Be
door BenBomhof Jan 19, 2017 om 21:13
Garantie & verzekeringen

Omzetten begunstigde begrafenispolis, geen contact met verzekeringsnemer

Ik heb al sinds heel wat jaren een begrafenispolis bij Reaal Verzekeringen. De verzekeringsnemer van de polis is mijn moeder. Ik betaal zelf de maandelijkse premie voor deze verzekering. Ik heb echter geen contact meer met mijn moeder (zo'n 20 jaar) en ik wil dat ik zelf de verzekeringsnemer op de polis wordt. Vandaag contact gehad met Reaal verzekeringen en er is een handtekening van de verzekeringsnemer (mijn moeder) nodig om dit om te kunnen zetten. Ik heb absoluut geen behoefte aan contact met haar, maar wil wel graag dat ik de verzekeringsnemer van de polis word.
Er is een mogelijkheid om een volledig ingevuld formulier naar haar te laten sturen, echter staan daar mijn adres gegevens op. Ik wil niet dat zij weet waar ik woon omdat ik anders bang ben dat ze me gaat lastig vallen.

Is er echt geen andere mogelijkheid om zonder een handtekening van mijn moeder de polis om te zetten? Ik heb geen zin in gezeur.

3996 9 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jan 19, 2017 om 21:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, er is geen andere mogelijkheid. En afgezien daarvan, wat schiet u er mee op dat u naast de verzekerde ook nog de verzekeringnemer bent?

U hebt het over een begrafenispolis. Die komt tot uitkering als u bent overleden en wat moet u er dan mee? Belangrijker is wie de begunstigde is. Dat zal in principe als eerste de verzekeringnemer zijn dus uw moeder, en daarna haar erfgenamen.

Normaal gesproken zal uw moeder eerder komen te overlijden dan u. En dan valt de polis toch u toe?

gerbera
door gerbera - Jan 19, 2017 om 22:50
7367 Antwoorden / 14 Vragen

lees hier wat eventueel de mogelijkheden zijn.

tijger1
door tijger1 - Jan 19, 2017 om 22:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gerbera

De enige mogelijkheid die de Ts heeft, is stoppen met het betalen van de premie, anders niet.

gerbera
door gerbera - Jan 20, 2017 om 12:28
7367 Antwoorden / 14 Vragen

@tijger1, daar gaat mijn link toch over!

tijger1
door tijger1 Jan 20, 2017 om 12:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar dan heeft de Ts de polis nog niet op zijn naam.

lottesanne
door lottesanne - Jan 20, 2017 om 13:02
438 Antwoorden / 47 Vragen

Het lijkt mij nogal wiedes dat Reaal een handtekening van uw moeder vraagt. Zij zal de polis hebben afgesloten. Het kan niet zo zijn dat iedereen zomaar de verzekering waar een ander voor getekend heeft, kan opzeggen omdat de contacten verstoord zijn. Het maakt wat dat betreft niet uit of dit een begrafenisverzekering is of een levensverzekering or what so ever. En de begunstigde is in deze niet belangrijk. Het gaat er om wie de verzekering heeft afgesloten. Alleen die persoon kan de verzekering weer opzeggen dan wel de gegevens laten aanpassen.

hans515
door hans515 - Jan 20, 2017 om 13:13
250 Antwoorden / 117 Vragen

Neem je verlies, óf maak het goed met je moeder zou ik zeggen!

donkschr
door donkschr - Jan 20, 2017 om 13:52
78 Antwoorden / 14 Vragen

Sommige antwoorden begrijp ik niet en vraag mij af of deze ook wel juist zijn.

Mijn vader heeft toen ik heel klein was begrafenispolissen afgesloten bij een voorloper van Reaal Verzekeringen. Hij was de verzekeringnemer/premiebetaler en ik was/ben de verzekerde c.q. begunstigde. Mijn vader is al bijna 38 jaar overleden en kan nooit meer iets aan deze verzekering wijzigen of opzeggen. De verzekering is allang premievrij, dus er wordt niet meer voor betaald. Mijn adreswijzigingen heb ik altijd aan de verzekeringsmaatschappij doorgegeven en zij hebben deze ook in hun administratie verwerkt. Alle correspondentie krijg ik dus al jaren lang. Bij de verzekeringsmaatschappij is waarschijnlijk helemaal niet bekend dat mijn vader al jaren geleden is overleden.

Ik zelf heb ook al weer jaren geleden een begrafenisverzekering voor mijn dochter afgesloten. Ook bij Reaal Verzekeringen. Mijn dochter is toen opgenomen als verzekeringnemer en als verzekerde en ik als premiebetaler. De begunstiger is degene die tot het uitvoeren van de uitvaart opdracht gaat geven en daartoe ook bevoegd is. Tot nu toe betaal ik nog steeds de premie, maar over 2 maanden wordt deze polis premievrij. De verzekering laat ik dan ook overschrijven op het adres van mijn dochter. Zij ontvangt vanaf dan alle correspondentie.

Volgens mij gaat het er dus om wie de verzekerde is en niet wie de verzekeringnemer is/was!

tijger1
door tijger1 Jan 20, 2017 om 14:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De verzekerde kan natuurlijk niet de begunstigde zijn, want die polis keert pas uit als de verzekerde is overleden, en wat moet hij dan met de uitkering? Zo'n polis wordt uitgekeerd aan de verzekeringnemer en als die er niet meer is, aan degene due hem indient na een overlijden.

mrnn
door mrnn - Jan 20, 2017 om 14:22
67 Antwoorden / 10 Vragen

Ik heb precies hetzelfde meegemaakt. Ik kende de handtekening van mijn moeder, die heb ik op het formulier gezet en toen ingestuurd. De verz.mij. heeft toen alles gewoon afgewerkt.

tijger1
door tijger1 Jan 20, 2017 om 14:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat is dus gewoon fraude.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 22, 2017 om 11:55
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Dit nog eens goed lezend en ook de reacties:

Ik vind het bijzonder vreemd dat iemand die wel zelf de premie betaalt de polis niet op zijn naam kan zettten. Ts zal zeel moverende redenen hebben om geen contact te willen en dat gaat oins overigens ook helemaal verder niets aan.
Dat bij evt. voortijdig overlijden van Ts hij zelf niets aan de uitkering heeft is correct maar als verzekeringnemer kun je wel de uitkeringsvoorwaarden (laten) aanpassen.

Het lijkt mij zinvol om hierover een vraag te stellen aan de KiFid ombudsman. Zie daarvoor www.kifid.nl