Tv decoder 'afbetaald'?
Ik heb een tv decoder (Set Top Box Kamai) in bruikleen van Delta, sinds april 2018. Ik betaal €3,50 huur per maand. In de loop van deze 6 jaar heb ik dus al €252 betaald voor een apparaat met een waarde van rond de €100. Ik heb de Delta al eens geconfronteerd hiermee, en de stelling gedeponeerd dat het apparaat al reeds lang is afbetaald en afgeschreven. Maar ze beroepen zich erop dat er geen eindtermijn is aan de bedragen die ik als huur betaal. Ik zou dus oneindig huur moeten blijven betalen.
Is dit redelijk?
Ja dat is redelijk, het is huur geen huurkoop of zoiets. U krijgt dus ook een nieuwe wanneer dat vanwege stroring of leeftijd dat nodig is.
is niet overal waar huur al vanaf 2015 , maar kriijg geen nieuwe of update's , simpelweg een brief , we gaan van analoog af naar glas , doei ... super caiway
Als uw apparaat goed werkt hebt u toch geen vervanging nodig? En als ze overgaan naar glasvezel krijgt u een ander abonnement en daar hoort ook een ander modem en of settopbox bij.
Wat is hier nou zo ingewikkeld aan, hebt u nog nooit wat gehuurd in uw leven?
Zoals boven al geschreven, sterker nog, als u uw abbonement opzegd moet u de decoder terug sturen. Doet u dat niet dan krijgt u een factuur vanwege het niet inleveren.
Wat doet de provider met de decoder?: zeer waarschijnlijk vanwege de leeftijd van het ding wordt deze vernietigd. Is het dan redelijk dat er een factuur gestuurd wordt? Misschien niet echter zo staat het wel in uw contract. Als de provider zich eenzijdig niet aan het contract houd tekend u ook protest aan.
Recentelijk het "witte" ziggo modem laten vervangen voor een "zwart" smart modem, de "witte" was ouder in jaren en instabiel. Wat niet prettig is. Ergo, het "witte" modem mocht ik naar de stort brengen. Het is de plicht van de provider voor een goed internet/modem te zorgen. Ongeacht of en hoeveel er huur voor betaald zou zijn.
En hoe is dit antwoord relevant voor TS?
Dat de provider verantwoordelijk is voor goed gebruik en anders moet vervangen. Op zijn kosten.
Dan is er wel iets verandert want ik moest de oude retourneren in dezelfde doos al de nieuwe die ik kreeg. Kan misschien te maken hebben met milieuregels om niet alles oeverloos weg te gooien. Want in het verleden kon je van Ziggo je oude gewoon inleveren bij electronisch afval.
Ik heb het nog eens aan Delta gevraagd. Ze zeggen inderdaad dat de decoder teruggestuurd moet worden. Als ik dat niet doe, dan brengen ze 'restwaarde' in rekening. Ik heb ze gevraagd hoeveel de restwaarde is.
Sorry maar wat dat nou uit voor de maandelijkse huur? Dat is enkel relevant als u opzegt en het apparaat dan nog terug moet sturen of niet.
Hoe weet u wat de werkelijk waarde is? En gaat u dan uit van fabricagekosten, of de consumentenverkoopwaarde?
Maar hoe u ook rekent, huur is iets anders dan koop. Bij huur betaald u een bedrag per maand voor het gebruik van de decoder waarbij alle risico's bij de verhuurder liggen. Gaat het kastje defect krijgt u een nieuwe. Hebt u vragen kunt u deze stellen. Daarvoor is ook geld nodig. Iets huren wil dus niet zeggen de aanschafprijs delen door de economische levensduur.
Dat staat er snel geteld nu al vier keer maar wellicht snapt TS het met jouw uitleg dan wel ;-)
Hallo Engelenp ,
De apparatuur die je ontvangen hebt van DELTA is vaak in bruikleen of huur. Na opzegging of aanpassing van jouw abonnement krijg je van ons een bericht met alle apparatuur die wij terug verwachten. Doe je dit niet dan kunnen we hiervoor kosten in rekening brengen.
https://www.delta.nl/klantenservice/administratie/retourneren/
Die nieuwe hen je dan ook al betaald, en moet je wederom weer huur voor betalen. Vroeger kon je ze met korting kopen ik heb nogsteeds een Humax box.
Je kunt nog steeds zelf een modem kopen. Er is een EU wet die providers verplicht om modems van klanten aan te sluiten op hun netwerk. Zie ook: https://www.consuwijzer.nl/telefoon-internet-en-televisie/internet-keuze-netneutraliteit-en-snelheid/mag-ik-mijn-eigen-modem-router-of-decoder-kiezen#:~:text=U%20mag%20uw%20eigen%20modem,die%20aansluiten%20op%20het%20netwerk.
Het gaat helemaal niet over een MODEM @RJW
Iets wat u huurt is nooit afbetaald.
Los van dat de verhuurder gewoon winst mag (en wil) maken, betaalt u ook voor service. Zoals reparatie of vervanging bij defecten, updates etc.
Naast het feit dat u eens in de zoveel tijd een nieuwe modem/decoder zult ontvangen en daarvoor dus ook betaalt is het ook nog zo dat uw huidige decoder met enige regelmaat software of firmware updates krijgt. Deze moeten door de provider worden aangekocht danwel geschreven worden. Je praat hier over vele duizenden euro 's die u niet doorberekend krijgt. Het is niet alleen kastje A voor prijs B. De research om tot een goed kastje te komen kost alleen berg geld
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Hoe kan ik On that ass bereiken?
Ik heb begin dit jaar fotoboeken besteld bij Albelli samen met een collega, daarbij konden we 3 producten gratis bestellen uit een lijst van verschillende leveranciers. Mijn collega ging voor een onderbox van "On that ass". Ik heb 2 eurocent betaald en zijn adres opgegeven. Nadat hij zijn "gratis" onderbox had ontvangen, kreeg hij elke maand een ander onderbox. Hij had mij na de 1e zending gebeld ... Lees meer
Klacht online bij fysieke winkel
Ik heb ij een fysieke winkel eern pannenset gekocht omdat de winkel ze niet op voorraad had.
Na ontvangst 1 pan gebruikt en bij deze liet de binnenkant van de bodem los.
De overige pannen {nog} niet durven gebruiken.
Contact, via mail, opgenomen met winkel hoe dit op te lossen.
Zij kregen geen comntact metr de externe leverancier maar hebben mail gezonden.
Hierop kreeg ik
...
Lees meer
NS e-ticket niet te wijzigen/annuleren
In de vragenlijst zie ik dat al sinds 2011 gevraagd wordt om een e-ticket te kunnen restitueren/van datum veranderen. NS zegt dat dit niet kan, omdat er kennelijk mensen zijn die een ticket meerdere keren uitprinten en dus profiteren van 1x betalen.
Betekent dus weer dat uitgegaan wordt van wantrouwen jegens de klant. (net als de toeslagenaffaire, controle zelfscankassa's, etc) Ik weet zeke
...
Lees meer
Populair in Elektronica & TV
<a href="//superaankoop.co.nl" target="_blank">www.superaankoop.co.nl</a>
is dit een veilig site om te kopen? Lees meer
Deli-lifestyle
Hallo Ik ben 80 jaar en heb een tv gekocht via Bol.com maar in feite bij Deli-Lifestyle. De tv zou na 3 dagen geleverd worden maar dat werd een week. Dit schijnt bij nader inzien meer regel dan uitzondering te zijn bij Deli-Lifestyle. Na aankomst bleek de tuner van de tv niet te werken. De setup kwam niet verder dan het land (nederland) maar ik kon geen frequentie ingeven. Uiteindelij ... Lees meer
Vingerafdruksensor Lenovo Tablet 4 10 Plus doet het niet, wat kan ik het beste doen?
Ik heb mijn tablet laten rooten en het moest ook gereset worden.
Dus moet ik een nieuwe vingerafdruk aanmaken, maar het probleem is dat de vingerafdruksensor niet werkt.
Ik heb het daarna meerdere kern opnieuw geprobeerd maar het heeft geen succes meer.
Wat kan ik het beste doen?
Lees meer