M
door M en R Aug 2, 2018 om 17:15
Garantie & verzekeringen
Afbreken zonwering na montage door erkend bedrijf en er is geen garantie??

Op 4-4-18 is er een zonwering  (knikarm) gehangen door een erkend bedrijf. Na het instellen en monteren van een zon- en wind sensor op 26-6 is deze pas definitief in gebruik gegaan. Op 28-07-2018 is deze zonwering naar beneden gekomen en ernstig beschadigd. De bovenste 2 pluggen waarmee deze gefixeerd zat zijn uit de muur gekomen. De muur is verder nog intact.
Na contact gehad te hebben met de aannemer gaf deze aan niet aansprakelijk te zijn voor montage. Ook was er geen sprake van ernstige wind en regen waardoor opstalverzekering niks zal uitkeren. De leverancier van de zonwering gaat alleen over mechanische mankementen en verwijst ons terug naar de dealer.

Hoe moeten we nu verder en wie gaat de schade op zich nemen???

Hopelijk kan iemand ons een goede tip of advies geven

Groet,
M&R

9915 13 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Aug 2, 2018 om 17:28
7195 Antwoorden / 3 Vragen

Staat er niets op de factuur over een garantietijd?
Het erkende bedrijf zal ingelicht moeten worden, zij zijn aansprakelijk als het een nieuwe zonwering betreft tenminste.

M
door M en R Aug 2, 2018 om 17:43
Antwoorden / 1 Vragen

Het bedrijf geeft aan hier niet aansprakelijk voor te zijn omdat zij op de aangeven manier hebben gemonteerd. De garantie voor zonwering is uitgesloten omdat deze onderhevig zijn aan gebruik. Maar het is inderdaad een nieuw scherm.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Aug 2, 2018 om 17:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt het over een “erkend” bedrijf en een aannemer, over de leverancier en de dealer.

Wie heeft die zonwering nou opgehangen, en in wiens opdracht?

M
door M en R Aug 2, 2018 om 17:40
Antwoorden / 1 Vragen

Het erkende bedrijf (dealer van de desbetreffende zonwering) heeft in onze opdracht geleverd en gemonteerd. De leverancier van de zonwering kan alleen iets doen als het mechanische problemen omvat.

tijger1
door tijger1 Aug 2, 2018 om 17:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Goed, u hebt ergens zonwering gekocht en datzelfde bedrijf heeft het opgehangen. Vat ik het zo goed samen?

Dan is datzelfde bedrijf aansprakelijk, want ze hebben prutswerk geleverd.

Met de leverancier van de dealer hebt u niets van doen. En met de aannemer ook niet.

Dit heeft niets van doen met garantie van het scherm , maar met verkeerde/onjuiste montage.

En hoe heet dat bedrijf?

Thijs12
door Thijs12 - Aug 2, 2018 om 17:31
544 Antwoorden / Vragen

Kom maar rustig met de naam van het montagebedrijf. Dan kunnen we kijken of hij aangesloten is bij een geschillen commissie .

me
door mein33 - Aug 2, 2018 om 17:40
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Op 4-4-18 is er een zonwering  (knikarm) gehangen door een erkend bedrijf.

Het knikarmscherm is duidelijk op amateurischtische/onproffessionele wijze gemonteerd.
Als de bouten met plug en al uit de muur komen dan is een montagefout nog al makkelijk aan te tonen.
Als dit "erkende bedrijf" in opdracht van de leverancier van het scherm heeft gewerkt, dan is de leverancier uw aanspreekpunt en dient er voor te zorgen dat de schade wordt hersteld.
Heeft u zelf de opdracht voor de montage aan dit "erkende bedrijf" gegeven dan zijn zij uw aanspreekpunt en dienen voor herstel te zorgen.
Stel het verantwoordelijke bedrijf in ieder geval 'schriftelijk' aansprakelijk voor de schade.
Komt u er samen niet uit, schakel dan uw rechtsdbijstandverzekering in, of vraag advies aan bij het Juridisch loket.

Ge
door Genee - Aug 2, 2018 om 18:02
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Begrijp ik goed dat u bij de ‘dealer’ de zonwering gekocht heeft en dat dit bedrijf de zonwering ook opgehangen heeft?
De leverancier (groothandel soms?) heeft aan de dealer geleverd?
Wat heeft die dealer eigenlijk voor bedrijf?
En wie is de aannemer nu, want zijn er nu drie bedrijven bij betrokken?
Degene die de zonwering opgehangen heeft is verantwoordelijk voor de schade.

M
door M en R Aug 2, 2018 om 18:59
Antwoorden / 1 Vragen

Mijn excuus voor de verwarring.

Het bedrijf ( dealer van het desbetreffende merk zonwering) heeft het geleverd en gemonteerd in opdracht van ons. Er zijn dus 2 partijen ( wij en het bedrijf). De leverancier van het desbetreffende merk hebben we ook benaderd, maar zij kunnen alleen wat betekenen bij mechanische schade. Dus het bedrijf wat bij ons heeft gehangen, is aansprakelijk?

Ge
door Genee Aug 2, 2018 om 19:24
1509 Antwoorden / 1 Vragen

De leverancier treft geen blaam, die heeft geleverd aan de dealer.
De dealer heeft geleverd aan u en het knikarmscherm gemonteerd.
De dealer wist wat voor scherm het was, uitval misschien wel 4 m en dan komt er natuurlijk veel trekkracht op de bovenste bouten te staan.
De dealer, het bedrijf wat bij u het scherm aan de muur heeft bevestigd is aansprakelijk,die moet zorgen dat het in orde komt, geen ge-maar.
Wie zou er dan verantwoordelijk moeten zijn voor dat monteren?
Laat u niet van de wijs brengen, zonodig uw rechtsbijstandsverzekering inschakelen als u die heeft of naar het Juridisch Loket in uw gemeente gaan voor advies. De dealer misschien niet de juiste bevestigingsmatetialen gebruikt.

panter22
door panter22 - Aug 2, 2018 om 18:46
6599 Antwoorden / Vragen

Wie heeft die zon- en windsensor opgehangen. Datzelfde erkende bedrijf die de zonwering heeft opgehangen?

M
door M en R Aug 2, 2018 om 19:00
Antwoorden / 1 Vragen

Ja, alles is door hetzelfde bedrijf gehangen.

panter22
door panter22 Aug 2, 2018 om 20:39
6599 Antwoorden / Vragen

-

tenormin
door tenormin - Aug 2, 2018 om 20:22
16836 Antwoorden / 108 Vragen

@M en R
Geeft u ons de naam van het erkende bedrijf, kan men hier verder rechercheren, voor U.

M
door M en R Aug 2, 2018 om 20:27
Antwoorden / 1 Vragen

Ik ga eerst het bedrijf schriftelijk aansprakelijk stellen. Aangezien ze persoonlijk langs zijn geweest en mondeling medegedeeld hebben dat ze niet aansprakelijk zijn. Zeggen ze dit op papier ook dan komt alles hierop te staan. Alvast bedankt voor jullie medewerking.

panter22
door panter22 Aug 2, 2018 om 20:43
6599 Antwoorden / Vragen

Waarom vindt het bedrijf dat ze niet aansprakelijk zijn. Zij hebben het scherm toch opgehangen.
Het bedrijf heeft toch niet van tevoren gezegd dat het ophangmateriaal niet deugde en het scherm naar beneden zou vallen?

Thijs12
door Thijs12 Aug 2, 2018 om 20:52
544 Antwoorden / Vragen

Vooral een erkend bedrijf? Door wie erkend. Dat is wel een belangrijke vraag .

tenormin
door tenormin Aug 2, 2018 om 21:11
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Nou ja, als M en R de naam niet wil vermelden, jammer.

tijger1
door tijger1 Aug 2, 2018 om 23:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En wat is nou “erkend” op het gebied van zonwering? Gewoon flauwekul woord.

Prutsers hebben dat ding geinstalleerd, dus de baas van due prutsers moet het in orde maken op zijn kosten. Heel simpel.

tenormin
door tenormin Aug 2, 2018 om 23:16
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Als het prutsers zijn (kennelijk zo) begrijp ik al helemaal niet dat @M en R geen namen wil noemen. Vreemd. Kan hij de (her)installatie ook op de buik schrijven.

aurora1
door aurora1 - Aug 3, 2018 om 02:22
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Erkend door wie of wat? Zo erkend kunnen ze niet zijn als ze zulk prutswerk leveren en vervolgens geen verantwoordelijkheid nemen. U hoeft ze niet in bescherming te nemen. Als u de naam meldt kan verder uitgezocht worden hoe het met dat bedrijf zit.

Topantwoord

door 526996 - Aug 3, 2018 om 12:09
32 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom zo bang om de naam van de aannemer te noemen? Als er geen zogenaamd chemische ankers zijn gebruikt dan is losschieten uit de pluggen goed mogelijk.en anders de rechtsbijstandsverzekering of kassa,s belbus inschakelen

door 526996 - Aug 3, 2018 om 12:11
32 Antwoorden / 0 Vragen

Doodschieten moet natuurlijk zijn losschietten.sorry

marita5
door marita5 Aug 3, 2018 om 12:25
11519 Antwoorden / 15 Vragen

@526996 , een tip , als u nog iets wilt aanvullen of veranderen in uw reactie , klikt u op bewerken , dit moet u wel doen binnen 1 uur , zo hoeft u geen 2 reacties te plaatsen

door 526996 Aug 3, 2018 om 12:54
32 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor de tip

ro
door ron503 - Aug 3, 2018 om 12:24
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Wat ik op de foto wel zie is een een montage fout want met kunststof puggen vraag je om problemen. Bij de montage hadden zogenoemde keilbouten gebruikt dienen te worden die naarmate de bout wordt aangeschroeft het omhulsel zich vastklemt in de steen en voor een muurvaste verbinding zorgt.

da
door dave29 - Aug 3, 2018 om 16:49
2 Antwoorden / 2 Vragen

Beste M&R

Als de aannemer de zonwering heeft gemonteerd had hij/zij moeten zien dat de muur niet geschikt is voor pluggen en voor ankerbouten of iets degelijkers moeten kiezen .
De aannemer is dus verantwoordelijk .

Mvg Dave

vu2615
door vu2615 - Aug 3, 2018 om 17:12
81 Antwoorden / 3 Vragen

Ik neem aan dat u deze zonwering bij een gespecialiseerd bedrijf heeft gekocht en niet bij een particulier. Als bij de koop de installatie inbegrepen is, dan is het bedrijf dat u de knikarmzonwering verkocht heeft het aanspreekpunt. Lees de algemene voorwaarden eens door, wat daar in staat. Stuur ze een aangetekende brief met een omschrijving van uw klacht, stel ze in gebreke (ondeugdelijke montage) en wacht hun reactie af. Heeft u een rechtsbijstandsverzekering schakel dan deze in. Kijk anders ook op het Juridisch Loket.

Aantal aandachtspunten: zit er een keilbout in een voeg, is er een plug in de voeg gebruikt of zitten de gebruikte keilbouten/chemische ankers/ pluggen in de stenen. Zijn de juiste keilbouten gebruikt (diameter) of de juiste houtdraadbouten