ro
door roosje.ehv Aug 9, 2011 om 19:04
Garantie & verzekeringen

Autoverzekering en RDW

Op 2 aug. kreeg ik een brief van RDW dat na controle bleek dat mijn auto onverzekerd was. Ik schrok me helemaal wild.
Ik moest voor 30 aug. een verklaring artikel 34 afgeven (kan alleen door de verzekeringsmaatschappij) of er volgt een boete van justitie. Bij navraag bleek dat deze boete € 380 euro is. Dus maandag bellen met de verzekeringsmij en ik was inderdaad vanaf februari niet meer verzekerd omdat ik mijn premie niet betaald had.

ik ben in 1,5 jaar tijd 2x verhuist en omdat ik wist dat de eerste keer van korte duur zou zijn, heb ik een lijst gemaakt met adressen van bedrijven en instellingen die ik een verhuisbericht moest sturen. Zo kon ik deze 2x gebruiken.
De eerste adreswijziging is wel aangekomen bij de verzekeringsmij. de 2e dus blijkbaar niet. De acceptgiro is dus naar mijn oude tijdelijke adres gestuurd en heb ik nooit ontvangen. Omdat ik 1x per jaar betaal, heb ik dat helaas dus zelf ook niet in de gaten gehad.

Bij contact met de verzekering bleek dat ik met spoed de achterstallige premie moest betalen, want het lag al op de incasso afdeling zei de mevrouw. Ik vroeg dus of zij die verklaring wilde afgeven aan RDW. Dat doet ze niet want dat is fraude, ik was tenslotte niet verzekerd op het moment van de controle.

Voor mij is dit allemaal heel dubbel. Ik kan me voorstellen dat ik een boete van de verzekering zou krijgen omdat ik mijn premie te laat betaald heb.
Maar zei zeggen dat ik WEL de premie moet betalen, maar NIET verzekerd was, dus geen verklaring voor RDW.
Als ik in de tussentijd een ongeluk had veroorzaakt, hadden zij toch de schade van de tegenpartij moeten betalen (WEL verzekerd dus???) mijn eigen schade niet.
Kan iemand mij hier toch enige uitleg over geven?
Mij staat dus waarschijnlijk ook nog een justiele boete á € 380,00 te wachten.

7185 17 Rapporteer

loreleigil
door loreleigil - Aug 9, 2011 om 19:13
678 Antwoorden / 3 Vragen

Als u een ongeluk had veroorzaakt, hadden zij ook de schade aan de tegenpartij niet vergoed, want u was daar niet verzekerd. Hoe u daar bij komt, is mij even onduidelijk. U zult inderdaad moeten betalen als u zich wilt verzekeren, en ik denk dat u die boete ook kunt gaan betalen. Want het RDW had gelijk, u was niet verzekerd.

stacey
door stacey - Aug 9, 2011 om 19:44
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=roosje.ehv schreef op dinsdag 9 aug 2011, 19:04]Kan iemand mij hier toch enige uitleg over geven?

Het is feitelijk simpel, je hebt een contract en daarmee een betaalverplichting.
Als/ omdat je niet betaald wordt de verzekering opgeschort of opgezegd en ben je dus niet (meer) verzekerd, maar dat ontslaat je niet van nakoming betaling van overeengekomen premie/contract
gedurende de vastgelegde looptijd.

ro
door roosje.ehv - Aug 9, 2011 om 20:13
12 Antwoorden / 2 Vragen

]Als u een ongeluk had veroorzaakt, hadden zij ook de schade aan de tegenpartij niet vergoed, want u was daar niet verzekerd. Hoe u daar bij komt, is mij even onduidelijk.

Dat heeft de dame van de verzekeringsmaatschappij mij vandaag telefonisch medegedeeld.

tenormin
door tenormin - Aug 9, 2011 om 21:40
16849 Antwoorden / 108 Vragen

U was, door welke omstandigheden dan ook, niet verzekerd. De dame van de verzekeringsmaatschappij die u dit heeft medegedeeld is dan niet op de hoogte van de eisen van de verzekeringsmaatschappij waar zij zelf werkt. Leest u uw oude verzekeringspapieren maar zorgvuldig door, dan wordt het U duidelijk dat, bij niet betalen verzekering bij einde looptijd (U betaalde per jaar) U onmiddelijk wordt geroyeerd. Gelukkig bent U niet bij iets betrokken geraakt; hoop dat verzekeringsmij. U weer aanneemt op dezelfde bonus/malus voorwaarden (als U die al heeft opgebouwd); misschien dat U bij een nieuwe verzekeringsmaatschappij meer moet betalen als nieuw lid, maar dit weet ik niet zeker. Wilt U dit soort omstandigheden in de toekomst voorkomen is het automatisch afschrijven safer; blijft U in ieder geval altijd verzekerd.

ro
door roosje.ehv - Aug 9, 2011 om 23:12
12 Antwoorden / 2 Vragen

@engelandvaarder.
Precies zoals u het zegt dacht ik dus ook. Ik betaal niet, dus ben ik niet verzekerd. Vandaar dat ik ook zo schrok. Maar volgens de maatschappij ben ik dus niet geroyeerd en blijven zij verantwoordelijk voor schade die ik aan anderen toebreng.
Dat is dus de reden dat ik met terugwerkende kracht alsnog mijn jaarpremie moet betalen. Heel begrijpelijk allemaal, maar waarom dan geen verklaring voor RDW??
Of ik ben verzekerd en krijg een verklaring.........of ik ben niet verzekerd.
Zoals zij het mij verteld vind ik het nl niet duidelijk.
En natuurlijk ga ik in de toekomst ook deze verzekering automatisch laten afschrijven om dergelijke voorvallen in de toekomst te voorkomen.

tenormin
door tenormin - Aug 9, 2011 om 23:32
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Roosje.ehv
Ik ben kennelijk niet duidelijk geweest. Als u met terugwerkende kracht Uw verplichtingen voldoet bent U toch in de tijd van niet betalen, NIET verzekerd geweest. De verzekeringsmij. zou, als ze zo'n brief aan de RDW hadden verzonden dat U wel verzekerd zou zijn geweest, fraude hebben gepleegd. Ik wil, met Uw goedkeuring een voorbeeld geven over verzekering (niet over auto): ik wilde hogere tandartsverzekering afsluiten en had een brief van tandarts nodig dat hij de komende 2 jaar geen dure ingrepen verwachtte (bij mij). Zou hij zo'n brief geschreven hebben, had hij ook fraude gepleegd want hij weet dat ik de komende 2 jaar 7 kronen nodig heb. Dus nogmaals, U was niet verzekerd; wees blij dat U terug kunt bij Uw verzekering met de terugwerkende kracht betaling; van daaruit loopt alles dan weer gewoon verder.

mi
door miraltje - Aug 9, 2011 om 23:36
462 Antwoorden / 0 Vragen

indien u niet op tijd betaald bent u inderdaad niet verzekerd,mocht u in die tussen tijd een ongeval veroorzaken dan vergoed de verzekering wel degelijk de schade.

echter met een verschil dat zij vervolgens de volledige schade op u persoonlijk verhalen.

aangezien de verzekeraar nog een incasso vordering heeft gestart/lopen is het kenteken ook nog niet afgemeld bij het wam-register van het rdw, hierdoor blijft de verzekeraar aansprakelijk voor de schade

emcede
door emcede - Aug 9, 2011 om 23:51
960 Antwoorden / 4 Vragen

Als u een verzekering heeft, heeft u een contract met de verzekeringsmaatschappij. Daar hangt een prijskaartje aan, de premie. Als u deze premie niet betaalt, blijft het contract nog gewoon bestaan. De dekking wordt weliswaar opgeschort ('tijdelijk stopgezet') maar uw verplichting om de premie te betalen, blijft bestaan.

Zodra de premie betaald is, gaat de dekking weer in op de dag nadat de premie door de verzekeraar is ontvangen en geaccepteerd.

Dat betekent dus dat u een tijdje onverzekerd was. De door u aangehaalde artikel 34-verklaring mag alleen worden afgegeven door de verzekeraar als er bijvoorbeeld door een adminstratieve fout onduidelijkheid over de verzekeringsdekking was. Lees: u was wel verzekerd, maar de verzekeringsmaatschappij had dit niet correct aan de RDW doorgegeven.

Als de dekking opgeschort wordt, geeft uw verzekeringsmaatschappij dat door aan de RDW. Vanaf dat moment bent u onverzekerd. Eventuele schade die ontstaat vóór deze datum of tot 16 dagen ná deze datum zal door de verzekeraar moeten worden betaald. Schade die ná deze 16-dagen termijn ontstaat, wordt niet meer door de verzekeraar betaalt.

Conclusie: als de maatschappij u nog terug wil hebben als klant, moet u de volledige jaarpremie betalen. De dekking gaat NIET met terugwerkende kracht in. U zult dus ook GEEN artikel 34-verklaring ontvangen, en u zult helaas de boete moeten betalen.

@miraltje: ook tijdens een incassoprocedure wordt het kenteken afgemeld.

tenormin
door tenormin - Aug 9, 2011 om 23:52
16849 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=miraltje schreef op dinsdag 9 aug 2011, 23:36]indien u niet op tijd betaald bent u inderdaad niet verzekerd,mocht u in die tussen tijd een ongeval veroorzaken dan vergoed de verzekering wel degelijk de schade.

echter met een verschil dat zij vervolgens de volledige schade op u persoonlijk verhalen.

aangezien de verzekeraar nog een incasso vordering heeft gestart/lopen is het kenteken ook nog niet afgemeld bij het wam-register van het rdw, hierdoor blijft de verzekeraar aansprakelijk voor de schade

Wat dus in het kort neerkomt dat TS NIET verzekerd was. Want wat U schrijft is eigenlijk: neem de hele rotonde dan kom je weer op hetzelfde uit.

ro
door roosje.ehv - Aug 10, 2011 om 00:44
12 Antwoorden / 2 Vragen

@emcede
Inderdaad het kenteken is idd afgemeld bij RDW.
Ik dank jullie allen heel hartelijk voor alle reacties.
Het is me geheel duidelijk.
Gelukkig is er in deze periode niets ernstigs gebeurd, ik ben weer verzekerd en de boete moet ik maar voor lief nemen.

jaapje_1
door jaapje_1 - Aug 10, 2011 om 07:51
315 Antwoorden / 0 Vragen

roosje. als je op dit moment weer verzekerd bent dan is je kenteken als het goed is ook weer aangemeld voor de wam (kan je opzoeken via de site van de rdw onder voertuiggegevens eigenaar, je kenteken invullen en dan zie je op pagina in of je wam verzekerd bent).

De kans is dan vrij groot dat de rdw de boete niet uitschrijft aangezien de tenaamstelling niet is veranderd en de huidige en vorige verzekeraar hetzelfde is. Schrijven ze toch een boete uit teken dan in iedergeval beroep aan, de rdw is een redelijk weldenkende organisatie dus maak je een goede kans dat de boete dan alsnog kwijtgescholden word.
De boete is namelijk ingevoerd om notoire onverzekerden aan te pakken, niet om mensen die een foutje hebben gemaakt aan te pakken.

vladja
door vladja - Aug 10, 2011 om 11:47
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Jaapje,

De kans is dan vrij groot dat de rdw de boete niet uitschrijft aangezien de tenaamstelling niet is veranderd en de huidige en vorige verzekeraar hetzelfde is. Schrijven ze toch een boete uit teken dan in iedergeval beroep aan, de rdw is een redelijk weldenkende organisatie dus maak je een goede kans dat de boete dan alsnog kwijtgescholden word.
De boete is namelijk ingevoerd om notoire onverzekerden aan te pakken, niet om mensen die een foutje hebben gemaakt aan te pakken.

Ik weet niet waar je dit vandaan haalt, maar je krijgt gewoon je boete en in beroep gaan heeft geen enkele zin. Je maakt geen enkele kans dat de RDW de boete kwijt scheldt.

De dekking gaat weer in op de dag dat de betaling bij de verzekeringsmaatschappij binnen is. Met die datum wordt de verzekering weer aangemeld en de tussenliggende maanden staat de auto dus gesignaleerd als onverzekerd.

Roosje,

Je moet inderdaad gewoon de volle premie betalen aan de maatschappij. Doe je dat niet, dan wordt de verzekering be-eindigd, maar kan je ook geen verzekering meer afsluiten bij een andere gewone verzekeringsmaatschappij. Een "nieuwe" maatschappij kan namelijk bij de RDW nakijken waar de auto verzekerd is geweest en gedurende welke periode. Als blijkt dat de auto te boek staat als al een tijd onverzekerd met dezelfde eigenaar (zonder dat er een vrijwaring) was willen ze geen zaken met je doen.

Verzekeringsmaatschappijen zijn niet verplicht om een WA-polis af te sluiten. Voor dat soort gevallen is er een vangnet-verzekeringsmaatschappij en dat is Rialto. Maar daar betaal je wel de "hoofdprijs".

Vladja

ro
door roosje.ehv - Aug 10, 2011 om 12:07
12 Antwoorden / 2 Vragen

Vladja,
je hebt helemaal gelijk. Je kunt op dergelijke boetes geen bezwaar aantekenen. Dat is me al bekend. Het enige wat je zou kunnen doen is de stap naar de rechter, maar dat ga je bijna zeker verliezen en kost nog veel meer geld.
Het is me allemaal duidelijk. Ik ben natuurlijk gewoon fout. Dat weet ik ook wel. Het is alleen erg jammer dat de oorzaak ligt in het feit dat ze mijn adreswijziging niet verwerkt/ontvangen hebben. En 380 euries is toch een hoop geld. Maar het is niet anders. Als ik de bekeuring binnen krijg zit er niets anders op als gewoon betalen.

sw
door swat1500 - Aug 10, 2011 om 23:20
3796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=jaapje schreef op woensdag 10 aug 2011, 07:51]roosje. als je op dit moment weer verzekerd bent dan is je kenteken als het goed is ook weer aangemeld voor de wam (kan je opzoeken via de site van de rdw onder voertuiggegevens eigenaar, je kenteken invullen en dan zie je op pagina in of je wam verzekerd bent).

De kans is dan vrij groot dat de rdw de boete niet uitschrijft aangezien de tenaamstelling niet is veranderd en de huidige en vorige verzekeraar hetzelfde is. Schrijven ze toch een boete uit teken dan in iedergeval beroep aan, de rdw is een redelijk weldenkende organisatie dus maak je een goede kans dat de boete dan alsnog kwijtgescholden word.
De boete is namelijk ingevoerd om notoire onverzekerden aan te pakken, niet om mensen die een foutje hebben gemaakt aan te pakken.

Hoewel de adviezen van Jaapje vaak waardevol zijn klopt het in dit geval niet. Er is reeds een transactievoorstel aangeboden. Dat betekent dat de zaak reeds bij de officier van justitie ligt en niet meer bij de RDW. Het is niet mogelijk beroep aan te tekenen tegen een transactievoorstel en de RDW is dus ook niet belast met de behandeling van een beroep. De enige mogelijkheid is dan de zaak bij de rechter voor te laten komen en die heeft in dit soort zaken geen medelijden. Het is de verantwoordelijkheid van de kentekenhouder om de auto verzekerd te hebben en te houden. Niet verzekerd betekent een boete.

tenormin
door tenormin - Aug 10, 2011 om 23:35
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Swat1500
Hoe ik je commentaar lees, zegt Vladja dat al boven Roosjes commentaar, dus was je schrijven eigenlijk niet nodig geweest.

valerius-2
door valerius-2 - Aug 11, 2011 om 12:47
7840 Antwoorden / 95 Vragen

De schult ligt helemaal bij u, u wist dat u moest betalen op dat moment dat u premiebetaling niet bij u is gestuurt was het van u om te reageren bij u verzekering. Deze plicht geheel bij u om op tijd te betalen.

ro
door roosje.ehv - Aug 11, 2011 om 18:30
12 Antwoorden / 2 Vragen

@ Swat
De zaak ligt nog wel bij RDW en is nog niet bij de officier van Justitie. Ik heb tot 30 augustus de mogelijkheid om een verklaring af te geven. Daarna gaat het naar justitie. Dat transactievoorstel heb ik nog niet. Heb zelf opgezocht wat de boete zou zijn. Hier staan nl vaste boetes voor. Maar dat doet verder aan het geheel niets af.