sillycious
door sillycious Dec 28, 2010 om 01:40
Garantie & verzekeringen

Crematiekosten

Monuta heeft meer geld uitgekeerd aan de uitvaartverzorger dan dat de crematie van mijn vader kostte. Het gaat om zo'n 300 euro. Mag de uitvaartverzorger dat extra geld gewoon houden, zonder het aan de nabestaanden terug te geven of.om het op de rekening van de overledene te storten?

4248 26 Rapporteer

testcase
door testcase - Dec 28, 2010 om 01:44
189 Antwoorden / 1 Vragen

Dat ligt heel ingewikkeld bij naturaverzekering. EN is niet zo 1 2 3 te zeggen.
Ik zou zeggen eis het gewoon op en kijk wat er gebeurt

marcel75
door marcel75 - Dec 28, 2010 om 09:04
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Hoe weet je zo zeker dat er te veel betaald is? Mocht er inderdaad te veel uitgekeerd zijn, dan is dat verschil onverschuldigd betaald en zou de uitvaartondernemer dit moeten terugstorten naar de verzekeraar. De verzekeraar dient dan vervolgens dat restant over te maken naar de erfgenamen/de rekening van de overledene.

Als het echter een natura-verzekering betrof, dan is gewoon de nota van de uitvaartondernemer betaald.

mahadma
door mahadma - Dec 28, 2010 om 09:47
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Anderzijds, uitgaande van een natura-verzekering, zou de uitvaartondernemer € 300 minder gekregen hebben als de kosten waren. Dat zou u dan ook niet hoeven te betalen.

marcel75
door marcel75 - Dec 28, 2010 om 09:53
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Als blijkt dat de verzekering niet voldoende uitkeert, dan komt het restant voor rekening van de erfgenamen. De uitvaartondernemer gaat er echt niet € 300,-- bij inschieten.

vladja
door vladja - Dec 28, 2010 om 09:59
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=mahadma schreef op dinsdag 28 dec 2010, 09:47]Anderzijds, uitgaande van een natura-verzekering, zou de uitvaartondernemer € 300 minder gekregen hebben als de kosten waren. Dat zou u dan ook niet hoeven te betalen.

[edit redactie- off-topic]
Vladja

marcel75
door marcel75 - Dec 28, 2010 om 10:04
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Vladja,
Schijnt wel mooi te zijn: de winterefteling. Maar ik vrees dat de oven van de heks uit Hans & Grietje niet groot genoeg is om al die crematies met korting aan te kunnen. Overigens alvast een goed uiteinde en voorspoedig 2011!

mahadma
door mahadma - Dec 28, 2010 om 10:18
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Sorry, ik ben ook mens, en ik heb een foutje gemaakt. Excuses. Ook alle goeds in 2011.

invalide
door invalide - Dec 28, 2010 om 11:23
787 Antwoorden / 5 Vragen

Meestal krijg je later een rekening;

1 Kosten uitvaart verzorger.
2 Uitvaart centrum.
3 Crematie of begraaf kosten.
4 Graf recht of Urn plaatsen of verstrooien.

En dan onderaan zie je pas of je geld kreeg of nog iets moet betalen.

Meestal zal de verzorger uitvaart alles regelen dus ook de eindafrekening en dit geld gaat meestal via notaris die de erfenis regelde dus hij zal naar die rekening vragen als er geld over is.

vladja
door vladja - Dec 28, 2010 om 11:29
8293 Antwoorden / 27 Vragen
marcel75
door marcel75 - Dec 28, 2010 om 11:38
5124 Antwoorden / 4 Vragen

En hoe weet een uitvaartondernemer dat er een notaris is ingeschakeld. Daarnaast is de rol van een notaris over het algemeen zeer beperkt tot alleen het afgeven van een verklaring van erfrecht. Dan gaat de notaris niets met geld doen. De meeste Nederlanders schakelen de notaris ook pas in als het echt moet (bankrekening geblokkeerd, uitkering verzekering komt niet etc.). Dan is de uitvaart al lang geweest.

invalide
door invalide - Dec 28, 2010 om 11:47
787 Antwoorden / 5 Vragen

Ik zie dat bovenstaande 2 gelijk hebben, maar dan gaat het geld vermoedelijk naar contact persoon die het met deze heeft geregeld....

marcel75
door marcel75 - Dec 28, 2010 om 11:51
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Geld gaat nooit ergens vermoedelijk eens. En er moet wel geld zijn.

Daarnaast gaat een bank nooit uit zichzelf geld overmaken naar iemand. Er is een rekening, de rekeninghouder is overleden en de bank blokkeert zodra men weet dat de rekeninghouder overleden is de rekening. Die blokkade blijft er op zitten tot dat iemand zich bij het loket meldt als rechthebbende tot het saldo van de rekening.

vladja
door vladja - Dec 28, 2010 om 11:57
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Marcel,

De bank blokkeert de uitgaande kant van het geld, niet de inkomende kant. Dat wordt gewoon bijgeschreven en verwerkt, weet ik uit ervaring met belastingteruggave, niet meer te stoppen AOW of andere uitkering, teruggave van onverschuldigd abonnementsgeld wegens overlijden etc.

Vladja

marcel75
door marcel75 - Dec 28, 2010 om 11:59
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Vladja,
Correcte aanvulling.

sillycious
door sillycious - Dec 28, 2010 om 23:31
55 Antwoorden / 6 Vragen

Heb ik weer dubbelgepost... Leer het ook nooit, maar een iPad doet soms best moeilijk hoor.
Vandaar dat ik geen e-mail notificaties kreeg van dit topic.

Interessante antwoorden maar ik snap er nog geen hol van....

sillycious
door sillycious - Dec 28, 2010 om 23:34
55 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=marcel75 schreef op dinsdag 28 dec 2010, 09:04]Hoe weet je zo zeker dat er te veel betaald is? Mocht er inderdaad te veel uitgekeerd zijn, dan is dat verschil onverschuldigd betaald en zou de uitvaartondernemer dit moeten terugstorten naar de verzekeraar. De verzekeraar dient dan vervolgens dat restant over te maken naar de erfgenamen/de rekening van de overledene.

Hoe we dat weten? We hebben de rekening gekregen van de kosten van de crematie en we hebben de polis van Monuta.

marcel75
door marcel75 - Dec 29, 2010 om 09:11
5124 Antwoorden / 4 Vragen

sillycious,
Maar hoe weet je zo zeker dat er te veel aan het crematorium is betaald? Monuta heeft de nota betaald. Vader was blijkbaar oververzekerd. Dat is prettig omdat je dan niet hoeft bij te betalen, maar je krijgt dan geen geld terug. Het crematorium krijgt dus ook niets te veel, maar precies wat op hun nota staat.

Dat zou anders kunnen zijn als er sprake was van een sommenverzekering. In dat geval keert de uitvaartverzekeraar een vast bedrag uit en daar moet je dan de uitvaart van betalen. Is het te weinig, dan moet je de rest zelf bij betalen. Is het teveel, dan heb je "mazzel".

Voor zover mij echter bekend heeft Monuta natura-verzekeringen. Zij zorgen dus voor de uitvaart. Je bent dan verzekerd voor een uitvaart met een maximumbedrag. Zou het meer kosten dan moet je dat ook bijbetalen. Kost het minder, dan heeft Monuta een mazzeltje omdat ze niet alles hoeven uit te keren.

jo
door joanna1956 - Dec 29, 2010 om 12:18
17 Antwoorden / 8 Vragen

Ik zou met "testcase" meegaan. Niet geschoten, altijd mis.
Trouwens, een 'in natura' verzekering is lang niet altijd het beste.
Mijn zus had eentje, die gewoon geld uitkeerde en ze kon de uitvaart van haar man regelen, met mensen, die haar lagen.
Voor mijn moeder was ooit eentje in natura afgesloten (bij DELA).
Ze woonden in een kerkdorp en kregen een "bijpassende" uitvaart.
Ook het regeltje "bloemen in de kist" was lachwekkend. Het bleek, dat daarvoor een bedrag van 1,50 euro was gereserveerd!!!
Kijk vooraf goed wat je rechten (maar ook plichten) zijn.

hu
door hunk - Dec 29, 2010 om 13:18
20 Antwoorden / 0 Vragen

Bij een naturaverzekering hoef je nooit bij te betalen, de ondernemer dient de rekening in bij de verzekeraar en die betaald het bedrag en zeker niet 300 meer als op de rekening is vermeldt. Alleen bij extra wensen dient te worden bijbetaald.
Beetje onduidelijk verhaal dus.

marcel75
door marcel75 - Dec 29, 2010 om 13:25
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Hunk,
Als de naturaverzekering een pakket aanbiedt wat maximaal € 3.500,-- mag kosten en jij hebt meer dan de standaardkaarten nodig of wenst een andere dan de standaardkist, dan moet je dat inderdaad bijbetalen. Maar neem je na afloop geen koffietafel, dan worden die kosten weer gebruikt om de meerprijs van bijvoorbeeld de kist mee te dekken. Op die manier kan er nog wel eens geschoven worden met kosten.

Was de hele uitvaart maar € 3.000,--, dan hoef in je inderdaad niet bij te betalen, maar krijg je die € 500,-- ook niet uitgekeerd. Was de hele uitvaart € 4.500,--, dan moet je zelf nog € 1.000,-- bijleggen (overigens wel weer aftrekbaar voor de erfbelasting).

turfie
door turfie - Dec 29, 2010 om 17:18
17 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn ervaringen met begravenis verzekering en ondernemer is een zeer negatieve, zij bepalen samen wat een begravenis kost en zeker bij de grote verzekerings bedrijven wordt er naar mijn gevoel behoorlijk gerommeld.

Tussen de offerte en de uiteindelijke te betalen rekening zit vaak een groot verschil zeker als men weet wat de uit te keren bedragen zijn (als het geen in natura verzekering is).

Mijn Advies is zet alles bijvoorbaat in de besprekingen op papier of beter laat iemand die niet emotioneel betrokken is bij het overlijden het woord voor de familie voeren naar de ondernememer toe dat scheel een heel hoop geld achteraf.

En zoek een kleine ondernemer die meer mens is ipv product manager.

marcel75
door marcel75 - Dec 29, 2010 om 17:22
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Ook de kleine ondernemers krijgen immense retourprovisie van de drukkers en de bloemisten (misschien nog wel meer dan de grote jongens). Retourprovisie is een provisie voor klanten die ze aanbrengen. Vast wel eens opgevallen dat je eigenlijk maar bij 1 drukker terecht kunt voor bepaalde kaarten en natuurlijk moet je altijd snel beslissen ("Als we het voor 12.00 uur doorgeven, kunnen we om 17.00 uur de kaarten nog halen en kunt u ze snel versturen"). Dat is helaas inherent aan het in het geheel niet transparante wereld van de uitvaartbussiness.

vladja
door vladja - Dec 29, 2010 om 17:44
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Vaak heb je geen eens een keus, maar moet je zaken doen met degene, die zij aanwijzen. Anders wordt het nog veel duurder.

Vladja

marcel75
door marcel75 - Dec 29, 2010 om 17:48
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Zeggen ze zonder aanbiedingen van anderen te overleggen of toe te staan. Je bent allereerst op dat moment vaak zelf niet in staat om dat te controleren en daarnaast heb je er te weinig tijd voor. Alleen als je vooraf offertes op hebt kunnen vragen, kun je voordeel halen. Maak je vaak geen vrienden mee bij de uitvaartverzorger, maar dan moet je even heel hard zijn.

gajnieuw
door gajnieuw - Dec 29, 2010 om 18:37
37 Antwoorden / 0 Vragen

Als ik jou was zou ik deze vraag bij de verzekering neerleggen. Die weten precies wat voor verzekering het was. En ook of jullie dit bedrag wel of niet krijgen. Hou er wel rekening mee dat na de crematie als je de persoon wilt uit laten strooien dit soms ook geld kost. En soms krijg je achteraf nog kosten die er in eerste instantie niet zijn geweest. Misschien moeten jullie ook nog bedank kaartjes versturen. Deze zullen dan misschien ook nog wel van dit bedrag af moeten.
Het ligt inderdaad vaak aan de verzekering en de uitvaartverzorger. Degene die mijn oma had waren zeer goed en eerlijk. Mijn oma hield nog een behoorlijk bedrag over wat gewoon gestort is op de rekening. En deze is niet geblokkeerd. Dit komt omdat mijn moeder en oma een en/of rekening hebben gehad. En geen machtiging.

marcel75
door marcel75 - Dec 29, 2010 om 19:06
5124 Antwoorden / 4 Vragen

gajnieuw,
Dat de rekening niet geblokkeerd is, heeft niets met de uitvaartondernemer te maken. Alleen maar met een slapende bank. Ook een en/of rekening kan geblokkeerd worden namelijk als een van de rekeninghouders overleden is. Maar dat is een andere discussie.