fa
door fairy Dec 3, 2004 om 17:20
Garantie & verzekeringen

Eerst zelf betalen

Wij wonen in een huurhuis en hebben een aantal weken geleden, dankzij regenval en verstopte leidingen, een overstroomde spoelbak gehad in de keuken. Onze laminaatvloer is hierdoor helemaal krom gaan staan.De woonmaatschappij meldde ons dat dit een kwestie van inboedel-verzekering is. Afijn, wij hebben alles geregeld, een offerte laten maken voor een nieuwe laminaatvloer en ingedient bij onze verzekerings maatschappij (AMEV). Nu kregen we gisteren een brief waarin staat dat de offerte in orde is en geaccepteerd is, maar dat wij eerst zelf het laminaat aan moeten schaffen en moeten laten leggen voordat onze aanvraag verder in behandeling genomen wordt. Ik heb al gebeld met de AMEV en verteld dat ik dat soort bedragen echt niet heb liggen. Nou, dan moesten we maar zorgen dat we maar 40% aan hoefden te betalen ofzo...dat was verder zijn probleem niet. Nou 40% van het bedrag heb ik ook niet liggen.We hebben 4 kinderen en er blijft gewoon geen cent over in ons gezin, zeker niet om even zo'n groot bedrag op te hoesten. We hebben al gevraagd of we de rekening van het laminaat door mogen laten sturen naar de AMEV, maar ook dat lag allemaal erg moeilijk. Als ze bij dit standpunt blijven, dan zal het er waarschijnlijk op neer komen dat we de aanvraag op schadevergoeding maar laten schieten en met gebolt laminaat blijven zitten, maar daar betaal ik toch geen premie voor? Is dit gebruikelijk? Kan ik hier iets tegen doen?

1725 11 Rapporteer

vladja
door vladja - Dec 3, 2004 om 17:44
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Hallo Fairy,

AMEV heeft de schadeclaim erkend. Dus dat is het probleem niet.

Schrijf een aangetekende brief met ontvangst aan de directie van AMEV. Zet daarin dat u zeer ontevreden bent over de afhandeling van deze zaak door de schadecorrespondent en dus een klacht indient. Stel dat u niet het geld heeft om het herstel voor te schieten, ook niet 40%. Daarvoor heeft u juist de verzekering afgesloten. Geef ze een termijn van b.v. 3 weken om tot uitbetaling over te gaan of een schriftelijke bevestiging dat zij de rekeningen rechtstreeks binnen de door de leverancier gevraagde termijn aan hem zullen betalen. (U bent opdrachtgever voor het herstel en blijft daardoor wel altijd aansprakelijk voor de kosten als AMEV niet of veel te laat uitbetaald, dus of u voor deze oplossing wilt kiezen?????).

Zet ook in de brief dat u na die 3 weken - als AMEV niet reageert of uitbetaalt - dat u dan de Ombudsman Schadeverzekeringen zult inschakelen.

Deze neemt alleen zaken in behandeling nadat er al een klacht is ingediend bij de verzekeringsmij. Het woord Ombudsman doet soms wonderen.

Waarschijnlijk denkt de schadecorrespondent dat u de vloer niet laat repareren en het geld in uw eigen zak wilt steken. Ik ken de kleine lettertjes van AMEV niet, dus weet niet of daar van een "reparatieplicht" wordt gesproken.

Succes, Vladja

zijle027
door zijle027 - Dec 3, 2004 om 19:14
148 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt ook vragen of AMEV dan soms zelf eerst de schade wil zien en taxeren.

Vr. gr.

vladja
door vladja - Dec 3, 2004 om 23:04
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Ik weet dat er verzekeringmaatschappijen zijn die bij  een cascoautoschade maar 75% vergoeden van het schadebedrag als de auto niet bij een erkende garage gerepareerd wordt. Zij gaan ervan uit dat Beun de Haas een stukgoedkoper werkt, of als er niet gerepareerd wordt. Er bestaat dus wel degelijk zoiets als "reparatie/herstelplicht". Of AMEV die voorwaarde hanteert op inboedelverzekeringen weet ij niet.

Vladja

vladja
door vladja - Dec 3, 2004 om 23:07
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Zijle,

AMEV heeft de offerte voor herstel al geaccepteerd. Dus daar is geen discussie over. Vladja

as
door ascbreur - Dec 5, 2004 om 11:52
6 Antwoorden / 0 Vragen

Amev verkondigt onzin: Indien verzekerd dienen zij schadelooss te stellen ZONDER reparatieverplichting. Die is er n.l. niet!!

Expert laten benoemen en de schade laten uitkeren. U bepaalt zelf wel of u laat repareren.

Amev zit er dus helemaal naast!

Nico Breur

fa
door fairy - Dec 5, 2004 om 12:06
3 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Vladja, Zijle en Nico,

Bedankt voor jullie antwoorden.

Ik ben bezig met het lezen van de polis, maar hier kan ik zo 1-2-3 niets vinden over de manier van uitbetalen of een herstelplicht. Maar als ik het zo lees zijn jullie het eens dat 'eerst zelf betalen voordat we uberhaupt verder wat voor u doen' onzin is?! Ik hoef helemaal niet perse een bedrag op mijn rekening gestort te krijgen. Ik vind het ook prima wanneer de AMEV direct uitbetaald aan het bedrijf dat onze laminaatvloer zal vernieuwen. Wij gaan nog 1 poging wagen om dit met de AMEV op te lossen en zullen dan waarschijnlijk Vladja's advies opvolgen.

vladja
door vladja - Dec 5, 2004 om 12:17
8293 Antwoorden / 27 Vragen

fairy,

Je kunt beter kiezen voor uitbetaling aan jou. Zie mijn opmerking hierover. Jij bent opdrachtgever voor de reparatie, dus als enige aansprakelijk voor het betalen van de reparatie. Als AMEV niet betaalt, moet jij alsnog het hele bedrag aan de reparateur betalen. Ookals AMEV veel te laat betaalt en daardoor ontstaan er extra kosten, zijn die ook voor jouw rekening. Het is dus veel beter om zelf eerst over het geld te beschikken.

Neem een reparateur die aangesloten is bij een branchevereniging en als je moet aanbetalen, dan nooit meer dan 25%. Dat is het maximum dat een branchevereniging dekt, mocht de reparateur het af laten weten.

Succes, Vladja

fa
door fairy - Dec 6, 2004 om 14:45
3 Antwoorden / 1 Vragen

AMEV blijft volhouden dat ze NIETS van te voren uitbetalen.Wij moeten kunnen aantonen dat we ook daadwerkelijk dat bedrag hebben gebruikt voor de vloer en dat kun je pas achteraf met kassabon bewijzen. Nou hebben wij laminaat bij de IKEA vandaan en IKEA gaat niet akkoord met leggen en betalen via AMEV.Gek genoeg vind de AMEV het wel prima als wij bij een ander een offerte laten maken (iemand die wel de rekening naar de AMEV kan sturen), een ander die waarschijnlijk 10 keer zo duur is. Wat doet de AMEV nou moeilijk? Maar ik ben niet van plan om me gewonnen te geven en het zonder slag of stoot maar te doen wat AMEV zegt.Ppppppffffff, vermoeiend is het wel.We gaan maar eens beginnen met een aangetekende brief aan de AMEV en kijken wat daar de reactie op is...

vladja
door vladja - Dec 6, 2004 om 15:08
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Fairy,

Het argument wat je in jouw antwoord gebruikte, kan je heel goed gebruiken in je brief aan de AMEV. Een verzekerde dient de schadelast zoveel mogelijk te beperken, zo'n kreet komt altijd in de algemene bepalingen voor. Jij beperkt de schadelast door te kiezen voor IKEA en niet een of andere dure parketboer. Dat zou ik ook zo vermelden.

Vladja

vladja
door vladja - Dec 6, 2004 om 15:10
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Fairy,

Zie mijn opmerking onder mijn eerste verhaal. Vladja

fa
door fairy - Jan 16, 2005 om 13:23
3 Antwoorden / 1 Vragen

Iedereen die gereageert heeft, heel erg bedankt.
Ik ben uiteindelijk naar onze adviseur van de fortis gegaan (via fortis zijn wij verzekert bij de AMEV) en die heeft bij de AMEV moeten verzekeren dat wij echt 4 kinderen hebben en echt het bedrag  niet op tafel konden leggen.(Belachelijk dat iemand anders moet bewijzen dat wij echt het geld er niet voor hebben, hiervoor heeft hij n.l. wel onze financiele gegevens door moeten spelen aan de AMEV, dag privacy!!!) Hij heeft het voor elkaar gekregen dat het geld nu op onze rekening is gestort.Wij moeten echter wel alle bonnetjes inleveren bij onze adviseur van de fortis (ik neem aan dat ze ons zelfs nog geld terug laten storten als wij iets minder kwijt zijn. Niet dat ik dat verwacht, want we hebben bij het opmaken van de offerte precies opgegeven wat we nodig hebben)

Waar het nou uiteindelijk allemaal om ging waren de 'leg-kosten'
Amev was bang dat wij het laminaat zelf gingen leggen en zelf de leg-kosten in ons zak zouden steken. Beetje kinderachtig, zeker wanneer wij nooit gebruik maken van onze inboedel verzekering.
Door dit hele gedonder over het laminaat kunnen we nu trouwens wel fluiten naar de staande lamp en de waterkoker die door de waterschade kortsluiting hebben gemaakt en we ook op ons schadelijstje hadden gezet... daar wordt gewoonweg niet meer over gepraat.
Zodra dit alles achter de rug is en het laminaat ligt, dan gaan we toch eens rondkijken voor een andere (inboedel-)verzekering. Ik heb geen zin in weer dit gedonder als 1 van onze kinderen bijv. bij een ander iets kapot maakt en ze weer niet uitbetalen.

Nogmaals, iedereen bedankt voor jullie adviezen, het maakt je toch weer een stuk wijzer en zekerder van jezelf als je kennis over bepaalde dingen hebt.
Bedankt!!!