sj
door sjaakkoster Jun 13, 2016 om 11:36
Garantie & verzekeringen
Mijn hond gebeten verzekering betaald niet

Hallo

Ik ben Jarno 13 jaar ik loop met onze hond max een rondje

Ik kom een man met herder tegen die zegt tegen zijn hond kijk eens leuk hondje, ze snuffelen en in 1x bijt hij mijn hond in het oor en mij bijna in mijn arm.

Nu is mijn vader boos want de verzekering van die herder wil niet betalen dierenarts 256 euro, omdat ik had kunnen weten dat honden kunnen bijten
verzekering is NH 1816

4775 7 Rapporteer

getty
door getty - Jun 13, 2016 om 11:40
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Dan moet je vader gaan klagen bij de verzekering. Lijkt me niet dat jij je daar zorgen over moet maken! Sterkte met je arm en je hond!

tijger1
door tijger1 - Jun 13, 2016 om 11:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Je vader moet dus klagen bij de eigenaar van die herder. Die is aansprakelijk. Honden horen niet te bijten en als ze dat wel doen en schade veroorzaken, is de eigenaar aansprakelijk.

Of die eigenaar verzekerd is, is niet van belang.

zoekster1
door zoekster1 - Jun 13, 2016 om 11:51
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo Jarno, heb je aangifte bij de politie gedaan van het bijtincident? Die herder is vals en moet worden 'opgevoed', gemuilkorfd of afgemaakt.

Verder is de eigenaar van de hond (dat is in het civiele/burgerlijke recht gewoon een ding) schade aan jullie hond (uw ding) berokkend. Dat de verzekering niet wil uit betalen, betekent niet dat de eigenaar niet voor de schade moet opdraaien. Dat moet hij wel!
Dus het beste is dat je vader een aangetekende brief stuurt met daarbij een kopie van de rekening van de dierenarts waarin je vader de eigenaart sommeert de schade te betalen binnen bijv. 8 dagen. Na die dagen zal je vader, zo stelt hij niet schuwen rechtsmaatregelen te nemen, waarbij de kosten voor het inschakelen van juridische hulp op de eigenaar zullen worden verhaald, waaronder incassokosten en wettelijke rente. Als je vader een rechtsbijstandverzekering heeft, zou hij die u al kunnen inschakelen.

Verzoek om een schriftelijk antwoord binnen 10 dagen.

Noem ook even de naam van de verzekeraar hier. Dat wil ook nog wel eens helpen.

hansje klein
door hansje klein Jun 13, 2016 om 12:18
3037 Antwoorden / 62 Vragen

NH 1816 staat al in de vraag.......U denkt of hoopt, dat de webcare wakker wordt?

audb
door audb Jun 13, 2016 om 12:57
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Een hond isgeen DING maar een eigendom en dan wel in de zakelijke benaming het is niet voor niets de eigenaar van een hond of dier.

Ten tweede is deze hond alleen uitgevallen tegen deze hond anders had de eigenaar niet toe gestaan dat de herder de hond van Jarno besnuffelde.

Het kan zijn dat de hond van Jarno schrok van de herder waardoor deze een beweging maakte die voor de herder een bedreiging vormde.

Zelf heb ik al meerdere herders gehad en weet dat ze zeer beschermend naar hun baas kunnen zijn en dat is mogelijk ook hier gebeurt.

En al helemaal als het een (pit)Bull is daar kunnen ze niet mee overweg door dat die zeer ageresief kijken.

zoekster1
door zoekster1 Jun 13, 2016 om 16:09
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Juridisch gezien is een hond een zaak en die zaak kan iemands eigendom zijn of niet. Maar een eigendom an sich is het niet, dat wordt deze zaak alleen maar door het hebben van een eigenaar. Loopt hij los en is hij van niemand dan is het alleen nog maar een zaak.

reflecs
door reflecs - Jun 13, 2016 om 12:12
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Zoekster schrijft:

door zoekster1 - 13 jun. 2016 om 11:51
610 Antwoorden / 3 Vragen
Hallo Jarno, heb je aangifte bij de politie gedaan van het bijtincident? Die herder is vals en moet worden 'opgevoed', gemuilkorfd of afgemaakt.

Pardon? Als er hier iemand "opgevoed" moet worden dan is het die eigenaar die kennelijk zijn eigen hond niet kent, niet waarschuwt dat je je niet tussen twee vechtende honden moet begeven en die niet gewoon de rekening betaalt.

Afmaken omdat de ene hond de andere in het oor bijt. Dat is nieuw voor mij.

Gerry1969
door Gerry1969 Jun 13, 2016 om 19:01
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Reflecs ik vraag me af of de politie überhaupt een aangifte opneemt voor dit soort gevallen.
Diewilik

reflecs
door reflecs Jun 13, 2016 om 21:32
1859 Antwoorden / 4 Vragen

@diewilik,

Ik weet het niet. Ts is niet verwond en de hap naar zijn arm was ,tenminste zo interpreteer ik het, per ongeluk in de hitte van het gevecht tussen de honden. Het wordt anders als het wél een doelbewuste aanval was; waar zoekster1 denk ik vanuit gaat.

audb
door audb - Jun 13, 2016 om 12:47
1668 Antwoorden / 5 Vragen

De eigenaar van de hond is aansprakelijk en of jij het had kunnen weten of niet de wet is daar duidelijk genoeg in.

Als een hond bijt dan moet de schade worden betaald http://bgadvocaten.nl/nl/nieuws/publicaties/schade-aan-hond-door-hond.-verzekeraar-bijtende-hond-betaalt%3F/

Een verzekering kan van alles roepen en dat doen ze dan ook altijd maar je vader moet naar www.hetjl.nl gaan en daar even vragen wat hij moet doen.

Het is wel zo dat de herder niet door jou hond gebeten mag zijn anders kan je het wel vergeten maar heeft de herder plotseling gebeten dan zit het wel goed en nee jij had niet hoeven te weten dat die herder jou hond ging bijten wel de eigenaar van de herder had moeten kunnen weten of de herder agresief was tegen over andere honden.

zoekster1
door zoekster1 - Jun 13, 2016 om 16:19
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Wat een vreemde reactie van Reflex, als die hond bijt  moet hij toch echt opgevoed worden. Of het nu door zijn baasje is of door iemand anders, een hond hoort niet te bijten en ook niet het idee te hebben dat hij mag bijten naar honden of kinderen.
Ik heb verder niets met agressieve honden. Ik vind ze niet lief of leuk of 'van binnen een gouden hartje' hebben. Het zijn gewoon akelige beesten. Dat geldt overigens ook voor mensen die agressief zijn. Vind ik ook verschrikkelijk.

Ik hou van honden, maar alleen als ze lief zijn, lui, of onverschillig, maakt me niet uit. Maar met agressieve honden heb ik niets. Ook niet met hun baasjes overigens.

Hoe zou je het zelf vinden als je kind of hond door zo'n beest werd aangevallen?

tijger1
door tijger1 - Jun 13, 2016 om 21:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En of die herder nou normaal lief is of niet, of hij normaal nooit bijt of niet, dat doet allemaal niet terzake. Die herder heeft echt gebeten zonder dat de hond van de Ts hem aanviel. Het is niet dat hij even gegrauwd heeft. En het was ook niet een schrammetje tijdens het samen spelen.

De eigenaar van de herder moet gewoon zijn verplichtingen nakomen. Onafhankelijk van wat zijn verzekering beweert.