ma
door makaku Feb 3, 2012 om 14:18
Elektronica & tv

Vrieskast

Sinds kort staat onze vrieskast (deze is al op leeftijd) in de hobby- logeerkamer.
Het volgende valt mij nu pas op: kast slaat aan en bromt irriterend, dit duurt 25 min.
Dan slaat hij af gedurende 35 min.
Dus 25 min. brommen, 35 min. stil enz. enz.
Mijn vraag is, is dit normaal en kost het niet erg veel energie?

Met vriendelijke groet,

Ingrid

2796 19 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Feb 3, 2012 om 14:28
16933 Antwoorden / 108 Vragen

Kan aan een paar dingen liggen. Of de vrieskast loopt op laatste benen of is verplaatst naar te koude of te warme kamer. Bij laatste twee mogenlijkheden moet de kast meer "werk" verrichten om te blijven vriezen dan bij normale temperatuuromgeving. U weet zelf uiteraard het beste waar hij stond, dus vergelijk de omstandigheden met "toen" en "nu".

mahadma
door mahadma - Feb 3, 2012 om 14:36
11716 Antwoorden / 52 Vragen

kost het niet erg veel energie?

Zet een energiemeter tussen de stekker en het stopcontact en meet een week het verbruik. Dat keer 52 en dat is je jaarverbruik als referentiekader . Meten = weten.

ro
door ron530 - Feb 3, 2012 om 15:12
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Het brommende geluid is normaal te noemen, valt eigenlijk pas op als de vriezer in een rustige ruimte wordt geplaatst. Wat het aan en afslaan van de vriezer betreft is dit normaal te noemen. Je kunt dus wel stellen dat de vriezer technisch in goede staat verkeert.

vladja
door vladja - Feb 3, 2012 om 15:23
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Tenormin,

of is verplaatst naar te koude of te warme kamer. Bij laatste twee mogenlijkheden moet de kast meer "werk" verrichten om te blijven vriezen dan bij normale temperatuuromgeving.

Wil je die eens even technisch uitleggen? Als de vriezer in een koele omgeving staat, moet die harder werken om de inhoud op de koude temperatuur te houden? Dat slaat die vaker aan?

In een koele omgeving wordt de vriezer eerder warm dan op kamertemperatuur?

Komt dat verschijnsel uit je kwek kwek kwek de nekharen of de dikke duim?

Vladja

tenormin
door tenormin - Feb 3, 2012 om 15:46
16933 Antwoorden / 108 Vragen

Als een vrieskast te koud staat, b.v. in omgeving van 6 graden haalt het apparaat met moeite -12 graden i.p.v. (b.v.) -21 graden. Omgekeerd geldt dit ook, een te warme omgeving kost het meer energie om zijn temperatuur laag te houden. Merk dit nu zelf, mijn keuken is steenkoud en zie dat er nu meerdere lampjes gaan branden om de door mij op -18 graden ingestelde temperatuur te behouden. Staat nu dus langer dan normaal zachtjes te brommen. Staat trouwens in gebruiksaanwijzing van de kast onder het kopje "best te plaatsen" en "omgevingstemperatuur".

vladja
door vladja - Feb 3, 2012 om 15:56
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Welke code heeft de vrieskist? N, ST, SN of combinatie van leteers?

ro
door ron530 - Feb 3, 2012 om 16:19
4084 Antwoorden / 17 Vragen

De vrieskist staat in een hobby/logeer kamer dus een deel van de woning, van extreme koude of warmte is dan ook geen sprake. De vrieskist werkt naar behoren enkel het geluid is anders. Een voorbeeld de klok in de woonkamer, die hoor je niet als er omgevingsgeluid is maar als het heel stil is kan het getik heel irritant aanwezig zijn.

tenormin
door tenormin - Feb 3, 2012 om 16:26
16933 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=ron530 schreef op vrijdag 3 feb 2012, 16:19]De vrieskist staat in een hobby/logeer kamer dus een deel van de woning, van extreme koude of warmte is dan ook geen sprake. De vrieskist werkt naar behoren enkel het geluid is anders. Een voorbeeld de klok in de woonkamer, die hoor je niet als er omgevingsgeluid is maar als het heel stil is kan het getik heel irritant aanwezig zijn.

Dat hoeft beslist niet zo te zijn. Als men zuinig wil zijn met energie en de desbetreffende kamer word op momenten van extreme kou, zoals nu, niet gebruikt, kan het best zo zijn dat verwarming ook niet aangaat. Zoals ik, okay persoonlijk vlak, in de slaapkamer (en de keuken) de verwarming niet aandoe, bang voor nog hogere energie rekening.

dirck
door dirck - Feb 3, 2012 om 18:26
3201 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=ron530 schreef op vrijdag 3 feb 2012, 16:19]De vrieskist staat in een hobby/logeer kamer dus een deel van de woning, van extreme koude of warmte is dan ook geen sprake.
Bij mij was het gisteren anders wél 6 °C in de keuken en in de slaapkamer, staan allebei op het noorden. (alleen gaskachel in woonkamer)
Op de andere slaapkamer op het zuiden was het trouwens 20 °C (zonnetje)

Groet, Dirck

Ohja, het vriesgedeelte van mijn koelkast blijft ook te warm nu.

ro
door ron530 - Feb 3, 2012 om 18:42
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Zonder dollen er is met de vrieskist helemaal niets aan de hand. kun je wel allerlei oorzaken aan hangen maar is niet relevant. het brommen komt van de compressor is normaal en het aan en afslaan van die compressor heeft enkel te maken met de temperatuur in de vrieskist die door een thermostaat geregeld wordt.

tenormin
door tenormin - Feb 3, 2012 om 18:56
16933 Antwoorden / 108 Vragen

ron530, er valt weinig te: zonder te dollen. Leest u uw eigen instructieboekje vrieskast maar eens goed door.

ro
door ron530 - Feb 3, 2012 om 19:06
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Defecten aanpraten is het zelfde als verkopers doen om ons nieuwe producten te verkopen. Weet je het is koud bere koud en elk apparaat reageert anders vooral koel/vries apparatuur is daar gevoelig voor maar dat wil nog niet zeggen dat ze stuk zijn. Als het niet meer vriest verdwijnen de problemen voor zover aanwezig als sneeuw voor de zon.

tenormin
door tenormin - Feb 3, 2012 om 19:36
16933 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=ron530 schreef op vrijdag 3 feb 2012, 19:06]Defecten aanpraten is het zelfde als verkopers doen om ons nieuwe producten te verkopen. Weet je het is koud bere koud en elk apparaat reageert anders vooral koel/vries apparatuur is daar gevoelig voor maar dat wil nog niet zeggen dat ze stuk zijn. Als het niet meer vriest verdwijnen de problemen voor zover aanwezig als sneeuw voor de zon.

Heb nergens iets gelezen dat iemand TS een kapot apparaat aanpraat. Koel/vriescombinatie is overigens niet waar TS over schrijft; men heeft het over een "al op leeftijd zijnde vrieskast".

tenormin
door tenormin - Feb 3, 2012 om 19:37
16933 Antwoorden / 108 Vragen

sorry TS, vergeet erbij te schrijven dat oudere apparaten sowieso meer energie verbruiken, maar dat wist u uiteraard.

ro
door ron530 - Feb 3, 2012 om 19:42
4084 Antwoorden / 17 Vragen

@ternomin moet je nu op elke slak zout leggen of begrijp je het domweg niet. Koel/vries apparatuur want combinatie van die twee woorden mag niet in jou optiek, gedragen zich bij elke temperatuur anders.

tenormin
door tenormin - Feb 3, 2012 om 21:45
16933 Antwoorden / 108 Vragen

@ron530, in commentaar 16:19 en 19:42 spreek je jezelf wel tegen. Maakt niet uit, want is deel van woning/gedragen zich bij elke temperatuur anders.
Geeft ook niet, maar leg geen slak op zout. Deze vraag van TS is in deze periode van kou op het juiste moment en kun je zelf, iedereen inNederland, te controleren.

vladja
door vladja - Feb 3, 2012 om 21:49
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=tenormin schreef op vrijdag 3 feb 2012, 21:45]@ron530, in commentaar 16:19 en 19:42 spreek je jezelf wel tegen. Maakt niet uit, want is deel van woning/gedragen zich bij elke temperatuur anders.
Geeft ook niet, maar leg geen slak op zout. Deze vraag van TS is in deze periode van kou op het juiste moment en kun je zelf, iedereen inNederland, te controleren.

kwek kwek kwek kwek, er bestaan chatesites vor kweks.

pino123
door pino123 - Feb 3, 2012 om 21:55
2778 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=tenormin schreef op vrijdag 3 feb 2012, 21:45]@ron530, in commentaar 16:19 en 19:42 spreek je jezelf wel tegen. Maakt niet uit, want is deel van woning/gedragen zich bij elke temperatuur anders.
Geeft ook niet, maar leg geen slak op zout. Deze vraag van TS is in deze periode van kou op het juiste moment en kun je zelf, iedereen inNederland, te controleren.

Je zit echt uit je nek te nelen..... Een koelkast in een standaard kamer, die staat echt wel geplaatst binnen de gestelde temperaturen hoor. En dat geleuter over dat dit dan het extra brommen veroorzaakt.... Wat een onzin weer, als je er geen verstand van hebt, geef geen antwoord, houdt het gewoon bij je geleuter over je plankenfabriek, maar ga niet weer overal je puntjes lopen scoren

tenormin
door tenormin - Feb 3, 2012 om 22:18
16933 Antwoorden / 108 Vragen

@pino123, denk dat u ietwat in de war bent met vraag TS over het geluid van de vrieskast. Ik heb niet over extra brommen gerept.