door 133 Jan 6, 2010 om 01:20
Garantie & verzekeringen

Gestolen goederen uit auto in parkeergarage

Beste mensen,

Vandaag is mij iets ergs overkomen. Er is ingebroken in mijn auto die geparkeerd staat in een parkeergarage in Eindhoven. Daaruit zijn 2 laptops gestolen. Ik vraag me af of ik de parkeergarage aansprakelijk kan stellen doordat zij slechte beveiliging hebben.

Aangezien ik wel voor hun dienst heb betaald, neem ik aan dat ik recht hebt op een vergoeding.

De parkeergarage houdt voet bij stuk dat het eigen risico is. Daar ben ik het niet mee eens, want dit lijkt mij net zo'n geval als bij disco's waar je voor het "jas ophangen" betaald. Ook daar geven ze aan dat het eigen risico is terwijl je voor hun dienst betaald.

Ik dank jullie alvast voor jullie reactie!

Gr M. Li

5151 24 Rapporteer

mastag
door mastag - Jan 6, 2010 om 01:29
955 Antwoorden / 19 Vragen

Hoi
Ik ben toch bang dat je geen poot hebt om op te staan.
De vergelijking met de disco gaat hier mank want je levert je jas in bij een fysiek persoon, en krijgt hem ook van hem of haar terug. Daar betaal je voor en ze zijn continu in de garderobe aanwezig. Dit is niet zo bij de parking.

Wie laat er anno 2010 nu ook 2 laptops in de auto liggen, geen enkele verzekeraar dekt dit dus ook de parking niet.
Typisch (hoe vervelend ook) eigen schuld........

Mastag

he
door henk1951 - Jan 6, 2010 om 01:46
256 Antwoorden / 0 Vragen

Aangezien ik wel voor hun dienst heb betaald, neem ik aan dat ik recht hebt op een vergoeding.

Je hebt betaald om er te mogen parkeren.Bij de meeste parkeergarage's hangen borden met waarschuwingen om geen waardevolle spullen in de auto achter te laten. Net wat mastaq al zegt Wie laat er anno 2010 nu ook 2 laptops in de auto liggen, geen enkele verzekeraar dekt dit dus ook de parking niet. De enige vergoeding die je kunt krijgen is van je eigen verzekeraar dus ligt eraan hoe goed je je zelf verzekerd hebt.

gr Henk

door 133 - Jan 6, 2010 om 01:50
10 Antwoorden / 8 Vragen

Hallo mastag,

Bedankt voor je "troostende woorden" :S...

"Typisch (hoe vervelend ook) eigen schuld........" Hiermee wil je dus zeggen dat het mijn schuld is dat die mensen mijn spullen stelen.

Dus als iemand bij jou bijvoorbeeld thuis inbreekt dan is het dus "jouw eigen schuld". Dan had je maar rolluiken, alarm en 220 volt op je hekken moeten zetten :S...

Ik vind het maar belachelijk. Dan heb je ook niets aan een parkeergarage met cameratoezicht. Dan klinkt het heel veilig terwijl het net zo onveilig als buiten op straat is.

Uiteraard heb ik wel geleerd van deze actie... maarja toch bedankt voor de bevestiging betreft de verzekeraars.

door 133 - Jan 6, 2010 om 01:54
10 Antwoorden / 8 Vragen

Okeej Bedankt mensen.

Als 2 mensen dit al zeggen, dan zal het wel zo zijn. Tsjah ik ben nog al een naïef persoon.

Maar nogmaals, ik heb er van geleerd. 1 laptop was trouwens niet van mij. Scheelt mij ook weer paar honderd euro's

P.S. En mastag, het was niet gemeen bedoeld. Ik liet me door de emoties een beetje gaan.

mastag
door mastag - Jan 6, 2010 om 07:38
955 Antwoorden / 19 Vragen

Beste 133
Je hebt volkomen gelijk, het is ook belachelijk dat je eigen spullen nergens meer veilig zijn. En het staat er letterlijk "het is niet rot bedoeld" maar een verzekeraar en ook de garage zien dit als typisch eigen schuld. Ik wilde je daarmee niet aanvallen maar de buitenwereld zal het zo zien.
Dubbel balen als een laptop van iemand anders erbij was, zeker als je die ook moet vergoeden!
Ik moet eerlijk zeggen ze hebben twee jaar geleden bij mijn huis getracht in te breken, maar zijn waarschijnlijk gestoord geweest. Een week erna heb ik voor mijn nachtrust toch maar een alarm laten installeren. als ze echt kwaad willen trekken ze zich er niets van aan maar een amateur-inbreker zal behoorlijk schrikken van een sirene en vindt het vast niet leuk als alle lampen in de kamer en tuin ineens aan gaan. Die wil snel weg.
Ik kan me dus echt heel goed in je reactie (ook die naar mij) verplaatsen.

Veel succes 133
Groet Mastag

tdehond
door tdehond - Jan 6, 2010 om 08:32
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Alhoewel ik de mening van de vorige respondenten deel, dat u de laptops niet in de auto had moeten laten liggen, zou u de algemene voorwaarden v.d. betreffende parkeergarage erop na kunnen lezen.

druifje01
door druifje01 - Jan 6, 2010 om 09:53
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Jammer dat het kalf altijd eerst verzopen moet zijn.....maar, men moet tegenwoordig -helaas in negtieve zin- de mentaliteit regelmatig bijstellen.

toolboy
door toolboy - Jan 6, 2010 om 10:00
965 Antwoorden / 40 Vragen

Als er sporen van braak zijn en aangifte is gedaan valt het wellicht op u inboedelverzekering te verhalen Heb ik ook al een ker aan de orde gehad.

Groet T

vladja
door vladja - Jan 6, 2010 om 10:13
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Toolboy,

Laptops, die je onbeheerd in de auto achter laat, vallen niet onder de inboedelverzekering, tenzij je ze in een soort kluisje in je kofferbak (dus totaal uit het zicht) opbergt (en dan waarschijnlijk maar 1 exemplaar).

Het zijn auto-accessoires, dus vallen ze ook niet onder de autoverzekering.

Ik weet niet wat jij ook al een keer aan de orde gehad hebt.

Vladja

sonjaatje
door sonjaatje - Jan 6, 2010 om 10:30
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Cd's die uit mijn auto gestolen waren heb ik ook vergoed gekregen via de inboedelverzekering.
Ik denk echter wel dat er in je polis met kleine lettertjes staat dat je geen waardevolle spullen in je auto mag achterlaten.

raadgever
door raadgever - Jan 6, 2010 om 10:38
123 Antwoorden / 10 Vragen

In aansluiting op bovenstaande reacties vindt u hieronder (als voorbeeld) een deel v.d. Algemene Voorwaarden van Q-Parcs. Ik neem aan dat ook de andere eigenaren soortgelijke voorwaarden stellen. U sluit met de eigenaar een overeenkomst om uw voertuig aldaar te parkeren. Niet meer en niet minder.
Anders is het als er een bord is geplaatst met "Bewaakte stalling".

Kortom, u heeft een probleem.

(Uit Algemene Voorwaarden Q-Parcs)

Parkeerovereenkomst
Aan de parkeerder wordt een willekeurige plaats in de parkeeraccommodatieter beschikking gesteld. Tot de verplichting van de eigenaar behoort niet de bewaking van het voertuig.

Aansprakelijkheid
De tussen partijen tot stand gekomen overeenkomst omvat geen bewaking.

De eigenaar aanvaardt dan ook geen enkele aansprakelijkheid
voor diefstal of het verloren gaan van eigendommen van de parkeerder
.
De eigenaar aanvaardt voorts geen aansprakelijkheid voor welke schade
dan ook aan de eigendommen van de parkeerder alsmede terzake van
lichamelijk letsel en/of enige andere schade, direct of indirect veroorzaakt
door of tengevolge van het gebruik van de parkeeraccommodatie, tenzij
de schade direct is veroorzaakt door of vanwege de eigenaar en/of het
personeel van de parkeeraccommodatie en deze aansprakelijkheid niet
in enig ander artikel van deze algemene voorwaarden wordt uitgesloten.
Onder ‘parkeerder’ worden hier mede verstaan andere inzittenden van
zijn voertuig.

vladja
door vladja - Jan 6, 2010 om 11:01
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Sonjaatje,

Als een CD speler in de auto zit ingebouwd, is het normaal dat je CD's in je auto hebt. Anders kan je dat ding niet gebruiken.

Bij inbraak in de auto krijg je daarom een aantal CD's vergoed. Maar dat aantal is beperkt, meestal 5 of een paar meer. Liggen er veel meer CD's in de auto, dan krijg je rest niet vergoed.

Vladja

sonjaatje
door sonjaatje - Jan 6, 2010 om 11:14
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Het waren er idd maar een paar, niet meer dan 5.
Kreeg iets van 45 euro vergoed :-)

door 133 - Jan 6, 2010 om 14:11
10 Antwoorden / 8 Vragen

Beste mensen,

Ik heb vandaag de verzekering gebeld. Ik kreeg te horen het het onder inboedel valt, dus ik krijg 250 euro vergoed. Toch beter dan niets.

maar toch vind ik het raar dat je niets vergoed krijgt van de parkeergarage. Is het niet vergelijkbaar met thuis?

Als thuis iets gestolen is wat van een vriend is (geleend) dan valt dat toch ook onder inboedel? En een parkeerterrein is neme ik aan wel eigen terrein van de eigenaar. Verder zeggen ze dat je dan akkoord bent gegaan met hun voorwaarden. Net of dat je al hun regels zo snel kunt lezen als je de parkeerplaats in rijdt. En bij die garage is het echt niet duidelijk aan gegeven.

sonjaatje
door sonjaatje - Jan 6, 2010 om 14:20
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Het is denk ik te fraudegevoelig.

door 133 - Jan 6, 2010 om 14:30
10 Antwoorden / 8 Vragen

Mastag,

Nogmaals wil ik me verontschuldigen. Jij bedoelde he goed. Verder zijn jou antwoorden op mijn vragen prima. Het is gewoon vervelend dat er zoveel slechte mensen op de wereld zijn. Echt om triest van de worden.

Het ergste nog zijn de persoonlijke gegevens die ze nu hebben. Nu hoop ik alleen dat ze zo snel mogelijk nieuwe installatie van de OS opzetten en daarna de laptop proberen te verkopen.

vladja
door vladja - Jan 6, 2010 om 14:31
8293 Antwoorden / 27 Vragen

133,

Je zegt het precies: Als er thuis iets gestolen wordt. Thuis is waar inboedel thuis hoort. Daar zit een huis omheen, is bewoont, etc. Dat is heel iets anders dan in een auto in een parkeergarage.

Als je inboedel opgeslagen is (dus niet thuis) gelden er ook andere regels + premie door een andere risico-inschatting.

Valt nog mee dat ze € 250,-- willen vergoeden, ik ken maatschappijen die daar anders over denken.

Vladja

toolboy
door toolboy - Jan 6, 2010 om 15:35
965 Antwoorden / 40 Vragen

[quote=vladja schreef op woensdag 6 jan 2010, 10:13]Toolboy,

Laptops, die je onbeheerd in de auto achter laat, vallen niet onder de inboedelverzekering, tenzij je ze in een soort kluisje in je kofferbak (dus totaal uit het zicht) opbergt (en dan waarschijnlijk maar 1 exemplaar).

Het zijn auto-accessoires, dus vallen ze ook niet onder de autoverzekering.

Ik weet niet wat jij ook al een keer aan de orde gehad hebt.

Vladja Wat melde ik. Groetjes T

sonjaatje
door sonjaatje - Jan 6, 2010 om 15:44
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Ik vind het wel weinig 250 voor 2 laptops.
Zijn zeker vrij oud en krijg je de dagwaarde.

vladja
door vladja - Jan 6, 2010 om 15:46
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=toolboy schreef op woensdag 6 jan 2010, 10:00]Als er sporen van braak zijn en aangifte is gedaan valt het wellicht op u inboedelverzekering te verhalen Heb ik ook al een ker aan de orde gehad.

Groet T

Heb ik ook al een ker aan de orde gehad.

Wat bedoel je daarmee was mijn vraag.

Vladja

sonjaatje
door sonjaatje - Jan 6, 2010 om 16:03
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Dat er in zijn auto is ingebroken en hij de gestolen goederen vergoed heeft gekregen van de verzekering (denk ik).

dv
door dvdonck - Jan 8, 2010 om 14:21
21 Antwoorden / 0 Vragen

Beetje off topic, maar ik ben erg nieuwsgierig. U meldt dat er camera toezicht was. Zijn de daders op beeld vastgelegd? En zo ja, kan de politie daar niets mee?

st
door struijky - Jan 9, 2010 om 01:36
1 Antwoorden / 0 Vragen

Beste mensen,

mij is een maand geleden hetzelfde overkomen. Het betrof een laptop van mijn opdrachtgever. Keurig uit zicht gelegd (in de kofferbak) op de plaats van vertrek (niemand heeft dat gezien). De auto geparkeerd in het centrum van Eindhoven (parkeergarege de Lichtstad aan de Emmasingel). Na een vergadering van slechts 2 uur was mijn achterruit ingeslagen, de kofferbak bedekking geforceerd en de laptop ontvreemd.

Uit het zicht leggen heeft geen enkele zin. Die zielepoten hebben apparatuur die lithium (zit in batterijen) detecteerd. Laat dus NIETS in de auto achter.
Het frustrerende eraan is dat de parkeergarage wel voorzien is van kamera's maar deze zijn alleen op de in- en uitgangen gericht. Dit is voor de politie onvoldoende aanleiding om een onderzoek in te stellen. Nu dat is gebleken gezien de hetgeen 133 is overkomen. Ze hebben vast wat beters te doen.

Hoe dit verzekeringstechnisch gaat uitpakken is nog niet bekend de schade is door mijn opdrachtgever niet op mij verhaald. Voor de schade aan de auto heb ik het eigen risico moeten betalen.

edwardus
door edwardus - Jan 9, 2010 om 02:09
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Het argument van "maar ik heb toch betaald voor het parkeren" gaat niet op, op straat parkeren kost vaak net zoveel, en bij diefstal uit een op straat geparkeerde auto snapt iedereen dat je de gemeente of de dienst parkeerbeheer niet aansprakelijk kunt stellen.

Bij mijn vorige werkgever was het op gegeven moment zelfs zo erg dat ze een regel instelden dat er alléén iets vergoed werd als je de laptop in een afgesloten kluis in de auto had liggen. Ook als de laptop je onder bedreiging afhandig was gemaakt gold er geen eigen risico, je hoefde n.l. nog net niet je leven te wagen voor die laptop. Dat eigen risico gold dus wel als iemand het uit je auto (bij het stoplicht) had weggegrist of op straat uit je handen had gerukt(!)