agaat77
door agaat77 Mar 25, 2012 om 20:06
Elektronica & tv

Tikkende Hr ketel

Beste kenners/ lezers,

Zal je altijd zien, is mijn man ( die hier thuis verantwoordelijk is voor de ketel) een weekendje met vrienden op stap.

Heb ik sinds gisteravond, dus last van een terroristisch ketel, hij tikt als een bom ( was even bang dat ik slachtoffer was van een goedkope grap ofzo) maar nee..tot diep in de leidingen dreunt het getik door.

Dus maar wijs gisteren op de sloffen de zolder opgeklommen, zaklampje erbij de ketel eens bekeken..TIK TIK TIK TIK TIK.. niets te zien maar goed wat heb er ook verstand van? niet dus.

Ketel uit en gaan slapen, vanmorgen wil mijn Dochter douchen..maar ja ketel uit, dus maar waar proberen direct weer getik maar wel warm water. Na een halfuur komt zelfs de buurman ( ik woon in een appartementen complex) naar boven waar dat irritante gedreun vandaan kwam? buurman nog eens naar de zolder geklommen, ook geen idee.

Dus maar weer uit gezet, en gebeld met de monteur.. Erg vriendelijke man, die natuurlijk een beetje moet lachen..dat er een vrouwtje belt, vanwege haar 'tikkende ketel' op zijn vraag, of ik zeker weet dat de Al Qaeda mijn zolder niet heeft bezet? begint hij een lijst met vragen waarbij mijn bril spontaan van mijn neus afspringt

Ontvluchten van de leidingen?
Water bijvullen?
Welk model ketel, inclusief serienummer?
Display uitlezen? Mijnheer de monteur? enige ketel waarvan ik verstand heb, is de fluitketel... en zelfs die gebruik ik al jaren niet meer!

Ja ik wil komen, maar tjah weekendtarief, voorrijkosten, onderzoekskosten, en reparatie eventueel.

Dus ik wederom naar boven, ketel weer aan, display staat niets. Ketel model:

Nefit topline van 3 jaar oud.
Verder geen rare dingen te zien, althans voor een leek. Heeft iemand enig idee wat is mis is?

39081 24 Rapporteer

agaat77
door agaat77 - Mar 25, 2012 om 20:08
82 Antwoorden / 7 Vragen

Laatste zin: Wat er mis is, excuses...

tenormin
door tenormin - Mar 25, 2012 om 21:17
16845 Antwoorden / 108 Vragen

Hoi agaat77, kun je wel aflezen hoeveel bar er staat? Moet minimaal 1 en maximaal 2 bar zijn. Is het minder moet hij bijgevuld worden. Probeer dat eerst even af te lezen, misschien is dat het euvel.

valerius-2
door valerius-2 - Mar 25, 2012 om 21:38
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Dat zal niet zo makkelijk zijn als het werkelijk om bijvullen gaat als u geen kennis van zaken heeft. Zou maar rustig wachten tot u man er weer is.Voordat u iets doet wat het nog erger maakt,

tenormin
door tenormin - Mar 25, 2012 om 22:14
16845 Antwoorden / 108 Vragen

valerius-2, ik kan hartstikke weinig maar bijvullen is niet zo moeilijk toch. Ook (oudere) vrouwen kunnen dat, hoor.

ga
door gamba - Mar 26, 2012 om 12:27
4 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Agaat,

Ik heb precies hetzelfde, met een Nefit. Bijvullen bleek niet het probleem. Uiteindelijk is het opgelost door een monteur. Wat bleek? Er zijn twee verschillende maten rubbers die rond de afdichting van de ketel (het deksel dat er afgenomen wordt bij onderhoud) gaan. Een zat te strak daardoor ging de het deksel als klankbord fungeren. Er is een ruimer rubber gemonteerd en nu is het over, wat wel overblijft is het 'zingen' als hij aanslaat. een geluid dat je buiten op straat zelfs hoort.

Al met al , wel stoer van je om hiermee bezig te gaan! Succes!

natuurmens
door natuurmens - Mar 26, 2012 om 12:49
158 Antwoorden / 4 Vragen

Ik wilde even opmerken over de druk die moet minimaal 1,5 bar bij de ketel zijn als hij boven op zolder is geplaats de plaatsing van de ketel speelt hierbij een rol. Beneden kan het 2 tot 2,5 bar zijn op extrene meter.

Meestal tikt verwaring door het uitzetten van metaal en ja lucht is hier ook een boosdoender is. Te weinig water kan ook het euvel zijn.

Het kan ook ander oorzaken hebben, maar het is vaak zo dat het mannentje wat gestuurd wordt nog niet van toeten en blazen weet en alleen ketels kan schoon maken. Mijn vraag is dan heeft u met een echte monteur te maken gehad. Om het ook te maken kan hebben met het despentie vat er zijn zoveel oorzaken die dat probleem kunnen veroorzaken. Daar moet wel even een vakbekwaam iemand naar kijken en de opmerking dat iedereen zelf water kan bijvullen is ook een fabel oudere mensen mensen met een beperking krijgen dat echt niet voor elkaar en dit behoord eingelijk gedaan te worden bij het jaarlijkse onderhoud. Niet door iemand die de heledag is aangenomen om ketels schoon te maken.

vladja
door vladja - Mar 26, 2012 om 12:50
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[edit redactie: respectloze / off-topic reactie verwijderd]

Johntab
door Johntab - Mar 26, 2012 om 13:06
3 Antwoorden / 0 Vragen

[edit redactie: off-topic reactie verwijderd]

valerius-2
door valerius-2 - Mar 26, 2012 om 13:35
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=tenormin schreef op zondag 25 mrt 2012, 22:14]valerius-2, ik kan hartstikke weinig maar bijvullen is niet zo moeilijk toch. Ook (oudere) vrouwen kunnen dat, hoor.
Wat voor de een makkelijk is is voor een ander niet te begrijpen, Alle mensen zijn niet het zelfde. Er zijn nu eenmaal verschillen in gedachte gang die voor ieder weer anders zijn.

re
door renze - Mar 26, 2012 om 13:37
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb dit met een nieuwe ketel gehad , de plaat die tijdens het schoonmaken/onderhoud van de ketel af gehaald wordt maakt contact met het metaal waar die opgeschroefd zit.
Er is aan gevijld ( om eventuele bramen die contact maken te verwijderen ) en er is een nieuwe pakking tussen gezet.
het geluid begon allleen als de ketel aansloeg, dus als de temperatuur veranderde.
Geen klusje om zelf op te knappen ,er moet sowieso een nieuwe pakking in als deze kap eraf geweest is. Kortom nefit of instelateur bellen. Succes

agaat77
door agaat77 - Mar 26, 2012 om 13:58
82 Antwoorden / 7 Vragen

Hallo iedereen,

Bedankt voor jullie inbreng!

Even voor: Vladja, ik heb totaal niets aan een reactie die negatief bedoeld is, en ook nog eens heel aanvallend tegen iemand die het goed bedoeld! Ik vraag je bij deze je kinderachtige manier van reageren lekker voor je te houden, ik heb geen tot weinig bericht aan mensen die op zulke onvriendelijke wijze reageren. Bespaar jezelf dus ook de moeite. Iedereen mag zijn of haar advies of idee melden, en wie ben jij om dit te verbieden? JUIST nobody!

Zo ik hebt zegt( of wel geschreven), voor iedereen met wel goed advies en inbreng.. hartelijk dank hiervoor! waardeer ze enorm! Hahaha ja ik ben eerlijk, ik heb geen idee hoe ik inderdaad water moest bijvullen! maar nooit te oud om te leren immers! ik heb inmiddels 5 maal gebeld met de Monteur, vanmorgen ( omdat mijn man langer wegblijft) moest ik toch echt zelf met een slangetje, in mijn badkamer naar mijn fonteintje water bij gaan vullen, zoals vele van jullie al dachten ;) want volgens monteur was dit inderdaad het euvel. Prima..na wat gekloot met dat slangetje lukt het me het bij te vullen..

Maar het getik verdween niet.. weer bellen: Niet geholpen? nee niet geholpen! dus nu toch maar weer de ketel uit, en een afspraak gemaakt. Hij komt vanmiddag meteen even langs..dus ben erg benieuwd.

Ik denk dat die monteur zich toch ook ergens dood lacht hahaha, hoe krijg je het verzonnen ook, precies wanneer mijn man weg is, krijgt de ketel kuren! die denkt vast: Ah een dom blondje! wat niet zo is... maar ik vind het zelf ook om te lachen

Humor!! We wachten op de monteur dus....

valerius-2
door valerius-2 - Mar 26, 2012 om 14:17
7840 Antwoorden / 95 Vragen

We horen wel hoe het afgelopen is.

jo
door jorich - Mar 26, 2012 om 14:26
4 Antwoorden / 1 Vragen

Wij hebben het toevallig ook sinds kort!

Ik dacht eerst dat het een lekkage was, want het "tikt" en drupt", maar kan nergens iets van een lekkage vinden. Mijn vriend denkt dat het er misschien aan kan liggen dat de temperatuur buiten omhoog gaat en dat het met uitzetten / inkrimpen van de leiding te maken kan hebben, maar als ik dit hier lees zal er waarschijnlijk meer aan de hand zijn.
Wij hebben wel een oude ketel,staat op de vliering van een oud "huur" huis heeft wel voor de winter onderhoud gehad en er zit genoeg water in en het zit in 1 leiding die van de vliering naar de woonkamer gaat.

Laat je weten hoe het afgelopen is?

jannyholtrop
door jannyholtrop - Mar 26, 2012 om 14:31
84 Antwoorden / 1 Vragen

Vorige herfst heb ik iets dergelijks gehad. Het leek net of iemand met een schroevendraaier tegen de leidingen stond te tikken, werd er gek van.
Heb de GSU gebeld waar ik een abonnement heb voor service voor de cv.
Nou de monteur hoorde het al toen hij binnen kwam, het was de printplaat, die maakte vals contact, dus bleef maar signaal versturen in de vorm van een Tik.
Heb het laten repareren, mijn ketel was 9 jaar oud, en hij werkt weer top.
Kosten 585 euro.
Jou ketel is pas 3 jaar oud, dus ze zouden het als coulance gratis moeten repareren .

frits
door frits - Mar 26, 2012 om 16:46
146 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=tenormin schreef op zondag 25 mrt 2012, 22:14]valerius-2, ik kan hartstikke weinig maar bijvullen is niet zo moeilijk toch. Ook (oudere) vrouwen kunnen dat, hoor.

Ken jij veel van deze slimme (oudere) vrouwen, bij navraag in mijn ongeving blijkt dat heel veel jongeren het niet weten (kunnen).

wimmi20
door wimmi20 - Mar 26, 2012 om 17:01
2154 Antwoorden / 7 Vragen

[edit redactie: offtopic]

gu
door gus - Mar 26, 2012 om 18:45
6 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou je graag willen helpen maar zoals jij het probleem duidt is het slechts een tikkende ketel,terwijl de buurman het over een dreunend geluid heeft.
Het lijkt me dan logisch dat het geluid niet door uw toestel wordt veroorzaakt maar ergens anders vandaan komt.
Graag reaktie,m.vr.gr. Guus.

tenormin
door tenormin - Mar 26, 2012 om 19:23
16845 Antwoorden / 108 Vragen

oei, agaat77, nu moet je wimmie20 uitleggen waarom je man langer wegblijft. Geintje. Aan een kant jammer dat het niet het bijvullen was, want dan hadden je pegulanten in de knip kunnen blijven. Maar zoals iemand al opperde: de ketel is 3 jaar jong, dus misschien nog garantie? Ik had zelf eerder op de site een (andere) vraag over HR ketel en het blijkt toch ietwat ingewikkelder te liggen dan je denkt. Want de hele tijd een "roodborstje tegen het raam te horen tikken" is niet plesant. Hoop dat het probleem snel verholpen word en zou graag vernemen wat het euvel was, daar "leert" men hier dan weer van.

ma
door marielous - Mar 26, 2012 om 19:34
4 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben een oude, alleenstaande vrouw.Ik kan mijn cv best zelf bijvullen.En voor het geval er problemen zijn met de ketel, heb ik een abonnement bij het energiebedrijf.Dat kost 9 euro per maand.Daarvoor komt er jaarlijks een monteur de ketel nakijken.Hij doet dan ook kleine reparaties, waarvoor ik alleen de materiaalkosten moet betalen. En als er problemen zijn, komt er op korte termijn een monteur, eventueel ook 's avonds of in het weekend.

agaat77
door agaat77 - Mar 26, 2012 om 21:46
82 Antwoorden / 7 Vragen

[edit redactie: off-topic]

Even terug kerend op mijn probleem: Een zomaar tikkende ketel was het niet! het was de motor van de klep die kuren had. Hier is wat vervangen. Godzijdank vielen de kosten mee, omdat dit domme blondje ( dank u wel) zo slim is om de admin dan wel weer zo te regelen dat wij een extra service abonnement hebben, en deels nog vanwege de jongheid van de ketel, netjes werd verrekend.

Wij hebben weer warmte, en kunnen weer douchen zonder gedreun. Dus geen beetje getik, want daar zou ik dus niet over bellen.

Bedankt voor jullie adviezen! en Wimi, niet meer van je koeken eten..;)

Gr,

Agaat

ha
door hanshh - Mar 26, 2012 om 22:26
8 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb ook een Nefit Hr ketel en deze begint soms ook hard te ratelen. Bij mij is het waarschijnlijk de wisselklep (omschakeling tussen verwarming en warm water), die soms even blijft hangen.
Als ik in de keuekn of badkamer 15 seconden de warmwaterkraan openzet, gaat de klep weer in een normale stand en stopt het geratel.
Wellicht ook eens proberen..

tenormin
door tenormin - Mar 26, 2012 om 23:16
16845 Antwoorden / 108 Vragen

[edit redactie: off-topic]

be
door bertcramer - Mar 27, 2012 om 17:56
1 Antwoorden / 0 Vragen

Lezers,
Sinds twee jaar hebben wij ook een nefit h.r. ketel,bij ons geeft hij klappen bij aan en uitgaan.
De instalateur zegt dat dit een probleem is met deze ketel.
Nu de zomer naderd is dit alleen nog maar te horen als wij onder de douche gaan,
Wat moet hieraan gebeuren>

agaat77
door agaat77 - Mar 27, 2012 om 18:19
82 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=bertcramer schreef op dinsdag 27 mrt 2012, 17:56]Lezers,
Sinds twee jaar hebben wij ook een nefit h.r. ketel,bij ons geeft hij klappen bij aan en uitgaan.
De instalateur zegt dat dit een probleem is met deze ketel.
Nu de zomer naderd is dit alleen nog maar te horen als wij onder de douche gaan,
Wat moet hieraan gebeuren>

Toch maar even bellen hoor, soms is het iets onschuldigs en soms is er werkelijk wat aan het handje. Ik weet natuurlijk niet hoe oud of jong uw ketel is, en heb verder ook geen verstand ervan.. maar ik ben de mening toe gedaan, dat een ketel hoe dan ook niet hoor te tikken.

Ik moest een soort stappenplan doorlopen,

Onluchten
Water bij vullen en het warmte water laten lopen voor een minuut.

Zou dit niet helpen dan maar bellen? daar zitten ze immers voor toch?

Gr,

Agaat