mo
door morgenrood Dec 12, 2009 om 19:49
Elektronica & tv

Vervuiling aarde

Ach het is alweer December.
De laatste dagen van het jaar.
Voor velen tijd om na te denken.
Een wens voor Vrede met elkaar

Buiten schijnen zoveel lichtjes!
komt dit wel recht uit ons hart?
Want heel veel mensen maken ruzie.
En die verkwisting diepe smart.

Kaartjes sturen naar bekenden
Dat voelen wij als onze plicht.
Maar is die mooie lieve wens
echt uit liefde aan hun gericht?

Achter het venstertje van elk huis
zit ook vaak heel veel verdriet
maar door ons zo drukke leven
Zien we onze medemensen niet.

De dieren de Natuur en mensen
zijn toch ons leven hier op aarde?
Want alles hoort toch bij elkaar?
Laat dit eindelijk in zijn waarde

Als wij allen dit kerstfeest vieren
met begrip en vrede uit ons hart.
en een lichtje sturen over de aarde
naar al die lijden met veel smart.

We moeten echt een stapje terug
Dus niet meer vervuilen deze Aarde
Denk na; want straks is het te laat.
ons nageslacht heeft ook nog waarde.

Gun onze kinderen een goed leven
want dit zal hun het meeste raken.
Waarom doen wij dit hun dan aan?
We moeten die erge uitstoot staken.

We kappen overal de bomen
De tuintjes in de steden worden kaal.
De mens heeft last van vallende blaadjes.
Alleen het eigen ik teld; en het kapitaal

Gelukkig gaan vele mensen nadenken.
Misschien is het nog niet te laat.
de aarde beeft en en gaat zich wreken
zorg dat hij niet naar de donder gaat.

Gezegend kerst en gezond nieuw jaar
Ga eindelijk het nieuwe jaar beginnen
denk na want het einde is in zicht.
Dus de hoogste tijd om ons te bezinnen.

Fijne feestdagen en een schoon 2010

Wil Smithuis 07-12-2009

1530 14 Rapporteer

czar
door czar - Dec 12, 2009 om 20:13
1209 Antwoorden / 20 Vragen

En uw vraag over 'Elektronica en telefonie' is?

> Alleen het eigen ik teld; en het kapitaal

teld ??

mhofman
door mhofman - Dec 12, 2009 om 20:28
530 Antwoorden / 93 Vragen

Dag morgenrood,pas niet op deze site maar vind het wel mooi.Inderdaad nu de tijd om natedenken straks is te laat.Toch prettige dagen toegewenst mhofman.

czar
door czar - Dec 12, 2009 om 20:54
1209 Antwoorden / 20 Vragen

Het is wel goed bedoeld hoor, maar de volgende zin:

> Als wij allen dit kerstfeest vieren
> met begrip en vrede uit ons hart.

UIT ons hart?
Dan wordt het toch een zooitje ...
"Met begrip en vrede IN ons hart" lijkt mij veel beter.

Ik hou niet zo van dit soort zoet-sappig gezever wat elk jaar weer met dat vreselijke kerstfeest wordt gebezigd. Ik las gisteren dat er een burgemeester is opgestapt en hij in 2 jaar tijd 430.000 euro wachtgeld opstrijkt. Daar heb ik absoluut geen begrip voor of vrede mee, al was het 430.000 keer kerst.

Is ook allemaal enorm off-topic, maar dat is deze gehele thread.

stacey
door stacey - Dec 12, 2009 om 20:58
10352 Antwoorden / 12 Vragen

ONLY AFTER THE LAST TREE HAS BEEN CUT DOWN,
ONLY AFTER THE LAST RIVER HAS BEEN POISONED,
ONLY AFTER THE LAST FISH HAS BEEN CAUGHT,
ONLY THEN WILL YOU FIND THAT MONEY CANNOT BE EATEN.

-CREE INDIAN PROPHECY-

edrick3
door edrick3 - Dec 12, 2009 om 21:00
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=stacey schreef op zaterdag 12 dec 2009, 20:58]
ONLY AFTER THE LAST TREE HAS BEEN CUT DOWN,
ONLY AFTER THE LAST RIVER HAS BEEN POISONED,
ONLY AFTER THE LAST FISH HAS BEEN CAUGHT,
ONLY THEN WILL YOU FIND THAT MONEY CANNOT BE EATEN.

-CREE INDIAN PROPHECY-

En laat ze daar in Kopenhagen maar eens over nadenken!!

toolboy
door toolboy - Dec 12, 2009 om 21:01
965 Antwoorden / 40 Vragen

@morgenrood
Maakt mij niets uit waar u dit plaatst.
Ik vind het prachtig geschreven.

Groet T

mhofman
door mhofman - Dec 12, 2009 om 21:31
530 Antwoorden / 93 Vragen

Ik weet niet wie maar waarom allemaal rode duimen.Hou daar nu eens me op!!!

czar
door czar - Dec 12, 2009 om 21:33
1209 Antwoorden / 20 Vragen

Daar waar ik een klimaatkreet niet direct las uit het wat warrige rijmpje morgenrood (behalve de titel dan, maar het gaat om de inhoud), wilde ik ook niet op dat klimaatgedoe ingaan. Anderen zien dat kennelijk anders.

Ik wil wel even wat feiten opnoemen zonder daar meteen conclusies aan te verbinden:

1. Er is een broeikas-effect (deken) en dat is goed, want anders zou het onleefbaar zijn op aarde. Enorm koud dus.

2. 90% van het broeikas-effect wordt veroorzaakt door water(-damp)

3. Na water heeft CO2 de grootste invloed

4. CO2 en water zijn absoluut niet de sterkste broeikasgassen: Methaan is een 23 keer sterker broeikasgas en er is zelfs een stofje dat meer dan 10.000 keer sterker is, maar gelukkig komt dat weinig voor.

5. Onze lucht bestaat al voor 0.03% uit CO2

6. er ontsnapt enorm veel methaan uit onze wateren en vee (en mensen)

De klimaatdiscussie gaat dus over de vraag of het door mensen extra geproduceerde CO2 de temperatuur significant laat stijgen. Ik denk dat het wel invloed heeft, maar ik geloof absoluut niet dat de doemscenario's die ons worden voorgeschoteld (smelten van de volledige ijskap, zeeniveau stijging van 6 meter etc) het gevolg zullen zijn van menselijk handelen.
Ik ben van mening dat een groter probleem is dat fossiele brandstoffen opraken. Deze doemscenario's worden gebruikt om ons naar andere energievormen te krijgen. Niets mis mee, alleen begrijp ik niet dat daar dit soort misinformatie voor nodig is.

En voor de kijkers van Kassa van vanavond: spaarlampen i.p.v. gloeilampen schiet echt voor geen meter op. Gewoon kachel laag zetten (18 graden en dikke trui aandoen) en niet 24 uur per dag warm water uit de kraan willen hebben. Bronwater met prik kun je gewoon zelf maken uit kraanwater, net zoals prik-limonade. Maar ook dat draagt vrijwel niets bij. Kortom, tenenkrommende slechte uitzending van Kassa.

toolboy
door toolboy - Dec 12, 2009 om 21:54
965 Antwoorden / 40 Vragen

Geheel off

@mhofman

Dat is een taak voor de moderatoren om dit te voorkomen.
Helaas nemen deze dit niet zo nauw.
Ken mij niks schelen trouwens,ik weet waar ik voor ga en sta.
Erger me overigens er wel aan dat dit toegestaan wordt

Groet T

czar
door czar - Dec 12, 2009 om 22:22
1209 Antwoorden / 20 Vragen

> Ken mij niks schelen trouwens,ik weet waar ik voor ga en sta.
> Erger me overigens er wel aan dat dit toegestaan wordt

Jaja, kan je niks schelen, maar je ergert je wel.
TOP-argument!

Maar goed, ik ben het er wel mee eens dat er wel eens een moderator mag komen. Daar schreeuw ik ook om. Die komt niet, die is onze aarde aan het redden :-)

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Dec 13, 2009 om 02:11
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ morgenrood:

Amen.
Persoonlijk zit niet te wachten op een preek op rijm op deze site. Met sinterklaas kan ik me met simpele rijmpjes nog iets voorstellen, doch tegen het einde van het jaar? Nee! Het zouden dan nog minstens 12 rijmpjes moeten zijn: één voor elke maand. Of was de inspiratie van de grote dichter op?

Omdat het 11 rijmpjes zijn zou het ook bij carnaval kunnen horen, doch ik zie de vragende alcoholhoudende gezichten al wanneer daarmee met carnaval aankomt. Wat moet ik daarmee?

Klop het volgende url maar eens in, dan krijg je betere verzen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Morgenrood_%28strijdlied%29

Je kunt het op internet ook nog gezongen horen door een groot Amsterdams koor. Dat spreekt me meer aan dan jouw preek over milieu: daar hoor je niet alleen rond de feestdagen mee bezig te zijn, doch het hele jaar.

Hardware ERror MAN.

mo
door morgenrood - Dec 13, 2009 om 10:16
7 Antwoorden / 4 Vragen

Bedankt lieve mensen voor jullie reactie; Negatief en positief.
Sorry dat ik op een verkeerde afdeling zat hiermee, maar een vergissing is menselijk.

Hoe dan ook wens ik jullie allemaal gelukkige feestdagen en ook een gezond en Vredig 2010 toe

czar
door czar - Dec 13, 2009 om 12:16
1209 Antwoorden / 20 Vragen

Er is helemaal geen afdeling op 'Vraag en beantwoord' waar je je rijmelarij kunt posten. Je zat dus niet op de verkeerde afdeling, je zat op de verkeerde site.

Hier schijnt het zonnetje, dus deze jongen gaat eens lekker naar buiten wat bomen een kopje kleiner maken. Die staan nu eenmaal vreselijk in de weg.

mo
door morgenrood - Dec 13, 2009 om 14:00
7 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=mhofman schreef op zaterdag 12 dec 2009, 21:31]Ik weet niet wie maar waarom allemaal rode duimen.Hou daar nu eens me op!!!

ja dat vind ik ook
Een beetje iedereen in de vernieling drukken en flink doen .
Gelukkig is niet iedereen zo.
Goed zo en bedankt