genux
door genux Oct 1, 2007 om 16:40
Garantie & verzekeringen

Kinderbijslag

Ik heb volgende situatie.

Ik ben geruime tijd in Duitsland woonachtig en werkzaam geweest. Ik was getrouwd en had twee kinderen.  Medio 1992 ben ik samen met mijn vrouw en kinderen  teruggekeerd naar Nederland. Eind 1996 ben ik gaan scheiden en is mijn ex met de kinderen teruggekeerd naar Duitsland. (zij is Duitse). Mijn twee kinderen zijn met haar meegegaan.Tot die tijd hadden wij recht op kinderbijslag.

Vanaf 1996 heb ik geen kinderbijslag ontvangen en zij via de Duitse wet wel. Nu ben ik dit jaar weer hertrouwd met een vrouw met 2 kinderen. Wij moesten ivm haar kinderbijslag diverse formulieren invullen waarop ik ook heb aangegeven dat ik twee minderjarige kinderen in Duitsland had en dat ik hiervoor sinds 1996 geen kinderbijslag ontvang.

Tot zover niets an de hand. Echter de uitkeringsinstantie belde mij van de week om 1 en ander uit te zoeken. De medewerkster van de instantie die kinderbijslag uitkeert deelde mij mede dat ik vanaf 1996 WEL recht had op kinderbijslag en mij exvrouw niet. Dit had volgens haar te maken met het internationale recht.

Hierbij was het volgens haar belangrijk, dat ik werkzaam ben in Nederland en dat mijn ex in het buitenland verblijft.Echter zij was ook niet geheel overtuigend.

Weet iemand hoe het werkelijk in mekaar steekt?

Mv Gr Genux

1473 21 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 1, 2007 om 16:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een uitkerings instantie die NIET weet hoe het in elkaar steekt?

ve
door verwijderd - Oct 1, 2007 om 17:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn vraag was: Weet ieand hoe het werkelijk in mekaar steekt>

Ik vroeg niet: geef eens een lullige reactie.

Maar goed, de uitkeringsinstantie wist geen antwoorde op AL mijn vargen omdat het nogal een complex geheel was. Bv: heeft mijn ex vrouw een eigen zaak. Of is zij werknemer, of werkeloos.

dat waren zaken die van belang waren bij de afwikkeling. En nu ben ik natuurlijk benieuwd hoe het daadwerkelijk wettelijk geregeld is.

Alvast bedankt voor de serieuze antwoorden..

Gr Genux

ve
door verwijderd - Oct 1, 2007 om 17:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry maar mijn reaktie was niet lullig bedoeld maar, de instantie die de kinderbijslag uitkeerd en niet weet hoe het in uw geval zit dat wil er bij mij niet in .

U bent echt niet de enige met deze situatie.

Ik zou een schriftelijke vraag neer leggen bij (de SVB) de uitkerings instantie.

ve
door verwijderd - Oct 1, 2007 om 17:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

ok, ik snap jouw punt. Echter bij mij is het nu zo, dat ik in het verleden moet duiken. Had de SVB mij gelijk medegedeeld in 1996 dat ik er recht op had, was er waarschijnlijk niets aan de hand. Nu moeten ze achteraf gaan bepalen of ik er recht op heb.

Concreet mijn vraag: Heb ik er recht op sinds 1996? Of anders, wanneer zou ik er recht op hebben?

Greetz Genux

ve
door verwijderd - Oct 1, 2007 om 18:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik zal uw vraag doorgeven aan een echte SVB expert op dit gebied louisa2 zonder eventuele anderen tekort te willen doen.

ve
door verwijderd - Oct 1, 2007 om 18:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

genux@, ps. wacht in ieder geval de reactie van louisa2 af. Die heeft al vaker laten blijken "van de hoed en de rand te weten" in deze materie.

ve
door verwijderd - Oct 1, 2007 om 18:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

@gerrit

 goed van jou ik wist niet meer wie de expert op dit gebied was.

ve
door verwijderd - Oct 1, 2007 om 18:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

johanpc@ niet verkeerd bedoeld hoor voor de goede orde en met collegiale groet. Hoewel ik ook pretendeer op dat vlak redelijk veel te weten, louisa weet meer en meer exact.

ve
door verwijderd - Oct 1, 2007 om 18:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Alvast bedankt allen. Ik wacht wel op het antwoord van de expert.

Greetz Genux

ve
door verwijderd - Oct 1, 2007 om 22:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dank je voor de deskundige uitleg louisa2. Het rare in het geheel is, dat de werkneemster van de VSB mij een heel ander verhaal ophing.

Hierbij was het voor haar HEEL belangrijk of mijn ex werkzaam was,  zelfstandig ondernemer of werkeloos.

Deze gegevens waren haar inziens belangrijk ivm de afwikkeling van de kinderbijslag. Weet jij of dit invloed heeft op de kinderbijslag.

Ter info: ik betaal alimentatie voor de kinderen volgens de Duitse normen en die zijn aanzienelijk hoger dan in Nederland.

Greetz Genux

ve
door verwijderd - Oct 1, 2007 om 22:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Morgen kan ik nakijken of het in dit geval van belang is of uw ex-vrouw werknemer, zelfstandige of werkloos is.  Maar Duitsland kennende denk ik dat het Duitse recht prevaleert, anders hadden ze wel een beschikking gevraagd waaruit bleek dat er (geen) recht is in Nederland en indien wel recht dit bedrag in mindering gebracht op het Duitse kindergeld.

ve
door verwijderd - Oct 1, 2007 om 22:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nogmaals bedankt. Door het telefoongesprek met de medewerker van de SVB, ben ik gaan twijfelen.

Zij was zo overtuigd van het feit dat de situatie die ik eerder vermeld hebt, niet klopt. En dat ik (indien voldaan aan bepaalde voorwaarden) recht zou hebben op kinderbijslag.

Je begrijpt, dat, indien het zo is, dit consequenties heeft voor mij en mijn ex. Ik ben gewoon benieuwd met wat voor antwoord jij komt.

Alvast bedankt voor de moeite.

Greetz Genux

ve
door verwijderd - Oct 2, 2007 om 02:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voor het eerst hard gelachen op dit forum: quote vraagsteller:

"Mijn vraag was: Weet ieand hoe het werkelijk in mekaar steekt>

Ik vroeg niet: geef eens een lullige reactie."

Sorry Johanpc, maar als jouw reactie lullig bedoeld was, dan is dit toch wel een geweldige reactie van vraagsteller.

Verder succes met het prima antwoord van Louisa.

Salut, C.

ve
door verwijderd - Oct 2, 2007 om 20:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb het vandaag opgezocht en het is inderdaad van belang of uw ex-vrouw inkomsten heeft uit Duitsland. Als er in twee landen recht is wordt er bepaald welk recht voorrang heeft. Als uw ex-vrouw werkt in loondienst of als zelfstandige of een uitkering uit Duitsland uit de sociale zekerheidswetgeving (bv een ww of ziektewetuitkering)ontvangt heeft het Duitse recht voorrang omdat de kinderen in Duitsland wonen.

Heeft uw ex-vrouw geen inkomsten in Duitsland dan heeft het Nederlandse recht voorrang, omdat u werkt. De kinderbijslag zal dan vanuit Duitsland aangevuld worden tot de Duitse norm. Als uw ex-vrouw inderdaad inkomsten heeft in Duitsland dan is er niets aan de hand. Heeft ze geen inkomsten en ook niet gehad dan is er meer dan 10 jaar ten onrechte geen kinderbijslag in Nederland uitgekeerd.

ve
door verwijderd - Oct 2, 2007 om 20:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt louisa2. Ik ben ontzettend blij met jou.

Er is nu mij heel veel duidelijk. Echter...zoals een echte Kassalezer betaamd..heb ik naar aanleiding van jouw antwoord nog meer vragen.

Mijn ex heeft geruime tijd(na de scheiding) geleefd op mijn kosten. Ik heb haar studie betaald.Vervolgens heeft zij een uitkering aangevraagd.

Naar aanleiding van die studie heeft zij een eigen zaak geopend die ontzettend goed loopt met 30 werknemers.

Welke periode zou ik eventueel recht hebben op de kinderbijslag?

Alvast Thns Genux

ve
door verwijderd - Oct 2, 2007 om 20:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als er rechten in twee landen bestaan wordt er gesproken van samenloop. Als er in een land geen kinderbijslag aangevraagd wordt is er geen sprake van samenloop. Theoretisch zou het Nederlandse recht voorrang hebben gedurende de periode dat u uw ex-vrouw onderhield. Afhankelijk van de soort uitkering die uw ex-vrouw daarna ontving wellicht ook in die periode. Vanaf het moment dat uw ex-vrouw zelfstandige was zou het Duitse recht voorrang hebben.

De SVB keert in "normale" situaties (bv als het te laat wordt aangevraagd) met maximaal een jaar terugwerkende kracht uit. Ik weet niet wat er in uw geval gebeurd. Het is/was aan Duitsland om te onderzoeken of er wellicht Nederlands recht bestond. Ik ga ervan uit dat bij de aanvraag voor kindergeld ook net als in Nederland gegevens verstrekt moeten worden waaruit zou blijken dat er een ex-partner is die in Nederland werkt. Duitsland had dit m.i. moeten onderzoeken.

Ik weet niet of de SVB in dit geval nog gaat uitbetalen met een terugwerkende kracht van meer dan 10 jaar. En als het al tot uitbetaling zou komen zou het verrekend moeten worden met Duitsland. Als u het wilt weten raad ik u aan om contact op te nemen met de SVB in uw regio.

groet louisa2

ve
door verwijderd - Oct 2, 2007 om 21:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Binnen de sociale zekerheidswetgeving binnen Europa zijn afspraken gemaakt over de samenloop van uitkeringen. Het kan nooit zo zijn dat er dubbel kinderbijslag ontvangen wordt.

Het kan wel zo zijn dat er in twee landen recht op kinderbijslag kan bestaan. Een aantal afspraken bepalen dan uit welk land de kinderbijslag betaald moet worden. Ook kan het in zo'n geval zo zijn dat als er in twee landen recht is en in het land dat de kinderbijslag uit moet betalen een lager kinderbijslag bedrag geldt dit aangevuld kan worden door het land waar ook recht is en de kinderbijslag hoger is.

Zou u beide in Nederland wonen en de kinderen wonen bij uw ex-vrouw en u zou alimentie betalen dan zou u beide recht hebben op kinderbijslag, echter de kinderbijslag wordt maar een keer uitbetaald en in dit voorbeeld is dat aan de ouder die de alimentatie ontvangt.

Uw ex-vrouw woont met de kinderen in Duitsland. Het Duitse recht preveleert dan en dus ontvangt uw vrouw het kindergeld in Duitsland. Als de Nederlandse kinderbijslag hoger zou zijn dan het Duitse kindergeld dan zou u een aanvulling kunnen krijgen. Dit is echter niet zo. Het Duitse kindergeld is een stuk hoger dan de Nederlandse kinderbijslag.

groet louisa2

ve
door verwijderd - Oct 2, 2007 om 21:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Oke..tot dusver mij is het mij duidelijk......alleen het kopje ïn principe"qua terugbetalen is mij niet duidelijk.

Stel nu..zoals in mijn geval....: Ik wist niet dat ik aanspraak had op de kinderbijslag(ontwetendheid/nalatigheid) Of zij hebben mij er niet op gewezen...Dat laat ik in het midden...

Heb ik dan alsnog recht op terugbetaling?? Ik bedoel...ik heb haar genoeg ondersteund..qua kinderen en alimentaie

Greetz genux..

ve
door verwijderd - Oct 2, 2007 om 21:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik bedoel niet in principe..maar onder "normale"...greetz Genux

ve
door verwijderd - Oct 2, 2007 om 22:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben vanaf nu twee dagen niet bereikbaar..Vrijdag ben ik weer online...Ben benieuwd naar je antwoord.

Greetz Genux

ve
door verwijderd - Oct 2, 2007 om 22:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Artikel 14.3 van de AKW luidt: Het recht op kinderbijslag kan niet vroeger ingaan dan een jaar voorafgaand aan de eerste dag van het kalenderkwartaal tijdens welk de aanvraag om kinderbijslag werd ingediend. De Sociale verzekeringsbank is bevoegd in bijzondere gevallen af te wijken van het bepaalde in de vorige volzin.

Hieruit blijkt dat er met terugwerkende kracht van een jaar uitbetaald wordt, maar dat er uitzonderingen mogelijk zijn. Het is dus afhankelijk van de situatie of er met een langere terugwerkende kracht gewerkt kan worden. Om te beoordelen of u met een langere terugwerkende kracht eventueel in aanmerking kan komen zou u de beleidsregels van de Svb even moeten lezen. U kunt de beleidsregels vinden op www.svb.nl -> kennisbank -> beleidsregels. Vanaf 5.2.1 blz 134 vind u de uitzonderingen.