Anwb fietsverzekering
Ik heb onlangs een ongeluk gehad. Mijn fiets is daarbij zwaar beschadigd en moet gerepareerd worden. Zo kan er absoluut niet mee gefietst worden. De fiets is verzekerd bij de ANWB. Nu blijkt dat de fietsenmaker sommige onderdelen niet kan bestellen bij de fabrikant. Ze zijn simpelweg niet leverbaar en als ze al geleverd gaan worden, wordt dat op zn vroegst in het najaar, aldus de fabrikant, maar zekerheid geven ze niet. Het kan ook zijn dat de onderdelen niet geleverd gaan worden. De reactie die ik daar tot nu toe van de ANWB op krijg; Jammer dan. Daar kunnen wij niks aan doen. De fiets is net niet totall loss. Dus dat is verder niet ons probleem.
In mij n optiek is een fiets die niet of niet op korte termijn gerepareerd kan worden totall loss en de ANWB zegt dat ze in het geval van een Totall Loss wel de schade vergoeden. Waarom nu niet?
Ik zit maanden zonder fiets die ik voor woon- werkverkeer gebruik en ik weet niet of de fiets ooit gerepareerd kan worden. Ook weet ik niet of de schade die is vastgesteld wel uitgekeerd gaat worden. De fiets is 10 maanden oud en heeft bijna 4000,- euro gekost.
Mijn vraag is; moet ik hier nu echt genoegen mee nemen? Of is hier nog wat aan te doen?
Alvast hartelijk dank voor jullie reactie.
mvg
Van Nimmerdor
U moet zeker actie nemen richting uw leverancier die u een fiets heeft verkocht en blijkbaar de benodigde service in de vorm van reserve onderdelen niet kan leveren. Dat is niet het probleem van uw verzekering.
Ook niet het probleem van de leverancier .die is niet verplicht om jarenlang reserve onderdelen in voorraad te hebben.Ik vraag mewel af om welk onderdeel het gaat
Ik heb niet gezegd dat een leverancier reserveonderdelen op voorraad moet hebben maar hij zal de fiets wel moeten kunnen repareren en anders denk ik dat je kunt aansturen op ontbinding van de koop.
verzekering staat in voor de schade die u lijd, niet voor levering of problemen met levering!
Het niety kunnen gebruiken van de fiets is volgens mij simpel: "schade".
is vervolgschade harry en niet iedere verzekering vergoed dit....
Een fiets die vanwege de schade niet gerepareerd kan worden of door de kosten van de reparatie in verhouding tot de dagwaarde niet gerepareerd gaat worden, is total loss.
Als reparatie wel mogelijk is maar de onderdelen daarvoor niet op korte termijn leverbaar zijn verandert dat niets aan de status van de fiets en de afhandeling van de schade.
Uw polisvoorwaarden zouden hier duidelijkheid over moeten geven.
Wellicht worden de kosten voor vervangend vervoer gedekt in de polis en anders moet u die verhalen op de tegenpartij nu er kennelijk sprake is van een ongeluk (aanrijding?).
U kunt altijd over de afhandeling nog klagen bij het Kifid.
Ik krijg altijd een leenfiets bij mijn fietsenzaak, waarom u niet?
De beslissing van de verzekering is hier juist, die is hier niet verantwoordelijk voor.
Geachte Van Nimmerdor,
Kunt u, ter verduidelijking van uw vraag, iets meer informatie geven?
Heeft u de schade zelf veroorzaakt (dus eenzijdig ongeval) of ging het om een aanrijding tegen een ander voertuig?
Wat is de schade precies?
Kunt u foto's plaatsen van de schade?
U kunt de foto's uploaden bij een nieuw antwoord.
En als het kan ook een foto van de fietsenzaak en de fietsenmaker.
Dat was mijn eerste gedachte ook. Hoe is de schade ontstaan?
Veroorzaakt door een ander die aansprakelijk is, dan lijd je extra schade omdat de fiets niet op korte termijn of misschien wel niet meer gerepareerd kan worden. Dan zou je misschien de dagwaarde uitgekeerd kunnen krijgen om zo een nieuwe fiets te kunnen kopen of een tijdelijk een huurfiets gerbuiken etc.
Maar ben je ergens tegenaan gereden en heb je schade, dan wordt alleen de schade vergoed. Kijk in je verzekeringspolis. Pas als definitief duidelijk is dat je fiets niet meer gemaakt kan worden, dan is hij total los. Maar zover is het nog niet.
Ook mijn reactie: hoe is de schade ontstaan maar dan iets anders: was u zelf oorzaak en aansprakelijk of iemand anders? In het laatste geval is het zaak om de ander aansprakelijk te stellen hetgeen normaliter de verzekeraar wel zal doen om de schade te verhalen..
Dat er sprake kan zijn van niet leverbare onderdelen is iets dat op dit moment veel meer voor komt met als aanleidng vertaging in fabricage en levering, vooral door Covid, uit China maar ook door personeelsschaarste op veel meer plekken.
De optie die er m.i. toch de beste is, is geduld hebben en afwachten totdat uw fietsenmaker de onderdelen wel geleverd kan krijgen. Vraag dan, als ook al geadviseerd om een leenfiets. Uw fiets zal ongetwijfeld meer waar zijn als 'total loss'.
En dat betekent dus toch: contact opnemen met uw fietsenmaker omdat daar toch service van verwacht mag worden maar die m.b.t. het kunnen repareren te maken heeft met overmacht, hij krijgt niet geleverd.
Dit gezegd hebbend is toch ook de vraag: heeft ANWB verzekeringen een expert ingeschakeld die een oordeel heeft gegeven m.b.t. de schadepost? (Een schatting)
Onderdelen zijn nog steeds overal problematisch. En dan kan je gaan kijken wat je rechten zijn maar daar krijg je niet ineens meer onderdelen door. Het klinkt flauw, maar heel veel onderdelen voor technische producten worden in Rusland of Oekraïne geproduceerd. En die hebben momenteel iets anders aan hun hoofd.
Ja ja tegenwoordig komt alles opeens uit die landen een nieuwe smoes als vervanger voor oorzaak Corona , maar zover ik weet komen de meeste fietsondelen en fietsen uit Japan of Korea.
Je zit een beetje klem .Een fiets van 4000 euro kost inkoop hooguit 1000 euro en brengt dus weinig op als inruil. De levertijd van e-bikes is momenteel erg lang en zal dezelfde oorzaak hebben dat er geen "electronische " onderdelen zijn . Dus blijft een leenfiets de enige optie.
Op een fiets zit hooguit 35% marge. Dus een verkoopprijs van €4.000,- heeft een inkoopprijs van hooguit €2600.
Het betreft een verzekeringskwestie waarbij de ANWB heeft bepaald dat de schade herstelbaar is en gezien de mate van de schade de fiets niet economisch/technisch total loss verklaard wordt. Zowel u als de fietsenmaker worden de dupe van die beslissing omdat de vaak specifieke onderdelen bij de fabrikant niet verkrijgbaar zijn. U kunt aan het standpunt van de ANWB niets veranderen maar misschien kunt u het voor elkaar krijgen dat het schadebedrag aan u uitgekeerd kan worden met behoud van de schade fiets maar in veel gevallen wordt de restwaarde van de fiets op het schadebedrag in mindering gebracht. Wie weet kan de fietsenmaker waar de fiets nu op reparatie wacht u behulpzaam zijn want voor de ANWB is het kwestie van geld dat links of rechtsom toch uitbetaald moet gaan worden.
In dit geval is de fiets juist niet totalloss dus kan de ANWB de schade gewoon uitkeren en mijnheer zijn casco behouden alleen weet ik niet of hij daar veel mee opschiet. Wie gaat dat dan repareren zonder onderdelen?
@HENKDEZEVENDE, lees deze zin nog eens goed, ANWB heeft bepaald dat de schade herstelbaar is en gezien de mate van de schade de fiets niet economisch/technisch total loss verklaard wordt. Ik verwijs ook naar de fietsenmaker want wie weet kan hij/zij nog iets met de schade fiets zodra de onderdelen wel weer leverbaar zijn of gebruiken voor onderdelen.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Kan Booking.com alles maken?
Ik had een hotel geboekt voor 5 nachten. Nu wil ik 1 nacht eerder weg. Voor het hotel geen probleem, maar Booking.com verhoogt de totaalprijs met 50%. Dat is toch misdadig???? Lees meer
Klacht over Ista
Ik heb een klacht over Ista. Het gaat om de eindafrekening. Ik heb 2 appartementen in dezelfde flat. Het zijn allebei 1 persoonshuishoudens en overdag aan het werk. De ene huurder betaalt een voorschot van 80 euro en krijgt nog 57 euro terug. De andere huurder betaalt een voorschot van 140 euro en moet......941 euro bij betalen. Hier klopt iets niet.
Ista geeft als antwoord: De meters liegen
...
Lees meer
Moet een winkel je ook helpen als de garantie verlopen is
Hallo,
Wij hebben een plisségordijn gekocht bij Kwantum. Die hield ons lang aan het lijntje wat betreft reparatie. Toen kwam de aap uit de mouw: de garantie was verlopen (met 3 maanden). Maar dat was nog niet alles. Toen we vroegen of er een (uiteraard betaalde) monteur kon komen, werd dit geweigerd. De monteur repareert "immers" enkel binnen de garantietermijn?
Wij vinden d
...
Lees meer
Populair in Garantie & Verzekeringen
Wel of geen trekhaak
Mijn Ford Fiësta ST van april 2018 heeft een trekkracht van 0 en mag dus niets trekken, maar hoe zit ik met de verzekering als ik er een trekhaak op laat zetten die ik alleen voor het vervoer van de crossfiets van mijn zoontje gebruikt. Zou ik nu een nieuwe kopen mag het wel.
Ook ga hierover nog in kontakt met mijn verzekering, maar misschien is iemand anders ook tegen dit probleem aangelope
...
Lees meer
Hoe komt men van een Ardanta uitvaartpolis af?
In 2004 hadden wij een Nivo uitvaartpolis bij Uzet afgesloten. Dit hadden wij zeer zorgvuldig uitgezocht en besproken. Groot was de verrassing dan ook dat wij in april 2016 een brief kregen met daarin de vermelding 'Zoals u wellicht in de pers heeft gelezen, heeft NIVO uitvaartverzekeringen haar verzekeringsportefeuille overgedragen aan ASR Levensverzekering N.V. in Utrecht. ...Ardanta, onderdeel ... Lees meer
Kruidvat foto cd's niet afleesbaar
De foto's die ik destijds bij KRUIDVAT op cd's heb laten zetten zijn niet of heel moeilijk af te spelen op de pc en volgens kruidvat fotoservice is dat niet hun verandwoordelijkheid en kan het zeker niet afgespeeld worden op DVD.
WIE is hier verandwoordelijk voor???
Lees meer