ka
door kaloba Aug 9, 2021 om 12:33
Garantie & verzekeringen

Actieradius verschil van 2 zelfde e-bike's

Beste forum leden,

Mijn vrouw en ik hebben per 21-04-2021 dezelfde Gazelle e-bike Type Orange Limited HMB gekocht.

We hebben i.p.v. de standaard accu van 300Kw een accu van 400Kw genomen.

Na de eerste keer opladen van de accu’s was het opvallend dat er een groot verschil in axiradius is tussen de twee fietsen.

Op stand ECO kan Fiets A;190 km en Fiets B; 140 km, een verschil van 50 km.

Ook als ik de volle accu’s omwissel blijft fiets B; 50 km minder aangeven.

Dat heb ik gemeld bij de fietsenwinkel van aankoop.

Met als antwoord dat hij de software van de Bosch motor ging nakijken bij de eerste servicebeurt.

Met als ontevreden resultaat dat er niets veranderd is.

Toen ik de fietsenmaker hier over belde, vertelde hij me dat het o.a. licht aan het verschil van versnelling en trapondersteuning.

Deze fietsen gebruiken we als we samen een (rondje) gaan fietsen en dan rijden we beiden in de zelfde versnelling en ondersteuning.

Dat er tussen twee fietsen een verschil van een paar kilometer zit is niet zo gek maar dit verschil is wel erg groot.

Mijn idee is, dat de software van de Bosch motor van fiets B; de grotere accu van 400Wh niet herkend en dus de waarde van de standaard accu van 300Wh aangeeft.

De service afdeling van de fabrikant heb ik hierover een mail gestuurd en per 28-6-2021 een bewijs van ontvangst , maar verder nog geen reactie ontvangen.

Mijn vraag is; zijn er meer mensen met deze ervaring en is er iets aan te doen?

Hartelijke groeten.

5253 19 Rapporteer

Th
door Theawaalen - Aug 9, 2021 om 12:50
113 Antwoorden / 5 Vragen

En wat als jullie van fiets ruilen? Zit er dan op dezelfde fiets ook dat verschil?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Aug 9, 2021 om 13:04
1770 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Thea Waalen,

TS heeft de accu's al eens verwisseld.

mahadma
door mahadma - Aug 9, 2021 om 12:51
11548 Antwoorden / 51 Vragen

Ik zou een deadline stellen voor het mankement, want daar hebben wij het over. U bent NU nog in de eerste 6 maanden vanaf de aankoop en heeft dan meer/eenvoudiger rechten. Stuur DE VERKOPER een aangetekende brief (met de fabrikant heeft u niets te maken) met een 10 dagen termijn tot herstel. Blijkt dat niet te werken, dan kunt een een vervolg brief AANGETEKEND versturen dat u de verkoop ontbindt. U moet de verkoper wèl de kans geven om het euvel te herstellen zonder al te veel overlast.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Aug 9, 2021 om 13:39
2074 Antwoorden / Vragen

U mag natuurlijk in gesprek met uw leverancier en de fabrikant maar wat voor een beroep op garantie van belang is is niet of er een andere fiets bestaat die het beter doet maar of de slechtste fiets al dan niet aan de opgegeven norm voldoet. Hoeveel kilometers garandeert de fabrikant en voldoet de fiets daaraan?

ka
door kaloba - Aug 9, 2021 om 13:51
6 Antwoorden / 3 Vragen

Mijn frouw is een stuk kleiner als ik, dus ook de fietsmaat.
Je krijgt dan een soort BMX effect.
Voor een paar km wel te doen, maar een (rondje) gaat niet lukken.

ro
door ronny530 - Aug 9, 2021 om 14:07
2786 Antwoorden / 41 Vragen

U zou de displays eens kunnen wisselen want die zijn volgens de specificaties afneembaar. Uit de specificaties blijkt ook dat de maximale actieradius met een 400Wh accu in de eco stand 110 km is. Een actieradius van 190 km op de display ligt het verst uit de buurt en 150 km komt nog het dichtste bij de 110 km die in de specificaties wordt vermeldt. Als u beiden die afstanden nog niet werkelijk op één acculading heeft gereden maar uitgaat van de dispay indicatie kunt u dat nogmaals aan de verkoper melden want in mijn optiek zijn beide displays te afwijkend en geven een te hoge actiradius weer.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Aug 9, 2021 om 14:19
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Wat is  jullie gewicht?

Een  persoon van 150 kg zal minder ver op dezelfde accu komen dan een van 60 kg.

Maar na ruilen accu zelfde, dan is de  accu goed maar  de zware persoon zal dan op  B rijden?

En zijn de banden goed hard,  bij  halve zachte haal ik ook minder kilometers wegens zwaardere rolweerstand.

ka
door kaloba - Aug 9, 2021 om 14:32
6 Antwoorden / 3 Vragen

In antwoord op Ronny.
Bij aankoop van de e-bike's kregen we het advies van de verkoper om de eerste keer de accu's helemaal leeg te rijden wat we ook gedaan hebben.
Toen ik na het voledig opladen van de accu's het verschil zag, heb ik de accu's verwisseld en ook de display's.
Waaruit blijkt dat het niet in de accu's of in de display's zit maar waarschijnlijk aan de software van de motor, of iets anders.

gerbera
door gerbera - Aug 9, 2021 om 15:45
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Wat ik al vreemd vindt is dat u geadviseerd is de accu geheel leeg te rijden, iets wat aan alle kanten afgeraden wordt. Is verder de vraag, komen de afstandskilometers met elkaar overeen, zo niet dan is de km sensor, die vaak in het achterwiel zit, niet juist afgesteld. Ook de wielmaat is van belang, als die kleiner is als die van uw fiets zullen deze meer omwentelingen moeten maken om dezelfde afstand af te leggen. En juist die wielmaat kan een oorzaak zijn, immers hoe meer er getrapt wordt des te meer de motor energie verbruikt. Dat in tegenstelling met b.v. een voorwielmotor die ongeacht de trapkracht, afhankelijk van de ondersteuningsstand, een constante ondersteuning levert zal een middenmotor bij harder trappen meer ondersteuning leveren dus meer stroomverbruik. Zo maar een gedachte van mij over een mogelijke oorzaak hetgeen ik met mijn e-bike zelf ervaar.

sira
door sira Aug 9, 2021 om 15:53
2350 Antwoorden / 24 Vragen

Compliment, dit is juist.

ma
door malty - Aug 9, 2021 om 16:07
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Als u de werkelijk aantal km's van een trip weet, kunt u zien welke e-Bike het juiste aantal km's aangeeft. Misschien daarmee vast te stellen welke e-bike nagekeken moet worden.

ka
door kaloba - Aug 9, 2021 om 16:35
6 Antwoorden / 3 Vragen

De fietsen zijn identiek.
De gezamelijk afgelegde km van een rit verschillen 1 a 3 km.
Dus dat is wel goed.

panter22
door panter22 - Aug 9, 2021 om 16:45
6599 Antwoorden / Vragen

Hoe kom aan die 140 en 190 km actieradius?

Gazelle geeft voor de actieradius een maximale afstand op van 80 km. Die waarde geldt in de meest optimale omstandigheden en de lichtste trapondersteuning.

Gezien de geleverde accu van 300 Wh is voor deze Gazelle Orange Limited HMB een actieradius van 55 km te verwachten. In het artikel wat is de actieradius van een elektrische fiets? wordt uitgelegd dat de werkelijke actieradius nooit met zekerheid te bepalen is omdat dit van vele factoren afhankelijk is.
https://elektrischefietsenkiezen.nl/testrapport/gazelle/2021/orange-limited-hmb

Accu & actieradius

Zilver Goud Platina
80 km 110 km 135 km
300 Wh 400 Wh 500 Wh

https://www.gazelle.nl/orange-limited-hmb

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 9, 2021 om 16:54
16870 Antwoorden / 202 Vragen

Naar aanleiding van de al gegeven reacties geef ik u zo een aantal verwijzingen naar de hiervoor geldende wetgeving. Zoals ik uw vraag begrijp heeft u twee gelijke fietsen aangeschaft maar ervaart u relevant verschil in de aanduidingen op het display. Dat kan dan inderdaad een fout zijn in één van de fietsen en dan is de verkoper degene die verantwoordelijk is voor de oplossing. De aankoop was nog geen 6 maanden geleden en dient de verkoper te bewijzen dat d oorzaak niet bij u ligt, zou hij dat onverhoopt wel van mening zijn. Zie ook de opmerking m.b.t. ingebreke stellen middels een aangetekend te verzenden brief indien de gewenste oplossing uitblijft.(als al gegeven suggestie door   @MAHADMA.  De verwijzingen:

https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/moet-ik-bewijzen-dat-ik-het-niet-kapot-heb-gemaakt

Wettelijke garantie, wat is dat? (ictrecht.nl)

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html   en evt verder t/m art 25

U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij https://www.klachtenkompas.nl/ van de Consumentenbond en bij www.consuwijzer.nl van de ACM.

Juridisch advies (volgens Kassa redactie):

Voor juridisch advies kun u zich wenden tot:

- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (25 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus je gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

- ConsuWijzer, het consumentenloket van de Autoriteit Consument en Markt (ACM), tel. 088-0707070 (nationaal tarief, bereikbaar op werkdagen van 08.30-17.30 uur, zie voor meer informatie: https://www.consuwijzer.nl

me
door mein33 - Aug 9, 2021 om 18:00
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Helemaal niets vreemd aan het verschil in actieradius.
Uw eega is immers een stuk kleiner en daarmee ook een stuk lichter in gewicht dan u, ook het mogeliike verschil in bandenspanning heeft zijn invloed,  evenals de luchtweerstand van de berijder van de fiets. Bij individueel gereden kilometers gaan ook de temperatur en de weersomstandigheden een rol spelen.
Deze verschillen hebben een aanzienlijke invloed op te behalen actieradius, het zou een wonder zijn als beide fietsen exact dezelde kilometers op een acculading zouden halen.

br
door bravehenk Aug 9, 2021 om 21:51
206 Antwoorden / 0 Vragen

Er is al eerder gevraagd om lichaamsgewicht  lengte is al niet gelijk de een vangt meer wind dan de ander. Meer gewicht betekend meer verbruik

Mijn frouw is een stuk kleiner als ik, dus ook de fietsmaat.

Dus fietsen zijn niet indentiek te noemen.

Al deze factoren kunnen een verschil maken in energieverbruik

aurora1
door aurora1 - Aug 10, 2021 om 03:20
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik zou ervoor zorgen dat de verkoper per omgaande de problemen oplost. Denk daarbij aan de garantietermijn en bijv. dat de eerst 6 maanden de verkoper moet bewijzen dat het niet aan de fiets ligt. Dus laat er geen tijd verloren gaan met opsturen, advies inwinnen etc., dat de verkoper tijd probeert te rekken.

Th
door Theawaalen - Aug 10, 2021 om 12:45
113 Antwoorden / 5 Vragen

Als ik op de fiets van mijn man ga fietsen en dezelfde ondersteuning gebruik dan kan ik een heel stuk verder fietsen

gerbera
door gerbera - Aug 10, 2021 om 13:36
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Dan zou ik eens kijken of u wel hetzelfde type motor heeft, mogelijk dat u het type Gen2 (2.0) heeft en uw man Gen3 (3.0).

De Bosch Active Line middenmotor Gen3 (3.0) is anders ten opzichte van de Gen2 (2.0) motor omdat deze nog meer toegespitst is op stadsverkeer met af en toe een langere tocht.

De Active Line Gen3 middenmotor vinden we onder andere in de Gazelle Orange C7+ HMB, de Gazelle Miss Grace C7 HMB en de Gazelle Heavy Duty C7 HMB!

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Aug 10, 2021 om 20:26
1770 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Kaloba,

Ik lees veel klachten bij reviews over dit type Gazelle ebike, klik op de volgende link :

https://nl.trustpilot.com/review/www.gazelle.com

gerbera
door gerbera - Aug 17, 2021 om 14:00
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Ik denk dat beide accu's nu helemaal leeg zijn, je hoort in elk geval niets meer.☺

pe
door pebk - Aug 17, 2021 om 17:32
581 Antwoorden / 0 Vragen

Wat is het werkelijke verschil? Mijn auto zegt ook dat hij nog 80 km mee kan als de tank bijna leeg is. Mijn vrouw heeft het laatst geprobeerd (ahum) en het bleek dat hij bij 35 toch echt niet meer verder wilde rijden. Ik snap dat een fiets geen auto is, maar de werkelijke getallen zeggen meer dan een indicatie die op tal van punten berekend wordt.

De geschatte waarde zegt eigenlijk niet zo heel veel. Het kan zijn dat er een verkeerd profiel in een van beide fietscomputers is geladen. U zou het eigenlijk een keer moeten uitproberen. Loopt de resterende afstand gelijk af of gaat de een sneller dan de ander? (Zelfde route, maar misschien niet precies tegelijkertijd, anders zit u met twee lege accu's ver van huis/een oplaadpunt.

Bosch heeft trouwens een aardige tool om te berekenen wat u mag verwachten. https://www.12gobiking.nl/blog/bosch-e-bike-actieradius-calculator