br
door brandonvd May 10, 2015 om 16:10
Garantie & verzekeringen

Botsing geparkeerde auto met fiets

Hallo,

Ik ben gisteravond tegen de achterkant van een geparkeerde auto aan geknald met een fiets. Ik ben niet verzekerd. Wat kan ik het beste doen, enig advies?

Gr,
Brandon

11592 35 Rapporteer

Gr
door Grunn1 - May 10, 2015 om 16:45
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Betalen!
Ik hoop dat je de eigenaar hebt ingelicht en je persoonsgegevens hebt doorgegeven anders draait de eigenaar op voor de schade kosten die jij hebt veroorzaakt. Buiten het feit dat doorrijden na een aanrijding strafbaar is.
Volgens mij is het zo dat iedere Nederlander verplicht is om een wa-verzekering af te sluiten en via deze verzekering kan dan de schade worden betaald. Heb je geen wa-verzekering dan draai je zelf voor de kosten op en is het eigen schuld dikke bult.

Even omdraaien, hoe zou je het zelf vinden als iemand jou schade toebrengt en vervolgens niks van zich laat horen en jij opdraait voor de kosten.

ho
door hopetobehelping - May 10, 2015 om 16:54
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste brandonvd,

beschikt u niet over een aansprakelijkheidsverzekering ?
Zo niet dan zou ik toch maar overwegen om deze af te sluiten als ik u was.

Wat heeft u gedaan gisterenavond ? Heeft u uw gegevens achter gelaten of bent u er vandoor gegaan ?
Eerlijk duurt het langst, dus zoek contact (als dat er nog niet is) met de eigenaar van de auto waaraan u schade hebt veroorzaakt en handel het netjes af. U bent met uw fiets tegen een geparkeerde auto aangereden, neem hiervoor uw verantwoordelijkheid.
Mocht u uw gegevens niet achter hebben gelaten, het niet gemeld hebben en er vandoor zijn gegaan dan heeft u strafbaar feit gepleegd.

who cares
door who cares - May 10, 2015 om 17:12
146 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=epcot schreef op zondag 10 mei 2015, 16:45]Betalen!
Ik hoop dat je de eigenaar hebt ingelicht en je persoonsgegevens hebt doorgegeven anders draait de eigenaar op voor de schade kosten die jij hebt veroorzaakt. Buiten het feit dat doorrijden na een aanrijding strafbaar is.
Volgens mij is het zo dat iedere Nederlander verplicht is om een wa-verzekering af te sluiten en via deze verzekering kan dan de schade worden betaald. Heb je geen wa-verzekering dan draai je zelf voor de kosten op en is het eigen schuld dikke bult.

Even omdraaien, hoe zou je het zelf vinden als iemand jou schade toebrengt en vervolgens niks van zich laat horen en jij opdraait voor de kosten.

Het is wel handig om een WA verzekering af te sluiten maarrrrrrrrrrrrr het is niet verplicht

hutch
door hutch - May 10, 2015 om 17:16
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Tja, u zult er inderdaad voor moeten 'opdraaien'.

Wat die verplichte WA betreft (Epcot): u bedoelt geen WA maar een (Aansprakelijkheidsverzekering Particulieren).
Die is niet verplicht, maar absoluut wel aan te raden (zoals TS nu ook ondervindt).

Wat wel verplicht is, is dat TS de door hem gemaakte schade moet vergoeden.

De voornoemde verplichte 'WA' is de verzekering die valt onder de
Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen.

M.a.w. die geparkeerde auto moet wel verplicht verzekerd zijn (als deze tenminste niet geschorst is en, in dat geval, niet op de openbare weg staat (ook de meeste parkeerterreinen).

br
door brandonvd - May 10, 2015 om 17:29
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb gelijk mijn gegevens achtergelaten enz. Bedankt voor de antwoorden.

tenormin
door tenormin - May 10, 2015 om 17:31
16836 Antwoorden / 108 Vragen

@brandonvd, als je je niet bekend maakt bij de eigenaar van de betreffende auto, heb je er ook aan gedacht dat er misschien wel iemand het heeft gezien en fotootje heeft gemaakt, zoals tegenwoordig veelvuldig gebeurt? Ik ben persoonlijk van mening dat je wel je verantwoordelijkheid moet nemen in deze. Dus je vraag: wat kan ik het beste doen: niet weglopen voor iets. Zoals al gesteld: zou het jou overkomen baal je ook als een stekker.

hutch
door hutch - May 10, 2015 om 17:39
4515 Antwoorden / 29 Vragen

[quote=brandonvd schreef op zondag 10 mei 2015, 17:29]Ik heb gelijk mijn gegevens achtergelaten enz.
Zo hoort het. Netjes gedaan. Pluimpje.

tenormin
door tenormin - May 10, 2015 om 17:53
16836 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=brandonvd schreef op zondag 10 mei 2015, 17:29]Ik heb gelijk mijn gegevens achtergelaten enz. Bedankt voor de antwoorden.

Fijn! Was iets handiger geweest dat in je vraag te zetten: was het antwoord geweest: dan maar wachten op de eigenaar die wel contact opneemt en hij/zij je ook dankbaar is dat je je gegevens hebt achtergelaten.

br
door brandonvd - May 10, 2015 om 17:56
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, ben benieuwd of ik de rekening kan betalen. Zit een deuk+kras op de achterkant van de auto dus het zal denk ik wel in de honderden euro's lopen.

ho
door hopetobehelping - May 10, 2015 om 18:02
1289 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=brandonvd schreef op zondag 10 mei 2015, 17:56]Ja, ben benieuwd of ik de rekening kan betalen. Zit een deuk+kras op de achterkant van de auto dus het zal denk ik wel in de honderden euro's lopen.

Beste brandonvd,

als u beschikt over een aansprakelijkheidsverzekering wordt de schade door die verzekering gedekt.
Mocht u nog niet beschikken over een aansprakelijkheidsverzekering (AVP) dan raad ik u aan dit toch in overweging te nemen.
Netjes van u dat u uw gegevens heeft achtergelaten, well done !!

tijger1
door tijger1 - May 10, 2015 om 18:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik heb het idee dat u nog jong bent, bent u niet meeverzekerd op de AVP van uw ouders.

emcede
door emcede - May 10, 2015 om 20:35
960 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=brandonvd schreef op zondag 10 mei 2015, 17:56]Ja, ben benieuwd of ik de rekening kan betalen. Zit een deuk+kras op de achterkant van de auto dus het zal denk ik wel in de honderden euro's lopen.
Je begrijpt inmiddels dat je de kosten zelf moet betalen. Misschien is het handig om dit met de eigenaar van de auto te bespreken. Hij HOEFT hier geen rekening mee te houden maar dat KAN wel.

Voor een paar euro per maand kun je al een AVP afsluiten. Tip: regel dit direct. Nu zijn het eenaarbhonderd euro, maar wat nu als je per ongeluk iemand letsel toebrengt?...

emcede
door emcede - May 10, 2015 om 20:36
960 Antwoorden / 4 Vragen

'eenaarbhonderd' moet natuurlijk 'een paar honderd' zijn - sorry!

tenormin
door tenormin - May 10, 2015 om 22:59
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Een AVP afsluiten is natuurlijk het beste: helpt natuurlijk niet bij deze zaak. Laat ik hopen dat de schade meevalt; misschien wil de eigenaar van de auto wel akkoord gaan met een "afbetaling". Je hebt in ieder geval heel behoorlijk gehandeld, da's ook wat waard. Althans, ik hoop dat de eigenaar dit ook zo ziet. Anders was hij/zij bij het Garantiefonds uitgekomen, kost ook een hoop moeite en tijd.

tijger1
door tijger1 - May 10, 2015 om 23:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin

Welk Garantiefonds?

tenormin
door tenormin - May 11, 2015 om 01:02
16836 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 10 mei 2015, 23:05]@tenormin

Welk Garantiefonds?

klik. Ik gebruik, zoals gewoonlijk, weer het verkeerde woord: Waarborgfonds, waar iedere verzekerde voor betaald. Maar dat weet je zelf ook wel, dus 'klapje uitdelen' is wel fijn. toch?

emcede
door emcede - May 11, 2015 om 01:14
960 Antwoorden / 4 Vragen

Eh, Tenormin... Als je informatie geeft, dan wel graag juiste informatie. Heb je zelf wel gelezen wat er staat? "Heeft u schade die veroorzaakt is door een MOTORVOERTUIG". Het Waarborgfonds Motorverkeer is er alleen voor schade die veroorzaakt is door motorvoertuigen. Dat is hier niet aan de orde.

Is ook niet nodig want de 'dader' heeft zich netjes bekend gemaakt. Maar als dat niet zo zijn is er geen enkel 'garantiefonds' dat de schade betaalt. Als de auto casco verzekerd is betaalt de verzekeraar de schade, maar afhankelijk van de voorwaarden valt het onfortuinlijke slachtoffer dan mogelijk terug in bonus/maluskorting.

door 1953 - May 11, 2015 om 03:06
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Schade regelen met de eigenaar van de auto, u dient de schade te betalen.

Waarschijnlijk bent u waarschijnlijk weggereden van de plaats ongeval zonder zich kenbaar te maken. U had de politie moeten verwittigen, zij weten wie de eigenaar is en een blaastest ondergaan. Mogelijke bekeuringen voor fietsen zonder verlichting of andere gebreken aan het rijwiel?

Was er mogelijk een artikel 25 Wegenverkeerswet in het geding - alcoholconsumptie?

door 1953 - May 11, 2015 om 03:07
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=tenormin schreef op maandag 11 mei 2015, 01:02][quote=tijger1 schreef op zondag 10 mei 2015, 23:05]@tenormin

Welk Garantiefonds?

klik. Ik gebruik, zoals gewoonlijk, weer het verkeerde woord: Waarborgfonds, waar iedere verzekerde voor betaald. Maar dat weet je zelf ook wel, dus 'klapje uitdelen' is wel fijn. toch?

Niet AVP verzekerd.

tijger1
door tijger1 - May 11, 2015 om 10:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@1953

Misschien eerst de vraag eens lezen en de verdere toelichting van de Ts.

@tenormin

Het gaat me niet zozeer om het woord. Maar ook het Waarborgfonds heeft hier helemaal niets mee van doen. Daar zou geen cent te halen zijn door de autobezitter.

di
door diversion - May 11, 2015 om 12:32
103 Antwoorden / 7 Vragen

Ik ga ervan uit dat de eigenaar van die auto te goeder trouw zal zijn, maar als hij met een rekening komt voor de schade zou ik wel eventjes nagaan of deze realistisch is, met name omdat je niet verzekerd bent, anders kun je dat aan de verzekering overlaten. Zo kwam een autoverhuurbedrijf bij mij ooit na een vermeende schade (aan de telefoon als "bijna niet zichtbaar" omschreven) aan met een rekening van ruim honderden euro voor "spuiten en uitdeuken".

ma
door marleenvanh - May 11, 2015 om 12:50
452 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb nog even een vraagje: Waar en hoe stond die auto geparkeerd? Indien dat namelijk dusdanig 'asociaal' was dat u er haast we op moest knallen..... Dan kunt u bij de eigenaar van dat voertuig een claim indienen indien u gewond bent dan wel uw fiets kapot is.....

audb
door audb - May 11, 2015 om 15:29
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Als je geluk hebt dan kan het zijn dat je "maar" 50 % van de schade hoeft te betalen.
Je bent volgens de wet een zwakke weg gebruiker maar of het in jou geval ook geld zou je even via een advocaat of jurist moeten uitzoeken.
www.hetjl.nl kan je daar bij helpen.
En ja voor nog geen € 3,- ben je al verzekerd bij een online verzekering ( in mijn geval) €2.42 bij Inshared

di
door diversion - May 11, 2015 om 15:38
103 Antwoorden / 7 Vragen

De moraal van dit verhaal is in elk geval: Altijd een aansprakelijkheidsverzekering afsluiten.

tijger1
door tijger1 - May 11, 2015 om 15:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@aubd
@marleenvanh

De auto stond geparkeerd, dus nam niet deel aan het verkeer. Als gevolg hiervan is niet artikel 185 van de WvW van toepassing en is de Ts volledig aansprakelijk voor het schadebedrag.

wimmi20
door wimmi20 - May 11, 2015 om 18:04
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Hutch,
wat bedoelt u met verplichte verzekeing voor particulieren ?
Is dat dan verplicht ?

En wat bedoelt u als u schrijft dat de geparkeerde auto verplicht verzekerd moet zijn.
Wat heeft dat te maken met de schade afwikkeling ?
Bedoelt u dat als de auto niet verzekerd is de schade niet betaald hoeft te worden.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++====

quote=hutch schreef op zondag 10 mei 2015, 17:16]

Wat die verplichte WA betreft (Epcot): u bedoelt geen WA maar een (Aansprakelijkheidsverzekering Particulieren).
Die is niet verplicht, maar absoluut

M.a.w. die geparkeerde auto moet wel verplicht verzekerd zijn (als deze tenminste niet geschorst is en, in dat geval, niet op de openbare weg staat (ook de meeste parkeerterreinen).

shepu
door shepu - May 11, 2015 om 19:23
33 Antwoorden / 0 Vragen

Ik word een beetje niet goed van die moraliserende adviezen en antwoorden. Heb je er geen rekening mee gehouden dat je als particulier schade kunt veroorzaken, moet je op de blaren zitten. Ik zeg niet "eigen schuld, dikke bult" , maar ieder nadenkend mens weet dat je je voor bepaalde zaken moet verzekeren; dus ook brandonvd.

tr
door truvanu - May 11, 2015 om 20:02
51 Antwoorden / 0 Vragen

@brandonvd, lees hier even. Als jijzelf of je ouders zo'n verzekering hebben (bijna ieder gezin heeft die): bel de verzekering. De site is maar een voorbeeld, zo zijn er tientallen met dezelfde strekking.
https://www.inshared.nl/aansprakelijkheidsverzekering/meeverzekerd-in-aansprakelijkheidsverzekering

pino123
door pino123 - May 11, 2015 om 20:13
2763 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=1953 schreef op maandag 11 mei 2015, 03:06]Schade regelen met de eigenaar van de auto, u dient de schade te betalen.

Waarschijnlijk bent u waarschijnlijk weggereden van de plaats ongeval zonder zich kenbaar te maken. U had de politie moeten verwittigen, zij weten wie de eigenaar is en een blaastest ondergaan. Mogelijke bekeuringen voor fietsen zonder verlichting of andere gebreken aan het rijwiel?

Was er mogelijk een artikel 25 Wegenverkeerswet in het geding - alcoholconsumptie?

Wat is dit nu voor stemmingsmakerij? Hij heeft zijn gegevens achter gelaten. De rest zijn weer speculaties

wimmi20
door wimmi20 - May 11, 2015 om 20:42
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Dit advies is maar half waar.
Indien een ouder een verzekering heeft dan moet zoonlief wel bij zijn ouder(s) wonen.
Heeft hij een ander woonadres dan dekt de verzekring niet de schade.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++==================

=truvanu schreef op maandag 11 mei 2015, 20:02: @brandonvd, lees hier even. Als jijzelf of je ouders zo'n verzekering hebben (bijna ieder gezin heeft die): bel de verzekering. De site is maar een voorbeeld, zo zijn er tientallen met dezelfde strekking.
https://www.inshared.nl/aansprakelijkheidsverzekering/meeverzekerd-in-aansprakelijkheidsverzekering

tijger1
door tijger1 - May 11, 2015 om 21:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@wimmie20

Uitwonende studerende kinderen zijn ook gedekt op een AVP.

labren
door labren - May 12, 2015 om 00:06
862 Antwoorden / 0 Vragen

zoals zovelen doen , als niemand je gezien hebt dan lekker doorrijden

door 1953 - May 12, 2015 om 00:15
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=audb schreef op maandag 11 mei 2015, 15:29]Als je geluk hebt dan kan het zijn dat je "maar" 50 % van de schade hoeft te betalen.
Je bent volgens de wet een zwakke weg gebruiker maar of het in jou geval ook geld zou je even via een advocaat of jurist moeten uitzoeken.
www.hetjl.nl kan je daar bij helpen.
En ja voor nog geen € 3,- ben je al verzekerd bij een online verzekering ( in mijn geval) €2.42 bij Inshared

Zwakke weggebruiker tegen een geparkeerde auto. Het moet niet gekker worden 50% betalen.

Er lag zeker ijzel op de weg?! Zonder verlichting gefietst?! Cruisecontrol van de fiets sloeg op hol?!

Via een advocaat of jurist moeten uitzoeken. Regel de schade met de eigenaar van de geparkeerde auto. Dan kan het gezever, van de beste stuurlui aan wal, alhier worden afgesloten.

door 1953 - May 12, 2015 om 00:16
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=labren schreef op dinsdag 12 mei 2015, 00:06]zoals zovelen doen , als niemand je gezien hebt dan lekker doorrijden

O wee als het uw voertuig zou gaan, dan is de wereld te klein en schandalig.

jo
door joentje1978 - May 15, 2015 om 11:19
367 Antwoorden / 6 Vragen

Zoals hierboven staat aangegeven moet je de schade uit eigen zak betalen als je geen aansprakelijkheidsverzekering hebt afgesloten.

Als de eigenaar van de auto zijn auto laat herstellen dan ben je er meestal met een paar honderd EURO niet, schadebedrag zal ongetwijfeld hoger zijn.

Ik weet niet wat voor auto die eigenaar heeft maar misschien kan je de schade afkopen.
Sommige mensen hebben een wat oudere auto en laten de schade niet herstellen.
Als je ze dan een afkoopbedrag geeft dan laten ze de schade voor wat het is en is de zaak daarmee afgedaan.

Alleen wel alles op papier zetten en laat hem/haar daar ook voor tekenen.
Maak het overeengekomen bedrag via de bank over zodat je bewijs hebt dat je betaald hebt.
Dan kunnen ze je achteraf geen kunstje flikken.

In het allerergste geval laten ze bij een schadehersteller een prijsopgave opstellen, laten ze jou dat schadebedrag betalen en steken ze dat volledige bedrag in eigen zak zonder de auto te laten herstellen.