I.
door I.Duinkerken Feb 2, 2017 om 17:27
Garantie & verzekeringen

Garantie op vervangen onderdelen

Mijn zoon heeft een electrische fiets gekregen van ons, binnen de garantie termijn ging het motortje kapot en is kosteloos vervangen. Nu een jaar later is het motortje weer kapot en zouden we 275 euro kwijt zijn voor reparatie. Ik vraag mij af is dit niet snel dat z'n motortje weer kapot is en moet ik hier idd 275 euro voor neertellen?

9207 9 Rapporteer

getty
door getty - Feb 2, 2017 om 17:40
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Wanneer is de fiets gekocht?

I.
door I.Duinkerken - Feb 2, 2017 om 17:44
1 Antwoorden / 1 Vragen

De fiets is gekocht oktober 2015, nieuw motortje is er januari 2016
in gekomen

tenormin
door tenormin - Feb 2, 2017 om 17:44
16835 Antwoorden / 108 Vragen

Meestal is het zo dat, als iets binnen de garantie termijn kapot gaat, dat vervangen wordt. Echter, de garantietermijn loopt vanaf de eerste aanschaf datum. Dus niet, zoals u kennelijk denkt, vanaf datum van vervanging motortje.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 2, 2017 om 17:45
16858 Antwoorden / 202 Vragen

Het lijkt erop dat er iets met niet conformiteit aan de orde is.  M.I.  Is bovendien sprake van garantie op het nieuwe metertje maar daar kan over getwist worden. Kan het stuk gaan eventueel verweten worden aan verkeerd gebruik? Dan is niet conformiteit niet aan de orde als dat ook aantoonbaar is resp. er over de metertjes geen andere klachten zijn.

mamamama
door mamamama Feb 3, 2017 om 13:55
67 Antwoorden / 7 Vragen

Metertje of motortje??

edrick3
door edrick3 Feb 3, 2017 om 16:15
27632 Antwoorden / 85 Vragen

M.I.  Is bovendien sprake van garantie op het nieuwe metertje maar daar kan over getwist worden.

Ga er niet over twisten, maar dat zie je dus verkeerd! De oorspronkelijke garantietermijn blijft van kracht.

marita5
door marita5 - Feb 2, 2017 om 18:37
11516 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo I.Duinkerken ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

https://www.consuwijzer.nl/elektronica/garantie/wettelijke-garantieperiode-in-europa

I.
door I.Duinkerken Feb 2, 2017 om 18:43
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de tip.

marita5
door marita5 Feb 2, 2017 om 18:44
11516 Antwoorden / 15 Vragen

Graag gedaan , succes .

AWYeah28
door AWYeah28 - Feb 2, 2017 om 19:42
355 Antwoorden / Vragen

Beste mevrouw of heer Duinkerken,

Wat vervelend dat de motor nu alweer stuk is. U geeft aan dat de fiets in oktober 2015 is aangeschaft. In Europa geldt een minimale garantietermijn van twee jaren. In Nederland is deze wet weliswaar niet overgenomen, maar geldt het recht op een deugdelijk product, zoals te lezen valt in de link die Marita5 hierboven al plaatste. Dit betekent in de praktijk dat de garantie vaak langer dan twee jaren loopt. Het probleem hierbij is dat het, wanneer er meer dan zes maanden na aanschaf van het product een mankement wordt geconstateerd, aan u is om aan te tonen dat dit mankement niet is veroorzaakt door oneigenlijk gebruik. Uiteindelijk zult u hierover hoe dan ook in gesprek moeten met de verkoper. Wat hierbij van belang is:

- Hoe lang gaf de verkoper garantie op het product? Binnen deze termijn hoeft u namelijk niet te bewijzen dat u het product correct hebt gebruikt, maar is het aan de verkoper om bewijs te leveren;
- Geeft de verkoper reeds coulance op de reparatie of rekent hij het volledige bedrag? De motor is aan slijtage onderhevig, dus de verkoper mag er voor kiezen een deel van de reparatie bij u in rekening te brengen;
- Heeft u de klachtenprocedure van de verkoper gevolgd? Als hier niets uitkomt kunt u contact opnemen met een eventueel keurmerk waar de verkoper bij is aangesloten, of bij Stichting De Geschillencommissie.

Succes!

gerbera
door gerbera Feb 2, 2017 om 22:12
7365 Antwoorden / 14 Vragen

In een jaar tijd slijtage? zo'n motor moet langer mee gaan en is er duidelijk iets mis met de electronica.

boerenbond
door boerenbond - Feb 3, 2017 om 13:06
44 Antwoorden / 0 Vragen

Ik dacht 2 jaar garantie.

https://www.sparta.nl/sparta-service/garantie

1paul
door 1paul - Feb 3, 2017 om 15:09
3152 Antwoorden / 0 Vragen

beroep je op non conformiteit...

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 7, 2017 om 11:33
16858 Antwoorden / 202 Vragen

boerenbond@ er is meer dan fabrieksgarantie in deze.

Als herhaald al gemeld: hier is (m.i) non conformiteit aan de orde waarvoor Europese wetgeving geldt en dus ook in Nederland!
Probleempunt kan de manier van gebruik zijn.

I.
door I.Duinkerken Feb 7, 2017 om 11:56
1 Antwoorden / 1 Vragen

Nou de fietsenhandeaar wilde niets doen voor ons, we zouden de volle onkosten moeten betalen. Hij was niet voor rede vatbaar .