genux
door genux Nov 22, 2007 om 21:50
Garantie & verzekeringen

Loonbeslag.......

Ik heb dus volgende vraag:

Mijn vrouw heeft een grote schuld bij de gemeente(ivm fraude volgens de gemeente). Zij heeft deze schuld iedere maand met een x bedrag geprobeert af te betalen.

Er staat nu nog een schuld van ruim 30.00 euro. Nu zijn wij dit jaar op huwlijkse voorwaarden getrouwd.

Kan de gemeente nu ook loonbeslag leggen op mijn loon? Of is dit door de huwlijkse voorwaarden niet mogelijk?.....

Greetz genux

613 4 Rapporteer

genux
door genux - Nov 23, 2007 om 18:56
10 Antwoorden / 9 Vragen

Thnx Hutch. Ik ben dus getrouwd op huwlijkse voorwaarden. Voordeel hiervan is dat bij eventuele scheiding de partners hun eigen betaalde materialen terug krijgt. Maar ook zijn schulden.

Maar hoe het nu precies zit met een schuld, ontstaan voor het huwlijk, zoals bij ons, staat nergens omschreven.

Volgens de gemeente telt mijn inkomen wel degelijk mee. Volgens mijn advocaat niet. Wie o wie heeft nu gelijk........ Zucht..

tx Genux

hutch
door hutch - Nov 23, 2007 om 18:56
4518 Antwoorden / 29 Vragen

Hoi Genux,

indien jullie na het aangaan van die schuld getrouwd zijn op huwelijkse voorwaarden, dan zal er, neem ik aan, in die voorwaarden beschreven staan wie voor wat verantwoordelijk is.

Staat daarbij dat uw vrouw verantwoordelijk is voor die 3000 (of 30.000) euro (of iets van gelijke strekking) en u niet, dan kan op uw loon geen beslag worden gelegd. Dus u bent dan niet aansprakelijk voor haar schuld.

Gr. Hutch

ro
door ronny530 - Nov 23, 2007 om 19:24
2882 Antwoorden / 41 Vragen

Dat is de crux, Als man en vrouw apart een inkomen hebben uit werk of onderneming, dan is die partner aansprakelijk. Echter als er maar één kostwinner is ligt het anders. Er is ook met huwelijkse voorwaarden een onderhouds plicht en deze wordt nu voor de vordering van toepassing. Het verhaal van geen verplichting naar elkaar gaat niet op. Zo is het mij verteld door de boekhouder. Wellicht is er op google meer te vinden over deze materie.

Succes Ronny.

hutch
door hutch - Nov 23, 2007 om 19:50
4518 Antwoorden / 29 Vragen

Die huwelijkse voorwaarden dienen ingeschreven te staan in het Huwelijksgoederenregister (griffie rechtbank). Een notaris dient hiervoor een akte op te maken. Die notaris kan hier uiteraard meer uitsluitsel over geven.

Gr. Hutch