pm
door pm.huisman Jan 2, 2020 om 16:03
Garantie & verzekeringen
Oplichten van verzekering bij herstel van schade aan een scooter

Ik was vandaag op marktplaats aan het zoeken naar schadeonderdelen voor een scooter. Hierbij stuitte ik op een advertentie van éne Don uit Zaandam (van Topcolors customs) die onder de naam Topscooters adverteert. Hij hersteld schade voor zowel particulieren als scooter winkels - ik ken hem verder niet en heb ook geen ervaringen met hem. Wat mij serieus verbaast is dat hij aangeeft schade voor minder te herstellen dan dat aan de verzekering is opgegeven zodat "je er zelf ook nog wat aan over houdt".

De betreffende advertentie staat hier maar het kan zijn dat deze inmiddels al verlopen is. Daarom heb ik ook nog een screenshot van de advertentie bijgevoegd.

Ik ben benieuwd naar hoe er omgegaan wordt met dit soort expliciete oplichtingsverzoeken. Ik betaal ook gewoon mijn premie en weet dat dit soort dingen gebeuren. Ik wil echter zo weinig mogelijk risico lopen dat mijn premie gebruikt wordt om mensen "er iets aan te laten overhouden".

2394 8 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 2, 2020 om 16:25
16851 Antwoorden / 202 Vragen

Het lijkt mij goed om dit te melden bij de ACM www.consuwijzer.nl en ook een melding te doen bij de politie. Dat kan voor zover ik weet zelfs anoniem. Of in ieder geval blijft de melding dat anoniem.  Ps. En melden aan uw verzekeraar!

ma
door malty - Jan 2, 2020 om 18:06
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Wat als hij met de schade-expert een bedrag afspreekt en de klant 5% korting geeft?

jo
door jorisw Jan 2, 2020 om 18:47
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom berekent hij dat niet door aan de verzekeraar? Dat is de partij die uiteindelijk betaalt.

ne
door neodutchio - Jan 2, 2020 om 18:12
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Er zijn al steeds minder verzekeringen waar je het netto schadebedrag uitgekeerd krijgt. Meer en meer moet je je schade laten repareren bij een aangesloten bedrijf en wordt daar de factuur verrekend voor je.

jo
door jorisw Jan 2, 2020 om 18:47
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Nu weten de mensen die daarover klagen ook meteen waarom verzekeraars dat doen.

sw
door swat1500 - Jan 2, 2020 om 23:33
3779 Antwoorden / 0 Vragen

Er hoeft niet direct sprake te zijn van fraude.  De schade wordt,  tenzij anders afgesproken in de polis,  getaxeerd aan de hand van nieuwe onderdelen en een standaard uurtarief.
Als de eigenaar bij herstel genoegen neemt met tweedehands onderdelen en een lager uurtarief dan is dat zijn goed recht.  De waarde van de bromfiets wordt dan ook minder maar dat is een eigen keuze.  Dat is dan geen fraude.  De eigenaar kan er ook voor kiezen de schade niet te laten herstellen en het geld gewoon in zijn portemonnee te stoppen.

Do
door Don topcolors - Jan 3, 2020 om 13:52
1 Antwoorden / Vragen

Hallo allemaal
ik ben don van topcolors een klant van mij stuurde dit naar me toe waarbij ik ff wou reageren
meneer die dit heb geplaatst had eerst mij ff moeten bellen !! Want hij snapt er nixs van Maar dan hier wat plaatsen dan kon ik het hem uitleggen voorbeeld scooter heb 1000€ schade dan maak ik hem voor 950€ daar bij krijgt de klant de 50€ in zijn zak kost mijn geld niet de verzekering doe dit omdat er veel concurrentie is dus wat voor oplichting ik licht me zelf dan op

zijn ook veel mensen die krijgen geld gestort van de verzekering omdat ze hem zelf ergens willen laten maken voorbeeld klant krijgt 1000€ van de verzekering op ze rekening en ik maak hem voor 900€ dan heeft hij 100€ in zijn zak

de verzekering is de ware oplichter verplicht ergens laten maken terwijl iemand anders het voor de helft doet het is de mensen hun eigen keus en niet van de verzekering heeft u vragen bel of mail mij don@topscooter.nl.  Groeten don (topcolors)

ne
door neodutchio Jan 9, 2020 om 23:40
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Wat u even vergeet is dat er steeds minder verzekeringen zijn waar het schadebedrag cash wordt uitgekeerd. Juist om te voorkomen dat de ontvanger verdiend aan de situatie.
De reden waarom verzekeraars afspraken maakt met schadeherstellers is enerzijds controle te houden op de bedragen en anderzijds om verzekerd te zijn van een vooraf gesproken kwaliteit. Ga je met imitatie of tweedehands materialen aan de slag, dan is de scooter daarna minder waard terwijl deze wel voor de volle 100% verzekerd is.

Ook een schadebedrag wordt niet zomaar meer uitgekeerd. Als je je voertuig niet wil laten maken bij een aangesloten bedrijf krijg je meestal de waardevermindering uitbetaald. En dat is een stuk lager dan de herstelkosten.

U probeert klanten te lokken met lagere prijzen, maar helaas werkt dat zo niet. Wellicht kunt u wel investeren in een nieuw toetsenbord en een autocorrectie. Dat zal uw tekst leesbaarder maken.

gerbera
door gerbera - Jan 7, 2020 om 14:03
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Volgende keer toch maar iets beter lezen alvorens over oplichting te brullen. Er staat dat als het voor minder kan dan door de verzekering betaald wordt, het restant voor de eigenaar van de scooter is en de reparateur het niet in eigen zak steekt zoals zo vaak gebeurt.

Ta
door Tarzanhond - Jan 9, 2020 om 21:05
15 Antwoorden / 4 Vragen

De verzekeraar schat een schade en stelt hier een geldelijk bedrag er tegen voor.
Wat u met dat bedrag doet moet u zelf weten, u verkoopt hem met schade aan een derde en met het ontvangen geld en de verzekeringsuitkering koop u een nieuwe, of een fiets, of helemaal niks.
Of u gaat kijken wie het goedkoopste dat ding kan repareren of voor meer dat moet u zelf weten.
De verzekeraar wil geen geld terug maar gaat ook niet bijbetalen.
Woont u in een dorp met een hersteller dan ben u gauw klaar, zitten er 20 in een stad dan staat het u vrij om de prijzen te vergelijken.

ne
door neodutchio Jan 9, 2020 om 23:47
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Om te voorkomen dat er geld uitbetaald wordt gaan veel verzekeraars over op een ander systeem. Of laten repareren bij een aangesloten bedrijf, of de waardevermindering laten uitbetalen. Voorwaarde bij een verzekering is dat je je voertuig weer terug krijgt in de staat van voor de schade. En om zeker te weten dat er met de juiste materialen gewerkt wordt gebeurd dit bij aangesloten bedrijven.
Uitbetaald wordt dan enkel nog de waardevermindering. En dat is een stuk lager dan het reparatiebedrag.

tijger1
door tijger1 Jan 10, 2020 om 00:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het ligt er maar aan wie die schade veroorzaakt heeft. Is dat een tegenpartij? Dan kan die helemaal niet eisen dat je het bij een aangesloten schadebedrijf laat repareren. Ook kan die uberhaupt niet eisen dat je het laat repareren, die moet gewoon betalen. Kost je in het laatste geval alleen de kosten van de taxatie bij die niet gebruikte hersteller.

Ben je zelf de schuldige, dan heb je vaak een eigen risico, of een extra eigen risico, als je het niet bij het aangesloten bedrijf laat repareren, of helemaal niet laat repareren.