zo
door zonlicht Sep 11, 2005 om 18:59
Garantie & verzekeringen

Kan ik 4 maanden na een schade nog steeds aansprakelijk worden gesteld

Hallo,

In mei is een fiets tegen een auto aan gevallen.De mensen kwamen meteen naar buiten en beweerde grote schade te hebben.Ik vond het wel meevallen en heb mijn naam en adres gegevens geven.Daarna heb ik niks meer gehoord.Nu in september krijg ik een brief dat ik aansprakelijk word gesteld.Nu is mijn vraag kan dit na 4 maanden als nog en voor schade die mijn fiets niet heeft gemaakt.

Alvast bedankt Zonlicht.

551 6 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 11, 2005 om 19:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

U zegt aansprakelijk te worden gesteld voor schade aan een auto waar uw
fiets tegen aangevallen is. Verderop zegt u dat uw fiets de schade niet
heeft veroorzaakt. Kunt u iets meer toelichting geven?

Heeft u een AVP verzekering? Een aansprakelijkheidsverzekering voor Particulieren?

Vladja

ve
door verwijderd - Sep 11, 2005 om 19:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

aanvulling op reactie Vladja: ja u kunt inderdaad nu nog aansprakelijk gesteld worden voor mogelijk door u veroorzaakte schade. Ik weet niet precies de verjaringstermijn, maar in ieder geval enkele jaren. Wel zal eisers zowel uw schuld als de omvang van de schade moeten bewijzen.

ve
door verwijderd - Sep 11, 2005 om 20:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als u inderdaad een AVP heeft, zoals Vladja veronderstelt moet u zich niet al te veel zorgen maken. U kunt (of moet) de zaak gewoon overdragen aan uw verzekering. Een schade-expert kan heus wel bepalen of de schade daadwerkelijk door een omvallende fiets veroorzaakt is of dat de 'benadeelde' nog iets aan de schade 'toe wil voegen'. Een riskante zaak trouwens want zoiets is strafbaar, Groeten - E.

ve
door verwijderd - Sep 11, 2005 om 20:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als u antwoordt, kom ik er morgen op terug.

Vladja

ve
door verwijderd - Sep 12, 2005 om 22:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals eerder terecht is beantwoord, kunt u nog steeds aansprakelijk gesteld worden.

Tip: Ook al valt de schade mee, vul altijd meteen een schade-aangifteformulier in en noteer bij voorkeur namen van getuigen. Voor bestuurders van motorrijtuigen: Leg een wegwerpfototoestel in het handschoenenvakje, waarmee u in geval van schade wat foto's kunt nemen. Zo kunt u uzelf een hoop ellende besparen met betrekking tot de bewijslast.

ve
door verwijderd - Sep 13, 2005 om 12:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is op zich vreemd dat je na 4 maanden pas iets hoort. Als de WAP-verzekering hebt schakel die dan in. Heb je die niet dan draai je de bewijslast om. Zij moeten bewijzen dat jij die schad hebt veroorzaakt en hoe groot die schade is. Dat valt na 4 maanden niet mee zeker niet als er geen getuigen zijn. Als je van mening bent dat jij een dergelijke schad eniet veroorzaakt hebt betwist je het bedrag gewoon. Zij moeten dan stappen ondernemen om hun gelijk te halen. Als het een schade van niks is zullen ze het er zeker bij laten. De kans is echter groot dat er na jou schade nog een schade bij is gekomen bijvoorbeeld een paaltje geraakt en dat kost no-claim die ze graag op jou willen verhalen. Kortom: of wel WAP verzkering inschakelen en de aansprakelijkheidsbrief gewoon aan de verzkering sturen. Die handelen het verder wel af. Of schade betwisten per brief. Zo simpel is het.