Garantie op vervangen onderdelen
Mijn zoon heeft een electrische fiets gekregen van ons, binnen de garantie termijn ging het motortje kapot en is kosteloos vervangen. Nu een jaar later is het motortje weer kapot en zouden we 275 euro kwijt zijn voor reparatie. Ik vraag mij af is dit niet snel dat z'n motortje weer kapot is en moet ik hier idd 275 euro voor neertellen?
Meestal is het zo dat, als iets binnen de garantie termijn kapot gaat, dat vervangen wordt. Echter, de garantietermijn loopt vanaf de eerste aanschaf datum. Dus niet, zoals u kennelijk denkt, vanaf datum van vervanging motortje.
Het lijkt erop dat er iets met niet conformiteit aan de orde is. M.I. Is bovendien sprake van garantie op het nieuwe metertje maar daar kan over getwist worden. Kan het stuk gaan eventueel verweten worden aan verkeerd gebruik? Dan is niet conformiteit niet aan de orde als dat ook aantoonbaar is resp. er over de metertjes geen andere klachten zijn.
Metertje of motortje??
M.I. Is bovendien sprake van garantie op het nieuwe metertje maar daar kan over getwist worden.
Ga er niet over twisten, maar dat zie je dus verkeerd! De oorspronkelijke garantietermijn blijft van kracht.
Hallo I.Duinkerken ,
Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .
https://www.consuwijzer.nl/elektronica/garantie/wettelijke-garantieperiode-in-europa
Bedankt voor de tip.
Graag gedaan , succes .
Beste mevrouw of heer Duinkerken,
Wat vervelend dat de motor nu alweer stuk is. U geeft aan dat de fiets in oktober 2015 is aangeschaft. In Europa geldt een minimale garantietermijn van twee jaren. In Nederland is deze wet weliswaar niet overgenomen, maar geldt het recht op een deugdelijk product, zoals te lezen valt in de link die Marita5 hierboven al plaatste. Dit betekent in de praktijk dat de garantie vaak langer dan twee jaren loopt. Het probleem hierbij is dat het, wanneer er meer dan zes maanden na aanschaf van het product een mankement wordt geconstateerd, aan u is om aan te tonen dat dit mankement niet is veroorzaakt door oneigenlijk gebruik. Uiteindelijk zult u hierover hoe dan ook in gesprek moeten met de verkoper. Wat hierbij van belang is:
- Hoe lang gaf de verkoper garantie op het product? Binnen deze termijn hoeft u namelijk niet te bewijzen dat u het product correct hebt gebruikt, maar is het aan de verkoper om bewijs te leveren;
- Geeft de verkoper reeds coulance op de reparatie of rekent hij het volledige bedrag? De motor is aan slijtage onderhevig, dus de verkoper mag er voor kiezen een deel van de reparatie bij u in rekening te brengen;
- Heeft u de klachtenprocedure van de verkoper gevolgd? Als hier niets uitkomt kunt u contact opnemen met een eventueel keurmerk waar de verkoper bij is aangesloten, of bij Stichting De Geschillencommissie.
Succes!
In een jaar tijd slijtage? zo'n motor moet langer mee gaan en is er duidelijk iets mis met de electronica.
boerenbond@ er is meer dan fabrieksgarantie in deze.
Als herhaald al gemeld: hier is (m.i) non conformiteit aan de orde waarvoor Europese wetgeving geldt en dus ook in Nederland!
Probleempunt kan de manier van gebruik zijn.
Nou de fietsenhandeaar wilde niets doen voor ons, we zouden de volle onkosten moeten betalen. Hij was niet voor rede vatbaar .
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Zakelijk energiecontract consument
Mijn vader is opgebeld door een energieboer dat het huidige contract bijna afliep. Helaas is hij toegehapt op een aanbieding en heeft een nieuw contract afgesloten.
nu loopt echter het contract van mijn ouders nog twee jaar. Daarom hebben ze een mail gestuurd dat ze afzien van het contract volgens de wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Echter reageert de energieleverancier terug dat ze
...
Lees meer
Opzoek naar betrouwbare huurwoning website DH
Ik ben op zoek naar een huurwoning in Den Haag, nu heb ik er een aantal gevonden die interessant zouden kunnen zijn, echter allemaal op websites waar je een betaald account dient aan te maken alvorens je kunt reageren op een woning of een bezichtiging kunt plannen.
Zitten hier ook betrouwbare websites tussen en zo ja welke zijn dit?
Lees meer
Overschrijvingsfomulier fraude
Ik help iemand van 85 met administratieve dingen. In Dec 2023 heeft hij overschrijvingsform abn gestuurd voor anwb lidmaatschap van €17. In feb 2024 kreeg hij aanmaning en bleek het niet afgeschreven. Dus maakte hij nog een aan, die werd betaald. Nu is er met het 1. Formulier in maart € 497 afgeschreven naar rekening in België, met zelfde naam erbij als hij heet. Blijkbaar is formulier bij po ... Lees meer
Populair in Garantie & Verzekeringen
Wel of geen trekhaak
Mijn Ford Fiësta ST van april 2018 heeft een trekkracht van 0 en mag dus niets trekken, maar hoe zit ik met de verzekering als ik er een trekhaak op laat zetten die ik alleen voor het vervoer van de crossfiets van mijn zoontje gebruikt. Zou ik nu een nieuwe kopen mag het wel.
Ook ga hierover nog in kontakt met mijn verzekering, maar misschien is iemand anders ook tegen dit probleem aangelope
...
Lees meer
Hoe komt men van een Ardanta uitvaartpolis af?
In 2004 hadden wij een Nivo uitvaartpolis bij Uzet afgesloten. Dit hadden wij zeer zorgvuldig uitgezocht en besproken. Groot was de verrassing dan ook dat wij in april 2016 een brief kregen met daarin de vermelding 'Zoals u wellicht in de pers heeft gelezen, heeft NIVO uitvaartverzekeringen haar verzekeringsportefeuille overgedragen aan ASR Levensverzekering N.V. in Utrecht. ...Ardanta, onderdeel ... Lees meer
Kruidvat foto cd's niet afleesbaar
De foto's die ik destijds bij KRUIDVAT op cd's heb laten zetten zijn niet of heel moeilijk af te spelen op de pc en volgens kruidvat fotoservice is dat niet hun verandwoordelijkheid en kan het zeker niet afgespeeld worden op DVD.
WIE is hier verandwoordelijk voor???
Lees meer