sa
door salsa Oct 25, 2012 om 13:06
Garantie & verzekeringen

Opzeggen woonlastenverzekering

Hallo
zelstandige ondernemer:
ik heb sinds 2009 een woonlasten verzekering afgesloten bij Aegon,daar ik er geen gebruik van maak en om geld te besparen á 130,- euro per maand,wil ik deze verzekering opzeggen.in de clausule van Aegon staat dat als je de verzekering 1 keer hebt verlengd ,kan je per maand opzeggen ,de verzekering stopt dan een maand later ??
volgens Aegon is dit niet zo en zit ik er tot half 2013 aan vast. hoe kom ik hier vanaf ? en hoe moet ik dat aanpakken? corresponderen helpt niet ,want Aegon spreekt alles tegen en sturen gewoon weer facturen.
alvast bedankt.
M.V.G. a. A. Metheuver

2919 24 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Oct 25, 2012 om 13:32
16933 Antwoorden / 108 Vragen

Hallo salsa, hier zitten geen zelfstandig ondernemers.

stacey
door stacey - Oct 25, 2012 om 13:34
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Je zult het destijds voor 4 of 5 jaar hebben afgesloten en dus is het nog niet verlengd
en dan dus ook nog niet tussentijds of maandelijks opzegbaar,
je contract er even op nakijken dus.
Als het nog niet (tussentijds) opzegbaar is zul je het nog even half jaartje moeten uitzitten.

stacey
door stacey - Oct 25, 2012 om 13:38
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Staat er anders duidelijk genoeg:

--. Hoe kan ik mijn AEGON Woonlastenverzekering opzeggen?

U kunt uw verzekering aan het eind van de contracttermijn opzeggen.

U doet dat schriftelijk via uw adviseur of rechtstreeks aan ons. Wij moeten uw opzegging uiterlijk één maand voor het eind van de contracttermijn ontvangen hebben.
Heeft u het contract één keer verlengd? Dan kunt u vanaf dat moment het contract op ieder moment opzeggen.
De verzekering stopt één maand later.-- - AEGON -

sa
door salsa - Oct 25, 2012 om 13:42
7 Antwoorden / 4 Vragen

nee, wordt steeds met 1jaar verlengd,maar dan heeft die zin in hun le clausule ook nergens betrekking op.
wanneer kan je dan opzeggen ,als in hun clausule staat ,dat je elk moment kan opzeggen als het contract 1 keer verlengd is?

valerius-2
door valerius-2 - Oct 25, 2012 om 13:47
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=tenormin schreef op donderdag 25 okt 2012, 13:32]Hallo salsa, hier zitten geen zelfstandig ondernemers.
Daar vergist u zich mee, weet zeker dat er heel wat ZZP ers hiet wel eens bezig zijn.

zoekster
door zoekster - Oct 25, 2012 om 13:57
10968 Antwoorden / 34 Vragen

Stelt u uw vraag eens op hier

stacey
door stacey - Oct 25, 2012 om 13:58
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=salsa schreef op donderdag 25 okt 2012, 13:42]nee, wordt steeds met 1jaar verlengd,maar dan heeft die zin in hun le clausule ook nergens betrekking op.
wanneer kan je dan opzeggen ,als in hun clausule staat ,dat je elk moment kan opzeggen als het contract 1 keer verlengd is?

Als het steeds (automatisch) met een jaar verlengd is vanaf 2009 -- een contract voor Onbepaalde tijd is geworden - dan zou het volgens de polis voorwaarden opzegbaar zijn, tenzij er voor jou als ondernemer een afwijkende voorwaarde zou gelden maar dat zou dan bij je polis/aanvullende voorwaarden aangegeven moeten staan.
Tenzij je elk jaar weer opnieuw een Jaarcontract zou tekenen, dan is het gewoon weer steeds een Bepaalde tijd / Jaarcontract. en pas aan einde van dat jaar weer opzegbaar.

--7.2. Einde van de verzekering
7.2.1. De verzekering kan door u schriftelijk worden opgezegd:
7.2.1.1 Tijdens de minimumduur: met ingang van de in de polis vermelde contractvervaldatum, mits deze opzegging ten minste een maand voor deze datum is verzonden;
7.2.1.2 Na het verstrijken van de minimumduur: op elk gewenst moment, met een opzegtermijn van een maand-- -Polis Voorwaarden-

sa
door salsa - Oct 25, 2012 om 14:11
7 Antwoorden / 4 Vragen

wordt elk jaar stilzwijgend verlengd,dus lijkt mij dan toch elk gewenst moment opzegbaar?

maar probeer dat Aegon maar eens wijs te maken.

stacey
door stacey - Oct 25, 2012 om 14:16
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=salsa schreef op donderdag 25 okt 2012, 14:11]wordt elk jaar stilzwijgend verlengd,dus lijkt mij dan toch elk gewenst moment opzegbaar?

Dat maandelijks opzegbaar zijn na 1e contractduur is voor Consument/volgens Consumentenrecht, jij bent geen een consument maar een ondernemer dus kan zijn dat dit opzegrecht voor jou dan niet geldt omdat je verzekerd bent als ondernemer, dat lijkt me enige mogelijke reden voor hun reactie.

emcede
door emcede - Oct 25, 2012 om 14:23
961 Antwoorden / 4 Vragen

Even een zijspoor...

=salsa schreef op donderdag 25 okt 2012, 13:06: daar ik er geen gebruik van maak en om geld te besparen á 130,- euro per maand,wil ik deze verzekering opzeggen

Blijkbaar heeft u 3 jaar geleden bewust voor deze verzekering gekozen. Dat u er geen gebruik van maakt is nog geen reden om de polis eruit te gooien: van een ziektekostenverzekering maken heel veel mensen ook geen gebruik, maar op het moment dat je zwaar in de kreukels in het ziekenhuis ligt ben je toch blij dat je deze verzekering hebt. Hetzelfde geldt voor je woonhuisverzekering: de meeste mensen maken geen grote brand in huis mee... 'Er geen gebruik van maken' is nu eenmaal inherent aan verzekeren.

Als je de polis wilt beëindigen - prima natuurlijk, maar NIET om de reden dat je 'er geen gebruik van maakt!'...

sa
door salsa - Oct 25, 2012 om 14:24
7 Antwoorden / 4 Vragen

woonlasten verzekering is speciaal voor zelfstandigen ,omdat die nergens op terug kunnen vallen als ze ziek of langdurig arbeidsongeschikt raken,dus is eigenlijk niet voor mensen in loondienst om dat die meestal als ze ziek raken in de ziektewet komen en doorbetaald krijgen.

maar als je aan Aegon vraagt hoe dat zit met dat opzeggen,krijg je geen duidelijk antwoord

zoekster
door zoekster - Oct 25, 2012 om 14:28
10968 Antwoorden / 34 Vragen

Ik kan u wel zeggen wat ik vermoed. De wet van Dam over stilzwijgende verlengingen geldt voor contracten die na 1 december 2011 zijn ingegaan, over de contacten daarvoor is heel veel juridische onduidelijkheid. Uw vorige jaarcontract is begonnen in de helft van 2011. Tenminste dat haal ik uit de rest van uw topic. Daarom zou het kunnen zijn dat Aegon zich beroept op de oude regels omtrent stilzwijgende verlenging.
Het kan ook zijn dat voor u als ondernemer ander recht geldt.
Daarom verweest ik u ook naar een site waar advocaten antwoord geven. Eventueel zou u er een jurist op kunnen zetten. Misschien heeft u een rechtsbijstandverzekering?

sa
door salsa - Oct 25, 2012 om 14:31
7 Antwoorden / 4 Vragen

hoi zoekster

ik heb net mijn vraag op die site voorgelegd.

bedankt voor de verwijzing

vladja
door vladja - Oct 25, 2012 om 14:32
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Twee dingen worden hier vaak door elkaar gehaald, t.w.

De prolongatiedatum : is einde contracttermijn. De woonlastenverzekering van Aegon (wordt niet meer verkocht) werd afgesloten voor een periode van 60 maanden (= 5 jaar). Bij de eerstvolgende prolongatiedatum is de verzekering te be-eindigen, mits op tijd opgezegd. Die eerste 5 jaar is de verzekering niet tussentijds opzegbaar.

De premievervaldatum: is ieder jaar op de dag dat de verzekering is ingegaan. Dan wordt de nieuwe premie doorberekend aan de verzekeringnemer voor het komende jaar (binnen de 5-jaars tijdsperiode dat de verzekering loopt).

Deze jaarlijkse premievervaldatum met toezending van nieuwe papieren en het bedrag voor het komende jaar wordt dan vaak gezien als "verlenging" van de verzekering met weer 1 jaar.

Dit is een zakelijk contract en daarvoor gelden niet de consumentenregels, dat na de 1e contractperiode (60 maanden) de verzekering slechts verlengd mag worden voor een periode van 1 jaar en dan nog tussentijds opzegbaar is. Die regels gelden alleen voor particulieren, waarmee een verzekering is afgesloten.

Vladja

zoekster
door zoekster - Oct 25, 2012 om 15:02
10968 Antwoorden / 34 Vragen

@vladja, wil dat zeggen dat Salsa in feite tot medio 2014 aan de woonlasten verzekering vast zit? Aangezien hij de verzekering in 2009 heeft afgesloten?

vladja
door vladja - Oct 25, 2012 om 15:10
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=zoekster schreef op donderdag 25 okt 2012, 15:02]@vladja, wil dat zeggen dat Salsa in feite tot medio 2014 aan de woonlasten verzekering vast zit? Aangezien hij de verzekering in 2009 heeft afgesloten?

Particulier en/of ondernemer, beiden zitten altijd vast voor de 1e afgesproken/aangegane periode, of dat nu 1, 3 of 5 jaar is of - zoals recentere particuliere verzekeringen - voor een kortere periode (dagelijks of maandelijks opzegbaar).

Daarna gelden voor de verlenging voor particulieren de afgesproken consumentenregels (max. 1 jaar verlenging en tussentijds opzegbaar) en voor zakelijke verzekeringen kan dat gewoon weer een periode van bijv. 5 jaar zijn.

Vladja

sa
door salsa - Oct 25, 2012 om 15:13
7 Antwoorden / 4 Vragen

hoi vladja

In de brief die ik van Aegon heb gekregen staat dat ik 1 juni 2013 pas kan opzeggen.

Daarintegen doe ik een beroep op hun eigen polis voorwaarden waarin staat dat ik na 1 keer verlengd te hebben ,ik de verzekering maandelijks kan opzeggen ,en dat de verzekering beeindigd wordt de eerstvolgende maand.
dus in welk opzicht moet ik dan waarde hechten aan hun polisvoorwaarden?
en hun spreken deze voorwaarden dan ook tegen.

vladja
door vladja - Oct 25, 2012 om 15:17
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Wat is ingangsdatum op de polis en welke looptijd (maanden/jaar) staat daarbij?

Vladja

zoekster
door zoekster - Oct 25, 2012 om 15:29
10968 Antwoorden / 34 Vragen

@vladja. geen antwoord op mijn vraag. Dat men altijd vast zit aan de eerste contractperiode weet ik zelf ook wel. Mij gaat het om die 60 maanden.

sa
door salsa - Oct 25, 2012 om 15:38
7 Antwoorden / 4 Vragen

1 juni 2009 is de ingangs datum

en gaat in voor een periode van 1jaar en wordt steeds stilzwijgend verlengd met een jaar.

maar het gaat mij erom wat er in de polisvoorwaarden staat,en dat het niet klopt wat hun erin vermelden.

vladja
door vladja - Oct 25, 2012 om 15:43
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=zoekster schreef op donderdag 25 okt 2012, 15:29]@vladja. geen antwoord op mijn vraag. Dat men altijd vast zit aan de eerste contractperiode weet ik zelf ook wel. Mij gaat het om die 60 maanden.

Of het toegestaan is om een polis af te sluiten voor een periode van 60 maanden? Ja, dat mag als je ervoor tekent. Het wordt wel steeds minder gebruikelijk om zo'n lange contractperiode af te spreken. Het scheelt in de premie.

Vladja

zoekster
door zoekster - Oct 25, 2012 om 15:46
10968 Antwoorden / 34 Vragen

@salsa. Gelukkig ziet het er dan niet naar uit dat je er voor 5 jaar aan vast zit. Het lijkt me ook dat je Aegon aan die polisvoorwaarden kunt houden, als dat uitdrukkelijk in je contract staat zonder uitzondering voor ondernemers. Maar zeker weten doe ik dat niet. Misschien dat ze je op dat andere forum daar meer over kunnen vertellen.

@vladja, in je eerste post beweer je met grote stelligheid dat die woonlasten verzekering voor 60 maanden is afgesloten. Je bent erg goed in een directe vraag omzeilen.

vladja
door vladja - Oct 25, 2012 om 16:07
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=salsa schreef op donderdag 25 okt 2012, 15:38]1 juni 2009 is de ingangs datum

en gaat in voor een periode van 1jaar en wordt steeds stilzwijgend verlengd met een jaar.

maar het gaat mij erom wat er in de polisvoorwaarden staat,en dat het niet klopt wat hun erin vermelden.

Hoe is de polis afgesloten? Als particulier persoon, werkend in loondienst, of als (beginnend) (gedeeltelijk) zelfstandige, ZZP-er?

Vladja

dearagain
door dearagain - Oct 25, 2012 om 20:53
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*neem eens (telefonisch)kontakt op met de KIFID in Den Haag

*mogelijk pakken zij ook betwistingen op van zzpérs (soort reflexwerking)