akkerdistel
door akkerdistel Jan 7, 2017 om 18:56
Garantie & verzekeringen

Inzien factuur zorgkosten

Is het tegenwoordig gebruikelijk wanneer je aan de zorgverzekeraar een gespecificeerde factuur vraagt, deze niet krijgt maar zelf moet opvragen bij de zorgverlener? Dit onder het mom van dat ze (de zorgverzekeraar) mij niet meer informatie mogen geven over de behandeling.

En niet beters te weten was ik bij de behandeling gewoon helemaal zelf aanwezig.

2981 10 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Jan 7, 2017 om 19:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik weet niet precies wat u bedoelt met een "gespecificeerde" factuur. U kunt toch als het goed is bij de zorgverzekeraar inloggen en op de declaratie van de zorgverlener klikken? En dan lezen waar het betrekking op heeft?

akkerdistel
door akkerdistel - Jan 7, 2017 om 19:20
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Beschik niet over DigiD, dat wil ik heel graag ook zo houden. Snap best dat deze houding niet zo heel handig is in dit soort situaties.

De behandeling bestaat uit meerdere behandelingen, zou graag de lijst willen inzien per gedeclareerde behandeling. Zodat ik de mogelijkheid heb om te controleren of dit wel correct is. Daarnaast zou ik graag data willen zien waar het betrekking opheeft, dit i.v.m. DBC (wil nu weleens zien hoe ze dit precies in praktijk doen, nu geen enkel idee tot en met welke datum deze factuur is) en of dit later netjes aansluit bij de volgende factuur, dit weer i.v.m. dat dat een andere verzekeraar is.

cvmathilde
door cvmathilde - Jan 7, 2017 om 19:27
4 Antwoorden / Vragen

Op de factuur staat nooit wat er allemaal precies is gedaan. Er staat alleen een dbccode op, een begin- en einddatum en een bedrag. Sinds juli 2015 is ook verplicht om de zorgactiviteiten-codes te vermelden. De zorgactiviteiten, namelijk consult, bloedonderzoek etc. leiden samen tot een dbc. Ik vermoed dat u denkt dat de factuur bestaat uit een opsomming van onderzoeken en consulten, maar waarschijnlijk beschikt de zorgverzekeraar alleen over de dbc-code.

tijger1
door tijger1 - Jan 7, 2017 om 20:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou dan maar het advies opvolgen van de verzekeraar en contact opnemen met de zorgverlener.

akkerdistel
door akkerdistel Jan 9, 2017 om 12:15
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Dat zou ik zeker kunnen doen, echter krijg je dan een factuur die opgesteld is door de zorgverlener zelf (oké vrij logisch natuurlijk). Uiteraard klopt die factuur wel (of ze maken hem wel eventjes kloppend). Dat geeft mij nog steeds geen enkel inzicht of mijn zorgverlener wel juist gedeclareerd heeft.

tijger1
door tijger1 Jan 9, 2017 om 12:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maken hem kloppend? Wat een malle veronderstelling. Er wordt gedeclareerd volgens een DBC, en dat kunt u nazien.

akkerdistel
door akkerdistel Jan 9, 2017 om 13:03
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Echter kan dat dus - blijkbaar - alleen wanneer je over DigiD beschikt. En mijn veronderstelling is misschien mal, echter wanneer het voor de patiënt controle van de factuur wat moeilijk gemaakt wordt, maakt mijn inziens frauderen 'natuurlijk' wel aanlokkelijk. Maar goed, mijn kijk op de wereld is misschien ook gewoon niet helemaal reëel ;-).

Gerry1969
door Gerry1969 - Jan 8, 2017 om 00:16
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@cvmathilde.
Misschien begrijp ik u niet goed maar ik logde onlangs in op mijn FBTO ik zag dat er in december € 419 door het ziekenhuis was gedeclareerd.
Op het moment dat ik er op klikte zag ik dat het ging om een consult bij de orthopeed in augustus 16 waar een foto is gemaakt en een ontstekingsremmer in mijn knie is toegediend. Dat lijkt mij toch vrij gespecificeerd.

r.kemperman
door r.kemperman Jan 8, 2017 om 09:49
423 Antwoorden / 4 Vragen

Diewilik
TS wil geen Digid en kan dus ook niet inloggen op zijn persoonlijke pagina bij de verzekeraar

Het is dus een gevolg van zelf niet willen

Gerry1969
door Gerry1969 Jan 8, 2017 om 14:25
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Dat had ik.gezien maar Mathilde schreef dat er niets zichtbaar zou zijn alleen een dbc code.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 8, 2017 om 12:28
16876 Antwoorden / 202 Vragen

Beste akkerdistel@

uw vraag is onduidelijk. In ieder geval is het zo dat als u twijfelt aan de juistheid van de door een zorgverlener bij uw zorgverzekeraar in rekening gebrachte bedragen HEEFT U RECHT op duidelijkheid. (steker uitgedrukt: bij vermoeden van fraude).
Uw zorgverzekaraar dient die info te geven aangezien de zorgverzekeraar de overeenkomst met de zorgverlener is aangegaan m.b.t. de verrekening (verrekeningswijzee) van behandelingen die zorgverzekerden van de zorgverzekaraar ondergaan.
Het zal u ongetwijfeld bekend zijn dat dat nogal verschillend kan zijn.Bij vragen resp. weigering door uw zorgverzekeraar dan: https://www.zorgklacht.nl

Ps. U doet zich tekort met het niet hebben van een account bij mijn overheid (DiGiD maar die keuze is aan u (lettertype bekend probleem met deze site, dit is geen link)

wi
door wilhelmina59 - Jan 8, 2017 om 14:26
516 Antwoorden / 0 Vragen

Snap de weigering DigiD. Alleen u doet uzelf te kort. Veel voorzieningen kunnen alleen met een DigiD aangevraagd worden.
Ook uw Zorgverzekeraar communiceert op deze manier, uw nota zal bij uw verzekeraar dan ook via DigiD te lezen zijn en ook gespecificeerd.

akkerdistel
door akkerdistel Jan 9, 2017 om 12:28
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Helaas zegt mijn verzekeraar iets anders; dat ze het niet mogen qua privacy. Zou het best raar vinden wanneer je het dan wel kunt inzien via het - niet zo heel veilige en privacyschendende DigiD - maar qua post/e-mail (niet dat dat zo heel veilig is, vooral eerst genoemde) dan weer niet mogelijk is.

pi
door pieterwolters - Jan 8, 2017 om 15:32
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Als ik product manager bij een zorgverzekeraar was zou ik het wel weten: gewoon tegen betaling de boel op papier naar mensen zoals TS sturen. En de rest gewoon de informatie zonder extra kosten geven via de portal natuurlijk. Als je van alle technofoben in NL een vergoeding krijgt kan je een leuke extra marge maken. Of de premie verlagen om zo een betere concurrentiepositie te krijgen. Ieder nadeel heb zo z'n voordeel.

akkerdistel
door akkerdistel Jan 9, 2017 om 12:19
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Fantastisch plan van je; extra moeten betalen voor privacy. Daarnaast val ik niet onder de categorie 'technofoob', dat is het hem nu juist waarom ik niet aan DigiD begin.

Topantwoord

Cookies
door Cookies - Jan 9, 2017 om 12:20
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Sorry, Akkerdistel maar dit is wel het gevolg van je eigen keuze om geen gebruik te maken van DigiD. Keuzes (op welk gebied dan ook) hebben altijd consequenties.

DOOR AKKERDISTEL 9 JAN. 2017 OM 12:15
1404 ANTWOORDEN / 2 VRAGEN

Dat zou ik zeker kunnen doen, echter krijg je dan een factuur die opgesteld is door de zorgverlener zelf (oké vrij logisch natuurlijk). Uiteraard klopt die factuur wel (of ze maken hem wel eventjes kloppend). Dat geeft mij nog steeds geen enkel inzicht of mijn zorgverlener wel juist gedeclareerd heeft.

akkerdistel
door akkerdistel - Jan 9, 2017 om 12:49
1790 Antwoorden / 3 Vragen

@Carola Daar hoef je geen sorry voor te zeggen natuurlijk. Maar het antwoord is mij wel duidelijk; "ja het dus gebruikelijk dat je geen gespecificeerde factuur krijgt".

Voor een deel eigen 'schuld' dus, opdat ik DigiD weiger. Al vraag ik mij nog wel af wanneer ik deze wel zou hebben (hypothetisch natuurlijk), of het zo gespecificeerd is dat je daadwerkelijk een lijstje krijgt die uitgesplitst is per behandeling.
Zal het dan ook maar moeten accepteren, DigiD dat gaat hem sowieso niet worden.

Blijf het wel betreuringswaardig vinden dat ik nu niet de rekening kan controleren, wanneer het nu over een paar honderd euro zou gaan zou dat an sich nog niet zo erg zijn, echter gaat het dat dus niet.

tijger1
door tijger1 Jan 9, 2017 om 13:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het wordt een beetje moeilijk want u vertrouwt ook de zorgverlener blijkbaar niet. Daar kunt u dus een factuur opvragen. En als daar een DCB code op staat, kunt u via internet nagaan wat die code behelst.

Dan kunt u, waarschijnlijk, wel nagaan of het klopt.