si
door sieke Jan 8, 2022 om 13:00
Elektronica & tv

Video -(VHS)banden afspelen?

L.S.
Oude TV vervangen, op deze  zonder problemen  videobanden afgespeeld via scartkabel.
Nieuwe TV geen scart aansluiting daarom via scart naar HDMI met adapter, beeld kwaliteit bedroevend.
Jaren terug al eens videobanden over laten zetten naar DVD, kwaliteit was daarvan  ook niet geweldig.
Is er een mogelijkheid om deze banden toch nog op een fatsoenlijke wijze af te spelen en/of op te salaan?
Bij voorbaat dank voor de te nemen moeite.
M.vr.gr. Sieke

7335 9 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Jan 8, 2022 om 13:57
7194 Antwoorden / 3 Vragen
sira
door sira Jan 8, 2022 om 17:09
2346 Antwoorden / 24 Vragen

Je derde link komt mij ook van pas, ik heb ook een band die ik wil bewaren èn een videorecorder. Dank

sjjoppy
door sjjoppy Jan 8, 2022 om 17:33
7194 Antwoorden / 3 Vragen

Leuk en succes.

si
door sieke Jan 8, 2022 om 18:40
10 Antwoorden / 44 Vragen

Beste mensen, allemaal bedankt voor Uw tips.
Met vriendlijke groeten,
Sieke.

rj
door rjw - Jan 8, 2022 om 14:34
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Probeer eens een andere scart naar HDMI omzetter. Een goede omzetter zal het nooit slechter maken dan wat er via de scart binnenkomt. Als dat het niet verbetert zou je op zoek kunnen gaan naar een bedrijf die oude video-opnames kan omzetten en herstellen, maar dat herstellen zal niet goedkoop zijn. Maar technisch kan er heel veel.

Kijk bijvoorbeeld naar de Beatles documentaire die onlangs uit kwam. Opnames uit 1969 op 16mm zijn digitaal hersteld en het ziet er perfect uit. Was wel een projectje van een paar jaar ;-)

panter22
door panter22 - Jan 8, 2022 om 14:58
6599 Antwoorden / Vragen

Op deze site worden videorecorder en tv aangesloten dmv de coaxkabel. Die zit nog wel op een nieuwe tv
https://nl.wikihow.com/Een-videorecorder-op-je-tv-aansluiten

Ja
door JannyBoe - Jan 8, 2022 om 16:01
519 Antwoorden / Vragen

Kan het zijn dat de kwaliteit van de opnames op de VHS banden al niet al te best was?
Je hebt ze tenslotte op DVD overgezet en via scart gezien.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 8, 2022 om 16:09
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Gelet op uw opmerking inzake kwaliteit naar omzetten naar DVD en al een eerdere reactie sluit ook ik niet uit dat de kwaliteit van de banden niet meer zo geweldig is. Een en ander kan te maken hebben met de wijze van opslag en ook of er eventueel magnetisch materiaal in de nabijheid was. Heeft u de DVD's nog?
Als uw videorecorder ook geschikt was om van TV op te nemen zal die ongetwijfeld een coax aansluiting hebben en dan geeft @PANTHER22 m.i. de meest eenvoudige  en goedkoopste oplossing. Indien uw TV mogelijk geen coax aansluiting meer heeft dan verwijs ik u naar o.a. deze mogelijkheden: (niet bedoeld als reclame) https://www.bing.com/search?q=coax+naar+hdmi

Wilt u  ons laten weten op welke wijze het gelukt is (of helaas niet gelukt)?

mahadma
door mahadma - Jan 8, 2022 om 17:06
11543 Antwoorden / 51 Vragen

de kwaliteit van videoTAPES gaat met de jaren achteruit. Een kopie kan nooit beter worden na overzetten, max gelijk als origineel blijven.

Ag
door Agamemnon - Jan 10, 2022 om 12:01
82 Antwoorden / 7 Vragen

Zelf heb ik de oude VHS recorder met een zgn. scartblokje en 3 RCA (tulp-) kabels aangesloten op de TV. Zo'n scartblokje, ene kant scart en andere kant 3 tulpcontacten (rood/wit/geel dat is voor Audio L+R en videosignaal) zijn voor een paar euro te koop. Oude audiokabels met tulp aansluiting voldoen prima. Let wel op er zijn 3 soorten scartblokjes: IN, UIT en Wisselbaar. Je moet UIT hebben. van Scart naar Tulp. Uiteraard moet de TV wel een aansluitmogelijkheid hebben voor minstens de gele en 1 audio ingang.

john devries
door john devries - Jan 10, 2022 om 12:20
219 Antwoorden / Vragen

Als je je TV vervangen hebt voor met een met groter beeldscherm en hogere resolutie zie dat kwaliteit van VHS band ten opzichte DVD destemeer.Dat komt omdat een VHS veel minder frames per seconde heef dan een DVDt. Met een enhancer kun je dat iets opkrikken , maar het blijft matig tot slecht omdat de kwaliteit van de banden ook nog behoorlijk achteruit gaat in de jaren. Sommige banden zijn volledig gewist weet ik uit ervaring.

mo
door mof - Jan 10, 2022 om 14:40
3619 Antwoorden / 3 Vragen

De kwaliteit van de banden kan na verloop van tijd snel afnemen. Als u inmiddels aan HD TV gewend bent dan zal de kwaliteit van VHS altijd een stuk minder lijken. Iets wat u ws vroeger niet zou zijn opgevallen omdat
ook ouderwetse analoge TVs met beeldbuizen een veel mindere beeldkwaliteit hadden dan de huidige TVs.
Ik raad u aan om zo snel mogelijk de VHS op DVD over te (laten) zettten en kwaliteitsverlies op de koop  toe te nemen: zelf had ik een paar banden die na twintig jaar alleen nog ruis als beeld bevatten en waar slechts het geluidsspoor nog ok was.