JK
door JK123 Jun 1, 2020 om 10:12
Garantie & verzekeringen

Krassen op parketvloer huurhuis? Is de verhuurder hier verplicht voor verzekerd of kan het alleen via mijn WA-verzekering?

Ik heb met de poten van een stoel een paar lelijke krassen op de parketvloer van mijn huurhuis gemaakt. Ik denkt dat de gehele vloer geschuurd moet worden en misschien wel vervangen. Het is onduidelijk bij welke verzekering wij hier een claim voor kunnen indienen. Is de verhuurder verplicht om zich hiervoor te verzekeren? Is er uberhaupt een verzekering voor verhuurder die dit vergoed? Of moet ik hier als huurder zelf voor verzekerd zijn en welk type verzekering dekt dit dan. De vloer is met spijkers bevestigd.

Ik heb veel gegoogled en ik zie tegenstrijdige berichten over eenerzijds een opstalverzekering voor de verhuurder die het zou kunnen dekken of mijn wa verzekering?

Graag uw advies!

10340 14 Rapporteer

me
door mein33 - Jun 1, 2020 om 10:20
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Heeft u dan een gemeubileerde woning gehuurd ?
De veroorzaker van de schade is degene die de schade ook moet betalen, dus als u een inboedelverzekering heeft, dan kunt u proberen om daar de herstelkosten van de schade te claimen.

Stoelviltjes bij bijv. de bouwmarkt of Action kopen en onder de stoelpoten plakken om dit soort ongelukjes voortaan te voorkomen !

sjjoppy
door sjjoppy - Jun 1, 2020 om 10:26
7196 Antwoorden / 3 Vragen

U kunt proberen om de krassen weg te werken.
Misschien staat hier iets voor u bij:
https://www.allesvoorparket.nl/krassen-op-parket-verwijderen/

tijger1
door tijger1 - Jun 1, 2020 om 10:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Echte parketvloeren horen bij de opstal en vallen dus niet onder uw inboedelverzekering. Afgezien daarvan zouden krassen sowieso niet onder de dekking vallen.

Ook valt die schade niet onder uw aansprakelijkheidsverzekering particulieren, want die dekt geen schade aan gehuurde objecten.

Uiteraard hoeft de verhuurder voor een dergelijke schade geen verzekering te hebben en er zullen ook maar heel weinig verzekeraars zijn die daarvoor dekking bieden.

U hebt die schade veroorzaakt, dus u bent daarvoor aansprakelijk. Maar een parketvloer vervangen wegens wat krassen is natuurlijk onzin. En de hele vloer schuren is ook overbodig.

Ga eens langs een woninginrichtingszaak waar men parket verkoopt en vraag daar hoe u dat plaatselijke probleem kunt oplossen.

Donuts
door Donuts Jun 1, 2020 om 12:47
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Begrijp ik het goed dat als een huurder vloerbedekking in welke vorm dan ook, vast spijkert (of ook vast plakt?) aan de vloer, het daardoor automatisch onder de opstalverzekering valt? En dat je een claim dan wel kunt vergeten bij je eigen inboedelverzekering?

tijger1
door tijger1 Jun 1, 2020 om 13:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, vloerbedekking, tapijt, zeil en dergelijke blijft altijd inboedel, ook al zou het gelijmd of gespijkerd zijn.

Maar voor beschadigingen daaraan, zoals krassen, zal men een all-risk polis moeten hebben.

Mijns inziens heeft hier de Ts de woning inclusief parket gehuurd, maar ik kan dat mis hebben, daarom is de AVP niet van toepassing dekt geen huur.

Zou het parket eigendom zijn van huurder, dan had dat extra meeverzekerd moeten worden en dan ook nog op een all-risk polis. Legt men zelf tegel van steen in een huurhuis, wordt dat opstal. Dat dient men dan zelf apart te verzekeren, gaat meestal onder de term huurdersbelang op de inboedelpolis.

Donuts
door Donuts Jun 1, 2020 om 13:55
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt voor de duidelijke uitleg. De kans dat TS het parket of heeft overgenomen van de vorige huurder of zelf heeft laten leggen, acht ik eigenlijk groter dan dat hij incl. parket heeft gehuurd. Dat laatste komt n.l. minder vaak voor dan het eerste. Afwachten maar of er ooit nog opheldering gegeven wordt.

ro
door ron503 - Jun 1, 2020 om 10:41
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Bij uw eigen inboedelverzekering want een parketvloer behoort niet tot de opstal van de woning.

wi
door willems123 Jun 1, 2020 om 11:57
117 Antwoorden / 16 Vragen

De vloer hoort bij opstalverzekering... ik heb ooit de heet strijkijzer laten vallen op tapijt.... het wordt vergoedt door opstalverzekering!

tijger1
door tijger1 Jun 1, 2020 om 13:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Tapijt hoort bij de inboedel, dus uw inboedelverzekering zal dat vergoed hebben.

rj
door rjw - Jun 1, 2020 om 11:38
3269 Antwoorden / 5 Vragen

Wow, een hele vloer vervangen door een paar krassen. Dan is er wel meer aan de hand dan dat je de stoel hebt verschoven. Zaten er spijkers aan de stoelpoten?

Donuts
door Donuts - Jun 1, 2020 om 12:51
1203 Antwoorden / 2 Vragen

U kunt natuurlijk de parketvloer laten schuren of vervangen, maar gezien het antwoord van @tijger1 zult u daarvoor zelf de portemonnee moeten trekken.

aurora1
door aurora1 - Jun 1, 2020 om 14:10
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U kunt eventueel daarvoor reparatiepasta gebruiken. Verkrijgbaar bij bouwmarkten of parketzaken.

JK
door JK123 - Jun 1, 2020 om 22:45
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor jullie reacties!

mo
door mof - Jun 3, 2020 om 12:02
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U huurt het pand. U bent verantwoordelijk/ aansprakelijk. U moet uw verzekering aanspreken.
voordat u dat doet wel even goed op de overname staat van de woning kijken, daar zou de toestand van de vloer bij overname op horen te staan. Als dit niet het geval is dan moet de verhuurder bewijzen dat u de krassen heeft veroorzaakt en deze niet al bij de overname aanwezig waren.

tijger1
door tijger1 Jun 3, 2020 om 13:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Welke verzekering dan? En overname van de huisbaas?

1paul
door 1paul - Jun 3, 2020 om 13:49
3161 Antwoorden / 0 Vragen

u mpoet het huis terug in de staat brengen zo als u het heeft aangetroffen, u bent dus verantwoordelijk voor de schade....

ja
door jan46 - Jun 3, 2020 om 14:12
6 Antwoorden / 1 Vragen

Normaal is dat de vloerbedekking niet bij de huur is inbegrepen. Bij betrekking van de woning hebt u aangegeven dat de vorige bewoner de vloerbedekking mocht laten liggen. Als u de woning verlaat dient u de nieuwe bewoners het parket in zijn dan gegeven staat over te laten nemen. Doen zij dat niet dient u hem voor oplevering te verwijderen. Vooral van belang bij oude vloerbedekking omdat daar nog steeds asbest in verwerkt kan zijn. Dan wordt het een kostbare geschiedenis.

audb
door audb - Jun 3, 2020 om 14:31
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Een vloer is aan slijtage onderhevig maar als het oppervlakkige krassen zijn dan is opnieuw in de olie zetten genoeg of gewoon een nieuwe laklaag, dit hoeft echter niet over de gehele vloer te gebeuren zolang de schade niet meer zichtbaar is dan is de rest voor de verhuurder.

Maar ik vermoed eerder dat de verhuurder je een hoop geld wil laten betalen.

Maar vraag gewoon aan je verzekering of dit gedekt is of niet.

mpbraaksma
door mpbraaksma - Jun 3, 2020 om 17:49
48 Antwoorden / 0 Vragen

Tenzij u een gemeubileerd huis huurt met aller erop en eraan dient u dit te claimen bij uw eigen inboedelverzekering.

rebek
door rebek - Jun 7, 2020 om 14:20
228 Antwoorden / 97 Vragen

Ik zou er een kleed overheen leggen. Dit lijkt mij geen verzekeringskwestie