la
door laquetia Apr 20, 2009 om 16:02
Garantie & verzekeringen

CAK

Geachte Heer,

Ik als moeder van een dubbelgehandicapte zoon,ben ten einde raad.
Ik ben het zat om van het kastje naar de muur te worden gestuurd.
Het gaat hier wederom, om de eigen bijdrage zorg met verblijf.Heb al verschillende keren gecorrespondeerd met CAK. Maar zei blijven bij hun standpunt om dat het geregeld is via de belasting. Mijn zoon moet volgens de nieuwe regeling €533,38 per maand betalen van zijn Wajonguitkering die bestaat uit €875,00 per maand. Wat voorheen was, is dat mijn zoon € 120,00 per jaar betaalde. Dit is toch te gek voor woorden.

Moet mijn zoon nu elke maand een tekort van €500,00 opbouwen?
Want buiten deze uitgaven heeft hij natuurlijk ook zijn vaste lasten ten aanzien van de stichting waar hij verblijft, + nog de sociale kontakten, zoals met rolstoelvervoer naar huis en zijn oma en zus in Rotterdam.

Dit zijn de vaste lasten: ziekenfonds € 113,70 p/m
collectieve bijdragen stichting           €140,00   p/m
zakgeld en kapper                          € 25,00    p/m
sparen vacantie met de stichting       €100,00   p/m
eigen bijdragen rolstoelvervoer          € 89,00   p/j
verjaardagen/post/zegels                  € 25,00   p/m
sociale contacten  vervoer                  €50,00    p/m

Dus als hij volgens de regels van CAK maar €280,63 mag overhouden,waar moet hij dan de rest van betalen.

Wat moet ik doen? Heb sinds februari geen eigen bijdragen meer betaald, maar hoe lang kan ik dit volhouden?

Kunt u mij helpen? Ben ook al bij het bureau voor rechtshulp geweest, maar zei konden niets doen.

Wat moet ik nu doen? Hopend weet u het andwoord.

2543 8 Rapporteer

birdies
door birdies - Apr 20, 2009 om 16:48
6104 Antwoorden / 31 Vragen

........Moet mijn zoon nu elke maand een tekort van €500,00 opbouwen?........

Sorry, ik zie niet hoe je aan een tekort komt van 500,- per maand.

Ten 1e moet bij de berekening nog toegevoegd worden de te ontvangen zorgtoeslag, van plm. 50,- euro per maand.

Ten 2e is de eigen bijdrage rolstoelvervoer 89,- per jaar en niet per maand. Royaal genomen komt dit dan op 10,- euro per maand.

Ten 3e zal hij zijn vakantie eventueel kunnen laten schieten, dat scheelt weer 100,- euro per maand. Vervelend natuurlijk niet op vakantie kunnen, maar er zijn echt heel veel mensen die zich dit niet kunnen veroorloven.

Ten 4e zal hij ook wel het nodige terug krijgen via aangifte IB. Mss is dat voldoende om toch op vakantie te kunnen gaan.

Als ik een herberekening maak zonder vakantiepotje en met 10,- euro p.m. voor eigen bijdrage rolstoelvervoer + daarbij optel de zorgtoeslag, dan kom ik uit op een bedrag van een kleine 400,- euro dat hij overhoudt na aftrek van betaling aan het CAK.

vladja
door vladja - Apr 22, 2009 om 19:52
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Zie dit:

http://kassa.vara.nl/portal?_scr=kassa_artikel&number=4507063

met de verwijzing naar ook de Ombudsman.

Vladja

johanpc
door johanpc - Apr 22, 2009 om 20:03
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Misschie kan het plaatselijke Algemeen  Maatschappelijk Werk (AMW)u in deze situatie helpen in de kontakten naar het CAK.

poltol
door poltol - Apr 22, 2009 om 20:43
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

U kunt het beste contact opnemen met een gehandicapten organisatie in uw gemeente. Die weten de weg en die weten ook hoe u één en ander kunt regelen. Even de Gemeentegids raadplegen en u vindt het wel.

Vr.gr. poltol

johanpc
door johanpc - Apr 22, 2009 om 21:00
1379 Antwoorden / 2 Vragen

De landelijke gehandicapten org.= www.handicap.nl ook via www.ango.nl te bereiken.

Zij hebben locale/regionale adviseurs door heel nederland.

kenwel2
door kenwel2 - Apr 22, 2009 om 21:26
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Er bestaat ook nog zoeits als WMO= Wet Maatschappelijke Ondersteuning,elke gemeente heeft zo'n loket! Daarnaast heb je ook nog de ggz, waar je hulp kunt aanvragen, zeker als je door dit soort zaken in psychische nood komt, of kan leiden, in dat geval kun je hulp aanvragen, en begeleiding aanvragen via casemanagement van ggz...ga naar de huisarts eerst, bespreek het!

Als je naar een buro voor rechtshulp gaat, dan kijken ze nog niet eens naar je meegebrachte cijfertjes, kortom: Het interesseert ze geen ene moer!

Deze moeder zoekt dringend hulp, dat moge duidelijk zijn, vandaar mijn antwoord. En het is bekend dat het CAK een grote puinbak is!

Succes Mevrouw! Sterkte!

Gr. Kenwel (Henri)

johanpc
door johanpc - Apr 22, 2009 om 21:36
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Inderdaad henri ook die wegen zijn tebewandelen ik denk dat mevr.gebaat is bij een laagdrempelige aanpak en dat kan inderdaad het wmoloket zijn in mijn gemeente ken ik de uitermate gemotiveerde medewerkers persoonlijk en laagdrempeliger kan gewoon niet.

Daarnaast is toch ook de ango makkelijk tebenaderen dat zijn terzake deskundige vrijwilligers die belangeloos helpen waar mogelijk.

En mischien zijn er nog meer mogelijkheden of instanties die hier kunnen helpen.

Ik wens net als henri dat je snel hulp krijgt waar je iets aan hebt.

groeten hans

gr
door graaggedaan - May 3, 2009 om 15:58
3 Antwoorden / 0 Vragen

Beste laquetia,

Ik heb je vraag over het Eigen Bijdrage AWBZ gelezen, en zie dat je er niet mee uitkomt. Ik hoop dat de informatie die ik je verleen voldoende zal zijn en wat duidelijkheid naar boven zal brengen.

Het zak en kleedgeld norm bedraagt in 2009 ongeveer €280,- daarbij moet u nog ongeveer €90,- erbij tellen. totaal €370,- is het bedrag wat u zoon moet overhouden na het inhouden van de Eigen Bijdrage.

zakgeld en kapper, sparen vakantie met de stichting en verjaardagen/post/zegels vallen helaas genoeg ook onder het zak en kleedgeld.

Voor de Eigen Bijdrage rolstoel vervoer zijn er een aantal opties. Als deze onder regeling Zorg zonder verblijf/WMO valt krijgt u zoon van het CAK een vrijstelling. Deze vrijstelling is alleen van toepassing als AWBZ Zorg met verblijf Eigen Bijdrage betaald wordt. Om deze vrijstelling aan te vragen moet u hierover telefonisch een melding maken bij het CAK.

Als dit niet zo is, zoals andere vasten lasten die u aangeeft (sociale contacten vervoer, collectieve bijdragen stichting) kunt u hiervoor bijstand aanvragen bij de gemeente. als argument dient u aan te geven dat na het inhouden van deze lasten u zoon onder het kleedgeld norm komt.

Los van al deze punten die ik hierboven aangeef, constateer ik dat u zoon na het inhouden van de Eigen Bijdrage minder dan het zak en kleedgeld norm + €90,- ziektekosten premie overhoud.

Wajong uitkering €875,-

Eigen bijdrage AWBZ €533,38

___________________________________-

TOTAAL :             341,62

Wat u zoon moet overhouden is minimaal €370,-

Om dit probleem te kunnen oplossen dient u een bezwaarschrift op te sturen naar het CAK met als verzoek, herziening Eigen bijdrage Zorg met Verblijf. Als bewijsstukken met u bezwaarschrift stuurt een bewijs van inkomen Wajong. waarmee u een berekening aanduid zoals hierboven. Dit zal ervoor zorgen dat het CAK de Eigen bijdrage aanpast, waardoor u zoon wel minimaal aan het kleedgeld norm voldoet en inclusief basis ziektekosten premie van ongeveer €90,-.

Ik hoop dat deze informatie u iets van duidelijkheid kan brengen, voor meer vragen kunt u mij per mail bereiken

Met vriendelijke groet,

N.Mehr

n.mehr@hotmail.com