Is de beslissing van de verzekering terecht?
Beste,
Tijdens het plannen van mijn reis heb ik naast het boeken van hotels, uitstapjes en bezienswaardigheden, ook extra aandacht gehad voor mijn auto. Zo heb ik op 25 april 2016 de auto allereerst binnengebracht bij de Volkswagengarage in Terneuzen voor een grote servicebeurt. Hier bleek op dat moment alles in orde te zijn, maar voor de zekerheid heb ik hem op 25 juli 2016, exact 5 dagen voor vertrek nog een keer binnengebracht voor een APK keuring. Wederom bleek dat de auto in perfecte staat was om te vertrekken.
Onze reis naar Kroatië verliep in een eerste instantie zonder problemen, maar na drie dagen sloeg dit 180 graden om. Op 3 augustus vertrokken wij namelijk vroeg in de ochtend naar onze volgende bestemming. Helaas, was de geplande trip van korte duur want na een half uur begon het lampje van de koelvloeistoftemperatuur te branden. Niet in de kleur oranje, maar rood. Wat dus volgens de waarschuwingsinstructies van de auto direct stoppen betekent.
Na veilig een vluchtstrook te hebben opgezocht, heb ik als eerste mijn garage opgebeld. Om extra uitleg te vragen over het brandende lampje en wat zij voor ons konden betekenen vanuit Nederland. Er was geen andere optie dan naar een garage gaan en de pomp te laten vervangen. Nog altijd beter dan de motor in de soep laten draaien denk ik :).. Helaas was dit niet onze enige autopech tijdens de vakantie in Kroatië. Vijf dagen nadien ben ik voor de tweede keer onderweg met pech komen te staan. Onderweg naar Split schoot het lampje van de remvoeringslijtage-indicatie aan. Het lampje brandt als de slijtagegrens van de remvoeringen is bereikt. Volgens de instructies van Volkswagen moet je dan onmiddellijk naar een Volkswagen-specialist.
Beide gevallen in mijn ogen van cruciaal belang om verder te kunnen rijden en wel te verstaan onder autopech. Maar hier denkt verzekeringsmaatschappij ASR anders over. Zij beschouwen beide gevallen als slijtage en om deze reden krijg ik dan ook niks vergoedt. Ben overigens all risk verzekerd bij hun. Iemand hier ervaring mee of advies?
Ik kan me niet voorstellen dat er een verzekering is die "panne" met de auto betaald. Corrigeer me als ik het verkeerd heb.
Een all risk verzekering zou dit normaal gezien wel moeten dekken. Maar zal niet bij alle verzekeringen het geval zijn. Nu is het alleen de vraag wat versta je onder autopech en blijkbaar is dit volgens hun geen pech.
bedankt voor je reactie!
Hoe komt u daar nu bij, dit is autopech en geen schade.
Diewilik
En wat zou u dan van ASR vergoed willen hebben? Hoe oud is die auto eigenlijk dat u in april een grote servicebeurt laat geven en dan in juli nog een keer laat keuren? U had dan blijkbaar al niet veel vertrouwen in die auto.
En als het remvoeringsslijtage lampje gaat branden, is het toch niet wonderlijk dat ASR dat slijtage vindt?
U had dus wel "pech" op uw vakantie, maar de reparaties zijn uiteraard voor eigen rekening.
Normaal gezien bij autopech worden de manuren van het geleverde werk terugbetaald. Mijn auto is in zeer goede staat, ondanks dat deze uit 2004 komt. In 2013 gekocht met slechts 42.000 km op de teller. Hierna ieder jaar een kleine beurt of grote servicebeurt laten doen. Voor mij is dit standaard. Wil namelijk veilig op de weg en problemen voorkomen.
Als een lampje brandt, dan check je automatisch de instructies van de auto en daarin in staat letterlijk rij direct naar een garage. Natuurlijk kan je het risico nemen om verder te rijden en af te wachten hoe dat verloopt. Maar remmen zijn in een berggebied toch stukje harder nodig dan de polderwegen in Nederland.
Vind het een rare kwestie!!
ps: dankjewel voor je reactie
Als je veilig de weg op wilt zou ik toch voor een betere garage kiezen. Remmen die zo ernstig versleten zijn, dat is al lang van tevoren te zien en had zeker tijdens de laatste controle beurt naar voren moeten komen. Dit soort klachten als u het nu leuk vind of niet valt onder de categorie achterstallig onderhoud en zal nooit door een verzekering worden vergoedt.
Dit is gevalletje pech. Ook niet zichtbaar bij keuring en ook niet bij grote beurt. Dit zijn dingen die je vervangt als ze kapot zijn of op gevoel als ze oud zijn. ( distributie riem bijv net zo)
remvoering kun je zien bij grote beurt
Helaas voor jou: ASR heeft gelijk.
Dit valt onder slijtage/onderhoud.
Wel veel pech dat dit precies tijdens je vakantie gebeurd is.
Hopelijk heb je toch nog een fijne vakantie gehad.
Verstandig in ieder geval om niet door te rijden; die lampjes gaan niet voor niets branden.
https://michaelboonverzekeringen.nl/autoverzekering Dit is een willekeurige site, okay, een zaak. Maar ik zie nergens, ook niet op andere sites, dat uw pech, want zo heet zoiets, onder een verzekering van uw auto valt. Ook niet de All Risc. En hoe goed uw auto ook onderhouden is, het is en blijft een oude auto. Niets mis mee, de mijne is al 16 jaar, maar voor pech hoef ik niet bij OHRA aan te komen. Heb juist alle voorwaarden en dekkingen even teruggelezen.
@BJBLUIJC86,
In de laatste zin van uw topic geeft u aan dat u ALL-RISK verzekerd bent bij ASR.
Een autoschadeverzekering dekt schade aan uw voertuig en/of de schade aan de tegenpartij welke is onstaan door een aanrijding met een ander voertuig, weggebruiker of obstakel en/of schade ontstaan door bijv. weersomstandigheden.
U bent klaarblijkelijk in de veronderstelling dat een "technisch mankement", zoals door u omschreven, ook onder de dekking van een autoschadeverzekering valt.
Helaas voor u en alle ander bezitters van een "heilige koe" is dat niet het geval.
Technische mankementen komen simpelweg ten laste van de (uw) eigen portemonnee.
Misschien wordt het u allemaal wat duidelijker als u de polisvoorwaarden m.b.t. de schadedekking er nog eens zorgvuldig op na leest.
En voor wat de remvoering/remblokken slijtage betreft zijn er twee opties te bedenken:
1/ De remblokken waren al dermate versleten dat ze bij de "GROTE" servicebeurt al vervangen hadden moeten worden en bij de daarop volgende APK niet goedgekeurd hadden mogen worden en dat zou een flinke misser van de garage zijn.
2/ U heeft in het vakantiegebied overmatig en/of zo goed als constant met uw voet op het rempedaal gereden waardoor de remblokken oververhit zijn geraakt en daardoor zeer snel zijn versleten.
Welke optie het dichts bij de waarheid zit zult u zelf moeten bepalen.
Ten eerste is de vraag of u voor pechhulp verzekerd bent. En dan nog is pechhulp en die manuren slechts gedekt bij een mechanische of elektronische storing en ook alleen maar voor een nodreparatie langs de weg.
Zo staat het in mijn eigen polis.
Versleten remvoeringen of remblokken duiden op gebrekkig onderhoud, dus nalatigheid en niet op pech. Ook al heeft de auto een uur eerder een grote beurt gehad. De garage heeft dan kennelijk zijn werk niet adequaat uitgevoerd.
Tijdens de APK worden er visuele inspecties uitgevoerd en metingen verricht. Er worden géén remmen gedemonteerd om de resterende levensduur te kunnen beoordelen. De APK is een keuring of de auto op dat moment aan de wettelijke eisen voldoet, en niet meer.
voor wat de koelvloeistofpomp betreft, zou dit wel onder pech kunnen vallen. Omdat een lekkende pomp zich niet altijd aankondigt.
Dit had eventueel via een mobiliteitsverzekering geclaimd kunnen worden, maar in mijn beleving niet via de schadeverzekering
Er is geen enkele verzekering die dit soort slijtage dekt.
Anders zouden we wel een stuk meer premie moeten betalen!
Ik zou toch mijn garage aanspreken,zeker over de remblokken dat hadden ze moeten zien!
De pomp is niet te voorzien,dat is dan weer domme pech.
Wat mij verbaasd is dat als je hem 5 dagen voor vertrek heb laten keuren, dat de remblokken tijdens de vakantie zijn versleten.
dan hebben ze dat moeten zien tijdens de keuring en moeten melden.
te dunne remvoeringen is een punt voor afkeuring.
slechte zaak, ik heb twee weken geleden mijn auto laten keuren en kreeg de melding dat ook mijn remvoering al aardig versleten was en dat deze binnen 1000 km moet vervangen worden.
ik zou wat dat betreft even contact opnemen met de garage waar de auto gekeurd is.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Kwantum vloer
Hallo,
Enkele weken geleden een nieuwe vloer incl leggen bij Kwantum aangeschaft voor mijn nieuwe appartement ondanks dat de geadverteerde prijs niet helemaal overeen kwam met waar voor werd geadverteerd.
Er kwamen namelijk nog een boel extra kosten bij zoals twee ondervloeren, tape etc. Kwaliteit en garantie waren de magic woorden en anders zou het niet gelegd worden. Want zonde
...
Lees meer
(On)bereikbaarheid Postnl voor bezorgklachten
Waarom is Postnl onbereikbaar voor klachten van mensen met een visuele handicap?
Mijn alleenwonende zwager (68 jaar) is visueel gehandicapt en zeer slecht ter been. Hij heeft daarom geen internet of mobiel. Hij heeft klachtenover de bezorging van zijn post. Die kunnen alleen via een chatbox worden ingediend.
Wij proberen hem te helpen, door te vragen of Postnl heb kan bellen hierover, ma
...
Lees meer
Verhuurder weigert inzage servicekosten aan huurcommissie. Wat nu?
Een huurder van onze flat (66 woningen) heeft huurcommissie ingeschakeld om te beoordelen of de onderliggende facturen van de servicekosten wel kloppen.
De huurcommissie heeft een onderzoeksrapport geschreven en de servicekosten op 0 gezet omdat verhuurder ondanks herhaald verzoek weigert inzage in de facturen te geven.
Zoals huismeesterkosten terwijl er geen huismeeste
...
Lees meer
Populair in Garantie & Verzekeringen
Wel of geen trekhaak
Mijn Ford Fiësta ST van april 2018 heeft een trekkracht van 0 en mag dus niets trekken, maar hoe zit ik met de verzekering als ik er een trekhaak op laat zetten die ik alleen voor het vervoer van de crossfiets van mijn zoontje gebruikt. Zou ik nu een nieuwe kopen mag het wel.
Ook ga hierover nog in kontakt met mijn verzekering, maar misschien is iemand anders ook tegen dit probleem aangelope
...
Lees meer
Hoe komt men van een Ardanta uitvaartpolis af?
In 2004 hadden wij een Nivo uitvaartpolis bij Uzet afgesloten. Dit hadden wij zeer zorgvuldig uitgezocht en besproken. Groot was de verrassing dan ook dat wij in april 2016 een brief kregen met daarin de vermelding 'Zoals u wellicht in de pers heeft gelezen, heeft NIVO uitvaartverzekeringen haar verzekeringsportefeuille overgedragen aan ASR Levensverzekering N.V. in Utrecht. ...Ardanta, onderdeel ... Lees meer
Kruidvat foto cd's niet afleesbaar
De foto's die ik destijds bij KRUIDVAT op cd's heb laten zetten zijn niet of heel moeilijk af te spelen op de pc en volgens kruidvat fotoservice is dat niet hun verandwoordelijkheid en kan het zeker niet afgespeeld worden op DVD.
WIE is hier verandwoordelijk voor???
Lees meer