ho
door horena Nov 25, 2008 om 10:42
Elektronica & tv

VOEDING PLASMA TV STUK

Wie weet wat de kosten ongeveer zouden moeten zijn om een voedingscircuit te repareren aan een plasma philips tv van 3 jaar oud? Enwij hebben hem nooit op de standby staan ivm brandgevaar, heeft dat er iets mee te maken want mij als leek kunnen ze alles wijsmaken en ik moet nu 361 euro betalen wat heel veel is m.i maar ze hadden ook 600 kunnen zeggen welke keus heb je als consument want die tv staat daar en krijg je pas terug als je 100 euro betaald omdat ze ernaar gekeken hebben. Misschien is dit juist een heel normaal bedrag?????

Wie oh wie kan mij iets meer vertellen hierover. Bv.h.d.

10485 8 Rapporteer

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Nov 26, 2008 om 02:03
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag horena,

Wie heeft vastgesteld dat het voedingscircuit stuk is? En hoe is dat vastgesteld?

Het lijkt me wel te hoog. Een geschakelde voeding (=SMPS) repareren is wel gespecialiseerd. Dan kan en durft niet iedere reparateur. Doch iemand met voldoende vakkennis en goed bijgeschoold kán en durft dat.

Gezien de prijs wordt hier voor een deftig bedrag een hele voeding uitgewisseld. Dat is het gemakkelijkste, voor iemand die niet goed geschoold is als techneut.

Heb je al een specificatie gevraagd van die €361,-? Want het lijkt me geen bedrag dat zo maar even over de duim geschat is.

Hardware ERror MAN

pavoordf
door pavoordf - Nov 26, 2008 om 08:48
519 Antwoorden / 73 Vragen

Ik ga er inderdaad ook vanuit dat de hele voedings-unit vervangen wordt, gezien de prijsopgave. Mbt je andere vraag. Je mag je TV gewoon uitzetten (niet in standby), dat heeft geen negatieve invloed op de levensduur van de voedings-unit. Vanuit milieu oogpunt heeft dit zelfs de voorkeur.

bobmalooga
door bobmalooga - Nov 26, 2008 om 10:04
229 Antwoorden / 7 Vragen

Het zou niet moeten mogen, maar de ervaring (jarenlang in de reparatie service gezeten) dat schakelende voedingen die regelmatig opnieuw worden opgestart (dus echt uitgezet en weer aan) eerder kapot gaan, dan exemplaren die op standby worden gezet.
Het moment van kapot gaan is dan ook altijd tijdens het opstarten.
Ze worden eigenlijk altijd geheel vervangen omdat repareren duurder is dan vervangen, foutzoeken is tijdrovend en arbeidsloon heel duur.
Tenzij er een bekend euvel is zoals een opstartweerstand die van waarde verloopt.
Dus als je het milieu wilt sparen zet je hem steeds uit, als je je apparatuur wilt sparen laat je hem op standby staan.
Over brand gesproken, een jaar geleden hebben we hier 's nachts brand gehad door een computer monitor die met de schakelaar was uitgeschakeld. Dat is dus ook geen garantie.
Bij plasma tv's is de kans op brand zowiezo kleiner omdat dit niet zulke stof verzamelaars zijn als de CRT types.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Nov 26, 2008 om 10:54
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Bob, off topic:

SMPS'en?
Jij verving ze, ik repareerde ze. In de 70-er jaren al. Vaak dezelfde problemen, afhankelijk van of de netzekering opgeblazen was of niet, om over geplofte elco's maar te zwijgen. Alleen bij verbrande printen ging ik tot vervanging over. Leuk geld mee verdiend in de vrije tijd. Net als harde schijven. Hobby! ;-)

H.

bobmalooga
door bobmalooga - Nov 26, 2008 om 11:23
229 Antwoorden / 7 Vragen

Vanaf de jaren 90 wordt er niet zoveel meer gerepareerd aan schakelende voedingen, ik keek of de opstartweerstand van 1 Meg niet was verlopen (wilde nog wel eens 1.2 Meg worden en dan start hij niet meer op) en dat was het. Inkoop koste ze toen 40 gulden mijn uurloon voor de klant was iets van 64 gulden dus reken maar uit hoeveel tijd ik inclusief onderdelen dan mocht besteden aan zo'n ding. Nog afgezien van al die onderdelen die je op voorraad moet houden. In je vrije tijd is natuurlijk een ander verhaal.

pavoordf
door pavoordf - Nov 26, 2008 om 12:53
519 Antwoorden / 73 Vragen

In de jaren 70 werkte ik bij PSCA. Er werden toen staten bijgehouden van de reparateurs van het materiaalgebruik en reparatietijden. Ik scoorde hoog in het laatste en laag in materiaal. Bij veel collega's was dat andersom. Ik was echter niet duurder dan mijn collega's (wel slimmer:-). Ook in die tij waren er apparaten die opgebouwd waren uit modules, die eenvoudig te vervangen waren. Andere apparaten bestonden uit een of twee grote printen. Je wilt niet geloven hoeveel onderdelen je op die printen kunt vervangen tot je het defecte component hebt gevonden (aanpak van een aantal oud collega's)
Situatie is nu waarschijnlijk iets anders. Door verdergaande integratie en miniaturisering wordt reparatie steeds moeilijker en moet je inderdaad tot vervanging van grotere units overgaan. Ik haakte overigens al af bij 1206

bobmalooga
door bobmalooga - Nov 26, 2008 om 13:36
229 Antwoorden / 7 Vragen

De verhouding arbeid - unit prijzen is allen maar schever gegroeid, bovendien is het arbeidsloon vaak net kostendekkend en de onderdelenprijs kun je een paar keer over de kop laten gaan, repareren op onderdelen nivo wordt dan ook zo goed als niet meer gedaan.

ho
door horena - Nov 27, 2008 om 09:16
1 Antwoorden / 2 Vragen

tva is de reparateur en zij hebben een onderdeel in bestelling staan nu. De kosten voor dit onderdeel zouden 127 euro bedragen????Rest is arbeidsloon tot 361 euro dus. Tja ik denk dat er niets anders op zit dan te betalen want het toestel kostte mij 2000 euro en een nieuwe kopen is duurder. Balen dat je niks zeker weet als je afhankelijk bent van derden. Net als met auto's ze kunnen je alles wijsmaken helaas. Bedankt voor je reactie