Deur beschadigt bij levering
Tijdens de levering van een tuintafel is de tuinpoort beschadigd. Kees Smit zegt niet aansprakelijk te zijn en verwijst naar de koerier de de tuintafel bracht, maar wij hebben de tafel bij Kees Smit gekocht en meteen de schade gemeld. Wij hebben een offerte opgevraagd bij de leverancier van de tuinpoort en de koerier wil hier maar een klein gedeelte van betalen. Kees Smit dreigt nu dat wij helemaal niets krijgen als wij dat niet accepteren.
Over welk bedrag hebben wij het wat "de schade" betreft? Hoe oud was de betreffende poort? En wat was de aankoopprijs van die poort?
In basis heeft u gekocht bij Kees Smit en die is ook verantwoordelijk voor de bezorging. Welk bedrag wil de koerier betalen als schadevergoeding?
Heeft u mondeling of per email of per brief de schade geclaimed?
Met deze antwoorden kunnen we in alle redelijkeheid een beter beeld geven van uw opties.
Waar bestaat de beschadging uit en is het offertebedrag redelijk voor het repareren van de beschadiging?
Hallo kerstin Bonk ,
Kees Smit dreigt nu dat wij helemaal niets krijgen als wij dat niet accepteren.
Wat een flauwekul , Kees Smit is aangesloten bij thuiswinkel.org , dien daar een klacht in .
https://www.thuiswinkel.org/consumenten/klacht-indienen
@maritas, want Kees Smit is aansprakelijk voor de schade? Zo ja, op grond waarvan?
Kon die tafel niet door de poort?
Was het misschien levering tot aan de voordeur en heeft de koerier op jouw verzoek te tuintafel achterom gebracht?
Kijk bij artikel 16 onder klachten:
https://www.keessmit.nl/algemene-voorwaarden/
De "veroorzaker" van de schade is hiervoor verantwoordelijk en in dit geval is dat de courier die de tuinpoort heeft beschadigd.
Als de courier een zelfstandige is dan is en blijft hij hoofdelijke aansprakelijk en kan hij event. een beroep doen op zijn schadeverzekering.
Is de courier in loondienst dan is zijn werkgever degene die aansprakelijk moet worden gesteld en kan de werkgever de schade melden bij zijn schadeverzekering.
De verkoper van het product staat hier geheel buiten, aangezien het bestelwerk is uitbesteed en hij daarvoor de leveringskosten betaald, dit ongeacht of de leveringskosten aan de klant worden doorberekend.
@mein33 , als de verkoper hier volledig buiten staat , waarom dan de melding :Kees Smit dreigt nu dat wij helemaal niets krijgen als wij dat niet accepteren.
Als de verkoper deze courier ingehuurd heeft dan is de courier welliswaar "de dader" maar het "aanspreekpunt" is de verkoper. Die verkoper / verzekerin van de verkoper kan dan de schade weer doorclaimen bij de courier of zijn verzekering.
Het is natuurlijk wel zo, het is en bliojft een schadeverzekering. Dus de schade zou hersteld moeten worden, maar de de eigenaar mag er niet "beter" van worden.
@maritas.
'.., als de verkoper hier volledig buiten staat , waarom dan de melding :Kees Smit dreigt nu dat wij helemaal niets krijgen als wij dat niet accepteren.'
Omdat iemand die er volledig buiten staat, dat wil zeggen niet verantwoordelijk gehouden of aansprakelijk gesteld kan worden, er zich eigener beweging nog wel mee kan bemoeien. Omdat hij de zaak zo goed mogelijk wil regelen voor de klant; dat is ook zijn belang. Als puntje bij paaltje komt en het dreigt te duur te worden voor hem, zou het kunnen zijn dat hij alsnog zegt: 'moet je niet bij mij zijn, maar bij de bezorger, ik sta erbuiten'.
En hoe staat het dan met die tafel als blijkbaar die tuinpoort zo ernstig beschadigd is dat u een claim indient?
Of was die poort zo krakkemig en die tafel van extra stevig materiaal?
@Kerstin.Bonk ,
Art 5 van de voorwaarden :
- Het risico van beschadiging en/of vermissing van producten berust bij de ondernemer tot het moment van bezorging aan de consument of een vooraf aangewezen en aan de ondernemer bekend gemaakte vertegenwoordiger, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.
@marita5,
Nar mijn idee gaat dit art. over de producten die de klant heeft gekocht en niet over een schadegeval zoals hier aan de orde is.
Het zou dan om schade aan de tuintafel moeten gaan, en die is blijkbaar niet beschadigd, r'a r'a hoe kan dat ? ;-))
@mein33 , waarschijnlijk tafel goed ingepakt geen idee , maar daar van afgezien Ts heeft geen overeenkomst gesloten met de koerier maar wel met de verkoper .
@ maritas, dit is inderdaad van toepassing als het gekochte product beschadigd is en heeft geen betrekking op schade die door bezorger aan andere eigendommen van de klant wordt veroorzaakt. De opmerking is off topic (maar dat mag ik natuurlijk niet zeggen)
Volgens de wetgeving is de verkoper aansprakelijk voor het leveren van een goed product. Dat geldt ook als een koerier namens de verkoper het product aflevert en het dan beschadigd blijkt te zijn. zie BW art 7:9 en ooik9:17 waarvan lid 1 stelt dat de afgeleverde zaak aan de overeenkomst moet beanwoorden. En beschadigd voldoet niet aan de overeenkomst. De wetsartikelen kunt u vinden bij www.wetboekonline.nl
Volgens de wetgeving is de verkoper aansprakelijk voor het leveren van een goed product. Dat geldt ook als een koerier namens de verkoper het product aflevert en het dan beschadigd blijkt te zijn.
Er is een goed product geleverd en dat product is ook niet beschadigd en daarmee is de kous voor de verkoper af.
Er is hier sprake van bijkomende schade door een derde partij aangericht en die derde partij, de courier, is daarvoor aansprakelijk !
#gerritaltena, lees de openingspost nog eens door. Waar staat dat het af te leveren product beschadigd is?
MEIN33@ de verkopert is en blijft aansprakelijk en ook inn geval het vervoer namens/ in opdracht van de verkoper niet goed is uitgevoerd. De verkoper moet dan verhaal halen bij de vervoerder. Lees de wertgeving ter zake en jurisprudentie nog maar eens goed.
TROSTROMAAT@ idem, het product is door/namens Kees Smit geleverd en Kees Smii dient te vervoerder aan te spreken.
Anders gezegd: er is niet voldaan aan het goede staat afleveren van het aangekocvhte product.
#gerritaltena, u had het niet goed gelezen (of helemaal niet gelezen) en uw bijdrage ging daarom over de toestand waarin het geleverde product verkeerde. Een off topic bijdrage, want uit niets viel op te maken dat het product beschadigd was.. En nu doet u net of uw neus bloedt, door als reactie een heel ander punt te maken. Overigens zonder dat te onderbouwen. 'Zie wetboek' is geen onderbouwing natuurlijk.
@mein33 , als de verkoper hier volledig buiten staat , waarom dan de melding :Kees Smit dreigt nu dat wij helemaal niets krijgen als wij dat niet accepteren.
@marita5,
Het is maar hoe je het wilt begrijpen wat er tegen je gezegd wordt en het zal als waarschuwing en niet als dreigement gezegd zijn.
Uit het topic blijkt dat de courier een schadevergoeding wenst te betalen en daarmee gelijktijdig bekend schuldig/verantwoordelijk te zijn voor de ontstane schade.
De courier probeert het op een accoordje te gooien en hoeft zo zijn verzekeraar niet aan te spreken, hetgeen voor hem wel eens heel gunstig zou kunnen zijn. Verzekeraars zijn niet gek op veel claimende klanten.
Kees Smit geeft aan: als u de door de courier aangeboden vergoeding niet accepteerd, dan krijgt u niets aangezien ik niet verantwoordelijk ben en u dus niets van mij te verwachten heeft.
Als de courier zijn verzekering niet wilt aanspreken is dat zijn probleem en niet van Ts .
Daar gaat het toipic ook niet over ! Maar wel over wie er verantwoordelijk is voor de ontstane schade !
De schuldige (de courier) probeert er op een voor hem zo gunstig mogelijke manier vanaf te komen, maar dat houdt niet in dat Ts dan aanbod maar moet accepteren.
En dat bedoelde ik ook met mijn reactie .
@maritas
'Als de courier zijn verzekering niet wilt aanspreken is dat zijn probleem en niet van Ts '.
Dat zal best. Maar het punt was dat Kees Smit er dan gewoon buiten staat. En dat trok u aanvankelijk in twijfel.
@mein33 , waarschijnlijk tafel goed ingepakt geen idee , maar daar van afgezien Ts heeft geen overeenkomst gesloten met de koerier maar wel met de verkoper .
De bezorger van PostNL beschadigd tijdens de aflevering uw tuinhek (ik noem maar wat), dan claimt u toch ook de schade niet bij "KRUIDVAT" maar wel bij PostNL.
Wat is er in de hier geschetste situatie anders dan dat wat er in het topic is omschreven ?
Ik bestel een koelkast bij de bolle. Deze wordt verzonden via een logistieke dienst. De bezorger beweerde dat we niet thuis waren, wat een leugen was. Bewijsbaar. Ik bel op dàt moment de bolle, dat was de opdrachtgever voor de verzending. Dit om twee redenen: a; de bolle kost gewone bel kosten, b: de logistieke dienst kost 0,45 euro per minuut èn ben ik daar geen klant. Dus de verzender is m.i. verantwoordelijk voor de verzending totdat het artikel veilig en wel bij de klant aanwezig is. Ik zou in geval van schade (wat hier dus niet van toepassing is) ook de bolle bellen.
Die Bolle is er dan verantwoordelijk voor dát het gekochte product geleverd wordt, niet voor hóe het geleverd wordt. Daarnaast mag het geleverde product niet beschadigd zijn, andere schades staat hij als verkopende partij gewoon compleet buiten.
En voor al diegenen die menen, dat degeen die opdracht geeft voor de bezorging, ook aansprakelijk is voor schades (anders dan aan het geleverde product) veroorzaakt door de bezorger, denkt dan nog even na: Bent u zelf aansprakelijk voor schades door de bezorger als u zelf geheel of gedeeltelijk de bezorgkosten betaalt?
Bent u zelf aansprakelijk voor schades door de bezorger als u zelf geheel of gedeeltelijk de bezorgkosten betaalt?
Er is sprake van opdrachtgever van verkoper naar de courier, als de verkoper dit geregeld heeft, en de bezorgkosten niet apart genoemd worden.
De klant is opdrachtgever als je bij een tapijtbedrijf rollen laat bezorgen zonder bezorgdienst, maar je de bezorgkosten apart aan de door jou ingehuurde bezorger via de verkoper betaald.
In geval 1 is m.i. de verkoper verantwoordelijk in eerste aanzet, die het op zijn beurt weer bij de courier claimt.
In geval 2 is m.i. ben jijzelf de opdrachtgever en claim je bij de courier.
Overigens, hoe hoog is de schade? Hoe oud is de poort? Hoe is de tafel er aan toe?
Nieuw op Vraag & Beantwoord
NS e-ticket niet te wijzigen/annuleren
In de vragenlijst zie ik dat al sinds 2011 gevraagd wordt om een e-ticket te kunnen restitueren/van datum veranderen. NS zegt dat dit niet kan, omdat er kennelijk mensen zijn die een ticket meerdere keren uitprinten en dus profiteren van 1x betalen.
Betekent dus weer dat uitgegaan wordt van wantrouwen jegens de klant. (net als de toeslagenaffaire, controle zelfscankassa's, etc) Ik weet zeke
...
Lees meer
Audi etron... dure auto... maar.. kwalitatief uitermate teleurstellend
Dure EV gekocht. Audi RS Etron GT, Leuke auto, maar veel problemen. Na problemen met de verwarming (in de winter viel de verwarming uit, helaas geen verwarming, handschoenen aan om zonder bevroren vingers te sturen) nu recent drie keer achter elkaar is de auto volledig stilgevallen. Tijdens het inhalen op de snelweg tijdens de drukke avondspits, viel de auto gewoon volledig uit. Via gevaarlijke ma ... Lees meer
Hoe kan ik On that ass bereiken?
Ik heb begin dit jaar fotoboeken besteld bij Albelli samen met een collega, daarbij konden we 3 producten gratis bestellen uit een lijst van verschillende leveranciers. Mijn collega ging voor een onderbox van "On that ass". Ik heb 2 eurocent betaald en zijn adres opgegeven. Nadat hij zijn "gratis" onderbox had ontvangen, kreeg hij elke maand een ander onderbox. Hij had mij na de 1e zending gebeld ... Lees meer
Populair in Garantie & Verzekeringen
Wel of geen trekhaak
Mijn Ford Fiësta ST van april 2018 heeft een trekkracht van 0 en mag dus niets trekken, maar hoe zit ik met de verzekering als ik er een trekhaak op laat zetten die ik alleen voor het vervoer van de crossfiets van mijn zoontje gebruikt. Zou ik nu een nieuwe kopen mag het wel.
Ook ga hierover nog in kontakt met mijn verzekering, maar misschien is iemand anders ook tegen dit probleem aangelope
...
Lees meer
Hoe komt men van een Ardanta uitvaartpolis af?
In 2004 hadden wij een Nivo uitvaartpolis bij Uzet afgesloten. Dit hadden wij zeer zorgvuldig uitgezocht en besproken. Groot was de verrassing dan ook dat wij in april 2016 een brief kregen met daarin de vermelding 'Zoals u wellicht in de pers heeft gelezen, heeft NIVO uitvaartverzekeringen haar verzekeringsportefeuille overgedragen aan ASR Levensverzekering N.V. in Utrecht. ...Ardanta, onderdeel ... Lees meer
Kruidvat foto cd's niet afleesbaar
De foto's die ik destijds bij KRUIDVAT op cd's heb laten zetten zijn niet of heel moeilijk af te spelen op de pc en volgens kruidvat fotoservice is dat niet hun verandwoordelijkheid en kan het zeker niet afgespeeld worden op DVD.
WIE is hier verandwoordelijk voor???
Lees meer