be
door bertdo Dec 14, 2010 om 16:33
Elektronica & tv

Waarschuwing voor AURORA KONTAKT

Ik wil u deelgenoot maken (ofwel klagen over) een zeer merkwaardige prijspolitiek van de firma AURORA KONTAKT met winkels in Amsterdam, ’s-Gravenhage en Hoofddorp.
Zij afficheren zichzelf als dé 100 jarige leverancier van elektrische en elektronische artikelen.

Onlangs kocht ik in de winkel in Amsterdam 4 reflector-spaarlampen van het merk MEGAMAN. De lampen waren erg duur namelijk € 26,95 per stuk! De verkoper wist mij echter te overtuigen dat het een goede koop was. Een van de argumenten was dat MEGAMAN de lampen gedurende 15.000 branduren garandeert. Voorwaarde was wel dat de lampen geregistreerd werden via de website van MEGAMAN. Op de website van MEGAMAN kwam ik tot de ontdekking dat de adviesprijs van de lamp “slechts” € 16,95 was. Ik had dus € 40,-- meer betaald dan de adviesprijs ofwel 59% boven die adviesprijs.
Ik was in de veronderstelling dat de winkel zich vergist zou hebben en ging terug om een en ander recht te zetten. Daar bleek dat het geen vergissing was maar bewust beleid. De reactie was: wij prijzen onze artikelen zoals wij willen en u kunt zelf besluiten of u dat artikel tegen die prijs wilt kopen.
De firma MEGAMAN gaf desgevraagd aan dat zij hier niets aan konden of willen doen.

Bij deze voor alle toekomstige klanten van AURORA KONTAKT een waarschuwing: Koop niets bij deze zaak want u wordt een poot uitgedraaid!! Een paar weken later lagen dezelfde spaarlampen bij de Aldi (niet van MEGAMAN en dus zonder garantie) voor € 3,99.

Bertdo

4836 18 Rapporteer

freya
door freya - Dec 14, 2010 om 17:02
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo bertdo,

Om te beginnen ken ik de winkel Aurora Kontakt in Amsterdam al zeker 30 jaar en ik ken deze winkel als zeer professioneel met deskundig personeel en ik verbaas me dus een beetje over je klacht. Mag ik vragen om welke reflectorlamp van Megaman (type) het precies gaat?

Daarnaast schrijf je:

'Een paar weken later lagen dezelfde spaarlampen bij de Aldi (niet van MEGAMAN en dus zonder garantie) voor € 3,99'

Spaarlampen heb je in vele soorten/kwaliteiten en je geeft al zelf aan dat de lampen van de Aldi 'niet van Megaman' waren. Hoe kun je ze dan met elkaar vergelijken? Er zijn inderdaad spaarlampen van €25 en van €3,99, maar dat is appels met peren vergelijken.

m.vr.gr. Freya

be
door bertdo - Dec 14, 2010 om 17:59
2 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Freya,

Bedankt voor jouw reactie.
Ook ik had in het verleden goede ervaringen met Aurora Kontakt, reden waarom ik blind op hun advies afging. De lampen zijn ook prima. Daar heb ik geen klacht over. Wel dat ze welbewust 60% boven de adviesprijs prijzen en daar dan zeer laconiek over zijn. Ik heb die reactie van Aurora Kontakt overigens via de mail gekregen, dus dat ligt vast. Het betreft de MM 16832.
Jouw opmerking over appels met peren onderschrijf ik. Het was slechts bedoeld ter illustratie.
M.vr.gr.

Bertdo

freya
door freya - Dec 14, 2010 om 19:16
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb nog eens wat rondgezocht op internet en de meest voorkomende prijs van deze lamp ligt rond de €15 à €16. Een prijs boven de €20 kan ik met de beste wil van de wereld niet vinden. Nu liggen de prijzen in gewone winkels doorgaans wel iets hoger dan in webshops, maar bij dit soort artikelen mag dat toch niet méér zijn dan een paar euro lijkt mij.
Met een prijs van €26,95 mag Aurora Kontakt zich dus waarschijnlijk wel één van de duurste winkels van Nederland noemen (wat deze lamp betreft dan).

Freya

be
door bertdo - Dec 14, 2010 om 21:08
2 Antwoorden / 1 Vragen

Freya,

Ik sta versteld dat je dit voor mij doet! Geweldig gewoon. Bedankt dus,

Bertdo

ba
door bachanaal - Dec 15, 2010 om 17:10
248 Antwoorden / 7 Vragen

vroeger stond aurora kontakt bekend als een zeer voordelige winkel, toen hadden ze ook nog elektronica onderdelen zoals weerstanden en transistors. de bedrijfsvoering zal intussen wel in andere handen zijn: snelle zakenjongens die binnen de kortste keren binnen willen zijn en dan de zaak verpatsen.
meestal winkel ik bij www. conrad.nl, die is vaak erg voordelig en heeft veel in de aanbieding.

cameo
door cameo - Mar 8, 2011 om 16:58
13 Antwoorden / 3 Vragen

Mee eens, topicstarter. Maar ook even naar gebruiker freya toe;

Aurora is mijns inziens vergane glorie. Ik weet niet wat er is gebeurd, maar deze winkel is in enkele jaren tijd verandert van een vriendelijke amateur electronica winkel, tot een graaiplaats waar woekerprijzen worden gerekend voor goedkope Chinese troep.

Uiteraard ben je nooit verplicht er iets te kopen, maar als je dat wel doet, hou er dan rekening mee dat de nazorg mogelijk nihil is. "Geld terug" doen ze nooit (hoeft op zich ook niet, al zou het ze soms sieren) en een tegoedbon alleen als ze er zin in hebben. Een defect artikel omruilen ontaard om de een of andere reden altijd in een discussie waarbij ik (als klant) dan waarschijnlijk iets gedaan zal hebben waardoor het artikel defect geraakt is.

Nee, Aurora is geen plezierige winkel (meer) wat ik erg jammer vind. Ook voor deze spullen wordt het internet steeds interessanter. Sorry als ik erg negatief klink, maar ik kan er niets meer van maken dan hetgeen ik heb opgeschreven.

Cameo

freya
door freya - Mar 8, 2011 om 17:13
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@cameo:

Negatieve berichten/ervaringen mogen ook gewoon gepost worden hoor. Wel jammer dat zo'n zaak dan toch niet meer is wat het is geweest....

Freya

t.
door t.mak - May 23, 2011 om 15:06
2 Antwoorden / 0 Vragen

De absurde prijzen vind ik nog 1 ding, maar de manier waarop je als klant te woord wordt gestaan na aankoop grenst aan het criminele. Ik kocht er een converter voor het koppelen van een telefoonset. De prijs was eigenlijk te hoog, maar ik had het direct nodig en kende bovenstaande ervaringen niet. Bij de aanschaf was de verkoper bovendien erg vriendelijk en behulpzaam.

Eenmaal thuisgekomen bleek het kastje defect. Kan gebeuren, dus even teruggefietst. De jongen achter de kassa gedroeg zich direct erg vijandig en hij was bovendien erg grof in de mond. Het kwam erop neer dat ik dat kastje zelf wel stukgemaakt zou hebben en dat ik geen enkel recht zou hebben op service. Hij was niet van plan mij te gaan helpen. Zijn baas, die er bij kwam staan, beaamde dit en liet weten dat ik "op moest rotten". Zoiets heb ik echt nog nooit meegemaakt in een winkel. Ik ben dus inderdaad maar gewoon weggegaan, te verstomd om er adrem op te kunnen reageren.

29 euro armer en 1 levensles rijker ging ik weer naar huis. Voor mij nooit meer Aurora. Hoop dat ik anderen een soortgelijke ervaring kan besparen via mijn bericht. Inmiddels heb ik via internet hetzelfde kastje gekocht bij een ander bedrijf, voor een kwart van de prijs met garantie.

Tinus

jaapje_1
door jaapje_1 - May 24, 2011 om 07:37
315 Antwoorden / 0 Vragen

Heb helaas ook al enkele jaren negatieve ervaringen met Aurora. Zodra je er komt voor een product dan zijn ze vriendelijk en helpen ze maar tegenwoordig veelal met verkeerd advies of producten van inferieure kwaliteit.
Bij een garantieaanspraak worden ze opeens arrogant tot agressief.

t.
door t.mak - Oct 11, 2011 om 15:49
2 Antwoorden / 0 Vragen

Het filiaal in Hoofddorp is inmiddels failliet.
Dit slechts ter info.

valerius-2
door valerius-2 - Oct 11, 2011 om 22:38
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Zo zie je maar weer ze maken zichzelf overbodig.

ma
door mansv085 - Dec 9, 2014 om 17:26
2 Antwoorden / 0 Vragen

ook ik ben de boot in gegaan bij aurora-kontakt voor vijf en twintig euro ik daar voor mij een apparaat dat toen ik het opende onbruikbaar was bracht het terug maar kreeg mijn geld niet terug maar kon een tegoed bon krijgen maar die was een jaar geldig of iets anders er voor nemen wat ik niet nodig had ik werd zo boos dat ik tegen hem zei stop die bon maar in je..........om dat wordt hier niet te gebruiken.Ik zei hem dat ik naar de geschillen commissie zou gaan hij zei doe maar zoiets onbeschofs heb ik nog nooit mee gemaakt dus ik zou me maar bedenken om daar iets te gaan kopen!

aurora1
door aurora1 - Dec 11, 2014 om 09:58
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Hoezo onbruikbaar? Was het product defect of had u iets anders gekocht dan u dacht, werkte het anders dan u bedacht had?
In een winkel is koop = koop. Een tegoedbon is coulance van de winkel en zijn ze niet toe verplicht, en geld terug evenmin. Het zal ook op de kassabon staan neem ik aan of anders mogelijk (ook) in de winkel.
Ik heb overigens altijd goede ervaringen in deze winkel gehad.

ma
door mansv085 - Dec 11, 2014 om 10:35
2 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=aurora1 schreef op donderdag 11 dec 2014, 09:58]Hoezo onbruikbaar? Was het product defect of had u iets anders gekocht dan u dacht, werkte het anders dan u bedacht had?
In een winkel is koop = koop. Een tegoedbon is coulance van de winkel en zijn ze niet toe verplicht, en geld terug evenmin. Het zal ook op de kassabon staan neem ik aan of anders mogelijk (ook) in de winkel.
Ik heb overigens altijd goede ervaringen in deze winkel gehad.

co
door consument1980 - May 7, 2015 om 17:07
1 Antwoorden / 0 Vragen

Zojuist even bij Aurora Kontakt in Amsterdam langs geweest omdat ik wat elektriciteit artikelen nodig had. Bij binnenkomst werd ik meteen aangesproken door een van de medewerkers die me goed hielp en duidelijk aandrong om liever te veel dan te weinig kopen, "want je weet maar nooit en je kunt het altijd nog gebruiken" zo zei hij steeds. Hij pushte behoorlijk en dat wekte mijn argwaan: in dit soort zaken wordt je immers meestal geholpen door mensen met juist meer technische dan commerciële eigenschappen. Ik had werkelijk geen idee van de prijzen (ik klus echt nooit), en moest blijkbaar 150 meter electradraad, een lasdoos, wat lasklemmetjes, een schakelaar en twee wandkontactdozen hebben. Bij het afrekenen werd duidelijk dat er voor EUR 418 in mijn mandje zat. Met ongelovige ogen keek ik de kassa medewerker aan omdat ik dacht dat dit een foutje was. Maar nee, dit was het. Stamelend stotterde ik dat ik er toch maar vanaf zag en bood vele malen mijn excuses aan omdat ze alles weer terug moesten leggen. De winkel uit lopende dacht ik; ik had geen idee dat dit zo duur zou zijn. Nu even op internet struinend bleek mijn intuïtie te kloppen, voor EUR 100 heb je dit zo ongeveer ook wel bij elkaar. Ik was benieuwd of dit een op zichzelf staand dingetje was maar lees nu hier dus dat dit welgemeende praktijken zijn van de firma. Let wel, ik snap en ben het er mee eens dat ze veel duurder zijn dan de Gamma, ze zitten midden in Amsterdam op een van de duurste locaties. Maar 3 keer zo duur lijkt me veel te veel van het goede....

co
door consument-bas - Sep 2, 2015 om 14:52
1 Antwoorden / 0 Vragen

Geen fijne winkel: de lampen zijn veel duurder dan elders (in bepaalde gevallen meer dan het dubbele voor exact dezelfde lamp, zelfde merk, etc). Kwam vroeger altijd bij ze, nu slechte prijzen, slechte producten, slechte service.

van leyden
door van leyden - Sep 2, 2015 om 16:50
1289 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=cameo schreef op dinsdag 8 mrt 2011, 16:58]

Uiteraard ben je nooit verplicht er iets te kopen, maar als je dat wel doet, hou er dan rekening mee dat de nazorg mogelijk nihil is. "Geld terug" doen ze nooit (hoeft op zich ook niet, al zou het ze soms sieren) en een tegoedbon alleen als ze er zin in hebben.

Klopt niet.

Soms is een winkel verplicht om geld terug te geven, als reparatie of een vervangend artikel niet mogelijk is.

van leyden
door van leyden - Sep 2, 2015 om 16:55
1289 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=consument-bas schreef op woensdag 2 sep 2015, 14:52]Geen fijne winkel: de lampen zijn veel duurder dan elders (in bepaalde gevallen meer dan het dubbele voor exact dezelfde lamp, zelfde merk, etc). Kwam vroeger altijd bij ze, nu slechte prijzen, slechte producten, slechte service.

Jij weet dat, die ander ook.
Hoelang zou het duren voor jan en alleman dat weet?
Niet lang denk ik, vroeger kwam je ermee weg, maar met internet?

Tuurlijk mag een winkel vragen wat die wilt. maar zulke kunstjes flikken ze maar 1 keer. doei klant.