AL
door ALF van Putten Mar 31, 2020 om 11:39
Garantie & verzekeringen

CBR en onverzekerd rijden

Geachte redactie,
Nadat ik de aanvraag voor de 75+ keuring deed, werd mij gezegd dat (ondanks de toezegging van het CBR dat je in Nederland mag doorrijden) de auto onverzekerd is. Het blijkt dat dit niet algemeen bekend is. Mij is geadviseerd  de verzekering te vragen om schriftelijke toezegging dat de autoverzekering doorloopt.

Met vriendelijke groet,

A.L.F. van Putten
[edit-redactie]

1526 8 Rapporteer

ro
door ron503 - Mar 31, 2020 om 13:52
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Als u door de achterstanden zonder geldig rijbewijs komt te zitten en kunt dat ook aantonen dan blijft dat rijbewijs geldig en is de auto als u die bestuurt ook verzekerd let wel dat het enkel van toepassing is voor mensen die toen tijdig een keuring aangevraagd hadden maar door de achterstanden de geldigheidsdatum onhaalbaar was.

sw
door swat1500 - Mar 31, 2020 om 15:26
3791 Antwoorden / 0 Vragen

Iedere verzekerde weet tegen welke voorwaarden hij verzekerd. Bij een autoverzekering zal je mogen verwachten en zo staat het ook in de voorwaarden dat de verzekering alleen dekking geeft als de bestuurder van de verzekerde auto een geldig rijbewijs heeft.
Hoe de specifieke verzekeraar omgaat met de cliënt wiens verlenging door schuld van het CBR vertraging heeft opgelopen kan per verzekeraar verschillen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 31, 2020 om 17:32
16869 Antwoorden / 202 Vragen

U bent n.a.v. de problemen bij het CBR gerechtigd om met uw rijbewijs in Nederland auto te rijden. Dat kan normaliter niets meer en minder betekenen dat u rijdt met een voor Nederland en rijden in Nederland geldig rijbeijs en dus ook verzekerd bent.

U heeft uw e-mail adres niet verwijderd ondanks een melding daartoe. U heeft uw vraag geplaats op een openbaar en in ongeveer de gehele wereld zichtbare site en u loopt dus risico om (veel) ongwenste e-mails te krijgen nu u dat adres werelwijd bekent heeft gemaakt. Uw vraag was kennelijk bedoeld voor de redactie en daarvan is het adres kassa@bbnnvara.nl  Wij zijn vrijwilligers die proberen op basis van eigen kennis, ervaring en mening vragen van consumenten te beantwoorden en zijn niet aan de redactie zijn gebonden/verbonden.

Ik zal de redactie vragen om uw e-mail adres alsnog te verwijderen.

sw
door swat1500 Apr 1, 2020 om 00:51
3791 Antwoorden / 0 Vragen

Het is wel een beetje afhankelijk hoe dit tekstueel in de voorwaarden is opgenomen.

rj
door rjw Sep 19, 2020 om 15:31
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Extreem gevaarlijk advies (maar daar heb jij patent op). Er kunnen immers meerdere redenen zijn waarom iemand van 75+ een verlopen rijbewijs heeft. Het enige juiste advies is contact opnemen met de verzekeraar en dit bespreken.

aurora1
door aurora1 - Mar 31, 2020 om 19:14
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat was de reactie van uw verzekering toen u dit voorlegde?

tijger1
door tijger1 Apr 1, 2020 om 00:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waarom zou je dat ter plekke vragen? Dan krijg je zomaar antwoord.

sv
door svdende - Sep 18, 2020 om 22:11
11 Antwoorden / Vragen

ik ben ook wel benieuwd naar de reactie

tijger1
door tijger1 Sep 18, 2020 om 22:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Na een half jaar?

rj
door rjw - Sep 19, 2020 om 10:14
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Lijkt me best wel logisch dat de verzekering hier mee in moet stemmen. Er zijn immers meerdere mogelijkheden om als 75+ (nog) geen verlenging van je rijbewijs hebt:

- je hebt geen keuring aangevraagd --> niet verzekerd
- je bent niet door de keuring gekomen --> niet verzekerd
- je hebt de keuring aangevraagd, maar je mag van CBR nog doorrijden omdat zij de keuring nog niet kunnen uitvoeren --> logischerwijs mag je voorlopig verzekerd blijven, mits de verzekeraar daar mee akkoord gaat en op de hoogte is van de situatie.

Een verzekeraar kan niet ruiken welke van de 3 mogelijkheden hierboven van toepassing zijn.