruim onder de 1 kwh is. Een bakprogramma van globaal 3 uur bestaat uit;

1. kneden tot. 30 min. Motor 250w. (?)

2. rijzen 90 min. bij 28 Gr. C.  Afhankelijk van de omgeving zal de verwarming minimaal ingeschakeld worden.

3. bakken 60 min. Verwarming 600 watt.

Aangezien het bakken bij een relatief lage temperaruur (120 gr.) gebeurt en het een kleine ruimte is zal die verwarming maar een gedeelte van de tijd ingeschakeld zijn.

Je kunt natuurlijk ook bij AFK informeren 0900-2354636

Groeten, Harrie (regelmatige gebruiker van het apparaat)

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jun 12, 2009 om 10:20
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag violen,

Wanneer het extra verbruik (ca. €0,40/broodje) niet aan de bakmachine ligt, dan rest de vraag welke apparatuur je het laatste jaar nog meer aangeschaft/in gebruik hebt die een paar honderd Watt gebruikt en vaak aan staat.
Wat is je verbruik precies?
Of is alleen de rekening verhoogd?

Dat laatste gebeurt, afgezien van je werkelijke verbruik, jaarlijks door de verhoging van de energieprijs zelf en de energiebelasting. De laatste is er op gericht om je juist af te houden van het meer energie gebruiken door b.v. zelf een klein broodje te bakken en spaarlampen te gebruiken.

Hardware ERror MAN.

vi
door violen_1 - Jun 12, 2009 om 10:35
6 Antwoorden / 2 Vragen

dank je wel voor je reaktie  ik heb inmiddels een stroomverbruik stekker gekocht dus ga dat f uitproberen   als ik het weet zal ik het hier vremelden gr yvonne

vi
door violen_1 - Jun 12, 2009 om 10:37
6 Antwoorden / 2 Vragen

heb ik al over nagedacht maar heb niets bijzonders aangeschaft allen die broodbakmachine dus denk je gelijk daaraan he maar ik ga het uitvogelen heb inmiddels een stroomverbruik stekket gekocht  bedankt  gr yvonne

harrie
door harrie - Jun 12, 2009 om 12:13
765 Antwoorden / 36 Vragen

Ik ben heel nieuwsgierig naar het echte verbruik, dit vanwege mijn inschatting van 750 à 800 watt.

Salut, Harrie