He
door Hellohallo Jul 24, 2019 om 20:59
Garantie & verzekeringen

Ingebouwde kookplaat heeft schade, is dit verzekerd?

Er is een pan gevallen op een ingebouwde inductiekookplaat. Het gaat hierbij om een huurhuis dat zonder deze kookplaat is opgeleverd: de bewoners hebben deze zelf gekocht. De inboedelverzekering geeft aan dit niet te dekken omdat het een onroerende zaak is, en zegt dat dit valt onder de opstalverzekering. Maar het huis is dus zonder die kookplaat opgeleverd, en mocht de bewoner verhuizen dan zou hij deze gewoon weer meenemen naar het volgende huis. Is dit uberhaupt ergens gedekt?

30266 15 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jul 24, 2019 om 21:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

In principe doet het er niet toe of het opstal of inboedel zou zijn.

Want ook op een gewone opstal of inboedelverzekering is het laten vallen van een pan op een kookplaat niet gedekt.

Als u eventueel een super uitgebreide inboedelverzekering hebt, oftewel all-risk, dan zou, als u huurdersbelang meeverzekerd zou hebben, dit gedekt zijn op die verzekering.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 24, 2019 om 21:34
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Het lijkt mij van niet want dan zou u dit weten op basis van de polisvoorwaarden van de afgesloten verzekeringen. Wat mij opvalt: bent u zelf de bewoner?
Zo neen, wat dan wel? (Omdat u kennelijk de voorwaarden niet kent van de afgesloten verzekeringen resp. welke verzekeringen er wel afgesloten zijn zoals bijv. dekking door schade door derden en die derde zou dan degebne zijn die de pan heeft laten vallen en aansprakelijk is.)

Iv
door Ivo W - Jul 24, 2019 om 22:50
729 Antwoorden / Vragen

Wanneer je een woning huurt kun je 'huurdersbelang' meeverzekeren via de inboedelverzekering. Dat is een extra dekking voor voorzieningen die onder het onroerend goed vallen, maar die door de huurder zelf zijn aangebracht. Onder andere inbouwapparatuur, maar ook zaken als duur parket of plavuizen of een luxere badkamer vallen hieronder.

Of die verzekering ook schade dekt door een eigen onhandigheid zoals het laten vallen van een pan, hangt dan weer van de polisvoorwaarden af. Dus ja, er zijn mogelijkheden om je tegen dergelijke schade te verzekeren.

tenormin
door tenormin - Jul 25, 2019 om 01:03
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Heb geen inductie maar keramische kookplaat en ja, daar heb ik een pan op laten vallen een (lange) tijd geleden. Ook een huur/geen huis maar flat. Is wel vergoed door mijn Internetverzekeringen. Heb wel een all risk verzekering.

panter22
door panter22 - Jul 25, 2019 om 09:05
6599 Antwoorden / Vragen

Bij verhuizing laten de huurders een aanrechtblad met een gat er in achter? Of kopen zijn dan een geheel nieuw aanrechtblad.
Door inbouw is de kookplaat onroerd geworden en hoort bij de woning.
Als het goed is hebben zij voor de inbouw toestemming gevraagd aan de verhuurder.
Dekking via een uitgebreide all risk  inboedelverzekering met huurdersbelang. En dan nog wordt vaak alleen een glasplaat vergoed.

He
door Hellohallo - Jul 25, 2019 om 10:38
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reacties! De inboedelverzekering is all risk inderdaad, maar ik moet dus uitzoeken of huurdersbelang is meeverzekerd (ik verwacht van niet helaas).

panter22
door panter22 Jul 25, 2019 om 16:17
6599 Antwoorden / Vragen

Misschien is het wel van belang het huurdersbelang mee te verzekeren. Je hebt vast wel een schutting.
https://weblog.independer.nl/inboedelverzekeringen/wat-is-huurdersbelang/

ro
door ron503 - Jul 25, 2019 om 18:14
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Als de kookplaat bij de te overnemen goederen heeft behoort dan is de kookplaat eigendom van de bewoner geworden en behoort dan niet tot het gehuurde. De opstal en schade verzekering van de WBV dekt enkel schade aan de inventaris die tot het gehuurde behoren. Het is wel vreemd dat de verzekeraar een inbouwkookplaat ziet als een deel van de opstal omdat die in het keukenblad is geplaatst terwijl het een makkelijk losneembaar apparaat is en geen onlosmakend deel van de keuken is. Ik lees dat er sprake is van all risk dekking dus schade door eigen gebrek is ook verzekerd maar dan zal wel aangetoond dienen te worden dat de kookplaat uw eigendom is en niet tot het gehuurde behoort.

tijger1
door tijger1 Jul 25, 2019 om 18:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Deze schade heeft niets met eigen gebrek te maken.  En uiteraard hoort een inbouw kookplaat tot de opstal.

Een spoelbak is ook makkelijk los te halen, maar is ook echt opstal. Heeft ook niets met inventaris van doen.

Een all risk dekking dekt dus juist eigen stommiteiten. Dus een pan laten vallen op de kookplaat, te zwakke spijker voor de tv aan de muur, omgestoten fles rode wijn over een witte bank en dergelijke ongein.

ro
door ron503 Jul 26, 2019 om 17:01
1229 Antwoorden / 0 Vragen

@tijger, het klopt inderdaad dat ingebouwde keuken apparatuur tot de opstal behoort. Ik huur ook een woning waarin ik de keuken heb voorzien van inbouwapparatuur en ga mijn verzekeringsagent raadplegen of huurdersbelang in mee verzekerd. Het gaat me niet zozeer over schade aan de apparatuur maar schade veroorzaakt door die apparatuur.

tijger1
door tijger1 Jul 26, 2019 om 17:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Schade veroorzaakt door de apparatuur? Wat bedoelt u daarmee?

Maar navragen over dat huurdersbelang is nuttig, anders krijgt u bij een calamiteit een standaard keuken van de huisbaas.

ro
door ron503 Jul 26, 2019 om 18:49
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Ik bedoel als zeg maar de gaskookplaat die door een defect in die gaskookplaat gas gaat lekken en de keuken brand af ik de schade aan de inboedel nog wel op mijn inboedelverzekering kan verhalen. De inboedelverzekering betreft een volledige risico dekking en is als zijnde een huurwoning verzekerd.

tijger1
door tijger1 Jul 26, 2019 om 20:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja daar hoeft u niet benauwd voor te zijn, dat de inboedelverzekering dan niet zou uitkeren. Afgezien van de ellende natuurlijk.

Ook als het bijvoorbeeld uw eigen ingebouwde vaatwasser is die zou gaan lekken, dekt uw inboedelverzekering de schade aan de vloer en zo.

Dat huurdersbelang dekt dus zaken die u toegevoegd hebt aan die huurwoning, zoals een keuken, dingen in de badkamer, speciaal plafond en dergelijke. Die dus eigenlijk opstal geworden zijn.

Dus loop door uw huis, maak een lijstje van die zaken, wellicht weet u de bedragen nog of heeft u de bonnen, en bespreek dat met uw tussenpersoon en laat het vastleggen.

ro
door ron503 Jul 27, 2019 om 11:57
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor de info.

Engelse drop
door Engelse drop - Jul 26, 2019 om 12:37
63 Antwoorden / 5 Vragen

Ja het is wel te verzekeren, als de buurvrouw bij u op bezoek was. En zijn heeft de pan laten vallen. Zij is W.A verzekerd,  dus stelt u haar aansprakelijk voor de schade

sira
door sira Jul 26, 2019 om 13:30
2326 Antwoorden / 24 Vragen

Vraagt u zich weleens af waarom al die premies ieder jaar stijgen?
Juist, dat is door alle fraude. En verzekerden die de boel nooit belazeren kunnen de portemonnee eveneens trekken.

Een onbehoorlijk en zeer slecht advies!

Als je aleen maar frauduleuze adviezen hebt, reageer dan niet.

gerbera
door gerbera Jul 26, 2019 om 14:16
7359 Antwoorden / 14 Vragen

 En zij heeft de pan laten vallen.

@sira, als goed lezen u niet lukt reageer dan niet en beschuldig iemand niet van frauduleuze adviezen.

De reactie van @vertel ik niet is gewoon de realiteit.

tijger1
door tijger1 Jul 26, 2019 om 17:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@vertel ik niet

De Ts stelt een vraag over de opstal of inboedelverzekering. Niet over de aansprakelijkheid van de buurvrouw als die de “dader” zou zijn.

En hoe weet u of die buurvrouw “WA” , heet overigens AVP verzekerd zou zijn?

sira
door sira Jul 26, 2019 om 20:26
2326 Antwoorden / 24 Vragen

@Gerbera
Laten we het er dan op houden dat het een fantastische tip is voor diegenen die momenteel door eigen toedoen ongedekte schade hebben en die nog niet op dit idee waren gekomen.

Het komt op hetzelfde neer, alleen de bewoording is anders.

tijger1
door tijger1 Jul 26, 2019 om 21:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@sira. Juist.

gerbera
door gerbera Jul 26, 2019 om 21:43
7359 Antwoorden / 14 Vragen

Denk niet dat dit de bedoeling was van @vertel  maar slechts wilde melden dat het dan wel verzekerd zou zijn.(overigens algemeen bekend) En natuurlijk ook weer het "wijzende" vingertje van @tijger1 over de AVP.

tijger1
door tijger1 Jul 27, 2019 om 12:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Tja, als er een auto tegen het huis aanrijdt, waardoor de pan van de plank op de kookplaat valt, met als resultaat, kapotte kookplaat, betaalt de WA verzekeraar van de auto van de buurman, vooropgesteld dat het de auto van de buurman was, de schade. Of misschien was het wel een nicht, wie weet.

Engelse drop
door Engelse drop Jul 31, 2019 om 14:31
63 Antwoorden / 5 Vragen

Sjonge jonge antwoord heeft wel wat los gemaakt bij sommige mensen. En het is gewoon te verzekeren hoor zoals alles. Als je maar elk jaar geld voor de premie neerlegt

Engelse drop
door Engelse drop - Jul 26, 2019 om 12:38
63 Antwoorden / 5 Vragen

Ja het is wel te verzekeren, als de buurvrouw bij u op bezoek was. En zijn heeft de pan laten vallen. Zij is W.A verzekerd,  dus stelt u haar aansprakelijk voor de schade

fl
door florisc - Jul 26, 2019 om 12:42
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb het van mijn glasverzekering terug gekregen
Floris

panter22
door panter22 Jul 26, 2019 om 14:24
6599 Antwoorden / Vragen

Dat is helemaal mooi. Loopt het toch nog goed af. Bedankt voor het terugmelden.

Grunnen.
door Grunnen. Jan 8, 2020 om 14:57
509 Antwoorden / Vragen

Hoezo Florisc is niet de TS

mo
door mof - Jul 26, 2019 om 14:25
3619 Antwoorden / 3 Vragen

De bewoner diede pan erop heeft laten vallen zou zijn/haar aansprakelijkheidsverzekering kunnen proberen. Verder is het gewoon een kwestie can pech. Gelukkig kan niet alles tijdens het leven verzekerd worden ????

tijger1
door tijger1 Jul 26, 2019 om 17:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een AVP dekt schade aan derden, en niet aan gehuurde zaken of eigendommen.

1paul
door 1paul - Jul 26, 2019 om 15:25
3135 Antwoorden / 0 Vragen

NEE, niet gedekt...

jhogaarts
door jhogaarts - Jul 27, 2019 om 17:45
101 Antwoorden / 1 Vragen

moet toch gewoon onder de inboedelverzekring vallen

luppo
door luppo - Jan 8, 2020 om 11:57
69 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt bij sommige fabrikanten de glasplaat verzekeren.

gerbera
door gerbera Jan 8, 2020 om 14:20
7359 Antwoorden / 14 Vragen

En dat verteld u nu pas na een half jaar;-)

He
door Henkie klinkhamer - Jan 8, 2020 om 12:13
1 Antwoorden / Vragen

Ik ben bij Univé verzekert en woonde 3 weken in mijn nieuwe huisje elektrische kookplaat geïnstalleerd maar ik zette mijn airfryer op de plaat onder de afzuigkap op een handdoek per ongeluk de kookplaat aangezet kookplaat beschadigd airfryer verbrand foto's gemaakt naar Univé geweest en alles was binnen 10 minuten geregeld top bedrijf

gerbera
door gerbera Jan 8, 2020 om 14:19
7359 Antwoorden / 14 Vragen

Prettig dat de TS dit na een half jaar alsnog te horen krijgt, maar die zal wel een andere verzekering hebben.