Vergeeld plastic? Hoe kun je dat oplossen of voorkomen.

In mijn nu lange leven als oudere kwam ik  vele problemen tegen.
De Miele wasmachine, mooi wit na meer dan 30 jaren maar zeepbakje en knoppen erg goor geel!
Ook de Klokthermostaat  was  meer   licht bruin dan geel...

Maar de WC  bril en stortbak bleven wel mooi wit.
De Samsung wasmachine ook,  kwam laten op zelfde plek als de Miele,  vol in de zon elke ochtend.

Een Tube tandpasta te lang voor raam mag best vergelen....
Maar van een dure Miele, er is geen duurdere roepen ze toch....
Hoe houd ik omdat de Samsung nog mooi wit na 6¾ jaren sneuvelde de net gekochte mooi Wit?

Licht schakelaars  soms ook maar die kun je poetsen, maar wasmachine,  als je daar poetste  zijn alle programmas  weg op plastic!

Dus mijn vragen;

1 Hoe krijg je vergeelde Plastic weer wit.

2 Hoe kun je vergelen voorkomen?   geen kleedjes geklooi antwoorden graag....

3 Wat doen andere merken beter en hoe kun je dat vooraf zien wat je koopt?

63498 13 Rapporteer

Topantwoord

tenormin
door tenormin - Dec 2, 2020 om 21:13
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Maar je Miele is toch niet van plastic? Vergeling komt (bij mij dan) alleen voor bij echt plastic artikelen, zoals wasmanden, kabels, prullenbakken, kitten in de keuken en stekkers. Ik weet echt niet wat je bedoeld met "geen kleedjes geklooi antwoorden" maar ik heb (zeer helaas), afscheid moeten nemen van zowel wasmachine en droger. Beiden van 1996. En nog spierwit. Ook de draaiknoppen bleven dat tot hun dood. Toen ik nog op gas kookte, Etna fornuis: daar waren de temperaturen op de knoppen wel pleitte. Ook mijn witte kleine oventje: daar zijn de letters opgelost. Heb er nu maar met een stift temperaturen op gezet. Ik denk niet dat je vergeeld plastic weer wit krijgt, ook al gaat men schrijven: bleekwater, tandpasta en noem maar op. Want die fase ben ik al gepasseerd. Die beroerde tube tandpasta vergeeld dan weer helemaal niet. Ook niet in de zon.

@H
door @HENK@ Dec 3, 2020 om 00:27
159 Antwoorden / 1 Vragen

aan een miele zit net als bijna bij elk apparaat ook plastic ofwel kunsstof

meestal ABS

Het is wel degelijk weer wit (ter)  te krijgen maar daar moet je dan wel wat voor doen

Lees ook mijn antwoord voor wat meer info

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Dec 3, 2020 om 07:45
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Ja, niet mijn probleem!  Als je op Marktplaats kijkt en naar gebruikte Miele zocht.....
¾  is  mooie witte machine met gele  knoppen deel... dat plastic is vaak flink verkleurd.
En de ¼ die nog mooi wit is, een badkamer  versie  die nooit daglicht zag blijkbaar of een donkere zolder....

Verder heb ik nog Tandpasta,  gore rot smaak en gebruik  daarom  om vergeelde doffe plastic koplampen te poetsen!
Ja, sinds ze geen glas meer hebben een groot probleem, nieuwe koplampen duur en  tandpasta werkte perfect.
Maar als die op de plank in schuurtje staat voor 't raam,  gele tube geworden!

Mijn vraag daarom;   Waarom een dure  toen 30 jaren oude Miele Extreem vergeelde en de latere Samsung 6¾ jaren later nog
als nieuw was, mooi wit.  Beide plastic bij de knoppen en het deurtje.
Als ik met Chloor ga poetsen, beide hebben opdruk en die letters poetste je dan weg... wat is welke stand?
Philips had ooit een kaart die je achter een glaasje kon schuiven,   ook enkele merken hadden zilveren  gekleurde...

Kan ik door zeepbakje er even uit te halen en plasticsoort opzoeken  de juiste niet verkleurende vinden?
PVC,  HDPE, ABS of welke soort moet je dan hebben?

Ook mijn Etna  combi magnetron vergeelde...  en de lichtschakelaar, voor hele woning diverse gekocht...
niet elke kamer zelfde en  alleen in de berging vergeelde.
Maar wat als je die Budget versie in je gehele nieuwe woning had gezet,  weggooien wat nog technisch goed is?

Zelfde voor klokthermostaat,  kan  moeiteloos 30 jaren en meerdere  ketels mee, maar geel...  die met spuitbus gespoten.
kon  dat doen omdat alle tekst  op het plastic voelbaar stond en  rest op zilveren display...

Voor alles wat langer mee gaat, en kan verkleuren,  ik ben tegen wegwerp spullen omdat ze lelijk geworden zijn.

Topantwoord

gerbera
door gerbera - Dec 2, 2020 om 21:22
7367 Antwoorden / 14 Vragen

Kunststof materiaal dat veelal door inwerking van de stoffen (zuren) van uw hand, lichtinwerking en/of gebruikte materiaal langzaam verkleurd. .e.e.a. is dan weer afhankelijk van de samenstelling (kwaliteit) van het materiaal

hier  kunt u het e.e.a lezen.

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - Dec 2, 2020 om 21:32
7195 Antwoorden / 3 Vragen

De volgende producten helpen vergeeld plastic witter te maken:
wasmiddel; alcohol; azijn; waterstofperoxide; chloor; technische frisdrank.

Source: https://purity.designuspro.com/nl/sovety/kak-otbelit-pozheltevshij-plastik.html

Topantwoord

me
door mein33 - Dec 2, 2020 om 22:36
5658 Antwoorden / 28 Vragen

1.  Niet.
2.  Niet
3.  Niet

Duidelijker kan ik het niet maken.

justmeagain
door justmeagain Dec 2, 2020 om 23:42
623 Antwoorden / 8 Vragen

Witter ook niet .:-)

@H
door @HENK@ Dec 3, 2020 om 00:24
159 Antwoorden / 1 Vragen

1 zeer zeker wel, 2 een beetje, en 3 soms, het kost je alleen best wat moeite !!!!

Topantwoord

@H
door @HENK@ - Dec 3, 2020 om 00:23
159 Antwoorden / 1 Vragen

Helaas, het is een foutje (?) in de kunststof samenstelling

in o.a. oudere computers en andere onderdelen van ABS werd een vlamvertrager genaamd broom toegepast. Bij blootstelling aan UV-licht komen hier moleculen van aan het oppervlak, met als resultaat geel of zelfs bruin plastic.

Behandelen met waterstofperoxide werkt maar er zijn ook betere middeltjes te koop/ maak

let er wel op dat het kunsstof er brosser van word en het op langere termijn weer op zal treden

In bijgevoegde links is er e.e.a. te vinden over het hoe en wat en googelen op vergeeld kunsstof brengt je nog meer info.

Al met al een heel gedoe maar vaak met een heel redelijk resultaat

link 1

link 2

als je iets wil proberen begin dan met iets wat niet echt zichtbaar zal zijn maar vraag jezelf ook af of het de moeite wel waard is

Succes !!

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Dec 3, 2020 om 08:03
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Ga zeker een oude  Apple muis proberen, leuk voor mijn Linux  Ubuntu 20.04  Desktop, gele IBM kast is veel werk,  maar die muis....
De IBM kast is  mijn anti diefstal beveiliging,  de 5¼ & 3½ Flopy versie onder elkaar....
Van ooit  20 Mb naar  4 Tb... en dat ziet niemand van buiten!

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 3, 2020 om 10:07
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Als het de oudere apparaten betreft zal ook naar mijn mening zal het lastig en mogelijk zelfs onmogelijk zijn maar u kunt een poging doen door proef met een onverdund bleekmiddel op een min of meer onopvallende plekje.

Helaas zal het vol in de zons staan toch de aanleiding zijn voor de vergeling van de kunsstof.  Dus zorgen dat de nieuwe machine NIET in de zon staat.

Heeft u al eens navraag gedaan bij een witgoedleverancier? Je weet het maar nooit en mogelijk heeft men daar wel een idee.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Dec 3, 2020 om 18:11
1389 Antwoorden / 10 Vragen

De nieuwe zijn altijd mooi Wit Goed....

Vroeger waren er vele die zwaar vergeelde voor brandveiligheid.
De Etna oven, dat begrijp ik nog maar bij Wasmachine vind ik dat  Broom gebruik overbodig.
Maar de  knop voorzijde is nog mooi wit, blijkbaar als enige  ander plastic.

En moet ik dan vaak de lamp aan doen en raam blinderen?  en die deur gehele zomer dicht laten?
Ik ga na alle antwoorden op sloop machine  testen,  nog genoeg vergeelde en dat  mag na afloop de Grijze bak in.

Maar hoe zie ik in de winkel hoe een  apparaat  over  meer dan 10 jaren is?

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 3, 2020 om 18:49
16860 Antwoorden / 202 Vragen

?? Er zijn toch helaas meerde zaken die door zonlicht helaas maar toch verkleuren? :-)

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Dec 3, 2020 om 21:31
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Ik word zo Rood als een Kreeft als ik  dit inderdaad zelf probeerde!

Topantwoord

panter22
door panter22 - Dec 3, 2020 om 10:45
6599 Antwoorden / Vragen

Een wasmachine is om mee te wassen. Alles verkleurt, welk merk je ook koopt. Voorkomen kun je het niet,
Gewoon niets aan doen. Als de wasmachine versleten is, weer een nieuwe kopen.

panter22
door panter22 Dec 3, 2020 om 16:42
6599 Antwoorden / Vragen

Wat heb je aan een witte wasmachine waar je alle programma's van af gepoetst hebt.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Dec 3, 2020 om 18:15
1389 Antwoorden / 10 Vragen

De Witte was draai ik zelden....
Had na  31 jaren Miele  een Samsung  gekocht die niet verkleurde maar wel na  6¾ jaar sneuvelde,
afgebroken kruis op trommel en  naast  rubber  was ook de kuip  gekrast en zwakker geworden....
Daarom geen nieuw kruis gekocht na slopen en kijken,  Na  weghalen sticker  zag ik geen kleurverschil.

Dus Samsung is betere dan Miele,  wat de kleur betreft, maar levensduur of juist het ontbreken van?
Als ik hier in 2050 terug kom wil ik  graag een nette witte machine bij  het groot vuil kunnen zetten.
Kijk maar op Marktplaats.   Daar zie je zoveel verkleurde....

Miele,  er is geen geelere!

panter22
door panter22 Dec 3, 2020 om 18:34
6599 Antwoorden / Vragen

Dat bedoel ik niet. Als je op dat plastic met agressieve middelen gaat poetsen, dan poets je de letters er af. Ben je nog verder van huis. Geen gezicht.
Je laat toch geen stickers op de wasmachine zitten? Helemaal geen gezicht,
Heb je nog niet een nieuwe wasmachine gekocht? Er waren met vorige week allemaal aanbiedingen.
Bosch heeft ook een mooie actie in wasmachines. Pak je meteen even een droger mee met korting, Hoe je de was niet meer op een rekje te hangen.
https://www.bosch-home.nl/acties

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Dec 3, 2020 om 21:44
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Nee, geen I dos...    net een Miele TwinDos gehaald....

Zeer tevreden over maar  na de wit gebleven 6¾ jaren oude  Samsung    deze gekocht....
Na 31 jaren Miele voor de nieuwe Eco Bubbels gekozen,  prima  maar levensduur......
En droger,  heb prima waslijn  en overdag  is slaapkamer toch al leeg...

Maar als ik deze Miele  100% wit zou  poetsen dus lettervrij.....
Ook display laat dit zien dus  zou niet eens erg zijn.

Verder nu eindelijk de Wifi stand gevonden dus kan via Mobiel als ik 1 tikje naar rechts ging...
Alles weg poetsen en mobiel gebruiken gaat ook prima!

Maar naast de   wasmachine.......
Waarom bleven  WC bril en stortbak  redelijk wit en  de oude Miele  &  Etna Combimagnetron zo geel....

Op heel veel plastic  staan letters op achterkant....
Maar word  Broom houdende plastic ook aangegeven?
Als ik bij de Media Markt  zeepbakjes eruit trek om te lezen,   Ik ben toch niet Gek....

Naast de Miele,  hoe  vind ik een lichtschakelaar die niet vergeelde, nu  achteraf  gezien dat van de 8 verschillende er 1 foute tussen zat....
Ja, bij zelf bouwen mag je elke  kamer andere geven,  gewoon twijfel en dan maar  elke kamer Uniek gemaakt...
Maar  hoe vind ik  vooraf uit  welke witte dingen netjes  bleven of goor en geel werden.

Topantwoord

H@
door H@nk - Dec 4, 2020 om 14:49
3 Antwoorden / Vragen

Sorry, een echte Hollander na 30 jaar zeiken over vergeling van z'n wasmachine. Koop toch een nieuwe goedkope ... Vul zelf maar in.

gerbera
door gerbera Dec 4, 2020 om 14:57
7367 Antwoorden / 14 Vragen

Staat wel slordig in een "witte" keuken;-))

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Dec 4, 2020 om 22:39
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Na 31 jaren  een zwaar vergeelde een Samsung gekocht, na 6¾ jaar  kapot en weer een Miele maar wil die niet zo geel hebben als de Combi magnetron....

Is het nu verbeterd  of moet ik deze  verplaatsen in donkere hoek?
En nee,  ik koop geen nieuwe als die goed bleef werken   en alleen maar vergeelde, maar erger me hier wel aan.

aurora1
door aurora1 May 16, 2021 om 16:53
15645 Antwoorden / 6 Vragen

.

Topantwoord

gerbera
door gerbera - Dec 4, 2020 om 14:56
7367 Antwoorden / 14 Vragen

Wilt u het toch weer wit hebben, koop een potje verf, voor plastic bouwmodellen,  in de hobbyspeciaalzaak, ken u nog kiezen in wit naar keuze;-))

en hoe kun je dat vooraf zien wat je koopt?

Oogjes open en snaveltjes toe;-))

H@
door H@nk - Dec 4, 2020 om 14:56
3 Antwoorden / Vragen

Een echte Hollander, zeiken als na 30 jaar z'n wasmachine begint te vergelen. Hou is op. Wat een kwaliteit machine, hij wast verdomme schijnbaar nog steeds. Kom op goedkope... en koop een nieuwe.

Topantwoord

mo
door mof - Dec 4, 2020 om 15:07
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ws licht dat aan het soort plastic. Dat is in de loop van de jaren verbeterd.

Topantwoord

Be
door Beniknouzoslim - May 16, 2021 om 11:45
1 Antwoorden / Vragen

Toch vreemd dat die wasmachine vergeeld, een wasmachine is witgoed maar deze is dus niet goed wit....

Donuts
door Donuts May 16, 2021 om 11:56
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Nee...

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum May 16, 2021 om 13:16
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Vooral Markplaats staat vol met  nog werkende  oude Miele machines.
Blik helder wit maar frontje?

Een nieuwe W1  met Twindos gekocht,   dus zal  het antwoord wel te laat komen.
De redactie sluit nieuwe berichten  eerder dan mijn Miele geel is geworden.

Tot over 20 jaren als ik een nieuw topic moet openen en naar deze mag verwijzen!

Topantwoord

sira
door sira - May 16, 2021 om 21:10
2347 Antwoorden / 24 Vragen

Koop een paar rollen zwart plakplastic, dan hebt u definitief geen last meer van vergelen.