ha
door hanneke Sep 1, 2010 om 14:30
Garantie & verzekeringen

Artikel stilzwijgend verlengen schadeverzekeringen

Ik weet niet precies waar ik dit kwijt moet, en neem aan dat hier de meeste mensen naar antwoorden op vragen zoeken. Daarom zet ik het hier maar even neer.

Het artikel in de Vraagbank dat zojuist in de Kassa-nieuwsbrief over stilzwijgende verlening van schadeverzekeringen is rondgestuurd is helaas onjuist (verkeerde data) en onvolledig (uitzonderingen zijn niet goed neergezet).

Ik heb de redactie inmiddels een uitgebreide mail gestuurd met de juiste regels en verzocht het artikel aan te passen.
Hopelijk wordt het artikel dan ook snel aangepast, want zoals u zult zien is het toch wel iets anders dan "vanaf 1 januari 2010 mag er niet meer stilzwijgend worden verlengd" zoals het artikel stelt.

De juiste en volledige regels zijn als volgt:

Ten eerste gelden de regels alleen voor particuliere schadeverzekeringen, dus niet voor zakelijke. Heeft u dus als ZZP-er een inventarisverzekering, dan valt die niet onder deze regels.

Ten tweede vallen zorgverzekeringen (beetje jammer dus dat in het filmpje de voorwaarden van een zorgverzekering voorbij komen) en natura-uitvaartverzekeringen hier ook niet onder.

Ten derde zijn er twee groepen verzekeringen met verschillende data. Voor sommenverzekeringen als ongevallenverzekeringen, AOV's en maandlastenbeschermers zijn namelijk aanvullend dingen in de gedragscode opgenomen. Ik zal de dingen die daarop van toepassing zijn vermelden onder "(voor genoemde sommenverzekeringen:...)"

De regels:
1. Eenjarige of meerjarige contracten:
In principe worden vanaf 1 januari 2010 (voor genoemde sommenverzekeringen: 1 juli 2010) alleen nog éénjarige contracten gesloten. Meerjarige contracten mógen wel, maar daarvoor is een aparte handtekening van de verzekerde nodig.

2. Verlenging:
Voor polissen die worden verlengd na 1 maart 2010 (voor genoemde sommenverzekeringen: 1 oktober 2010) geldt dat dit niet meer stilzwijgend mag gebeuren. De verzekeraar moet de verzekeringnemer tijdig op de hoogte brengen van het verlengen van de verzekering.
Dit bericht hoeft overigens maar eenmalig gestuurd te worden, dus niet ieder jaar opnieuw. Na de eerste geïnformeerde verlenging gelden immers de nieuwe regels voor het opzeggen van de verzekering.

3. Opzeggen:
Voor polissen die worden verlengd na 1 maart 2010 (voor genoemde sommenverzekeringen: 1 oktober 2010) geldt dat ze na deze verlenging maandelijks opzegbaar worden, met een opzegtermijn van hoogstens 1 maand.
Soepeler mag overigens ook: er zijn verzekeraars die hun polissen dagelijks opzegbaar hebben zonder opzegtermijn.

4. Wanneer nieuw opzegrecht bij oudere polissen:
In principe geldt het nieuwe opzegrecht alleen voor polissen die na 1 maart 2010 (genoemde sommenverzekeringen: 1 oktober 2010) verlengd worden/zijn. Ook als de betreffende polis al eerder verlengd is geweest.
Dit houdt in dat bijvoorbeeld voor een 5-jarige polis uit september 1989, de nieuwe opzegrechten pas gelden vanaf september 2014 (eerste verlenging ná 2010).
Er zijn echter verzekeraars die voor polissen die al eens verlengd zijn, ook het nieuwe opzegrecht toepassen. Dit is echter beleid van die verzekeraar zelf, en geen verplichting.
De eerste contracttermijn moet volgens de regels echter altijd volgemaakt worden. Dus als u in 2009 nog een 5-jarige polis heeft gesloten, moet u die 5 jaar wel eerst "uitzitten".

807 7 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 1, 2010 om 14:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo hanneke,

Dit is een handige en zeer nuttige aanvulling.

ve
door verwijderd - Sep 1, 2010 om 14:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Hanneke,

Suggestie: Plaats dit artikel onder Tips!

ve
door verwijderd - Sep 1, 2010 om 14:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

edrick3 schreef op woensdag 1 sep 2010, 14:38: @Hanneke,
Suggestie: Plaats dit artikel onder Tips!

Bedankt voor het compliment en de tip van de Tips ( ;-) ), ik heb het daar ook neergezet.

ve
door verwijderd - Sep 1, 2010 om 15:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Aan de KassaRedaktie,

De info in het artikel over het opzegtermijn bij schadeverzekeringen is naar mijn mening niet geheel juist. Ook expert hanneke heeft u daarover al bericht. Het lijkt mij een goede zaak, dat u het artikel eerst voorlegt aan een deskundige bij het Verbond van Verzekeraars en pas daarna tot publicatie overgaat.

Mijn info tot nu toe, ziet er alsvolgt uit:

3. Vanaf 1 januari 2010 hanteert de verzekeringssector (voorlopig op vrijwillige basis) voor particuliere schadeverzekeringen het principe van éénjarige contracten. Deze contracten zijn na het eerste jaar (dus eerstens vanaf 1-1-2011) met een termijn van maximaal een maand opzegbaar.
In de praktijk loopt de verzekeringssector dus vooruit op een wettelijke regeling. Dit geldt overigens alleen als de verzekeraar aangesloten is bij het Verbond voor Verzekeraars.
Overigens zijn er wel uitzonderingen, zoals de natura-uitvaartverzekeringen en de zorgverzekeringen. Bij dit soort verzekeringen is het niet mogelijk om per maand op te zeggen.

http://www.nuv.nl/contenttypes/Artikelen/Artikel2267.aspx

http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=3824

http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=3620

Met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Sep 1, 2010 om 15:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Read,
Dank dat je me een expert noemt ;-)

Verder denk ik eerlijk gezegd dat ook jouw stukje minder volledig en duidelijk is dan de lap die ik geplaatst heb. Ook uit jouw tekst (veel mensen nemen de moeite niet om alle links te lezen) zou men namelijk op kunnen maken dat voor bijvoorbeeld ongevallenverzekeringen dezelfde data gelden en dat alles per 1 januari jl. al is ingegaan. Ook spreekt jouw stukje alleen over eenjarige contracten (wat ook in mijn stukje staat trouwens) maar ging het artikel in de Vraagbank over verlenging, en dat is net weer een ander iets.

ve
door verwijderd - Sep 1, 2010 om 15:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

hanneke

Het is inderdaad zo, dat mijn info minder volledig is, maar de uitspraak zoals die in het artikel staat klopt gewoon niet. Verder probeer ik in mijn informatie niet alle ins en outs te betrekken, maar de grote lijn aan te houden die de doorsnee consument meestal wil weten.

Met collegiale groet, ReadAC/Ton.

ve
door verwijderd - Sep 1, 2010 om 15:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Read,
Ik heb inderdaad nog wel eens de neiging om té volledig te willen zijn, daar heb je helemaal gelijk in! :P

En verder zijn we het volgens mij helemaal eens dat het artikel in Vraagbank gewoon niet klopt. (Ik wilde bijna zeggen "voor geen meter" maar dat is ook weer niet zo; het is alleen een kwestie van dat ze de klok wel hebben horen luiden maar de klepel absoluut niet hebben weten te vinden!)