Th
door Thoas Nov 20, 2017 om 18:16
Garantie & verzekeringen

Extra kosten verplicht bij een vervangende telefoon tijdens reparatie?

Zojuist heeft mijn Samsung Galaxy S6 plotseling de geest gegeven. Er zat nog voldoende stroom in, hij lag voor mij op het bureau en opeens is hij uitgevallen en reageert nergens meer op. Ik heb mijn telefoon samen met mijn abonnement gekocht via Vodafone en ik val nog net binnen de garantieperiode van 2 jaar. Anders gezegd, ik gebruik een product aangeschaft via Vodafone voor een service die ik afneem bij Vodafone.

De vriendelijke medewerker van Vodafone gaf via de chat aan dat hij helaas niets voor mij kan doen en dat ik het beste naar een winkel kan gaan waar ze de telefoon mogelijkerwijs vervolgens opsturen ter reparatie. Op mijn vraag of ik dan gedurende de reparatieperiode een vervangend toestel krijg was de reactie dat dit alleen het geval is wanneer ik een aanvullende optie in mijn abonnement had opgenomen.

Dus... doordat een product aangeschaft via Vodafone binnen de geldende garantietermijn stopt met functioneren, kan ik geen gebruik maken van de services van Vodafone waar ik wel voor moet blijven gedurende de periode van de reparatie van het product, tenzij ik gedurende de looptijd van de service overeenkomst meer betaald had.

Mag Vodafone (en waarschijnlijk ook alle andere providers) dit zomaar doen? Hebben zij geen enkele verantwoordelijkheid voor het deugdelijk werken van het door hen geleverde product in combinatie met de door hen geleverde service? Zonder het één heb ik tenslotte totaal niets aan het ander.

Ik ben erg benieuwd hoe jullie hier naar kijken.

4895 13 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Nov 20, 2017 om 18:20
13336 Antwoorden / 36 Vragen
Th
door Thoas Nov 20, 2017 om 20:42
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de tip Carola. De reset optie die zij van de Galaxyclub 'zelf nog niet hebben meegemaakt' heeft mijn telefoon in ieder geval weer aan de praat gekregen. Raar dat ze dat van de helpdesk niet wisten.

Hoewel het technische probleem opgelost lijkt/is, blijf ik natuurlijk wel benieuwd of die 'vervangende mobiel optie' niet gewoon weer een geval is van het afwentelen van verantwoordelijkheden van een bedrijf op hun klanten.

tijger1
door tijger1 Nov 20, 2017 om 20:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, u probeert uw eigen verantwoordeljkheid af te wentelen op een leverancier.

Als uw tv kapot gaat en hij moet gerepareerd, krijgt u ook geen leentoestel. Dan zeggen ze ook, neem die uit de slaapkamer maar.

Cookies
door Cookies Nov 20, 2017 om 21:05
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Graag gedaan. Probleem voor nu opgelost.

jo
door jorisw - Nov 20, 2017 om 18:38
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Vervangende apparatuur hoeft alleen te worden geregeld als dat expliciet onderdeel uitmaakt van het contract.

tijger1
door tijger1 - Nov 20, 2017 om 18:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik mag toch aannemen als dat mobieltje voor zo’n levensbehoefte is, u nog wel een oud geval in de keukenla hebt liggen?

Dus haal uw sim eruit, stop die in die andere en laat uw mobiel repareren.

panter22
door panter22 - Nov 20, 2017 om 18:57
6599 Antwoorden / Vragen

Voor de service kijk op:
https://www.vodafone.nl/shop/mobiel/abonnement/extra-opties/vervangend-toestel-service.shtml

J
e koopt 2 verschillende zaken. Een abonnement en een telefoon. Het ene is niet onlosmakelijk verbonden met het andere,
Immers, je hoeft  niet een telefoon te kopen bij Vodafone. Je kunt alleen een abonnement nemen en de telefoon ergens anders kopen.

Th
door Thoas Nov 20, 2017 om 20:05
Antwoorden / 1 Vragen

Deze telefoon en dit abonnement komt nog uit de goede oude tijd waarin je extra duur abonnement hebt maar er dan een telefoon bij "krijgt". Deze twee zaken zijn dus niet los van elkaar aangeschaft en worden ook niet apart gespecificeerd op de factuur.

Het gaat mij ook niet om de officiele lezing van Vodafone (die zeiden tenslotte vroeger ook dat je prima het dure abonnement door mocht laten lopen, ook als de telefoon al was afbetaald), maar het gaat mij om de vraag of Vodafone in dit geval niet eigenlijk verantwoordelijk is voor de complete service waar ik voor betaal.

panter22
door panter22 Nov 21, 2017 om 08:56
6599 Antwoorden / Vragen

Het is koop op afbetaling voor de telefoon, alleen dat werd niet vermeld in het abonnement. Voor de complete service heb je niet betaald. Maar als je even googelt dan zie je dat een stichting zich met dit soort zaken bezighoudt.
Een paar sites:
https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/02-10-2017/gratis-mobieltje-vodafone-klant-krijgt-geld-terug/
https://www.telegraaf.nl/financieel/451795/vodafone-betaalt-gratis-mobieltje-terug
https://fd.nl/ondernemen/1165462/gratis-telefoon-wordt-inzet-van-rechtszaak
https://nos.nl/artikel/2119120-massaclaim-om-gratis-mobiele-telefoons.html

aurora1
door aurora1 - Nov 20, 2017 om 20:34
15645 Antwoorden / 6 Vragen

En u heeft natuurlijk geen vorige telefoon meer om de simkaart in te stoppen en te gebruiken? U heeft verantwoordelijkheid voor uw eigen telefoon en als die stuk is buiten de garantie laat u die repareren. Dat zou de normale gang van zaken zijn.
Uw provider zeg dat u niet verzekerd bent voor een vervangend toestel. Wat is daar niet duidelijk aan?
"Ik ben erg benieuwd hoe jullie hier naar kijken". Mijn mening is dat u zeurt, een lang verhaal tikt dat in een paar regels verteld kan worden en dat ik niet begrijp dat u met een dergelijke klacht komt, kennelijk geen voorwaarden en regels leest en zelfs voor een dergelijk verongelijkt verhaal een account op een forum opent.

Th
door Thoas Nov 20, 2017 om 20:54
Antwoorden / 1 Vragen

Beste Aurora,

Allereerst valt de telefoon nog binnen garantie.

Verder gaat mijn vraag ook niet over de kapotte telefoon en over wat de provider zegt, maar over of wat de provider zegt ook terecht is. Zijn dergelijke kosten voor de klant en heeft de provider geen verantwoordelijkheid om een volledige service te leveren waar een klant voor betaald.

Een forum lijkt me toch een juiste plek om een vraag te stellen wanneer je je iets afvraagt.

aurora1
door aurora1 Nov 21, 2017 om 01:35
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Asked and answered.
Argumenteren hier om gelijk te krijgen is totaal zinloos.
Dan kunt u beter met Vodafone argumenteren en zien of dat voor u het gewenste resultaat oplevert. Ik denk van niet.
Ik denk ook niet dat u de reacties hier goed leest en vat dan wel wilt vatten.

ne
door neodutchio - Nov 20, 2017 om 20:40
5165 Antwoorden / 12 Vragen

U moet dulden dat een telefoon gerepareerd moet worden. Pas als dit langer duurt dan noodzakelijk heeft u recht op een tussentijdse oplossing. Wat noodzakelijk is wordt niet benoemd. Maar tijd kost dit altijd.
Vergelijk het maar met onderhoud aan de auto. Bij de garage krijgt u ook niet altijd een vervangende auto mee, of het moet in de afgesproken voorwaarden staan.

Th
door Thoas Nov 20, 2017 om 21:07
Antwoorden / 1 Vragen

Ik denk dat de vergelijking met auto onderhoud niet helemaal terecht is. Ik heb dan namelijk geen dienst/service bij de garage afgenomen die zorgt dat ik overal heen kan. Mocht dat wel zo zijn zou de garage toch juist wel een auto moeten leveren?

Bij Vodafone neem ik de dienst af waarmee ik overal kan bellen en internetten met een product van Vodafone. Waarom zou de klant in die situatie dan wel volledig verantwoordelijk zijn voor dit deel van de overeenkomst.

ne
door neodutchio Nov 20, 2017 om 21:25
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Vodafone is zowel de verkoper van uw telefoon alsook leverancier van een dienst. De dienst kan gewoon afgenomen worden. Dat het uit 1 iets zou komen klopt niet, het zijn 2 aparte zaken. Om die reden is de wet ook aangepast.

Maar vergelijk de auto maar met een leaseauto. U koopt een dienst en daar kan vervangend vervoer in zitten en niet.

Gr
door Grunn1 - Nov 20, 2017 om 21:41
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Je koopt een telefoon op afbetaling. Je least niks, je leent geen telefoon. Op het moment dat je de telefoon in ontvangst neemt ben je daarvan de eigenaar met enkel een maandelijkse betalings verplichting aan Vodafone. Gaat de telefoon kapot door eigen schuld of onder garantie, verlies je de telefoon of wordt die gestolen niks ontneemt je van je betalingsverplichting aan Vodafone tot einde contract. Vodafone heeft niet de plicht je een leentoestel te geven tenzij anders overeengekomen, dit moet dan in het contract zijn opgenomen. Zij hebben absoluut geen verantwoordelijkheid voor het deugdelijk werken in combinatie met een geleverde service die er niet is. Vodafone dient alleen ervoor te zorgen dat het mobiele netwerk werkt en dat je daar gebruik van kunt maken (simkaart).

Gerry1969
door Gerry1969 - Nov 20, 2017 om 23:58
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Je kunt prima gebruik maken van de services van Vodafone, alleen niet met je eigen telefoon.
Het is een service die Vodafone tegen extra betaling aanbied.
Net als je zorgverzekering, je hebt diverse aanvullende opties, kies je de goedkoopste dan krijg je geen leentelefoon bij een duurder pakket wel.

Hier in huis ligt altijd 1 toestel op voorraad voor noodgevallen, met vier toestellen in huis een must.

Bj
door BjS - Nov 22, 2017 om 14:59
13 Antwoorden / Vragen

Soms is een product niet goed en moet de verkoper het repareren. Dat kan erg vervelend zijn. Bijvoorbeeld als u twee weken geen tv of koelkast hebt. Soms kunt u dan een product lenen van de verkoper. Dat noemen we een leenproduct.

Voorbeeld van een leenproduct

Uw mobiele telefoon moet gerepareerd worden. Dat duurt een paar weken. Die tijd bent u dus niet bereikbaar. Is de telefoon buiten uw schuld te vroeg stuk gegaan? Dan is het product ondeugdelijk. De verkoper moet uw telefoon dan repareren of vervangen. Dat moet zonder kosten en zonder ernstige overlast voor u. De verkoper kan de overlast beperken door u een andere telefoon te leen te geven tijdens de reparatie. Of door u toch een nieuwe telefoon te geven.

Wil de verkoper u niet helpen? Of geeft een reparatie veel overlast? Dan kunt u de koopovereenkomst ontbinden. Dat betekent dat de koopovereenkomst niet meer geldig is. U hebt er dan recht op dat u uw geld terugkrijgt. En de verkoper heeft er recht op dat hij het product terugkrijgt.

Wanneer krijg ik geen leenproduct?

  • Soms is het lastig voor de verkoper om een leenproduct te regelen. Bijvoorbeeld een wasmachine. Het kost erg veel tijd om zo een apparaat te vervoeren en te installeren. Dan kan de verkoper bijvoorbeeld de kosten van de wasserette voor u betalen.
  • Als u een product niet meteen weer nodig hebt, kunt u geen leenproduct verlangen. Als u bijvoorbeeld een paar dagen geen magnetron hebt, krijgt u waarschijnlijk geen magnetron te leen.

https://www.consuwijzer.nl/elektronica/garantie/leenproduct

ou
door oudgediende - Nov 22, 2017 om 15:18
10 Antwoorden / 1 Vragen

Vodafone Hé.

audb
door audb - Nov 22, 2017 om 16:09
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Bewaar wel de reparatie bon de tijd dat je de telefoon niet hebt kunnen gebruiken mag je namelijk bij de garantietermijn optellen.

Ben je de telefoon drie weken kwijt? dan wordt je (fabrieks) garantie termijn ook met drie weken verlengt.

Overigens bestaat er helemaal geen wertellijke garantie termijn nergens is de wet is opgenomen hoelang garantie kan duren.

twee jaar is een europese regel geen europesese wet de Nederlandse wet zegt dat een product net zo lang mee moet kunnen gaan als er van een product verwacht mag worden en bij een telefoon van rond de €800 is dat zeker geen twee jaar

koekeloer
door koekeloer - Nov 22, 2017 om 17:43
562 Antwoorden / 18 Vragen

U kunt de dienst van Vodafone toch in een ander mobieltje gebruiken?

aurora1
door aurora1 - Nov 22, 2017 om 20:23
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Het probleem met die gsm is allang dankzij @carola.83 opgelost.
Het zijn foefjes die elke telefoonbezitter zou moeten kunnen vinden- of weten voordat hij/zij naar een reparateur gaat.