hd
door hdenboer Apr 14, 2009 om 12:55
Garantie & verzekeringen

Arbeidsongeschikt ja/nee?

Mijn vader  (werkzaam in ons kleine familiebedrijf) heeft  twee jaar geleden een toeval gehad waarvan de oorzaak nog steeds onduidelijk is.

Fortis heeft al meer dan een jaar geleden zijn uitkering stopgezet omdat ze hem zelf beter hebben gemeld, dit hebben wij nooit gedaan !!! om die reden meld mijn vader zich ook niet opnieuw ziek !!!!!

Fortis weigert te erkennen dat mijn vader ziek is. Mijn vader heeft ALLE verschijnselen van de chronische vermoeidheidsziekte ME. ME is een officieel erkende ziekte MAAR omdat mijn vader daarnaast ook nog diverse andere kwalen heeft (2 lekkende hardkleppen, vergrote prostaat, te hoge bloeddruk, etc) kan ME nog niet met zekerheid worden gediagnosticeerd. Mijn vader heeft dus MEER dan alleen ME maar omdat er volgens de arts lichamelijk geen “bezwaren” zijn om te MOGEN werken is de uitkering gestaakt.  Een arbeidsongeschiktheid verzekering gaat toch niet om MOGEN maar om KUNNEN werken !!!!!

Zijn productie niveau ligt onder de 25% maar hij moet werken. Als zijn hart het straks begeeft of één van zijn andere organen dan praten we naar mijn idee over “dood door schuld” door fortis.

Afgelopen weekend is hij bovendien weer opgenomen in het ziekenhuis met een acute infectie aan de urinewegen (veroorzaakt door een te grote prostaat waardoor zijn blaas nooit leegkomt). De infectie was inmiddels verder zijn lichaam ingedrongen en 24 uur later had te laat kunnen tijd.

Ondanks diverse brieven weigert Fortis te betalen.

Zijn er wegen / middelen beschikbaar die wij zelf kunnen inzetten om Fortis onder druk te zetten?

459 1 Rapporteer

al
door alekz - Oct 26, 2009 om 11:03
7 Antwoorden / 0 Vragen

Om een duidelijk antwoord te kunnen geven moet er eerst onderscheid gemaakt worden over de omschrijving arbeidsongeschiktheid. Er zijn diverse omschrijvingen mogelijk, waarbij passende of beroepsarbeidsongeschiktheid de meest gangbare zijn. Passende arbeid houdt in arbeid, die gezien het opleidingsniveau en werkervaring verlangd kan worden. Dat kan eigenlijk alles zijn. Beroepsarbeidsongeschiktheid, de term zegt het al, geldt voor het beroep. Uit de vraagstelling kan ik niet opmaken wat de reden van afwijzing is. Uit ervaring zou ik zeggen dat Fortis aanhoudt dat de kwaal "medisch objectief" moet zijn vast te stellen.

Dat is een moeilijk probleem voor u als leek. Wel moet Fortis een claim, als zij afwijzen, dit goed gemotiveerd doen. Daarbij moeten zij ook aangeven waarop de afwijzing is gebaseerd, dus welk artikel uit hun voorwaarden. Doen zij dit niet, dan schaden zij de goede naam en faam van het verzekeringsbedrijf en zullen zij moeten uitkeren.

Als een en ander niet naar uw wens verloopt dan moet u eerst een klacht indienen bij Fortis. Is de reactie niet wat u wenst, dan kunt u nog naar de Ombudsman Schadeverzekeringen in Den Haag.

Dit is in het kort waar u op moet letten. Dus eerst onderzoeken hoe arbeidsongeschiktheid is omschreven. Dan een gemotiveerde afwijzing krijgen. Deze bestuderen. Klacht indienen als het niet goed gaat en komt daar geen of niet een juiste reactie op, dan naar de Ombudsman.

Blijft mijn laatste vraag: Wie is uw belangenbehartiger? Heeft uw bedrijf een tussenpersoon? Zo ja, wat doet die op dit moment voor u? Of heeft u een rechtsbijstandverzekering?