al
door alysia Jun 5, 2011 om 20:20
Garantie & verzekeringen

Hoe lang kan en mag het duren eer een verzekering uitbetaald?

Wij hebben een doorlopende reis en annulerings verzekering die gekoppeld is aan onze zorgverzekering
( SIZ ). Volgens het SIZ is dit goedkoper en veel beter.

Nu zijn wij in oktober 2010 naar Turkije geweest en heb ik gebruik moeten maken van een arts. Deze arst heeft mij keurig behandeld. Na de behandeling heb ik een formulier moeten invullen met mijn gegevens en ondertekend. Ik hoefde niets te betalen, het werd via de verzekering afgehandeld volgens de arts.

Begin april 2011, kreeg ik een brief van de vanuit Turkije, dat mijn verzekering niet rechtstreeks de rekening betaald. Ik heb gelijk contact met het SIZ opgenomen. Deze liet mij een schade formulier invullen en opsturen naar de verzekering. Omdat ik een aanvullende verzekering bij het SIZ heb, had dit helemaal niet nodig geweest. Het SIZ had gewoon zelf de kosten moeten vergoeden.

Inmiddels als het goed is, is dit nu recht gezet. Alleen heb ik nog steeds het bedrag niet ontvangen. Ik ben dus nu al ruim twee maanden bezig om een rekenig van € 150.00 vergoed te krijgen, die ik aan de arts in Turkije verschuldigd ben.

Iemand enig idee of dit termijn normaal, redelijk is? Ik vind het namelijk nogal erg lang duren.

7169 12 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Jun 5, 2011 om 23:08
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Heeft u rekening gehouden met u eigen risico, misschien daarom niet uitbetaalt?

nb
door nbw - Jun 6, 2011 om 01:36
521 Antwoorden / 24 Vragen

Welkom in de molen van vage regels en argumenten. Natuurlijk mag u ervan uit gaan dat u meer als voldoende verzekerd bent en dus absuluut geen nasleep verwacht van een artsbezoek in het buitenland. Echter gaat er ergens iets mis dan kan er van alles gebeuren. 2 maanden is snel . Kan nog wel maanden tot soms een jaar of meer duren alvorens er definitief uitsluitsel is.

Begrijp 1 ding niet in je verhaal. Is het nou zo dat jij een rekening van de arts hebt gekregen?

vladja
door vladja - Jun 6, 2011 om 10:02
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Een reisverzekering is een "na u" verzekering. Dat betekent, dat als er een andere verzekering is deze altijd voorgaat. Daarom betaal je ook niet veel premie.

Er is een andere verzekering, namelijk de zorgverzekering, dus die gaat voor. De zorgverzekering kent echter een verplicht eigen risico en dat wordt verrekend met de ingediende nota als er eerder in dat jaar nog geen beroep op de verzekering is gedaan.

Omdat de reis- en zorgverzekering bij dezelfde maatschappij lopen, krijg je verwarring over hoe het in elkaar steekt. Had de reisverzekering ergens anders gelopen dan had je van de reisverzekering bericht gekregen dat je de rekening bij de zorgverzekering moest indienen, omdat die voor gaat en was het duidelijk geweest.

Vladja

al
door alysia - Jun 6, 2011 om 20:42
33 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op zondag 5 jun 2011, 23:08]Heeft u rekening gehouden met u eigen risico, misschien daarom niet uitbetaalt?

Beste valerius, bedankt voor je reactie. Aan mijn eigen risico kan het niet liggen, die is al bijna helemaal betaald. Ik heb het Siz gemachtigd mijn zorgpremie per maand automatische te innen. Dus ook mijn eigen risico wordt automatische afgehaald van mijn rekening.

Ik kan je verzekeren dat dit altijd heel snel wordt afgeschreven door het SIZ.

al
door alysia - Jun 6, 2011 om 21:04
33 Antwoorden / 15 Vragen

Beste Nbm en Vladja, ook u beide bedankt voor jullie reactie.

Nbm,ik heb inderdaad een factuur gehad van de arts uit Turkije. Daaruit blijkt dat mijn verzekering niet rechtstreeks aan de arts het bedrag wilde betalen. Dit blijkt wel uit het feit dat ik in oktober 2010 op vakantie was en in april 2011 alsnog een factuur toegestuurd kreeg.

Beste Vladja, ik begrijp even niet over welke andere verzekering jij het hebt. Mijn zorgverzekering premie wordt ieder maand de 27 ste al, automatische van mijn rekening afgehaald, die is dus altijd netjes betaald.

De reis en annuleringsverzekering zijn onder gebracht bij een andere verzekering, alleen de ziekte kosten vallen onder mijn zorgverzekering omdat wij een aanvullende verzekering naast onze verplichten zorgverzekering bij het SIZ hebben. Dit is juist de aanbieding van het SIZ, waardoor zij ons wijs maken dat je nergens goedkoper uit bent.

We hebben toevallig van de week een brief gekregen dat per 1 januari 2012 alles over gaat naar het VGZ.

vladja
door vladja - Jun 6, 2011 om 21:09
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Je hebt de arts in Turkije rechtstreeks betaald in april 2011, omdat het SIZ niet aan de Turkse arts betaalde. Maar je hebt ook een schadeformulier ingevuld. Heb je luid en duidelijk aangegeven op dat schadeformulier dat je het bedrag zelf aan de Turkse arts betaald hebt?

E kunnen een paar misverstanden zijn::

Heeft het SIZ niet per ongeluk ook nog een keer aan de Turkse arts betaald na het indienen van het schadeformulier?

of

Ze behandelen de zaak in 2011 en denken dat het een rekening betreft van 2011 en passen het eigen risico van 2011 toe?

Wat heeft u op schrift van het SIZ, want aan de telefoon krijg je vaak halve, verkeerde of geen info?

Vladja

al
door alysia - Jun 6, 2011 om 22:00
33 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=vladja schreef op maandag 6 jun 2011, 21:09]Je hebt de arts in Turkije rechtstreeks betaald in april 2011, omdat het SIZ niet aan de Turkse arts betaalde. Maar je hebt ook een schadeformulier ingevuld. Heb je luid en duidelijk aangegeven op dat schadeformulier dat je het bedrag zelf aan de Turkse arts betaald hebt?

E kunnen een paar misverstanden zijn::

Heeft het SIZ niet per ongeluk ook nog een keer aan de Turkse arts betaald na het indienen van het schadeformulier?

of

Ze behandelen de zaak in 2011 en denken dat het een rekening betreft van 2011 en passen het eigen risico van 2011 toe?

Wat heeft u op schrift van het SIZ, want aan de telefoon krijg je vaak halve, verkeerde of geen info?

Vladja

Ik denk dat mijn vraag niet helemaal begrepen is. Ik heb nog geen geld over gemaakt naar Turkije. Oktober 2010 ben ik behandeld door een arts in Turkije. Deze vroeg geen geld ter plaatsen. Dit zou rechtstreeks via mijn verzekering geregeld worden.

April 2011 kreeg ik alsnog een factuur, omdat de arts het gedeclareerde bedrag niet rechtstreeks van mijn verzekering kreeg.

Ik heb toen telefonische contact opgenomen met het SIZ. Een mederwerkster vertelde mij dat ik een schade formulier moest invullen en moest op sturen naar het SIZ. Deze stuurde de formulieren weer door naar Mondial Assistance waar de reis en annuleringverzekering is onder gebracht. Dit was gewoon een verkeerd advies. De ziekte kosten ook van die van het buitenland, vallen n.l. niet onder de reis en annulering verzekering, die vallen gewoon onder mijn zorgeverzekering met aanvullende verzekering. Tot zover begrijp ik alles wel. Ik begrijp alleen niet waarom het zo vreselijk lang moet duren eer er uitbetaald word! Ik vroeg me af of dit normaal was.

Aan de Turkse arts is overigens tot nog toe geen bedrag overgemaakt.

de
door deentje - Jun 6, 2011 om 23:14
1 Antwoorden / 0 Vragen

Bel anders SIZ nog een keer en meldt daarbij dat er inmiddels een discussie loopt op kassa.nl over het 'beleid' van SIZ. Vaak gaat het dan opeens 'sneller'.

vladja
door vladja - Jun 7, 2011 om 09:13
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Wij hebben een doorlopende reis en annulerings verzekering die gekoppeld is aan onze zorgverzekering ( SIZ ). Volgens het SIZ is dit goedkoper en veel beter.

Hierdoor dacht ik dat alle verzekeringen bij het SIZ liepen, maar de reis en annuleringsverzekering lopen dus ergens anders.

Waarom zou jij het bedrag van de declaratie van de Turkse arts moeten ontvangen, als jij het bedrag niet voorgeschoten hebt? Je hebt een schadeformulier ingevuld. Dat houdt in dat het SIZ dit "schade"-geval in behandeling heeft genomen en dan wordt de "schade" rechtstreeks afgehandeld met degene, die de "schade" lijdt. Het SIZ zal dan de Turkse arts rechtstreeks betalen en niet via jou.

Een autoschade of andere schade wordt ook altijd rechtstreeks uitbetaald aan de benadeelde en niet via de eigen verzekerde.

Vraag dus aan het SIZ of de Turkse arts door het SIZ betaald gaat worden of betaald is.

Vladja

al
door alysia - Jun 7, 2011 om 20:58
33 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=vladja schreef op dinsdag 7 jun 2011, 09:13]Wij hebben een doorlopende reis en annulerings verzekering die gekoppeld is aan onze zorgverzekering ( SIZ ). Volgens het SIZ is dit goedkoper en veel beter.

Hierdoor dacht ik dat alle verzekeringen bij het SIZ liepen, maar de reis en annuleringsverzekering lopen dus ergens anders.

Waarom zou jij het bedrag van de declaratie van de Turkse arts moeten ontvangen, als jij het bedrag niet voorgeschoten hebt? Je hebt een schadeformulier ingevuld. Dat houdt in dat het SIZ dit "schade"-geval in behandeling heeft genomen en dan wordt de "schade" rechtstreeks afgehandeld met degene, die de "schade" lijdt. Het SIZ zal dan de Turkse arts rechtstreeks betalen en niet via jou.

Een autoschade of andere schade wordt ook altijd rechtstreeks uitbetaald aan de benadeelde en niet via de eigen verzekerde.

Vraag dus aan het SIZ of de Turkse arts door het SIZ betaald gaat worden of betaald is.

Vladja

Beste Vladja, ik begrijp dat het verwarend overkomt.
Bij het SIZ hebben wij onze zorgverzekering. Zij hebben een reisverzekering die afgestemd is op onze standaardverzekering en aanvullende verzekering. Dat wil zeggen dat alles onder gebracht bij Mondial Assistance, alleen de ziekte kosten zijn bij het SIZ verzekerd. Zo zeggen zij, betaal je geen onnodige ziekte kosten. Dus als je ziekte kosten moet declareren, gaat dit gewoon via het SIZ.

Vandaag toch het SIZ nog maar eens gebeld. Ik begrijp nu waar de fout zit. Net zo als bij zoveel bedrijven, word je daar ook weer doorverbonden met een call centrum. Daar zitten weer van die halfbakken mensen die zonder enige kennis jou advies moeten geven. Uiteindelijk heb ik nu begrepen dat het geld eindelijk overgemaakt gaat worden.

Neemt niet weg dat ik nog steeds niet begrijp waarom zij niet gewoon rechtstreeks de arts betaald hebben. Nu storten ze het geld op mijn rekening en moet ik het weer over maken naar Turkije. Ik begin haast begrip op te brengen voor de artsen in Turkije, die ter plaatsen het geld vragen.

Ik overweeg in ieder geval de verzekering op te zeggen. Ik hoop dat ik geen gebruik meer hoeft te maken van een arts, maar als ik iedere keer op deze manier mijn geld moet zien te krijgen, hoeft het voor mij niet meer.

In ieder geval allemaal bedank voor jullie reacties.

al
door alysia - Jun 19, 2011 om 20:31
33 Antwoorden / 15 Vragen

Als afsluiting wil ik even vermelden, dat het geld inmiddels op mijn eigen rekening gestort is door het SIZ. Ik heb wel een klacht ingediend bij de klanten service van het SIZ. Ik kreeg een keurige brief met excuus voor de door hun gemaakte fouten.

Tot mijn grote verbazing werd er afgelopen donderdag een heel mooi boeket bloemen afgegeven bij me thuis. op het kaartje stond, " welgemeende excuus voor het ongemak, het SIZ" Dit vind ik toch wel een mooi gebaar.

empyria
door empyria - Jun 19, 2011 om 20:56
504 Antwoorden / 3 Vragen

Ze willen u misschien toch wel graag houden als klant :-)))