pi
door pimvanderhoff Apr 12, 2018 om 19:52
Garantie & verzekeringen

Kosten bezoek aan crematorium waar vader opgebaard ligt: 100 euro per bezoek?

Vader is gisteren overleden. Hij woonde in Hoorn , wordt maandag 16 april gecremeerd. Vandaag is mijn zus met haar twee kinderen op bezoek geweest en moest 100 euro dokken. Dit kan toch niet waar zijn? Ze was 10 minuten binnen!
Mijn vader ligt opgebaard in het crematorium van Hoorn.

13224 16 Rapporteer

lo
door lovewinnie - Apr 12, 2018 om 20:13
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Meestal laat je iemand bepaalde tijd opgebaard liggen en dat kost indd geld. Ruimte die bezet wordt, persoon netjes leggen, bloemen mooi neerzetten en er is inloop. Hoeveel personen maakt niet uit. Je betaald voor de ruimte, koelapparatuur etc.
Opbaren in een uitvaart of rouwcentrum Inc het mogen bezoeken van de overleden persoon loopt al snel op tot 750 euro.  Je hebt ook de keuze uit een 24 uur kamer waarbij je dus 24 uur onbeperkt naar binnen kunt lopen met een sleutel en daar zit vaak klein huiskamertje bij voor ontvangt familie en vrienden die afscheid willen nemen. Informeer naar de mogelijkheden anders betaal je indd per keer per bezoek :(

Gecondoleerd

tijger1
door tijger1 - Apr 12, 2018 om 20:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u zult van te voren toch wel afgesproken hebben dat de overledene nog bezocht kon worden of niet? Daar moet voor de uitvaartondernemer wel wat wel voor verzet worden.

tenormin
door tenormin - Apr 12, 2018 om 21:16
16837 Antwoorden / 108 Vragen

Gecondoleerd met het verlies van uw vader. Ja, als er mensen komen (in dit geval uw zuster) moet daar voor betaald worden. Meestal staan er tijden bij van afscheid nemen. Dat berekend men dan als "een object". Als uw zus dus, buiten het afscheidsuur is geweest, worden er extra kosten berekend. Dus ben het helemaal met @love winnie eens: begrijp dat dit heel naar over komt, maar is wel 'gewoon'. Hoop dat u, na crematie niet voor nog meer verrassingen komt te staan. Sterkte.

tijger1
door tijger1 - Apr 12, 2018 om 21:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is mijns inziens wel volkomen ongebruikelijk om dat direct aan de bezoekers in rekening te brengen. En ik vind het ook heel ongepast.

Had u dan met uw zuster geen afspraken gemaakt over de gang van zaken bij de uitvaart?

tenormin
door tenormin Apr 12, 2018 om 21:42
16837 Antwoorden / 108 Vragen

@tijger1, daar had ik, dom genoeg overheen gelezen en : nog nooit van gehoord dat iemand, in dit geval de dochter cash moest betalen. Kan me daar totaal niets bij voorstellen. Wel, toen mijn echtgenoot overleed, zijn dochter uit Engeland overkwam (er was geen "bezichting"), ze van haar vader nog privé afscheid wilde nemen. Op een Zaterdag. Niet op dat moment moest er betaald worden, ik zou schrijven: uiteraard, kwam dat wel op de rekening als "extra". En te verklaren: er moest iemand komen om te openen, kaarsen aansteken etc.

tijger1
door tijger1 Apr 12, 2018 om 21:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, de overledene moet “klaar gemaakt” worden zodat iemand afscheid kan nemen. Maar zulke zaken spreek je van te voren af. Het is niet zo dat iedereen maar bij een mortuarium kan aankomen en zeggen ik wil de overledene zien.

Dus behalve als de Ts per se afgesproken heeft dat dat niet gaat gebeuren en een dochter wil dat toch, dan kan ik mij voorstellen dat de begrafenisondernemer dat rechtstreeks bij de bezoeker in rekening brengt.

pe
door peentjes - Apr 12, 2018 om 21:34
421 Antwoorden / 0 Vragen

Nog nooit mee gemaakt dat er betaald moet wprden.

tenormin
door tenormin Apr 12, 2018 om 21:45
16837 Antwoorden / 108 Vragen

Indirect moet er altijd betaald worden maar zeker niet op deze manier. Benieuwd bij welke uitvaartonderneming dit heeft plaats gevonden.

marita567
door marita567 Apr 12, 2018 om 22:53
1576 Antwoorden / 17 Vragen

@tenormin , Het overlijden moet gemeld worden bij Pc Uitvaart Begeleiding .

gerbera
door gerbera - Apr 12, 2018 om 21:54
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Allereerst gecondoleerd.
Is uw zus, onaangekondigd, buiten de normale bezoektijd geweest in dat geval klopt het wel. Bij een opbaring blijft de kist niet in een kamer staan die voor bezoek bestemd is maar wordt, na bezoektijden, in een aparte ruimte gezet. Men zal de kist dus speciaal voor uw zus in de bezoekerskamer hebben moeten plaatsen. Dat er ter plaatse afgerekend moet worden vindt ook ik ongepast, men had gewoon achteraf een factuur kunnen zenden.

Gr
door Grunn1 Apr 12, 2018 om 22:09
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Dit is niet overal zo. Toen mijn ouders zijn overleden bleef de kist tot vlak voor de crematie in dezelfde kamer staan. Deze kamers zijn gekoeld en waren voor de naasten (kinderen) de hele dag tijdens kantoor uren gewoon te bezoeken gratis en zo vaak als je wilde. Bij mijn schoonvader een andere locatie in en andere plaats precies hetzelfde, de kist blijft gewoon in de gekoelde kamer staan en daar kreeg je een buitendeur sleutel en kon je hem ook gewoon de hele dag door bezoeken en als je het wilde ook savonds. Nog nooit van gehoord dat de kist na bezoektijden verplaats wordt.

gerbera
door gerbera Apr 13, 2018 om 11:20
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Omdat u er nooit van gehoord heeft betekend niet dat, wat ik schrijf, niet gebeurt. Niet elke kamer is gekoeld en er kunnen meer opbaringen dan kamers zijn. Lees het artikel van @marita567. 13april 10.50u

Gr
door Grunn1 Apr 13, 2018 om 12:48
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Lees goed wat je zelf geschreven hebt, “ bij een opbaring blijft de kist niet in een kamer staan die voor bezoek bestemd is maar wordt, na bezoektijden, in een aparte ruimte gezet. Men zal de kist dus speciaal voor uw zus in de bezoekerskamer hebben moeten plaatsen.“

Dit is dus absoluut niet standaard zo maar zo doe je het wel voorkomen. Maar ach je wil en zal gelijk willen hebben.

tijger1
door tijger1 Apr 13, 2018 om 14:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@epcot.

Dat de kist niet in die kamer blijft staan na het bezoek is juist wel standaard. Normaal gesproken worden er tijden afgesproken dat er condoleance bezoek kan zijn en dat men eventueel de overledene kan zien. Er wordt ook niet ern hele kamer gekoeld.

Een overledene is daar soms wel vijf dagen. Dat kost goud als dat voor 24 uur voor één persoon gereserveerd moet worden.

gerbera
door gerbera Apr 13, 2018 om 15:42
7368 Antwoorden / 14 Vragen

@epcot
U denkt dat ik gelijk wil hebben maar helaas voor u daar zit ik echt niet op te wachten. Is de wens dat men de overledene ook buiten normale tijden kan bezoeken dan kan men gebruik maken van de 24 uurs kamer. Die is gekoeld en daarvan krijgt men een sleutel. Dus standaart wordt de kist naar de koelruimte verplaatst tenzij anders geregeld. Ik lees mij altijd even in, in dit geval crematorium Hoorn, hoe men daar te werk gaat. En hoe het elders gaat en uw ervaring is, is hier niet van belang. Blijkbaar heeft u het stukje van @marita dus niet gelezen. Een klein stukje daar uit; Er moet immers iemand uw vader uit de koeling halen, Overigens worden normaal koelplaten gebruikt om de overledene koel te houden en wordt niet de kamer gekoeld. In uw geval mogelijk weinig opbaringen dat men de kamer zo lang kan gebruiken.

Gr
door Grunn1 Apr 13, 2018 om 22:56
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Hier in de stad heeft het uitvaartcentrum  meer dan 10 gekoelde kamers waar een overledene wordt opgebaard. Hier blijven ze liggen tot de crematie. Ook de bloemstukken op de kist en naast de kist blijven hier tot de crematie anders zou je die er steeds af moeten halen. De kist gaat niet naar een koelcel en de kamers zijn voor bezoekers toegankelijk tijdens bezoektijden en voor naasten de hele dag. En nee er zijn zeker niet een paar opbaringen maar maximaal 4 crematies per dag.

Gr
door Grunn1 Apr 13, 2018 om 23:20
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Opbaren in onze opbaarkamers

In ons uitvaartcentrum krijgt uw overleden dierbare een eigen opbaarkamer. Deze kunt u naar eigen wens aankleden. Zo kunt u zelf de ruimte inrichten en  aandenkens neerzetten. Ook kunt u de ruimte aankleden voor een ceremonie. Elke ruimte heeft een eigen naam, geen nummer. Denk aan:

    In iedere opbaarkamer is een muziekinstallatie aanwezig. U mag deze zelf bedienen of bedienen met behulp van onze gastvrouw. U kunt uw eigen muziek afspelen als u dit wenst.

    Aanvullende praktische informatie

    Openingstijden

    Maandag t/m vrijdag 9.00-19.30 uur

    Zaterdag en zondag 11.00-18.00 uur

gerbera
door gerbera Apr 14, 2018 om 16:40
7368 Antwoorden / 14 Vragen

In Hoorn dus niet!

marita567
door marita567 - Apr 12, 2018 om 22:38
1576 Antwoorden / 17 Vragen

Hallo PimVanDerHoff ,

Allereerst gecondoleerd met het verlies van uw vader  .
Ik heb nog nooit gehoord dat er meteen betaald moest worden .

Kunnen wij ook `s avonds en in het weekend op bezoek komen bij de overledene ?

U kunt op afspraak ook ’s avonds en in het weekend een bezoek brengen bij uw dierbare.

Crematorium en Uitvaartcentrum Hoorn beschikt ook over een 24-uurskamer. Maakt u gebruik van deze kamer, dan ontvangt u een sleutel waarmee u op elk moment van de dag en nacht nog even bij uw dierbare kunt zijn.

Cookies
door Cookies Apr 12, 2018 om 22:52
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Er zullen toch wel meer crematoria zijn in Hoorn?

marita567
door marita567 Apr 12, 2018 om 22:55
1576 Antwoorden / 17 Vragen

Ik zie er maar 1 , Ts vermeld crematorium Hoorn .Het overlijden moet gemeld worden bij Pc Uitvaart Begeleiding ., daar staat Hoorn bij .

jo
door jorisw Apr 13, 2018 om 18:50
4340 Antwoorden / 1 Vragen

@Carola: de meeste steden hebben maar 1 crematorium.

discovery
door discovery Apr 13, 2018 om 21:01
91 Antwoorden / 23 Vragen

@Pimvanderhoff

Ten eerste gecondoleerd, ik zou toch maar navraag doen gezien mijn onderstaand verhaal, tenzij je vader geen uitvaartverzekering had, dan is het misschien een ander verhaal. Veel sterkte verder.

@Carola83, @Marita567

Ik woon zelf in Hoorn en er is hier maar 1 crematorium. Toen mijn moeder twee jaar geleden overleed, ook in Hoorn, konden we haar gewoon bezoeken en er werd nergens om geld gevraagd. Zij was verzekerd bij de Dela die zelf geen uitvaartbedrijf heeft in Hoorn en kregen we een uitvaartbedrijf uit Alkmaar toegewezen. Dit bedrijf heeft alles geregeld en hebben we achteraf een factuur van Dela van gehad. Alles was tot in de puntjes geregeld.

marita567
door marita567 - Apr 13, 2018 om 10:50
1576 Antwoorden / 17 Vragen

@PimVanDerHoff ,

Geld betalen om mijn overleden vader te zien?

Ik wil mijn vader zien die is net overleden, maar ik moet er voor betalen hoort dat? Om te kijken? Kan dat kloppen?

Als u bedoelt te zeggen dat het opbaren van uw vader extra kosten met zich mee brengt, dan kan dat kloppen.
Het hangt er allereerst van af wat de persoon die opdracht heeft gegeven voor de uitvaart van uw vader, met de uitvaartonderneming heeft afgesproken. Of hij wordt opgebaard in een rouwcentrum of iets dergelijks, om afscheid te kunnen nemen, of niet.
Het kan zijn dat de opdrachtgever dit opbaren niet heeft afgesproken. Als iemand anders het nu toch graag heeft, ontstaan er extra kosten. Er moet immers iemand uw vader uit de koeling halen, de lichten en de verwarming aan doen, bezoekers binnen laten, koffiekopjes opruimen en uw vader weer naar de koeling brengen. Dat zijn extra (personeels)kosten, die de uitvaartonderneming in rekening brengt.
Dat lijkt mij ook niet zo gek.
Maar het zou wel gek zijn als er tóch al een dag en tijdstip is afgesproken waarop uw vader wordt opgebaard, dan van bezoekers te vragen dat zij er voor moeten betalen. Dat kan ik mij niet voorstellen.
Maar ik kan me ook wel voorstellen dat als iemand op een andere dag of een ander tijdstip afscheid wil nemen, dat er extra kosten ontstaan, die de uitvaartonderneming in rekening kan brengen.

Bron : uitvaart.nl

GerardH53
door GerardH53 - Apr 13, 2018 om 13:28
1 Antwoorden / Vragen

als uw vader een begrafenis verzekering had dan zijn er toch geen extra kosten aan verbonden wat betreft het bezoek aan rouwcentrum?
Mijn broer is onlangs overleden en alle kosten werden gedekt door zijn begrafenis verzekering.  ook het opbaren en regelmatig bezoek, of heeft dit te maken met het soort verzekering?  Mijn broer had een verzekering bij de Dela.

hansje klein
door hansje klein - Apr 13, 2018 om 16:35
3037 Antwoorden / 62 Vragen

1 - Gecondoleert
2 - Tarrieven staan overigens duidelijk op de website >HIER<
3 - Direct afrekenen is m.i. nergens aangezegd/uitgelegd en onpassend

Het 'bedrijf' zou ik deze topic laten toekomen, om hierover grondig na te kunnen laten denken.

Waarschijnlijk ...
zijn er vaker onenigheden m.b.t. de eindfactuur over extra (ongewenste, niet afgesproken/oncontroleerbare, niet buiten de bezoektijden nodige of niet aangekondigde) bezoekerskosten, die onverwachts in rekening worden gebracht. Het bedrijf zou dit kunnen vermijden door bij deze categorie (per bezoek) om toestemming van een familielid te vragen.

Het crematorium Hoorn maakt qua informatie en website-ontwerp verder een goede indruk.

jo
door jorisw Apr 13, 2018 om 18:54
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Een kennis van mijn werkt bij een uitvaartcentrum en als ik de verhalen hoor hoe het daar af en toe gaat kan ik me voorstellen dat ze op een gegeven moment tot contante betaling overgaan. Sommige rekeningen staan wel een jaar uit voordat er eindelijk eens betaald gaat worden (vaak het gevolg van geruzie over het nalatenschap).

ro
door ron503 Apr 13, 2018 om 19:40
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Maar toch iedere overledene heeft recht op een waardig afscheid. De kosten daarvan worden later ergens op verhaalt en niet door een crematorium die stelt eerst 'dokken' en dan pas naar vader of moeder kijken.

mo
door moppie321 - Apr 13, 2018 om 16:49
5 Antwoorden / 0 Vragen

Gecondoleerd met je vader.
Ik denk dat dat aan het crematorium ligt, anders zou je het even na moeten vragen aan de uitvaartleider.
Vorige jaar is mijn vader overleden, en ik maar ook mijn zussen konden wanneer wij wilden langs komen, 1 avond was er afscheid voor andere familie en vrienden.
Sterkte verder.

ro
door ron503 - Apr 13, 2018 om 17:21
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Het kan er bij mij niet in dat crematoria een kassa hebben om zeg maar toegang tot een overledene te verschaffen. Als uw zus al moest 'dokken' dan zal zij ook een kwitantie hebben gekregen die u in kan zien, zoniet dan klopt er iets niet aan haar verhaal.

er
door ernie eduard - Apr 13, 2018 om 18:55
21 Antwoorden / 0 Vragen

De ene zijn dood is een ander zijn brood, dat wordt hier wel erg duidelijk gemaakt.

diumenge
door diumenge Apr 13, 2018 om 19:00
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ja, en?

ci
door cieta - Apr 13, 2018 om 19:13
14 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hebben vorig jaar ook een uitvaart geregeld voor 'n familie lid.Die was niet verzekerd en met de offerte stond er goed bij dat een rouwbezoek 150 euro kosten.Maar dat hoefde we echt niet meteen af te rekenen.het stond later gewoon op de rekening.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 14, 2018 om 12:43
16870 Antwoorden / 202 Vragen

Betalen voor rouw bezoek? Nog nooit van gehoord en het is daarboven m.i. ook nog extra pijnlijk.
De vraag is dan vervolgens wie de uitvaart etc. heeft geregeld. Daar moet toch iemand binnen uw familie of bij testamemnt verantwoordelijk voor zijn. Daarbij ook aannemend dat er een uitvaartonderneming bij betrokken is en er al of niet sprake is van een verzekering.

Gecondoleerd met het verlies.

mathijs_b
door mathijs_b - Apr 14, 2018 om 12:50
641 Antwoorden / 77 Vragen

Maak duidelijke afspraken met de begrafenisondernemer.

Indien dan iemand, om die afspraken heen, toch iets extra wil, moet die persoon duidelijk gemaakt worden dat dat niet volgens afspraak is en dat er kosten aan verbonden zijn die niet door de opdrachtgever betaald hoeven te worden.