door witje75 Apr 25, 2020 om 14:49
Garantie & verzekeringen

Hoeveel privacy heb je bij een verzekering?

Op dit moment ben ik bezig met te orienteren op een overlijdensrisico verzekering.
Nu verbaasd het mij dat er gevraagd wordt of je gerookt hebt, en wat je gewicht is.
Ik kan me wel voorstellen dat ze dat graag willen weten om beter het risico in te schatten,
maar het tast wel je privacy aan. Ik kan me voorstellen dat stevige mensen niet eens meer willen wegen.
Maar hoe is het te controleren dan dat er niet gelogen is?
Als ik zoek op liegen over gewicht of roken, (wat in mijn geval gelukkig niet van toepassing is)
dan vind ik op internet dat als ze erachter komen dat je gelogen hebt dit gevolgen zal hebben voor de uitkering.
Nu ben ik zeker niet van plan te liegen, maar er komt bij mij dan wel de vraag op, hoeveel krijgen ze te horen bij overlijden (of ervoor)?
Krijgen zij dan info van een arts wat je lengte en gewicht is, of waar je aan bent overleden?
En wat allemaal nog meer dan?
Lijkt me in verband met privacy dat ze enkel een bewijs van overlijden krijgen toch?

3598 10 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 25, 2020 om 14:53
7195 Antwoorden / 3 Vragen

Bij een overlijdensrisicoverzekering geldt hoe hoger de levensverwachting des te lager de premie.
Aan de privacy doet dit niets af.
Er zal wel contact met een medicus zijn voor advies.

diumenge
door diumenge - Apr 25, 2020 om 14:54
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Die vragen zijn nodig om je levensverwachting te bepalen en dus de premie, als je daar een probleem mee hebt dan moet je geen verzekering afsluiten.

tijger1
door tijger1 - Apr 25, 2020 om 15:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een verzekeraar moet het risico inschatten dat u voortijdig komt te overlijden.

Een ziek wrak wordt niet verzekerd.

Liegen bij een verzekeringsaanvraag is zeer onverstandig en inderdaad, als u zeer voortijdig komt te overlijden, kan het gebeuren dat de nabestaanden de uitkering op hun buik kunnen schrijven.

De verzekeraar krijgt van een arts niets te horen, maar als zij het overlijden verdacht vinden, hebben ze hun eigen wegen om de waarheid boven tafel te krijgen.

Als u overigens een hoog bedrag wilt verzekeren, moet u soms ook nog gekeurd worden.

tenormin
door tenormin - Apr 25, 2020 om 15:38
16836 Antwoorden / 108 Vragen

U wilt niet liegen, dat is prima. Maar als u een gemiddelde prijs van een verzekering neemt, geen optie om dat geld zelf op een aparte rekening weg te zetten iedere maand? Dus op een spaarrekening of spaardeposito bij de bank. Als u het laatste zou overwegen controleer dan wel bij de bank of uw nabestaanden direkt over de rekening kunnen beschikken bij overlijden. U profiteert alleen niet van de fiscale voordelen die gelden voor banksparen. Maar dat laatste zal best een flink aantal jaren gaan duren voor er (misschien) weer wat van rente te wachten staat.

tijger1
door tijger1 Apr 25, 2020 om 15:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het gaat over een overlijdensrisico verzekering. De premies daarvoor zijn de laatste jaren aanzienlijk gedaald. Als je dat bijvoorbeeld naast je hypotheek wilt hebben, valt daar niet tegen op te sparen.

wi
door witje75 Apr 25, 2020 om 16:47
15 Antwoorden / 14 Vragen

Dat is nog helemaal de vraag. In het geval dat je voor je 85 ste overlijd (en de verzekering nog loopt) krijg je een stuk meer dan wat je zelf ingelegd hebt. En blijft de partner zonder hypotheek schulden achter.
Maar in het geval je 86 of ouder wordt ben je al je ingelegde geld kwijt! en heb je veel geld "wegggegooid" en blijft partner ineens wel met de hypotheek schuld zitten. Als ik het nu per maand zelf ga sparen en ouder wordt dan 85 hebben ze nog een gedeelte waarmee ze de kosten kunnen dekken. Blijft lastig te voorspellen wat de beste keus is, dat weet je pas bij overlijden, of als je 85 wordt.

ps: Er zijn ook zat bedrijven die maar tot 75 jaar verzekeren. Logisch, de gemiddelde persoon wordt ouder, dus krijgen ze wel premie, maar hoeven bij ruim van de helft verzekeringen niets uit te betalen.

diumenge
door diumenge Apr 25, 2020 om 16:58
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Als je op je 86e nog met een hypotheekschuld zit dan doe je sowieso iets fout.

wi
door witje75 Apr 25, 2020 om 17:38
15 Antwoorden / 14 Vragen

Als je een aflossingsvrije hypotheek hebt lijkt me niet dat je iets fout doet als je niet je volledige hypotheek aflost.

Maar ook als je wel alles afgelost heb, en je partner en/of kids wat extra geld wil nalaten heb je veel geld uitgegeven aan de verzekering waar zij niets van terug zien. In dat geval krijgen zij meer als je zelf de premie op heb gespaard.

diumenge
door diumenge Apr 25, 2020 om 17:46
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Bij een aflossingsvrije hypotheek zou het dan ook niet moeten uitmaken dat de partner met een hypotheekschuld achterblijft.

Het andere wat je noemt is gewoon het principe van verzekeren, als iedereen alles van te voren zou weten dan zouden er geen verzekeringen bestaan.

tijger1
door tijger1 Apr 25, 2020 om 17:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er is geen een verzekeraar die een overlijdensrisicoverzekering afsluit met een einddatum van 85 jaar. Ze zijn niet gek,

Ka
door Kassagebruiker - Apr 25, 2020 om 15:47
683 Antwoorden / 5 Vragen

Dus een verzekeraar moet iederen maar op zijn haar mooie blauwe ogen vertrouwen? U wilt wèl dat als ze nodig zijn dat ze effe vlot lappen .......

rj
door rjw - Apr 25, 2020 om 16:01
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Het controleren is vrij eenvoudig. Als ze bij overlijden een vermoeden hebben dat het verdacht is kunnen ze nader onderzoek instellen en indien blijkt de verzekerde de boel belazerd heeft, hoeven ze niet uit te keren.

Maar waarom zou je liegen? Ik zit er niet op te wachten dat mijn premies verhoogd worden doordat leugenaars de boel misbruiken.

va
door vanlotjegetikt - Apr 25, 2020 om 17:05
809 Antwoorden / Vragen

Het verzwijgen van mogelijke aandoeningen of geen eerlijk antwoord mbt gewicht, roken oid heeft directe gevolgen voor de nabestaanden, omdat bij (verdacht)overlijden stukken worden opgevraagd.

pe
door peentjes - Apr 25, 2020 om 18:05
421 Antwoorden / 0 Vragen

een overlijdensrisico is gericht op uw persoon. Als u niet bereid bent om persoonlijke - dus privacygevoelige - gegevens te verstrekken dan wordt u niet verzekerd. En iedereen kan overal over liegen, dus die overweging speelt mi geen rol bij het afsluiten.

tijger1
door tijger1 - Apr 25, 2020 om 18:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als 75 in uw gebruikersnaam uw leeftijd is, kunt u het zoeken naar een orv staken. Vanaf die leeftijd kunt u geen orv meer afsluiten.

En de dekking loopt ook "maar" tot 80 jaar. En dan nog de gezondheid op die leeftijd.

diumenge
door diumenge Apr 25, 2020 om 18:48
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik gok dat die 75 het geboorte jaar is...

justmeagain
door justmeagain - Apr 25, 2020 om 23:44
623 Antwoorden / 8 Vragen

Maar als u dit al een aantasting van uw privacy vindt hoe heeft u dan ooit een hypotheek gekregen? Of uw auto verzekerd, daar vragen ze het aantal schadevrije jaren, het aantal kilometers wat u verwacht te rijden, de extra opties die uw auto heeft. Wie de auto meestal bestuurd, wie uw partner dan is, hoe oud zij is, of jullie ooit door een verzekering zijn geweigerd. Kortom paniekvoetbal!
En naast dit bent u waarschijnlijk wel actief op Social media.