ke
door kerstin.bonk Aug 20, 2018 om 14:39
Garantie & verzekeringen

Deur beschadigt bij levering

Tijdens de levering van een tuintafel is de tuinpoort beschadigd. Kees Smit zegt niet aansprakelijk te zijn en verwijst naar de koerier de de tuintafel bracht, maar wij hebben de tafel bij Kees Smit gekocht en meteen de schade gemeld. Wij hebben een offerte opgevraagd bij de leverancier van de tuinpoort en de koerier wil hier maar een klein gedeelte van betalen. Kees Smit dreigt nu dat wij helemaal niets krijgen als wij dat niet accepteren.

8418 18 Rapporteer

Ka
door Kassagebruiker - Aug 20, 2018 om 14:56
683 Antwoorden / 5 Vragen

Over welk bedrag hebben wij het wat "de schade" betreft? Hoe oud was de betreffende poort? En wat was de aankoopprijs van die poort?

In basis heeft u gekocht bij Kees Smit en die is ook verantwoordelijk voor de bezorging. Welk bedrag wil de koerier betalen als schadevergoeding?

Heeft u mondeling of per email of per brief de schade geclaimed?

Met deze antwoorden kunnen we in alle redelijkeheid een beter beeld geven van uw opties.

Ge
door Genee - Aug 20, 2018 om 15:03
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Waar bestaat de beschadging uit en is het offertebedrag redelijk voor het repareren van de beschadiging?

marita5
door marita5 - Aug 20, 2018 om 15:17
11521 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo kerstin Bonk ,

Kees Smit dreigt nu dat wij helemaal niets krijgen als wij dat niet accepteren.

Wat een flauwekul , Kees Smit is aangesloten bij thuiswinkel.org , dien daar een klacht in .

https://www.thuiswinkel.org/consumenten/klacht-indienen

Tr
door Trostomaat Aug 20, 2018 om 20:00
239 Antwoorden / Vragen

@maritas, want Kees Smit is aansprakelijk voor de schade? Zo ja, op grond waarvan?

panter22
door panter22 - Aug 20, 2018 om 15:25
6599 Antwoorden / Vragen

Kon die tafel niet door de poort?
Was het misschien levering tot aan de voordeur en heeft de koerier op jouw verzoek te tuintafel achterom gebracht?
Kijk bij artikel 16 onder klachten:
https://www.keessmit.nl/algemene-voorwaarden/

me
door mein33 - Aug 20, 2018 om 15:46
5658 Antwoorden / 28 Vragen

De "veroorzaker" van de schade is hiervoor verantwoordelijk en in dit geval is dat de courier die de tuinpoort heeft beschadigd.
Als de courier een zelfstandige is dan is en blijft hij hoofdelijke aansprakelijk en kan hij event. een beroep doen op zijn schadeverzekering.
Is de courier in loondienst dan is zijn werkgever degene die aansprakelijk moet worden gesteld en kan de werkgever de schade melden bij zijn schadeverzekering.

De verkoper van het product staat hier geheel buiten, aangezien het bestelwerk is uitbesteed en hij daarvoor de leveringskosten betaald, dit ongeacht of de leveringskosten aan de klant worden doorberekend.

marita5
door marita5 Aug 20, 2018 om 15:54
11521 Antwoorden / 15 Vragen

@mein33 , als de verkoper hier volledig buiten staat , waarom dan de melding :Kees Smit dreigt nu dat wij helemaal niets krijgen als wij dat niet accepteren.

Ka
door Kassagebruiker Aug 20, 2018 om 16:07
683 Antwoorden / 5 Vragen

Als de verkoper deze courier ingehuurd heeft dan is de courier welliswaar "de dader" maar het "aanspreekpunt" is de verkoper. Die verkoper / verzekerin van de verkoper kan dan de schade weer doorclaimen bij de courier of zijn verzekering.

Het is natuurlijk wel zo, het is en bliojft een schadeverzekering. Dus de schade zou hersteld moeten worden, maar de de eigenaar mag er niet "beter" van worden.

Tr
door Trostomaat Aug 20, 2018 om 19:50
239 Antwoorden / Vragen

@maritas.

'.., als de verkoper hier volledig buiten staat , waarom dan de melding :Kees Smit dreigt nu dat wij helemaal niets krijgen als wij dat niet accepteren.'

Omdat iemand die er volledig buiten staat, dat wil zeggen niet verantwoordelijk gehouden of aansprakelijk gesteld kan worden, er zich eigener beweging nog wel mee kan bemoeien. Omdat hij de zaak zo goed mogelijk wil regelen voor de klant; dat is ook zijn belang. Als puntje bij paaltje komt en het dreigt te duur te worden voor hem, zou het kunnen zijn dat hij alsnog zegt: 'moet je niet bij mij zijn, maar bij de bezorger, ik sta erbuiten'.

tijger1
door tijger1 - Aug 20, 2018 om 16:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En hoe staat het dan met die tafel als blijkbaar die tuinpoort zo ernstig beschadigd is dat u een claim indient?

Ka
door Kassagebruiker Aug 20, 2018 om 16:40
683 Antwoorden / 5 Vragen

Of was die poort zo krakkemig en die tafel van extra stevig materiaal?

marita5
door marita5 - Aug 20, 2018 om 16:34
11521 Antwoorden / 15 Vragen

@Kerstin.Bonk ,

Art 5 van de voorwaarden :

  1. Het risico van beschadiging en/of vermissing van producten berust bij de ondernemer tot het moment van bezorging aan de consument of een vooraf aangewezen en aan de ondernemer bekend gemaakte vertegenwoordiger, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.

me
door mein33 Aug 20, 2018 om 18:19
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@marita5,

Nar mijn idee gaat dit art. over de producten die de klant heeft gekocht en niet over een schadegeval zoals hier aan de orde is.
Het zou dan om schade aan de tuintafel moeten gaan, en die is blijkbaar niet beschadigd, r'a r'a hoe kan dat ?  ;-))

marita5
door marita5 Aug 20, 2018 om 18:23
11521 Antwoorden / 15 Vragen

@mein33 , waarschijnlijk tafel goed ingepakt geen idee , maar daar van afgezien Ts heeft geen overeenkomst gesloten met de koerier maar wel met de verkoper .

Tr
door Trostomaat Aug 20, 2018 om 19:53
239 Antwoorden / Vragen

@ maritas, dit is inderdaad van toepassing als het gekochte product beschadigd is en heeft geen betrekking op schade die door bezorger aan andere eigendommen van de klant wordt veroorzaakt. De opmerking is off topic (maar dat mag ik natuurlijk niet zeggen)

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 20, 2018 om 17:15
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Volgens de wetgeving is de verkoper aansprakelijk voor het leveren van een goed product. Dat geldt ook als een koerier namens de verkoper het product aflevert en het dan beschadigd blijkt te zijn. zie BW art 7:9 en ooik9:17 waarvan lid 1 stelt dat de afgeleverde zaak aan de overeenkomst moet beanwoorden. En beschadigd voldoet niet aan de overeenkomst. De wetsartikelen kunt u vinden bij www.wetboekonline.nl

me
door mein33 Aug 20, 2018 om 18:54
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Volgens de wetgeving is de verkoper aansprakelijk voor het leveren van een goed product. Dat geldt ook als een koerier namens de verkoper het product aflevert en het dan beschadigd blijkt te zijn.

Er is een goed product geleverd en dat product is ook niet beschadigd en daarmee is de kous voor de verkoper af.
Er is hier sprake van bijkomende schade door een derde partij aangericht en die derde partij, de courier, is daarvoor aansprakelijk !

Tr
door Trostomaat Aug 20, 2018 om 19:55
239 Antwoorden / Vragen

#gerritaltena, lees de openingspost nog eens door. Waar staat dat het af te leveren product beschadigd is?

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 21, 2018 om 21:08
16867 Antwoorden / 202 Vragen

MEIN33@ de verkopert is en blijft aansprakelijk en ook inn geval het vervoer namens/ in opdracht van de verkoper niet goed is uitgevoerd. De verkoper moet dan verhaal halen bij de vervoerder. Lees de wertgeving ter zake en jurisprudentie nog maar eens goed.

TROSTROMAAT@ idem, het product is door/namens Kees Smit geleverd en Kees Smii dient te vervoerder aan te spreken.

Anders gezegd: er is niet voldaan aan het goede staat afleveren van het aangekocvhte product.

Tr
door Trostomaat Aug 22, 2018 om 19:03
239 Antwoorden / Vragen

#gerritaltena, u had het niet goed gelezen (of helemaal niet gelezen) en uw bijdrage ging daarom over de toestand waarin het geleverde product verkeerde. Een off topic bijdrage, want uit niets viel op te maken dat het product beschadigd was.. En nu doet u net of uw neus bloedt, door als reactie een heel ander punt te maken. Overigens zonder dat te onderbouwen. 'Zie wetboek' is geen onderbouwing natuurlijk.

me
door mein33 - Aug 20, 2018 om 18:02
5658 Antwoorden / 28 Vragen

mein33
DOOR MARITA5 20 AUG. 2018 OM 15:54
6323 ANTWOORDEN / 8 VRAGEN

@mein33 , als de verkoper hier volledig buiten staat , waarom dan de melding :Kees Smit dreigt nu dat wij helemaal niets krijgen als wij dat niet accepteren.

@marita5,

Het is maar hoe je het wilt begrijpen wat er tegen je gezegd wordt en het zal als waarschuwing en niet als dreigement gezegd zijn.
Uit het topic blijkt dat de courier een schadevergoeding wenst te betalen en daarmee  gelijktijdig  bekend schuldig/verantwoordelijk te zijn voor de ontstane schade.
De courier probeert het op een accoordje te gooien en hoeft zo zijn verzekeraar niet aan te spreken, hetgeen voor hem wel eens heel gunstig zou kunnen zijn. Verzekeraars zijn niet gek op veel claimende klanten.
Kees Smit geeft aan: als u de door de courier aangeboden vergoeding niet accepteerd, dan krijgt u niets aangezien ik niet verantwoordelijk ben en u dus niets van mij te verwachten heeft.

marita5
door marita5 Aug 20, 2018 om 18:27
11521 Antwoorden / 15 Vragen

Als de courier zijn verzekering niet wilt aanspreken is dat zijn probleem en niet van Ts .

me
door mein33 Aug 20, 2018 om 18:41
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Daar gaat het toipic ook niet over ! Maar wel over wie er verantwoordelijk is voor de ontstane schade !
De schuldige (de courier) probeert er op een voor hem zo gunstig mogelijke manier vanaf te komen, maar dat houdt niet in dat Ts dan aanbod maar moet accepteren.

marita5
door marita5 Aug 20, 2018 om 19:05
11521 Antwoorden / 15 Vragen

En dat bedoelde ik ook met mijn reactie .

Tr
door Trostomaat Aug 20, 2018 om 19:58
239 Antwoorden / Vragen

@maritas
'Als de courier zijn verzekering niet wilt aanspreken is dat zijn probleem en niet van Ts '.
Dat zal best.  Maar het punt was dat Kees Smit er dan gewoon buiten staat. En dat trok u aanvankelijk in twijfel.

me
door mein33 - Aug 20, 2018 om 18:38
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR MARITA5 20 AUG. 2018 OM 18:23
6323 ANTWOORDEN / 8 VRAGEN

@mein33 , waarschijnlijk tafel goed ingepakt geen idee , maar daar van afgezien Ts heeft geen overeenkomst gesloten met de koerier maar wel met de verkoper .

Voorbeeld : u doet een bestelling bij "KRUIDVAT" en dat wordt bezorgd door PostNL.
De bezorger van PostNL beschadigd tijdens de aflevering uw tuinhek (ik noem maar wat), dan claimt u toch ook de schade niet bij "KRUIDVAT" maar wel bij PostNL.
Wat is er in de hier geschetste situatie anders dan dat wat er in het topic is omschreven ?

Ka
door Kassagebruiker Aug 20, 2018 om 20:05
683 Antwoorden / 5 Vragen

Ik bestel een koelkast bij de bolle. Deze wordt verzonden via een logistieke dienst. De bezorger beweerde dat we niet thuis waren, wat een leugen was. Bewijsbaar. Ik bel op dàt moment de bolle, dat was de opdrachtgever voor de verzending. Dit om twee redenen: a; de bolle kost gewone bel kosten, b: de logistieke dienst kost 0,45 euro per minuut èn ben ik daar geen klant. Dus de verzender is m.i. verantwoordelijk voor de verzending totdat het artikel veilig en wel bij de klant aanwezig is. Ik zou in geval van schade (wat hier dus niet van toepassing is) ook de bolle bellen.

scherpslijper
door scherpslijper Aug 20, 2018 om 21:11
70 Antwoorden / Vragen

Die Bolle is er dan verantwoordelijk voor dát het gekochte product geleverd wordt, niet voor hóe het geleverd wordt. Daarnaast mag het geleverde product niet beschadigd zijn, andere schades staat hij als verkopende partij gewoon compleet buiten.
En voor al diegenen die menen, dat degeen die opdracht geeft voor de bezorging, ook aansprakelijk is voor schades (anders dan aan het geleverde product) veroorzaakt door de bezorger, denkt dan nog even na: Bent u zelf aansprakelijk voor schades door de bezorger als u zelf geheel of gedeeltelijk de bezorgkosten betaalt?

Ka
door Kassagebruiker Aug 20, 2018 om 21:45
683 Antwoorden / 5 Vragen

Bent u zelf aansprakelijk voor schades door de bezorger als u zelf geheel of gedeeltelijk de bezorgkosten betaalt?

Er is sprake van opdrachtgever van verkoper naar de courier, als de verkoper dit geregeld heeft, en de bezorgkosten niet apart genoemd worden.
De klant is opdrachtgever als je bij een tapijtbedrijf rollen laat bezorgen zonder bezorgdienst, maar je de bezorgkosten apart aan de door jou ingehuurde bezorger via de verkoper betaald.

In geval 1 is m.i. de verkoper verantwoordelijk in eerste aanzet, die het op zijn beurt weer bij de courier claimt.
In geval 2 is m.i. ben jijzelf de opdrachtgever en claim je bij  de courier.  Overigens, hoe hoog is de schade? Hoe oud is de poort? Hoe is de tafel er aan toe?

mathijs_b
door mathijs_b - Aug 20, 2018 om 22:18
641 Antwoorden / 77 Vragen

Mij lijkt: Je had een overeenkomst met Kees Smit. Die moet je aansprakelijk stellen. Met de koerier deed jij geen zaken dus daar kun je niet klagen.

Maar: Kees Smit had het uitbesteed aan de koerier. Kees kan op zijn beurt de koerier weer aansprakelijk stellen. Maar daar heb jij niets mee te maken.

Wat het schadebedrag betreft, in eerste instantie de kosten voor reparatie. Als het niet gerepareerd kan worden, zal de schade getaxeerd moeten worden.

Dat is weer de taak van de verzekering van de koerier.

Dus naar Kees! En laat het hem verder maar uitzoeken. Heb je een rechtsbijstandverzekering? Schakel die dan tijdig in!

user123
door user123 - Aug 20, 2018 om 22:42
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Stel:

Wanneer er op een 20 jaar oude tuinpoort welke slecht onderhouden is een krasje ontstaat, moet u niet denken dat het nu kassa is.

Voor het schilderwerk zou u een bijdrage mogen verwachten voor wat verf.

panter22
door panter22 - Aug 21, 2018 om 13:27
6599 Antwoorden / Vragen

Dat moet een loodzware tafel zijn, dat de tuindeur zo beschadigd is, dat hij vervangen moet worden.
Welke kosten wil je vergoed hebben? Alleen een nieuwe tuindeur. Of ook het verwijderen en monteren van de oude en het vervoer?
Een tuindeur gaat maar een beperkt aantal jaar mee, afhankelijk van het materiaal waarvan hij gemaakt is.
Er zit een afschrijving op. Als de tuindeur al jaren oud is, dan krijg je dus nooit de aanschafprijs voor een nieuwe vergoed.

Ww
door Wwouter - Aug 21, 2018 om 14:10
1 Antwoorden / Vragen

Kees smit bezorgd de tafel met tussenkomst van de koerier.
De koerier bezorgd deze aan de deur.
U vraagt om extra service door de tafel achterom te laten zetten.
Netjes dat de koerier dit voor u doet.
Maar nu ontstaat er schade...

Ik denk dat het gebaar van het koeriersbedrijf al netjes is.

Wat voor poort heeft u en hoe groot is de schade ?

zoekster1
door zoekster1 - Aug 22, 2018 om 12:23
1583 Antwoorden / 3 Vragen

De verkoper is verantwoordelijk voor het hele transport t/m aflevering ervan uitgaande dat u niet zelf apart de koerier heeft ingehuurd om de tafel te bezorgen. U kunt de koerier zien als een onderaannemer, de aflevering is uitbesteed maar blijft onder verantwoordelijkheid van de aannemer, in dit geval de verkoper.

Vervolgens kan de verkoper wel de aan u uitbetaalde schadevergoeding claimen bij de koerier.

zoekster1
door zoekster1 - Aug 22, 2018 om 12:23
1583 Antwoorden / 3 Vragen

zie bovenstaande (stond er dubbel op)

fa
door fairman - Aug 22, 2018 om 13:50
22 Antwoorden / 3 Vragen

[edit, reactie verwijderd - redactie]

me
door mein33 - Aug 22, 2018 om 17:45
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Vraagje :

Ik verkoop iets via bijv. Marktplaats.
Ik sluit met de koper een overeenkomst voor de levering van het beoogde object.
Koper betaald extra als bijdrage in de verzendkosten.
Ik biedt het pakket aan bij PostNL ter verzending, daarmee huur ik dus PostNL in om het pakket voor mij te transporteren en af te leveren bij de geadresseerde.
Het pakket wordt door PostNL netjes en onbeschadigd bij de koper afgeleverd.
Echter bij het terhandstellen van het pakket beschadigd de bezorger van PostNL de voordeur van de ontvanger.
Als ik meerdere reacties mag geloven, dan ben ik hoofdelijk aansprakelijk voor de schade die de bezorger van PostNL aan de voordeur van de ontvanger heeft toegebracht.
Ik zou dus de schade met de ontvanger van het pakket moeten afregelen en daarna PostNL aansprakelijk moeten stellen om mijn geld terug te krijgen.

Waar !!  of niet waar ??