Sa
door SaritaR Jun 14, 2018 om 14:59
Garantie & verzekeringen

Menzis hardheidsclausule

Goedemiddag,

Bij mijn dochter is er met 3 maanden een aangeboren leverafwijking geconstateerd. Voor de controles en de toekomstige levertransplantatie gaan wij nu naar het UMCG, dit is 250 km enkele reis vanuit ons huisadres.

Ik heb vorige maand bij Menzis een aanvraag ingediend voor het zittend ziekenvervoer, ik zou in aanmerking komen voor de hardheidsclausule zei de telefoniste. De controles zijn nu minstens 1x per maand en zullen na mate van tijd meer kunnen worden.

Ik heb vorige week een brief ontvangen door de afdeling machtigingen met daarin de formule van de hardheidsclausule.

" aantal (maanden) x aantal (behandelingbezoeken per week) x 4 (weken in een maand) x aantal km (enkele reis) x 0,25 (weging) = getal. Wanneer het getal gelijk of groter is dan 250, maakt u aanspraak op vergoeding van zittend ziekenvervoer.
 Uit de uitkomst van de formule hardheidsclausule blijkt dat u niet voor vergoeding van zittend ziekenvervoer in aanmerking komt. "

In mijn geval is dit getal groter dan 250. Ik heb naar het team Machtigingen gebeld, zij zeiden dat de wet is veranderd naar dat je minimaal 2 x per week, minimaal 6 maanden lang moet afreizen. Dit is schriftelijk nergens te vinden, niet in de verzekeringsvoorwaarden, niet in de rapporten van de ministerie.

Wat gebeurd er nu met de mensen die verplicht zijn om ver te reizen voor een behandeling, door een zeldzame aandoening? Ik ben ten einde raad, heeft iemand een idee wat ik in mijn situatie kan doen?

Hartelijk dank.

7735 6 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jun 14, 2018 om 15:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lees hier over de recente hardheidsclausule.

https://www.zorginstituutnederland.nl/Verzekerde+zorg/h/hardheidsclausule-bij-vervoer-zvw

Het enige dat overblijft is dat u de kosten van vervoer tegen de werkelijke kilometerkosten en parkeerkosten van uw auto opvoert bij uw aangifte inkomstenbelasting.
.

Sa
door SaritaR Jun 14, 2018 om 15:27
Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Tijger1,

Dank voor uw snelle reactie
Ik zie dezelfde formule als in mijn bericht beschreven. In mijn geval zou het toch als volgt zijn: 12x1x4x250x0.25 = 3.000

Of zie ik iets over het hoofd?

tijger1
door tijger1 Jun 14, 2018 om 15:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Volgens mij gaat het ten eerste per jaar, en gaat u maar één keer per maand.

dus 6x1x1x250x0,25, maar ik heb verder geen idee.

In die lijst komt één keer per maand niet voor. Ik denk dat het daar in zit. Of misschien zo 6x1/4x1x250x0,25, want u gaat maar een kwart keer per week, en dan is de som € 93,75, terwijl de eigen bijdrage al € 100 is.

marita5
door marita5 - Jun 14, 2018 om 15:24
11516 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Saritar ,

Geen toestemming van Menzis gekregen?

Heeft u van Menzis geen toestemming gekregen voor vergoeding van zittend ziekenvervoer? Dan zijn er nog een aantal alternatieven waar u misschien gebruik van kunt maken. U vindt daar meer informatie over in de brochure over ziekenvervoer.

Sa
door SaritaR Jun 14, 2018 om 15:32
Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Marita5,

Ik heb de alternatieven bekeken, maar er is niets wat voor ons van toepassing is.

panter22
door panter22 - Jun 14, 2018 om 18:33
6599 Antwoorden / Vragen

De afstand tot het ziekenhuis is te ver. Vergoed wordt tot 200 km en je moet 250 km reizen. Daar kun je wel speciale toestemming voor krijgen. En je moet minimaal 1 keer per week naar het ziekenhuis moeten. Bij jou is dit 1 keer per maand. Dus te weinig om voor vergoeding in aanmerking tekomen.
Het goedkoopst is met een kaartje van de supermarkt of de spoordeelwinkel te reizen. Het UMCG is met het openbaar vervoer goed bereikbaar.

tijger1
door tijger1 Jun 14, 2018 om 19:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die tot 200 km is standaard voor een aantal aandoeningen. Maar ook als die categorieën verder moeten reizen, moet toestemming gevraagd worden.

De Ts valt buiten die categorieën en doet een beroep op de hardheidsclausule.

panter22
door panter22 Jun 14, 2018 om 19:33
6599 Antwoorden / Vragen

Die toestemming van 50 km  meer zal het probleem niet zijn.
Het probleem is dat voor een beroep op de handheidsclausule een formule wordt gehanteerd waarvan niet afgeweken wordt. Want die formule dat is de hardheidsclausule.

Sa
door SaritaR Jun 14, 2018 om 23:59
Antwoorden / 1 Vragen

De hardheidsclause bestaat uit de behandelingduur, afspraakfrequentie en de reisafstand samen. Vandaar toch de formule? Indien de frequentie een gestelde eis is, zou er een andere formule moeten zijn.

panter22
door panter22 Jun 15, 2018 om 08:48
6599 Antwoorden / Vragen

De frequentie is minimaal 1 keer per week en je gaat 1 keer per maand. Dus wordt je geacht de kosten zelf te betalen. Zie de voorbeelden in de link van Tijger1
Het is erg dat je kind zo ziek is. Alleen de hardheidsclausule voorziet daar niet in. Dus moet je de kosten zelf betalen.Ziek zijn kost geld.
Het is een geluk dat je een auto hebt en niet afhankelijk bent van het openbaar vervoer.
Kun je de kosten niet betalen, misschien heeft de werkgever een potje. Heb je in inkomen op bijstandsnivo, dan kun je eens bij de gemeente informeren of er een mogelijkheid is voor bijstand.
Zoals Tijger1 al aangaf, vervoerskosten zijn aftrekbaar voor de belasting.

ma
door marnix1 - Jun 14, 2018 om 18:55
256 Antwoorden / 22 Vragen

Hoe mobiel is uw dochter?
Als iemand heel slecht loopt, geldt dat ook als rolstoel-gebonden bij sommige verzekeringen.

tijger1
door tijger1 Jun 14, 2018 om 19:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De vergoeding voor vervoer uit de basisverzekering is bij elke verzekeraar hetzelfde.

ma
door marnix1 Jun 14, 2018 om 19:21
256 Antwoorden / 22 Vragen

waar, maar de ene verzekeraar legt 'rolstoelgebonden" wat soepeler uit dan de ander.

tijger1
door tijger1 Jun 14, 2018 om 19:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als iemand rolstoel-gebonden is, moet hij wel een rolstoel hebben.

Sa
door SaritaR Jun 14, 2018 om 23:56
Antwoorden / 1 Vragen

Ze is nog erg klein, 7 maanden en reizen met het openbaar vervoer is lastig door het vele overstappen vanuit de plaats waar wij wonen.1.

audb
door audb - Jun 15, 2018 om 15:59
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Neem contact op met de behandelende arts en laat die een brief opstellen waarom het noodzakelijk is dat u kind daar behandeld moet worden en waarom het niet in een andere academische ziekkenhuis mogelijk is en breng als het mogelijk is deze zelf naar Mensis (wel een copy bewaren).

Mensis kennende zijn ze best bereid om het te vergoeden of eigelijk zouden ze het zelfs moeten maar omdat er heel veel misbruik wordt gemaakt moet het wel duidelijk zijn dat het ook echt noodzakelijk is.

Als U of uw partner namelijk zelf een auto bezit dan gaan ze echt geen zittend vervoer betalen.

Sterker nog het kan zijn dat als het niet medisch noodzakelijk is* dat ze overgaan op taxi vervoer wat zeker meer dan de helft van de kosten zou besparen.
* Dus zonder verpleegkundige of arts er bij.

panter22
door panter22 Jun 15, 2018 om 18:19
6599 Antwoorden / Vragen

De tegemoetkoming voor cronisch zieken en gehandicapten is afgeschaft in 2014
https://www.hetcak.nl/jaarbericht/2014/maken/tegemoetkomingen-en-compensaties/

tijger1
door tijger1 Jun 15, 2018 om 18:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@aubd

Ook bij medisch noodzakelijk vervoer is er geen verpleegkundige of arts aanwezig.

En als de Ts in aanmerking zou komen voor de hardheidsclausule, zou ze ook een vergoeding voor de kilometers met de eigen auto kunnen krijgen.

Ze wordt afgewezen op de frequentie, niet op de afstand.

opaplop
door opaplop Jun 16, 2018 om 09:41
76 Antwoorden / 12 Vragen

En zou er niets te halen zijn via WMO van je gemeenten???

panter22
door panter22 Jun 16, 2018 om 11:37
6599 Antwoorden / Vragen

WMO geldt niet voor ziekenvervoer. Veroer is geen probleem, De kosten van het vervoer blijkbaar wel. Een tegemoetkoming in de kosten bij bepaalde ziektes is in 2014 wegbezuinigd.